• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Röd batterilampa Knaus R18

Inlägg
11
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
37593
Medlemskap
2024
Hallå!
Har en fråga, eller flera..

Jag och tjejen har en Knaus R18 (helintegrerad med fiatmotor) från 2018. Vi är just nu utanför Montpellier i Frankrike och skulle för en vecka sedan lämna campingen då en röd batterilampa började lysa på instrumentpanelen. Vi ringde försäkringsbolaget och bestämde att stanna kvar på campingen tills bärgare kunde komma och ta oss till en verkstad. Problemet är att de inte löser någon verkstad och vi har nu väntat i en vecka på en lösning.. Börjar bli måttligt trött på det hela och funderar om vi kan göra något åt problemet själva istället.

Problemet:
* Batterilampa lyser rött
* På min BMS så indikerar den på att bodelsbatteriet inte laddar när husbilen startar, visar även att -13A dras från bodelsbatteriet (har litiumbatteri till bodel och laddbooster så brukar ladda 50A när fordonet är igång).
* Spänningsmätaren ovan dörren indikerar på att spänningen på startbatteriet droppar ner om bilen går en liten stund.
* Startbatteriet laddas upp när vi kopplar in Markström.

Jag funderar på om kilremmen från generatorn kan ha gått av (hittar dock ingen och anser att det är jävligt trångt i motorrummet + är lågbegåvad när det kommer till motorer).

Är det någon som vet hur man kan se om den remmen har gått av?
Någon som vet om denna remmen även driver kylvattnet på denna modell? (Eller hur man kan identifiera detta).
Eller har någon ett smart tips på hur vi kan gå vidare så vi kommer här ifrån?

Mvh Anders i 35 graders värme
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.280
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Kryper du under bilen så bör du kunna se drivremmen. Har du så kraftig urladdning så skulle jag misstänka att generatorn har gett upp om inte remmen är av. Annars så bör du kunna se remmen på höger sida (i bilens färdriktning) uppifrån.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Kolla även säkringar, köpte en bil engång jätte billigt då de inte kunde få elen att fungera. jag bytte huvudsäkringen, sen fungerade allt igen. Kolla även runt på campingen, brukar alltid finnas någon kunnig/hjälpsam person som kan kolla åt er. var i Frankrike tidigare, på flear platser var det folk som fick problem med sina bilar, men det var alltid ett gäng fransoser som försökte hjälpa till.

kolla även med campingen, jag fick hjälp av en mobil reparatör som kom o fixade mina bakbromsar som låst sig på en camping i frankrike.. mycket billagre än märkesverkstäder....
 
Inlägg
11
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
37593
Medlemskap
2024
Har kikat under bilen och remmen verkar vara intakt. Håller på och ser över säkringarna med. Vilket område i Frankrike fick du hjälp med bromsarna? Inte möjligtvis runt Montpellier eller? ;)
 
Inlägg
11
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
37593
Medlemskap
2024
IMG_20230818_171254.jpgsåhär såg en säkring ut(20A) som satt bredvid den stora huvudsäkringen på 50A. Kanske det kan vara orsaken till problemet? Om inte så tror jag inte att den ska se ut sådär iaf haha.

Ska testa att köra en liten bit senare och se om lampan börjar lysa och om bodelsbatteriet laddas.
 
Senast ändrad:
Inlägg
11
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
37593
Medlemskap
2024
Ja precis. Den har ju tidigare tänts efter någon minut eller mindre. Men som sagt ska testa att köra husbilen en stund nu när säkringen är bytt. Hoppas det är detta som ställde till det, om inte så är fallet så är iaf en riktigt sliten säkring utbytt :D
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, om det funkar så håll lite koll på säkringen. Eftersom plasten har smält så kan det tyda på dålig kontakt i säkringshållaren som har utvecklat värme, och inte för mycket ström genom säkringen som "bara" borde ha smält av säkringens metallbläck.
Det kan också varit något knas med säkringen så den inte tålde strömmen genom den, så bli inte bekymrad i onödan om det funkar, kolla bara lite extra.

M.v.h. JANKRO.
 
Inlägg
11
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
37593
Medlemskap
2024
Jag testade att rulla en liten sväng här på campingen men dessvärre lyser batterilampan igen efter 20 sekunder..
Kollar säkringen som är bytt och den är fortfarande hel.

La även märke till att kylens lampor började blinka när husbilen var igång, som den gör när den inte får försörjning (inställd på A - dvs startbatteriet när fordonet rullar).

Några fler tankar om vad det kan vara? Troligtvis generatorn som lagt av?

Anders
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det kan vara att D+ kabeln har lossnat från generatorn, förmagnetisering av generatorn. Det kan även vara en simulerad D+ signal från startbatteriet som går till ECU. Det kan finnas en liten (2A) säkring på den kabeln, troligen vid startbatteriet.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Där verkar iallafall vara d+ signal eftersom boostern kopplar samman batterierna. Om den nu är satt på d+ som den skall vara och inte på tändningen.

Har du möjlighet att mäta spänningen på batterierna?
Annars kan jag bara råda dig att göra en Norsk återställning.
Lossa kabel från bilbatteriets minuspol och sätt tillbaka den efter en timmes tid.
Det kostar iallafall inte något.
Det kan ju också vara något med bms:en som strular.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det är lite underligt att lampan tänds efter en liten stund... Montro, 2018 modell, kan det vara så att det sitter en dum, så kallad intelligent generator i bilen som inte längre pallar med att bli lurad.
Man skulle behöva kunna mäta spänningsnivåer på olika ställen när det händer.

M.v.h.JANKRO.
 
Inlägg
11
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
37593
Medlemskap
2024
Hej igen!

Vi skrev ut på facebook och lyckades få tag på ett par där den ena var halvsvensk (i de minsta hålorna så finns alltid nån svenne) och hennes man fransk. De kom till campingen och gubben kikade lite på motorn utan större motorkompetens. Han ringde sin lokala mekaniker som inte riktigt heller blev klok.. Men detta paret hade själv en bil med generator bekymmer så de skulle till verkstaden på måndag som ligger 5 km bort. Han skulle kolla om de kunde försöka diagnostisera problemet genom att just mäta generatorn och batteriet. I så fall får vi försöka ta bilen dit på måndag och hoppas den inte drar ur batteriet helt (får stänga av all onödig elektronik+AC).

Verkligen fina människor som kom hit på 30 min och checkade till oss!

Men ja bekymret är knepigt.. Läste om andra som haft liknande problem där ett nytt batteri har löst det hela. Känns dock lustigt när bilen startar utan problem och att i min BMS så indikerar den att bodelsbatteriet inte laddas när jag startar husbilen. Den brukar ladda 30-50A med hjälp av laddbostern som en firma installerade för ca ett år sedan. Jag var nog lite ivrig i tidigare inlägg där jag skrev att BMS visar på -13A, märkte nu senast att det varierar kraftigt från 0 till -26A i korta perioder.

Intelligent generator vet jag knappt vad det är, finns det något intelligent sätt att ta reda på detta?

Och ska försöka kolla ordentligt om några kablar från generatorn har hoppat ur eller om det finns ytterligare säkringar som kan ha lösts ut.

Tacksam för alla svar och hjälp ni bidrar med!
Anders
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Hur är det med startbatteriets kondition?Jag skulle testa det. Du skriver att det drar ut ström från konstverket.
Tommy
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.803
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej igen!

Vi skrev ut på facebook och lyckades få tag på ett par där den ena var halvsvensk (i de minsta hålorna så finns alltid nån svenne) och hennes man fransk. De kom till campingen och gubben kikade lite på motorn utan större motorkompetens. Han ringde sin lokala mekaniker som inte riktigt heller blev klok.. Men detta paret hade själv en bil med generator bekymmer så de skulle till verkstaden på måndag som ligger 5 km bort. Han skulle kolla om de kunde försöka diagnostisera problemet genom att just mäta generatorn och batteriet. I så fall får vi försöka ta bilen dit på måndag och hoppas den inte drar ur batteriet helt (får stänga av all onödig elektronik+AC).

Verkligen fina människor som kom hit på 30 min och checkade till oss!

Men ja bekymret är knepigt.. Läste om andra som haft liknande problem där ett nytt batteri har löst det hela. Känns dock lustigt när bilen startar utan problem och att i min BMS så indikerar den att bodelsbatteriet inte laddas när jag startar husbilen. Den brukar ladda 30-50A med hjälp av laddbostern som en firma installerade för ca ett år sedan. Jag var nog lite ivrig i tidigare inlägg där jag skrev att BMS visar på -13A, märkte nu senast att det varierar kraftigt från 0 till -26A i korta perioder.

Intelligent generator vet jag knappt vad det är, finns det något intelligent sätt att ta reda på detta?

Och ska försöka kolla ordentligt om några kablar från generatorn har hoppat ur eller om det finns ytterligare säkringar som kan ha lösts ut.

Tacksam för alla svar och hjälp ni bidrar med!
Anders
Min husbil hade svag belysning. Senare var den död men fulladdat batteri.

Felet var dålig just mellan motor och kaross. Den tog även ström från bodelsbatteriet.

Jag har gjort en tråd om fix med bilder. Lägger in det här snart..

Snabbt sätt att testa är att säkra en startkabel på motorn och en i karossen. Sök fram omålade ytor med bra kontakt
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.803
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Här är länken

 
Inlägg
11
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
37593
Medlemskap
2024
Har inte haft några problem med startbatteriet tidigare vad vi märkt. Har alltid startat som en klocka och ingen belysning som varit flimrande heller. Jag tror dock att det kan vara original batteriet som sitter som startbatteri . Så är väl inte jättekonstigt om det skulle vara dåligt.
Hur är det med startbatteriets kondition?Jag skulle testa det. Du skriver att det drar ut ström från konstverket.
Tommy
 
Inlägg
11
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
37593
Medlemskap
2024
Min husbil hade svag belysning. Senare var den död men fulladdat batteri.

Felet var dålig just mellan motor och kaross. Den tog även ström från bodelsbatteriet.

Jag har gjort en tråd om fix med bilder. Lägger in det här snart..

Snabbt sätt att testa är att säkra en startkabel på motorn och en i karossen. Sök fram omålade ytor med bra kontakt
Har inte märkt varken svag belysning eller problem att starta husbilen. När husbilen började lysa för en vecka sedan hann vi köra i cirka 15 minuter innan vi ställde oss på en parkeringsplats och startade om bilen (trodde det kunde vara något felvisande i instrumentpanelen), lampan dök dock upp igen men fordonet har inga problem att starta
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.803
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Även dålig jord mellan motor och shassi kan göra att generator fallerar och laddar dåligt eller fel.

Lätt att utesluta med startkabel som jag skrev.

Blir det ingen skillnad så har du uteslutit det felet.

Rätt vanligt med koroderade kontaktytor eller kabelbrott på jordflätan på Fiat. Trångt att komma åt i så fall. Lättare dra ny. (Se min länk i denna tråd)

Testa. Det kanske funkar med startkabel som jord då är du närmare lösningen...

När jag hade dålig jord så tömde den bodelsbatteriet -10A till -15A vid körning istället för att ladda +15A körning. Men motorn startade och gick fint i månader Men bodelsfelet var kvar tills.. en dag då jag inte kom iväg ... och hittade felet.

Lycka till.
 
Senast ändrad:
Toppen