• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rånade!!

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Rånade!!

Nej det är bara att ringa det är min mobil vill någon ringa utanför Spanien så är det bara att lägga till + 34.

Tror inte att det sker mer rån i Spanien än vad det gör i Ex. Italien skillnade är nog att många fler åker hit. Skall också tillägga att Spanien är Europas största turistmål med flera miljoner turister så % rån som förekommer är inte högre här än på andra platser. Dom som man har hôrt som har blivit robbade så har det oftast varit i Barcelona eller Madrid. Storstäder som har större drogproblem och därmed ökad kriminalitet. Här på Solkusten är det ganska lugnt. Så att undvika Spanien låter lite drastiskt. Den enda gång som jag har haft inbrott i bilen det var i Stenungsund, men undviker inte Sverige för det.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Rånade!!

På enkelte tyske lister over farlige områder er vestkusten av Sverige foran Spania og Italia - litt bak motorveirasteplasser i Frankrike. Det var litt mange tyske husbiler som ble robbet for et par år siden - vi må slite med det i endel år..
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Rånade!!

Dom har jag monterat på vår bil. En bakom varje hyttdörr och en på varje sida vid garageluckorna. Dom är sedan inkopplade på larmet som jag byggt själv med IR som skyddar hytt och bodelsdörr. En extra diodindikering inne som påminner att utrymmet är larmat när man går upp och en diodindikering vid fotsteget på utsidan. Allt sköts med en fjärrkontroll.
Ja berätta gärna mera. Är det ett backsensorpaket som du har köpt och sen delat upp sensorerna på olika ställen?
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Rånade!!

Vi har köpt till en säkerhetsdörr till bodelen och det känns ju ganska tryggt. Konstaterar dock att det är lätt att ta sig in i husbilen via garaget. Öppnar man luckan till garaget som har ett ganska enkelt lås så är det ju bara att krypa in och lyfta på sängen. Inget problem så länge som man sover i den men vid inbrott verkar det vara en enkel väg in. Har någon bra ideer på hur man spärrar garaget på ett bekvämt och säkert sätt?
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Rånade!!

Har köpt backsensor kit på netonnet till min renovering kostade ca 600 kr med digitalt litet display att montera på instrumentbrädan. Borde gå att ansluta någon form av relå för att kunna få andra funktioner. Skall kolla med min elektriker.
Hälsningar Bror


Veba Parkeringssensorkit AVRS2

Veba AVRS2 Art.nr: 113041

veba-avrs2%28113041%29-Large.jpg

Sensorkit med LED-display som anger avståndet till bakomvarande fordon vid parkering. Perfekt för stora svårmanövrerade fordon och vid fickparkering Produktbeskrivning

599:-

Behöver man inte nån display så verkar den här fungera och är lite billigare: http://www.netonnet.se/ItemImages/bil-och-bat/biltillbehor/parkeringssensor/veba-avrs1a(113040)-Large.jpg
veba-avrs1a%28113040%29-Large.jpg
Veba Parkeringssensorkit AVRS1A Veba AVRS1A 499:-
Drar dock 880mA vilket är mycket om man vill ha den som tjuvlarm mer permanent
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Rånade!!

Problemet med backsensorer er deres analoge virkemåte, de sender hele tiden ut ultralyd pulser og registrerer ekko. En pir bevegelsesdetektor som jobber med ir kan klare seg med mye mindre el-forbruk og inneholder som regel et rele som veksler når det er bevegelse innenfor rekkevidden som er innjustert.

Kama har et produkt T30-45A eller B som bygger på dette prinsip, egentlig er det et tilleggsutstyr til NX5 alarmanlegg. En slik føler høyt montert på hver side av bilen og du har et klart signal når noe beveger seg i nærheten av bilen.

PIR følere finnes og som styring til belysning også utendørs, desverre er flere av disse lager for 220V drift. For innendørs bruk finnes det mange PIR alarmfølere.
 
F

F.d. 50702

Guest
Sv: Rånade!!

Spärra framdörrarna:
Wire-lås till cykel ,genom armstöd eller metallögla i dörren att fästas i stolen eller dyl.
+Tjuven kan inte ta sig ut
 
F

F.d. 50702

Guest
Sv: Rånade!!

Wire-lås till cykel, genom armstöd eller metallögla i dörren.
+Tjuven kan inte ta sig in eller ut.
-Du kan inta ta dig ut vid brand heller.(Vid brand använd sidorutan).

Invändiga reglar på dörren till bodelen.

Vid ett rån har du rätt att använda mycket våld för att skydda dig och din egendom. Du får däremot inte använda vapen, pistol, pepparspray eller dyl.

Din brandsläckare (pulver eller kolsyra ) duger gott. Sikta mot ögonen och tryck av, om inte rånaren förstår vad du menar kan använda brandsläckaren som tillhygge. Lagen ger dig rätt att använda detta.

Nu kan du och din familj sova gott.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Rånade!!

Ja berätta gärna mera. Är det ett backsensorpaket som du har köpt och sen delat upp sensorerna på olika ställen?

Sensorerna är monterade som på bilderna. Dom larmar endast som sovlarm med eller utan ljud. När man inte befinner sig i bilen men bilen är larmad så fyller aldrig (mitt tycke) sensorerna någon funktion. Tycker det skulle fel att larmet går varje gång någon går förbi.
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Rånade!!

Vi har köpt till en säkerhetsdörr till bodelen och det känns ju ganska tryggt. Konstaterar dock att det är lätt att ta sig in i husbilen via garaget. Öppnar man luckan till garaget som har ett ganska enkelt lås så är det ju bara att krypa in och lyfta på sängen. Inget problem så länge som man sover i den men vid inbrott verkar det vara en enkel väg in. Har någon bra ideer på hur man spärrar garaget på ett bekvämt och säkert sätt?

Hej!

Skruva fast en plywoodskiva under eller över träbotten på sängen.

Sätt sedan en lås/skjutregel vid sängen in i stommen, så kan ingen komma in den vägen.

Ha det gott!
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Rånade!!

Hej!

Vill visa hur jag har gjort för att förhindra inbrott via bodelsdörren på natten.
Ett hål ca: 5 mm är borrat in i låskistan strax över låsbygeln.

Fäller sedan upp låsbygeln.

Sätter sedan in en splint med ett band på, som går lätt att dra ut sprinten vid akut behov.

Detta funkar på en Hobby 09, men tror att samma typ av lås finns på flertalet andra bilar.


Ha det gott!
 

Bilagor

  • IMG_1992.jpg
    IMG_1992.jpg
    46,9 KB · Visningar: 12
  • IMG_1993.jpg
    IMG_1993.jpg
    47,3 KB · Visningar: 8
  • IMG_1994.jpg
    IMG_1994.jpg
    47,6 KB · Visningar: 8
  • IMG_1995.jpg
    IMG_1995.jpg
    92,1 KB · Visningar: 8
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Rånade!!

Jag skall installera ett Secury Touch Husbilslarm om två veckor.
JR Larmcenter - Hem

Fjärrstyrt larm med uteslutningsbara inre detektorer via fjärrkontrollen.
Detta innebär att du kan övernatta i din husbil med larmet aktiverat i ett såkallat skalskydd.



// Pär



Är det någon som har en ungefärlig prisuppgift på detta larm, inklusive montering, från JR Larmcenter ??
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Rånade!!

Det var många bra tips om att skydda sin familj och sin husbil.

Själv har jag en fogsvans som finns innom räckhåll om någon skulle försöka råna oss.
Om en rånare försöker att ta av mig min fogsvans som jag svingar framför honom, så gör ont det lovar jag.
Vad jag vet så får man väl ha en sån med i husbilen utan att bli fälld för vapeninnehav....

Vi måste visa att vi kan försvara oss om vi blir utsatta för rånförsök.
Det allra bästa är givetvis att rånaren/tjuven blir skrämd och flyr utan att någon kommit till skada.
Var rädda om er. :wideeyed:
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Rånade!!

Vi har köpt till en säkerhetsdörr till bodelen och det känns ju ganska tryggt. Konstaterar dock att det är lätt att ta sig in i husbilen via garaget. Öppnar man luckan till garaget som har ett ganska enkelt lås så är det ju bara att krypa in och lyfta på sängen. Inget problem så länge som man sover i den men vid inbrott verkar det vara en enkel väg in. Har någon bra ideer på hur man spärrar garaget på ett bekvämt och säkert sätt?

Jag har monterat dessa extralås från Fiamma på garagedörrarna och andra luckor.
Campingvaruhuset
Inköpta hos Husvagns Svensson i Kållered
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
F

F.d. 1074

Guest
Sv: Rånade!!

Vi beklagar det inträffade har för några veckor sen själv kommit hem från Spanien där vi va i 8 veckor tacka gode gud för att vi klarade oss utan sådana gäster. men vi hörde en som som oxå har legat på en mack vid Betalväg där dom som tur va vaknade av att dom hörde att dom va på väg in så dom stack utan att ta något.
Det är kanske inte som man tror att det känns tryggare att ligga över på betalvägar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Rånade!!

Rasteplasser ved motorveier er de mest risikable plassene å overnatte.
En av årsakene er det faktum at det er mange potensielle offer og lett å stikke seg vekk om det blir slått alarm. Betalveiene øker risikoen, der er det ikke så mange politipatruljer som på andre motorveier. Trafikkovervåkningen tar betalselskapet seg av, men fokus er på at det ikke skal bli ulykker og køer.

Noe tryggere er det på de spesielle overnattingsplassene for lastebiler, med inngjerdet og overvåket område som en må betale for å stå. Mange av disse slipper ikke inn husbiler og uansett så er det endel brumming fra agregatene på kjølebilene.

Tryggest er en om en kjører av motorveien og finner stellplassene som det er mange av i Frankrike og Tyskland.
 
Toppen