• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Renault master 2008, kopplingen.

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2025
Märklig upptäck, vid byte av lamell/tryckplatta/urtrampningslager på bilen upptäckte jag att det lager som sitter i änden på vevaxeln, som lagrar ingående axel i vxlådan har in inre diameter på 17 mm, men ingående axel i lådan har en diameter på ca 15,5 mm.
Detta innebär att axeln kan flexa ca 1,5 mm, då frågar man sig varför finns detta lager då det ändå inte gör någon nytta.
Samtliga hemsidor som har kopplingsdelar har endast 17 mm lager som kallas styrlager.
Motorn tillverkas av Nissan och är en 2,5 liters på 146 hk, växellådan är manuell 6 vx.
Nu är lådan demonterad och jag vågar inte montera ihop det hela innan jag får klarhet i de olika diametrarna.
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2025
Jag släpper det hela nu, upplever att den nya lagren jag köpte kändes för tajta, pris ca 140 kr styck, hamnar nu på en hylla i verkstaden.
Hos en Svensk reservdelsfirma kostar ett nytt urtrampningslager ca 2300 kr, en webbutik sålde jag en Sachs kopplingssats
innehållande urtrampningslager/tryckplatta och Lamell samt 2 smörjoljefilter, totalpris med frakt 2250.
Väntetid på cirka en vecka. Har idag lagt lådan på plats och skall närmaste dagarna passa i driv + växellådsaxel.
Men eftersom det blir bra väder några dagar så blir fortsatt skruvande av egensågad panel på maskinhallen.
Återkommer senare med resultatet.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.341
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag släpper det hela nu, upplever att den nya lagren jag köpte kändes för tajta, pris ca 140 kr styck, hamnar nu på en hylla i verkstaden.
Hos en Svensk reservdelsfirma kostar ett nytt urtrampningslager ca 2300 kr, en webbutik sålde jag en Sachs kopplingssats
innehållande urtrampningslager/tryckplatta och Lamell samt 2 smörjoljefilter, totalpris med frakt 2250.
Väntetid på cirka en vecka. Har idag lagt lådan på plats och skall närmaste dagarna passa i driv + växellådsaxel.
Men eftersom det blir bra väder några dagar så blir fortsatt skruvande av egensågad panel på maskinhallen.
Återkommer senare med resultatet.
Hur kan dessa lager kännas för tighta på en axel som är 15.5mm?

"Nu har jag köpt lager ett 15,75 och ett 16,0, men jag känner mig inte tillfreds med spelet på växellådsaxeln så jag får ta en rejäl funderare.
Tack alla ni som kommit med råd och glada tillrop, återkommer senare."
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2025
Hur kan dessa lager kännas för tighta på en axel som är 15.5mm?

"Nu har jag köpt lager ett 15,75 och ett 16,0, men jag känner mig inte tillfreds med spelet på växellådsaxeln så jag får ta en rejäl funderare.
Tack alla ni som kommit med råd och glada tillrop, återkommer senare."
Bra fråga, som jag inte kan ge något direkt svar på, det kändes helt enkelt inte rätt och en osäkerhet infinner sig att något skall haverera.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.928
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det borde väl gå att få ett svar från återförsäljaren i Sverige, av Renault. Alla "delar" för fungerande stödlager finns ju, men tappen på axeln har ett mått som det inte finns ett lager till.
Det är ju väldigt avgörande om växellådan har så bra och stadiga lager att den inte behöver ett stöd ute vid vevaxeln som en del andra nyare lådor.... Men när både tappen på axeln finns och ett lager finns, men det inte passar så måste det finnas ett svar hos Renault.
Utan det svaret verkar det vanskligt att skruva samman allt igen.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.341
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej, det borde väl gå att få ett svar från återförsäljaren i Sverige, av Renault. Alla "delar" för fungerande stödlager finns ju, men tappen på axeln har ett mått som det inte finns ett lager till.
Det är ju väldigt avgörande om växellådan har så bra och stadiga lager att den inte behöver ett stöd ute vid vevaxeln som en del andra nyare lådor.... Men när både tappen på axeln finns och ett lager finns, men det inte passar så måste det finnas ett svar hos Renault.
Utan det svaret verkar det vanskligt att skruva samman allt igen.

M.v.h. JANKRO.
Det är ju något som inte stämmer här i TS uppgifter, axeln skall enligt uppgift vara 15,5mm och lager som är Id 15,75 och 16mm känns för tighta?
F.ö. är det ju inte något större problem att fixa en hylsa till axeln från 15,5mm (om det nu är rätt mått) till 17mm lager.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.928
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det är ju något som inte stämmer här i TS uppgifter, axeln skall enligt uppgift vara 15,5mm och lager som är Id 15,75 och 16mm känns för tighta?
F.ö. är det ju inte något större problem att fixa en hylsa till axeln från 15,5mm (om det nu är rätt mått) till 17mm lager.

Ja, det verkar mysko, och tydligen mätte skroten att det var 15.5 m.m. på tappen på deras begagnade lådor. Jag tror inte ens det finns lager med halv m.m. i mått.
De här lagren jag hänvisade till är ju för att kunna kombinera in "amerikanska" delar i "europeiska" "maskiner" så att säga. De finns även tvärt om, med tummått på yttermåttet och m.m. på axelmåttet.
Det finns/fanns ju, i alla fall förr glidlager som stödlager, men verkar också mysko. En liten tanke som dök upp är att jag tror Renault böt motor i bilarna runt 2008 från 2.5 till någon mindre troligen för avgasrening som vanligt. Bara en fundering om lådan är till den mindre motorn och de missat måttändringen När 2.5 fortfarande satt i bilen.
Samt göra ett stödlager som inte stöder förrän växellådsaxeln börjar glappa.....?
Det måste finnas någon vettig förklaring på det hela, som behöver förklaras innan montering.

Ha det bra. M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.341
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja, det verkar mysko, och tydligen mätte skroten att det var 15.5 m.m. på tappen på deras begagnade lådor. Jag tror inte ens det finns lager med halv m.m. i mått.
De här lagren jag hänvisade till är ju för att kunna kombinera in "amerikanska" delar i "europeiska" "maskiner" så att säga. De finns även tvärt om, med tummått på yttermåttet och m.m. på axelmåttet.
Det finns/fanns ju, i alla fall förr glidlager som stödlager, men verkar också mysko. En liten tanke som dök upp är att jag tror Renault böt motor i bilarna runt 2008 från 2.5 till någon mindre troligen för avgasrening som vanligt. Bara en fundering om lådan är till den mindre motorn och de missat måttändringen När 2.5 fortfarande satt i bilen.
Samt göra ett stödlager som inte stöder förrän växellådsaxeln börjar glappa.....?
Det måste finnas någon vettig förklaring på det hela, som behöver förklaras innan montering.

Ha det bra. M.v.h. JANKRO.
Jag har missat att någon skrot nämns?
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2025
Jag har själv mätt samt som ja skrivit tidigare, Höglandets bilskrot som säljer renoverade lådor mätte och kom fram till samma mått som jag fått fram, en viss måttavikelse kan det ju alltid vara, jag håller med om att det är vanskligt att montera ihop lådan på motorn med det glapp som var mellan lager och axel, men jag tycker inte att jag kommer längre. Hedins bil hade inga måttuppgifter på axeln det fanns ej heller någon form av hylsa på deras sprängskiss som kunde bussa upp det hela. Eftersom jag har trätt på ett 17 millimeterslager på axel så har jag verkligen konstaterat att det var glappt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.928
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hedins var inte mer intresserade än att titta i reservdelslistan...?

Här.


Fyll i frågan utförligt och alla biluppgifter som behövs, och skicka in. Skulle inte tveka. Skriv dessutom att Hedins inte hade något svar alls så du hör av dig direkt till Renault för att få svar i stället.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen