Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Ja, verkligen förbryllande. Varför inte Protan/Butan respektive Metan.Helknasigt av Sverige att döpa de två gaserna till Fordonsgas och Motorgas!!! Det är som gjort för utländska turister att tro att de gör rätt (med adapter = tjyvkoppling). Och det är inte första gången!! Vill minnas att en Tysk husbil i Borås "flög i luften". MYCKET bättre (tycker jag) med de Internationella beteckningarna LPG & CNG. Även bort med ordet GASOL!! Därför att folk håller hela tiden på att skilja på Gasol & LPG, vilket är exakt samma sak!!
Jack43
Ja säg detVarför inte Protan/Butan respektive Metan.
Heter naturligtvis PropanJa säg det
Ja, se där. Lätt att göra fel även där!!Heter naturligtvis Propan
Vad menar du egentligen?Så är det klarlagt att det inte var gasol som de tankade, utan fordongas.
I Tyskland kan det stå Autogas men oftast LPGFordonsgas = CNG
Motorgas = LPG/Gasol
Att de tydligen försökte fylla sina gasolflaskor med fel typ av gas, högkomprimerad gas endast avsedd för motorer.Vad menar du egentligen?
Helt rätt, därför anser jag inlägg 22 ska tas bort eller rättas till.Fordonsgas = CNG
Motorgas = LPG/Gasol
Det är omöjligt att tanka fel gas.Jag kan inte heller skillnaden mellan de olika typerna av gas och komprimering, kanske dags för gemensamma namn och märkningar i hela EU av de olika gaserna så inte fler olyckor av den här typen händer?!
Fast tank är det bästa tillbehöret jag installerat,så enkel att fylla gasol överallt i Europa, att tanka från fel pump är omöjligt att göra utan fuladapter.Skulle ju kunna vara så att gubben inte alls har fipplat med adaptrar utan att det är någon före honom som gjort det och sen glömt ta med sig adaptern, gubben kanske bara såg att munstycket passar och börjar tanka, sen kom smällen!
Eller är det omöjligt att en kvarglömd adapter skulle kunna vara orsaken till olyckan?
Jag vill absolut inte ha fasta tankar, ännu mindre nu efter den här händelsen.
Om någon tidigare använt adapter och "fultankat" hade den personens tank sprängts.Skulle ju kunna vara så att gubben inte alls har fipplat med adaptrar utan att det är någon före honom som gjort det och sen glömt ta med sig adaptern, gubben kanske bara såg att munstycket passar och börjar tanka, sen kom smällen!
Eller är det omöjligt att en kvarglömd adapter skulle kunna vara orsaken till olyckan?
Jag vill absolut inte ha fasta tankar, ännu mindre nu efter den här händelsen.
Inlägg 22 tillrättat.Helt rätt, därför anser jag inlägg 22 ska tas bort eller rättas till.