• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Röd signallampa på TRUMA pannan

IngvarB

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10545
Medlemskap
2025
Jag har en TRUMA Combi (E) som bara går på gasol. När jag startar pannan tänds den gula lampa längst till vänster, när 12V kommer till pannan. När gasolen slår på tänds den andra gula och och sedan direkt en röd lampa, den längst till höger. Vad indikerar den röda för fel?

Bilagor

• Truma lampor.jpg
    Truma lampor.jpg
    922,7 KB · Visningar: 71

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Det ser ud som om at du har et kabel med et RJ45 stik. Det burde betyde at du har et panel som du styrer varmeren med.

Hvis dette panel er digitalt, så skal der stå en kode i det, som du kan søge på for at finde hvad som giver fejl.

Er det derimod et manuelt vred som du stiller varmeren med så er det måden den røde lampe blinker på som skal fortælle dig fejlen.

IngvarB

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10545
Medlemskap
2025
Det ser ud som om at du har et kabel med et RJ45 stik. Det burde betyde at du har et panel som du styrer varmeren med.

Hvis dette panel er digitalt, så skal der stå en kode i det, som du kan søge på for at finde hvad som giver fejl.

Er det derimod et manuelt vred som du stiller varmeren med så er det måden den røde lampe blinker på som skal fortælle dig fejlen.

Tack. Tittade efter en gång till. Jag har ingen felkod nu. Men hade tidigare ett "Boost" läge som inte fungerar nu.
Min är från 2017 Med Truma 6e den har detta
Din panna är för kallt klimat. Min är utan elstavar.

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027

IngvarB

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10545
Medlemskap
2025
Men du skriver ju att du har Truma combi (E). E:et betyder el = 230v

El-stavar har inget med att göra för kallt klimat
Jag utgick, slarvigt, från manualens huvudtitel COMBI (E) där E et står inom parentes . Elstavar verkar ha kommit tidigare till bilar för vårt klimat. än till sydeuropeiska montage, som min som saknar elstavar.

IngvarB

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10545
Medlemskap
2025
Och där står också att BOOST endast finns tillgänglig om skillnaden mellan aktuell och inställd temperatur är mer än 10 gr.
Ja, jag har CP panel. Och nu även en manual till den. Min egen blev kvar någonstans.

Jag har inga felkoder på CP en, just nu, bäst att tillägga. Bra att få klarhet om "BOOST" läget. Jag hade nog missat den. Känns lite lugnare nu.

IngvarB

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10545
Medlemskap
2025
Ja, jag har CP panel. Och nu även en manual till den. Min egen blev kvar någonstans.

Jag har inga felkoder på CP en, just nu, bäst att tillägga. Bra att få klarhet om "BOOST" läget. Jag hade nog missat den. Känns lite lugnare nu.
Ja visst är det så att "BOOST" gick på när jag höjde innetemperaturen. Tack då är den våndan borta!

IngvarB

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10545
Medlemskap
2025
Skönt att det verkar löst sig.

Min Truma var oxå utan el-stavar. Men har monterat dit det
Det började med felkod att ström inte kom till pannan. Det löste sig emellertid genom ren slump, att starta pannan på vattenvärme, utan vatten i pannan. Då framkom den röda dioden bland gula på pannan. Den ska kanske vara röd? Men röda dioder bland gula? När man har Trauma och har planerat att bo i bilen några vinterdagar.

Tack för ert stöd!

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2025
Intressant, har du en Combi 6 där du har monterat elpatron ?
Enligt Truma ska det inte gå att eftermontera ?
Mvh Per
Ser man till grundkonstruktionen så är pannorna identiska. Det som skiljer är 2st el-stavar, överhettnings skydd, kablar, styrkort för el-stavarna. Själva huvudkortet är förberett så man kan koppla in styrkortet. Finns inga färdiga satser för detta. Skulle man köpa delarna lösa så går det på ungefär 10000-13000. Bilderna är från vänster. Styrkort, överhettnings skydd, el-stavar. Detta är gamla bilder så inga delar kvar

Bilagor

• 2024-05-28 19.33.52.jpg
    2024-05-28 19.33.52.jpg
    2,1 MB · Visningar: 18
  • 2024-12-20 14.24.31.jpg
    2024-12-20 14.24.31.jpg
    2,9 MB · Visningar: 18
  • 2024-12-20 14.24.44.jpg
    2024-12-20 14.24.44.jpg
    2,5 MB · Visningar: 18
Toppen