F
F.d. 29786
Guest
Sv: Radioamatörer i husbil
-7BBN rullar snart ut.
Bengt
-7BBN rullar snart ut.
Bengt
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Det har tagit tid men nu är SM7BHM qrv på aprs, just nu i Frankrike och kollar Tour de France Login - Google Maps APRSJajjamensan visst finns dom !Ronald, SM7WDL/7S7RH QTH Malmö JO65MO syns på aprs med 7S7RH-7 qrv på 2/70 och HF TMD700 / THD7 / TS-480 Kenwood så klart.Eva, SM7XGS samma som ovan syns på aprs med SM7XGS-9 + Yaesu 817Bengt, SM7CFF Lund syns på aprs med SM7CFF-7
Undrar om inte Ewe, SM7BHM är på G oxå ?73'de Rolle
Jag är helt ny i husbilssammanhang (VW Campmobil Monaco -84) och fullkomligt okunnig om det här med amatörradio, men det verkar ju otroligt spännande när ni berättar om det här.
Titta in på www.aprs.fi så kan du se vad vi skriver om vad gäller APRS.
När du kommit in till GOOGLE kartan så klickar du på VISA ALLT och ovanför
så ändrar du tiden till 24/12 eller 6 timmar.
Alla röda punkter/streck som du ser är mobila enheter som har förflyttat sig
under tidsrytmen du valt. Om du sen pekar på dom röda punkterne så får du info vem det är och hur fort det gått + en del annan info.
Ute till höger hittar du även under information APRS-stationer som rör sig,
Klicka på den så kan du sen välja någon du vill titta på i LIVE APRS.
Där finns även med AIS systemet där du kan se fartyg till havs.
Men ni får ursäkta om mina funderngar är direkt felaktiga och korkade
Inte alls korkade, man lär så länge man lever och fråga måste man för att få reda på något.
Vad är det för skillnad mellan de tre radioformat som finns med som alternativ när man fyller i profilen?
Gå tillbaka ett steg så hittar du all information du söker.
Radiosamband - Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -
Är något av dem att jämföra med "komradio" (?) som alla långtradarchaufförer hade tidigare?
Privatradio/27 MHz/CB radio är det som satt i dom flesta trailerdragare för en del år sedan. Jag har varit en CB freek som kalla mig DON MARTIN, men jag hade den ombord i en av Grängesbergsbolagets båtar på 60 talet och snacka hem till Sverige från medelhavet och många andra ställen på jorden.
Har 3 plastkassar fulla med QSL kort från hela världen från CB tiden
Vad kan vara bra att börja med, bortsett från att skaffa licens?
PMR är väl det som dom flesta skaffat i husbilsklubben.
Priser?
Den informationen hittar du oxå om du går tillbaka ett steg.
Radiosamband - Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -
Själv höll jag kontakten med omvärlden via datorn under vår jungfrutur. Har NMT´s trådlösa, dyrt men fungerade perfekt. Vore ju dock trevligt om man kunde nå andra husbilsägare i närheten också, när man är ute på vift.
mvh Lars
Ibland är det rätt spännande när man kommer hem med något stort och säger: -Titta vad jag har köpt.
Calle