• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Röd batterilampa Knaus R18

Inlägg
11
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
37593
Medlemskap
2024
Även dålig jord mellan motor och shassi kan göra att generator fallerar och laddar dåligt eller fel.

Lätt att utesluta med startkabel som jag skrev.

Blir det ingen skillnad så har du uteslutit det felet.

Rätt vanligt med koroderade kontaktytor eller kabelbrott på jordflätan på Fiat. Trångt att komma åt i så fall. Lättare dra ny. (Se min länk i denna tråd)

Testa. Det kanske funkar med startkabel som jord då är du närmare lösningen...

När jag hade dålig jord så tömde den bodelsbatteriet -10A till -15A vid körning istället för att ladda +15A körning. Men motorn startade och gick fint i månader Men bodelsfelet var kvar tills.. en dag då jag inte kom iväg ... och hittade felet.

Lycka till.
Jag ska kolla detta, tack för tipset.

Är ju lite nördig med appen och kollar BMSen ganska ofta och har inte märkt något tidigare(det har laddat) men å andra sidan så kan det ju ha skitit sig precis nu det senaste. Ska kika på detta när värmen har lagt sig lite här.
Anders
 
Inlägg
11
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
37593
Medlemskap
2024
Hallå igen. Vi fick lämnat in den på en verkstad där de bytte generatorn. Tack för alla hjälpsamma svar!
Tycker ändå det är konstigt att en generator lägger ner efter 5700 mil men konstigare saker har väl skett tidigare så sett. Fick inget direkt svar från verkstaden vad det var som pajat (om det var regulatorn eller om det kan har varit utslitna kol) men nu kan vi rulla vidare mot Italien i alla fall vilket känns skönt.

Må gott husbilsvänner,
Anders
 

Batstepappan

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
20295
Medlemskap
2024
Hallå igen. Vi fick lämnat in den på en verkstad där de bytte generatorn. Tack för alla hjälpsamma svar!
Tycker ändå det är konstigt att en generator lägger ner efter 5700 mil men konstigare saker har väl skett tidigare så sett. Fick inget direkt svar från verkstaden vad det var som pajat (om det var regulatorn eller om det kan har varit utslitna kol) men nu kan vi rulla vidare mot Italien i alla fall vilket känns skönt.

Må gott husbilsvänner,
Anders
Står just nu i norra Spanien med precis samma symptom.
väntar på bärgare.
tack för input i denna tråden
 
Toppen