• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Reklam

F

F.d. 55602

Guest
Sv: Reklam

Jappe!
Inte Povel Ramel! Ulf Peder Olrog.

Vänligen rutnanny

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

I Danmark kan vi moderera nej tak til papper-reklamer med

Med NejTak+ får du kun de reklamer, du selv vælger.

https://minetilbud.dk/Nej_Tak_Plus?...eEGjEspr_0t3F_yQJJq5AAiAsaN_qfZtaDBoC2HDw_wcB

Det er jo meningsløst for samfundet at arbejde for reklamer som kommer fra brevlådan og direkte i soptunnan. :rolleyes:
Butiken och tillverkare sparar pengar
- och konsumenter gör härnäst.

Det har fungerat bra för mig i nästan ett år.
Jag får reklam som jag vill
uppsamlades i en påse.
Gratis naturligvis.

Låter strålande, den möjligheten skulle jag också vilja ha.
Butik, tillverkare & konsument sparar inga pengar Denna kostnad är redan inbakad i varornas pris. Tillverkaren lever på att trycka skiten. Inte nog med att vi konsumenter pådyvlas reklamen utan att ha blivit tillfrågade vi får betala för den också.

Bennie

Senast ändrad:
F

F.d. 55602

Guest

Här mer Olrog:
Samling vid pumpen
Schottis på Valhall
Bullfest
Rumba i Balders hage
Se Sundbyberg och sedan dö
Violen från Flen
Filosofisk dixieland
plus minst femtio folkkära visor till.
Jappe, var gömde du dig under femtio- och sextiotalet?
Eller du är kanske för ung för att ha upplevt dessa enastående decennier!?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag känner igen alla visorna men jag såg aldrig röken av Olrog. Jag vet inte var han gömde sig, antagligen i Stockholmstrakten.

När vi satt och groggade på Park, Logen, Palace, Trägårn och Eggers i Göteborg så kom aldrig någon Olrog, däremot en massa andra kända figurer. Samma sak när vi satt och groggade i Stockholm på Ambassadör, Cecil, Berns m.fl. ställen; aldrig någon Olrog där heller. Överallt i riket där vi satt och groggade så dök det upp alla möjliga kändisar men aldrig såg vi någon Olrog. Han kanske var blyg eller nåt.

Jappe

PS: Den trevligaste skådisen jag har träffat någon gång var Åke Grönberg!

Senast ändrad:
F

F.d. 55602

Guest

Käre Jappe!
Mycket imponerande meriter! Ärligt! Kan du inte berätta mer om vilka storheter som befolkade dina lokaler! Kanske jag missat många berömdheter eller rentav av mig kända kroghabitueer bland publiken, vilka inte är så få egentligen, fast mina utsvävningar tilldrog sig betydligt längre söderut.
Detta kan utvecklas till något som på intet sätt avviker från tråden, då vi ju gör reklam för verkligt meriterade personer, ja, varför inte genier, som Olrog t.ex.
Jag skulle kunna trolla fram ytterligare ett dussintal visdiktare som så skändligen fallit i glömska, och fort gick det! Det var inte så länge sedan Sven-Bertil Taube, Tommy Körberg, Mikael Samuelsson, Jejja Sundström, Alf Hambe, Mats Paulsson m.fl. fyllde etern med de finaste tolkningar av egna eller andra visdiktares vackraste skatter.
För att inte tala om Carl-Anton, men det var väl alltför länge sedan! Googla namnet och du hamnar på en krog i Gamla Stan!
Bitter? Ja, faktiskt.
Glöm inte att om man vänder ryggen åt historien blir man uppäten bakifrån, som någon sa.
Och Anders i Knarreviken! fortsätt att bombardera oss med fler visor, av Olrog eller vem sjutton som helst!
Detta är reklam när den är som bäst!

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Artister från Stockholm hade det svårt i Göteborg förr. När vi satt och groggade på Masthugget (finns inte längre) så blev CarlAnton så frustrerad över mottagandet av publiken så han avbröt framträdandet. En annan gång när vi satt och groggade i folkparken i Hunnebostrand så flydde Owe Thörnqvist därifrån eftersom publiken kastade toarullar på honom o.s.v.

Åke Grönberg däremot gick hem överallt!

Jappe

PS. Har vi inte kommit en bit ifrån ämnet nu, tro. Bennsan är säkert en generös figur så han misstycker nog inte. Reklam för Åke Grönberg bl.a. blev det ju i alla fall.

Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest

Låter strålande, den möjligheten skulle jag också vilja ha.
Butik, tillverkare & konsument sparar inga pengar Denna kostnad är redan inbakad i varornas pris. Tillverkaren lever på att trycka skiten. Inte nog med att vi konsumenter pådyvlas reklamen utan att ha blivit tillfrågade vi får betala för den också.

Bennie

Jovist sparer butik, tillverkare & konsument mange pengar.

Det er butiken som själv starter initiativet og os konsumenter som kan välja.

Jag får endast 30% reklam.
Butiken och produsenten sparer millioner på systemet.
En del av butikens reklam er betalt av produsenten.

Når en butik kan spare 2-10 % på reklam
kan butiken konkurera mer på pris.

I Danmark har vi ikke meget beliggenheds-monopol = oligopol.

Produsenten av papper reklam och distribution har inta tur. :oops:

Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Henriksberg var trevligt med utsikt över älven åtminstone till gardinen gick ned.
I Kajutan firade vi när jag slutade min anställning på Frölunda Torg 71, det minns jag tydligt!

image.jpg

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

När vi satt och groggade på Henriksberg en gång kom det in en herre med ett säreget utseende. Det tisslades och tasslades och slutligen klev en mycket göteborgsk gentleman fram till den udda figuren och frågade artigt om han möjligen var stockholmare. "Nej" fick han till svar "jag är aborgin".

Jappe

F

F.d. 55602

Guest

Inte har vi kommit från ämnet! Vi närmar ju oss kärnpunkten! I stället för att gnälla på all jävla reklam som dimper ner och förmörkar våra liv i brevlådor och cyberträsket vänder vi på steken och drar en lans för DEN GODA REKLAMEN som vi redan har fått exempel på, Åke Grönberg, Olrog, Ramel (fast han hamnade fel), Fridolf Rudin m.fl., och så välkomnar vi ännu fler bidrag tills vi sitter tårögda och längtansfullt blickar tillbaka på vår ungdoms härligheter och kanske dessutom bidrar till att omvända den förtappade ungdomen och vända dess blickar åtminstone en smula mot tidigare generationers största inspirationskällor i form av goda visor m.m.
Så sitter vi där nästa julafton och ersätter Kalle Anka med gamla filmer från Filmarkivet (ja, dom finns där, alla visdiktarna tror jag!) och julklapparna i form av Ipods, läsplattor o.s.v. med gamla stenkakor.
Och alla är tårögda och omfamnar varandra hela kvällen.
Så vad har du inte åstadkommit, Jappe!
Från att sätta igång en gnälltråd till att ha skapat riktig julefrid i alla svenska hem (obs! inkluderande ALLA som deltar i julfirandet, oavsett nationalitet!)
En stor applåd till dig Jappe!

Kaktus

HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4523
Medlemskap
2025

"Allting går att sälja med mördande reklam"! (Povel Ramel, om jag minns rätt.)

Povel Ramel har skrivit många texter som är finurliga, men i det här fallet är det Ulf Peder Olrog som ska ha äran. Det som avses är konserverad gröt som går att sälja med mördande reklam.

/kaktus

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

En gång när vi satt och groggade på Henriksberg så sa en i gänget plötsligt: "jag är hungrig" så vi gick ner i Kajutan och beställde in öl och brännvin och rökt ål och rökt lax, kanske annat också, jag minns inte. Vad jag minns däremot var att ålen, som dröp av fett, var vansinnigt god och den kallrökta laxen himmelsk.

Jag har inte sett en rökt ål värd namnet på decennier och dagens kallrökta lax smakar ju uppblött papper. Vart har ålen tagit vägen och vad har hänt med laxen? Jag har sett några magra ålstackare i en fiskaffär för ett tag sedan och dom såg väldigt torra ut. Kan det bero på fettskräcken som har brett ut sig i riket och som förstörde grisarna så dom blev långa och magra som taxar. Vad gäller laxen så är det väl den norska industrilaxen som så vackert kallas fjordlax som ligger bakom smak- och konsistensförsämringen hos den kallrökta laxen.

Upprörd Jappe

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Ålen borde alla låta bli. Det håller på att bli utrotad.

Upprörd SirMcLain

Så vill vi rädda den akut hotade ålen | Naturskyddsföreningen

Den europeiska ålen är en unik art med en speciell livscykel. Den fortplantar sig på flera tusen meters djup i Sargassohavet - 700 mil från Sverige. Ålyngel, så kallade glasålar, följer sedan med golfströmmen till Europa och Nordafrika för att under cirka 20 år växa till sig i söt- eller brackvatten. När de uppnått könsmogen ålder kallas de blankål och de vandrar då tillbaka till Sargassohavet för att leka, fortplanta sig, och sedan dö.

99 procent har försvunnit

Ålen är klassad som akut hotad och har varit rödlistad i ArtDatabanken sedan 2005. På mindre än 60 år har mer än 99 procent av det glasålsbestånd som tidigare kunnat mätas vid Europas kuster försvunnit. Det Internationella Havsforskningsrådet, ICES, råder till att snarast införa totalt fiskestopp och att störningar som vandringshinder och föroreningar ska reduceras till ett minimum, då ålens tillväxt nu befinner sig på den lägsta nivån någonsin.

Fisket på ål fortsätter

Trots att ålens drastiskt minskade bestånd har varit känt sedan 70-talet har fisket fortsatt i hela Europa. Först 2007 antog EU en återhämtningsplan för arten. Planen innebär att medlemsstaterna ska skapa möjligheter för att minst 40 procent av de ålar som normalt sett skulle finnas utan mänskliga påverkan fritt kan ta sig ut i havet. Målet i planen är en politisk kompromiss och forskare är eniga om att det inte är tillräckligt ambitiöst för att rädda arten. I Sverige har ålplanen lett till ett förbud mot fritidsfiske och ett reducerat yrkesfiske. Men fortfarande bedrivs ett riktat fiske efter ål i svenska hav. Detta är särskilt stötande eftersom många av de ålar som fångas i södra Sverige har räddats genom åtgärder i andra länder runt Östersjön.

Få ålar klarar sig undan turbindöden

Ungefär 300 000 blankålar per år dör eller skadas när de vandrar genom turbinerna. Det motsvarar ungefär 70-90 procent av de vandrande ålarna. Där kläms de fast mot gallren eller strimlas sönder av turbinbladen. Ofta måste ålarna ta sig förbi flera vattenkraftverk under vandringen, vilket ytterligare minskar sannolikheten att ålen överlever. Möjligheten att ålen faktiskt når havet vid utvandring har beräknats ligga på cirka 4 procent i genomsnitt.

I Sverige har man valt att frivilligt låta vattenkraftbolagen bestämma vilka åtgärder de vill ta för att minska turbindöden. Eftersom åtgärder i själva kraftverken är dyra, till exempel bygge av fiskvägar, har bolagen valt att satsa sina pengar på att sätta ut ålyngel samt att betala ålfiskare för att transportera vuxna ålar förbi kraftverken. Men forskning har visat att utplanterade ålar ofta inte hittar tillbaka till Sargassohavet för att fortplanta sig.

För att ålen inte ska försvinna helt från haven anser vi att:

Allt riktat fiske på ål ska stoppas i Sverige och EU.
Ett totalt förbud av ålfiske är av stor vikt för ålens överlevnad, eftersom alla blankålar från Östersjöregionen vandrar ut längs Sveriges kust. Om inte fisket stoppas i Sverige och Danmark är andra länders åtgärder för ålarna förgäves.

Vattenkraftsbolagen tar sitt ansvar för ålen.
Kraftbolagen ska ha lagliga krav på sig att skapa vandringsvägar för både upp och nedströmsvandrande ål för att undvika turbindödligheten och underlätta vandringen. Turbindrift bör även minskas eller stoppas under perioder med stor blankålsvandring.

Ålyngelutsättningarna stoppas.
Forskning har visat att utplanterade ålar ofta inte hittar tillbaka till Sargassohavet för att fortplanta sig. För att utsättningar ska kunna anses som en bevarandeåtgärd krävs det att det finns ett överskott på glasyngel någonstans. Det gör det inte idag. Det krävs också att fisket efter glasålar är skonsamt, vilket det oftast inte är idag då många av de känsliga ålynglen dör i trålen. Det krävs även att ålar inte sätts i ovanför ett vattenkraftverk, men det händer ofta idag, inte minst i andra länder som kompensation för de ålar som dör i turbinerna. Sist men inte minst krävs det att de utsatta ålarna inte utsätts för fiske, vilket de i dagsläget gör om de sätts ut i Östersjön.

Sverige driver på för ett totalt ålfiskestopp på EU nivå.
Under 2013 kommer EU-kommissionen att utvärdera förvaltningsplanerna för ål i medlemsländerna och föreslå förändringar i EUs plan. Sverige bör aktivt stödja ett totalt ålfiskestopp i hela EU.

Det här gör Naturskyddsföreningen för ålen:

Ställer krav på svenska och europeiska beslutsfattare.
Genom dialog, remissvar, kampanjer, öppna brev, debattartiklar och analyser påverkar och ställer vi krav på politiker och beslutsfattare för att förändra ålpolitiken. Genom vårt samarbete med andra Europeiska miljöorganisationer skapar vi också ett politiskt tryck på EU-nivå.

Vi har räddat 9000 ålar från matborden.
Under två år har vi haft en insamling för att kunna köpa upp skånska ålfiskares fiskerättigheter. Hittills har vi ingått avtal med fyra ålfiskare och räddat minst 9000 ålar från matborden. Insamlingen har också bidragit till vårt politiska havsarbete.

El märkt med Bra Miljöval hjälper ålen.
De elbolag som väljer att leverera el med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval-märkning avsätter pengar i en miljöfond. Ur denna fond betalas varje år cirka 8 miljoner kronor till åtgärder för att öka den biologiska mångfalden i rinnande vatten. Ål är en särskilt prioriterad art.

Driver juridiska processer mot vattenkraftexploatering.
Våra miljöjurister driver och hjälper till i ett flertal principiellt viktiga processer mot vattenkraftexploatering. Naturskyddsföreningen har också drivit på och sitter med som experter i Vattenverksamhetsutredningen som tillsattes 2012. Utredningen arbetar med översyn av reglerna om vattenverksamhet i miljöbalken.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Åhå, det är alltså vattenkraftbolagen och skåningarna som är ansvariga för att ålen försvunnit. Illa mycket illa!

Varför smakar kallrökt lax uppblött tidningspapper idag då, du allkunnige SirMcLain? Vet du det också?

Jappe

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Att den smakar uppblött tidningspapper är väl att ta i men det är skillnad mot färskfångad. Den odlade laxen som jag förmodar det är frågan om är till största delen norsk & föds upp på pellets tillverkade av nermald lodda + färgämne för att få det rosa köttet. Vild lax får sin färg från insekter & kräftdjur. Jag skulle tro att all lax man får på restauranger är odlad oavsett pris. Orsaken är priset, färskfångad 250 - 300:- /kg mot odlad på ICA's disk för 99:- /kg. Laxkonsumtionen idag kan inte tillgodoses med vildfångad lax därav odlad & tur är väl det för annars hade väl den vilda laxen rönt samma öde som ålen.
Jag fiskar själv en del lax emellanåt & när man kommer hem med en sådan så blir det en riktig festmåltid.

Bennie

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Överväldigad av minnena från forna tider när det groggades friskt och maten smakade som den skulle så införskaffade jag ett paket varmrökt lax. Efter att ha lyckats med att avlägsna den stabila pansarplasten utan skador och hälla av allt vatten som slug industrialist tillsatt för viktens skull så provsmakade jag innehållet. Det hade inte mått särskilt väl av den täta inplastningen, konsistens och utseende var något frånstötande men smaken var nästan OK. En allvarlig anmärkning är befogad: alldeles för mycket salt hade tillsatts, förmodligen samme sluge matindustrilist som hade listat ut att salta varor suger vatten vilket ger högre kilopris för själva matinnehållet. Nåväl, senare ikväll skall laxen ätas med spenat bl.a. och blandningen med annan mat bör göra den ätlig. Vi får se! En tanke smyger sig på. Det verkar som om förpackningarna idag är viktigare än innehållen. Jag mindes plötsligt hur god maten var på femtiotalet innan förpackningshysterin och vinstmaximering hade letat sig in i livsmedelsbranschen.

Jappe

Toppen