• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rånade!!

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Rånade!!

Hej!
Jag funderar på att montera sk parkeringssensorer på bilen. Dom finns att köpa på Biltema för 349 kr. Fyra st ingår. Om man monterar dom i plastkjolarna nertil på bilen med jämna mellanrum och det börjar tjuta i bilen när någon kommer på en meters avstånd, borde vem som helst retirera.
Någon som har monterat detta?
Extra lås och sådant är väl bra men sprutar någon in gas hjälper dom ju inte mot efterföljande kofot. Med sensorer komer ju tjuven inte så nära att han har möjlighet spruta in gas. Jag antar att ett sk skalskydd är något liknande, men verkar det på avstånd från bilen.
Om någon försöker forcera sig in trots allt kan ju ett basebollträ vara effektivt. Eller hickory som han sa, Clintan.

Dom har jag monterat på vår bil. En bakom varje hyttdörr och en på varje sida vid garageluckorna. Dom är sedan inkopplade på larmet som jag byggt själv med IR som skyddar hytt och bodelsdörr. En extra diodindikering inne som påminner att utrymmet är larmat när man går upp och en diodindikering vid fotsteget på utsidan. Allt sköts med en fjärrkontroll.
 

Bilagor

  • PICT40521.JPG
    PICT40521.JPG
    97 KB · Visningar: 29
  • PICT40531.JPG
    PICT40531.JPG
    86,3 KB · Visningar: 23
  • PICT40491.JPG
    PICT40491.JPG
    50,7 KB · Visningar: 44

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Rånade!!

Hej Håkan J,
detta med backsensorer var smart. Borde nog monteras på många husbilar då jag inte tror att alla lås är bra. Verkar gå att öppna med skruvmejsel både snabbt tyst och enkelt.
Hälsningar Bror
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.537
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Rånade!!

Hej, Frankia!
Dessa smålarm har även jag skaffat och satt in som komplement till det vanliga larmet. Jag har satt dem vid alla öppningsbara fönster. Fönstren är ju annars en svag punkt som inte skyddas av de vanliga larmkontakterna när man ligger och sover med inomhusdetektorn avstängd. Då är ju bara skal-skyddet aktivt. Men nu får vi ju larm omedelbart om nån jäkel försöker öppna ett fönster för att kunna komma in den vägen. Konstigt bara att det blir billigare att köpa fyra nya larm än att byta batterier när de tar slut. Hoppas bara att vi aldrig behöver vakna till ljudet av något av larmen.
Ha nu en skön husbilssommar!
Vid tangenterna Alf.

Hej!

Jag har hittat 10-pack batterier på Kjell & co för 69:-
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Rånade!!

Frankia

Dom magneterna har jag tidigare monterat på vår bil. Fungerar fint och stör inte mörkläggningen heller.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Rånade!!

Hej Håkan J,
detta med backsensorer var smart. Borde nog monteras på många husbilar då jag inte tror att alla lås är bra. Verkar gå att öppna med skruvmejsel både snabbt tyst och enkelt.
Hälsningar Bror


Frågan är väl om man även skulle kunna koppla några yttre belysningskällor på strategiska platser som kopplas in över ett relä.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Rånade!!

Håkan J
Din ide verkar jättebra. Skulle du vilja utveckla hur det funkar (kopplas) och hur du styr den med fjärrkontrollen och till vad du har kopplat den. Skulle vara ytterst tacksam om du ville dela med dig.
Ha det
 

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: Rånade!!

Någon som har monterat backvarningssystem? Finns i Biltemas katalog men finns tydligen inte hemma för försäljning ännu.
Borde ju vara avskräckande om det börjar tjuta i bilen på en meters avstånd.
Borde gå att montera i plastkjolarna i bilens nederkant.
Trodde inte mitt förra inlägg kom in. Observ. inte att det fanns en sida två.
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Rånade!!

Frågan är väl om man även skulle kunna koppla några yttre belysningskällor på strategiska platser som kopplas in över ett relä.



Har köpt backsensor kit på netonnet till min renovering kostade ca 600 kr med digitalt litet display att montera på instrumentbrädan. Borde gå att ansluta någon form av relå för att kunna få andra funktioner. Skall kolla med min elektriker.
Hälsningar Bror


Veba Parkeringssensorkit AVRS2

Veba AVRS2 Art.nr: 113041

veba-avrs2(113041)-Large.jpg

Sensorkit med LED-display som anger avståndet till bakomvarande fordon vid parkering. Perfekt för stora svårmanövrerade fordon och vid fickparkering Produktbeskrivning

599:-
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Rånade!!

Det är en bra idé med backsensorer, men det krävs ett ingrepp i manöverdelen. man måste förstärka signalen ifrån summern med en transistor och koppla den till ett relé. För detta så krävs det baskunskap i elektronik. Dessutom sitter detektorerna lågt så aktiveras dom av djur.
Det finns rörelsedetektorer färdiga att köpa. Min som jag kommer att montera på min buss har fördröjning så att ytter lampan inte tänds med en gång så tror Tjuven att jag har vaknat och har tänt lampan. I den här klubben så finns det över 5000 idéer om tjuvlarm och det är tur det annars så är ju alla larm lika. Efter att ha läst dessa trådarna om inbrott som inte borde hända, men som händer så har i alla fall jag bestämt mig att svetsa fast ett litet värdeskåp där man kan förvara pass, visa E.c.t. så att om det händer så står man inte där och måste vända hem.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Rånade!!

Fick ett tips att inte lägga in passen i värdeskåpet, och då tog vi dem därifrån.

Tänk om någon pekar på dig med en pistol och säger att allt ska hit, och han får inte passen....

Då vet han att det finns ett värdeskåp och ber dig att ge ut passen också + allt annat i värdeskåpet.

Passen får man ju nya, ha bara kopior någonstans, och förvara det allt det andra som du inte kan ersätta i skåpet. Extra pengarna, kreditkorten och back-up's för datorerna. Men värdeskåpet måste vara väl gömd...

hälsn
jyrki
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Rånade!!

Det kan stämma.
Om någon pekar med en pistol då är det grovt rån och sådana människor rånar inte en husbil för några hundra €. Dom rånar nog hellre någon bank eller affär med en fet dagskassa.Vad vi skyddar oss åt är nog mera småtjuvar som inte planerar ett inbrott utan ser en frestelse en husbil med ett plastlås och två trötta sovande personer i.
Jag träffade en Holländare som hade framme en "Falskt plånbok" med utgångna visakort och en bunt med falska sedlar som han låter tjuven ta han hade även en falsk Rolex klocka. Dom riktiga hade han i ett värde fack.
Tjuvarna är ute efter värdesaker i första hand pengar.
Körkort och pass tar dom på köpet när dom stjäler hela plånboken. Lite pengar är ju ingen stor förlust, men skaffa nytt pass, kreditkort eller körkort är faktiskt ganska jobbigt eller en mobil med alla telefonnummer i minnet.
Lå det ligga en gammal mobil framme som dom kan stjäla.


Kan ju berätta en sann historia:
Det var en dam i Torremolinos och hennes katt hade dött hon lade den i en gammal handväska för att begrava den.
När hon gick till den platsen som hon hade tänk begrava den så kom det två killar på en moped och ryckte till sig väskan. Hon blev ganska berörd av att förlora katten, men hon gladde sig åt att grabbarna bara hade stulit en död katt.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Rånade!!

Sen är det ju en sak att förlora sina saker som visserligen är ersättningsbara men den personliga tryggheten och känslan av att inte kunna parkera tryggt på ett ställa kan ju sätta djupa spår och skapa otrygghet .

Efter att ha läst om alla rån nere i Spanien så vill jag inte ens åka dit och det kan ju hända det sker lika många rån nere i ex. Italien men inget man läst om .

Om någon gör en förändring på sin husbil så att den blir tryggare gör gärna en dokumentation med bilder så kan flera ta del av detta och göra sin bil säkrare .

Detta med backvarnare var ju en snillrik sak men då är det om sensorerna skall kopplas till larmet eller en belysning med tanke på att det kan ju vara så att folk bara passerar brevid husbilen .


När det gäller skjutfönster så är ju låshaken en svag punkt och finns det något enkelt att låsa den eller är det en stång i glidskenan som gäller så det inte går att öppna ?
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Rånade!!

Sen är det ju en sak att förlora sina saker som visserligen är ersättningsbara men den personliga tryggheten och känslan av att inte kunna parkera tryggt på ett ställa kan ju sätta djupa spår och skapa otrygghet .

Efter att ha läst om alla rån nere i Spanien så vill jag inte ens åka dit och det kan ju hända det sker lika många rån nere i ex. Italien men inget man läst om .

Om någon gör en förändring på sin husbil så att den blir tryggare gör gärna en dokumentation med bilder så kan flera ta del av detta och göra sin bil säkrare .

Detta med backvarnare var ju en snillrik sak men då är det om sensorerna skall kopplas till larmet eller en belysning med tanke på att det kan ju vara så att folk bara passerar brevid husbilen .


När det gäller skjutfönster så är ju låshaken en svag punkt och finns det något enkelt att låsa den eller är det en stång i glidskenan som gäller så det inte går att öppna ?

Åker heller inte till Spanien eftersom det känns otryggt. Besökt Italien många gånger. Känns inte otryggt. Använder dock alltid campingplatser.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Rånade!!

Sen är det ju en sak att förlora sina saker som visserligen är ersättningsbara men den personliga tryggheten och känslan av att inte kunna parkera tryggt på ett ställa kan ju sätta djupa spår och skapa otrygghet .

Efter att ha läst om alla rån nere i Spanien så vill jag inte ens åka dit och det kan ju hända det sker lika många rån nere i ex. Italien men inget man läst om .

Om någon gör en förändring på sin husbil så att den blir tryggare gör gärna en dokumentation med bilder så kan flera ta del av detta och göra sin bil säkrare .

Detta med backvarnare var ju en snillrik sak men då är det om sensorerna skall kopplas till larmet eller en belysning med tanke på att det kan ju vara så att folk bara passerar brevid husbilen .


När det gäller skjutfönster så är ju låshaken en svag punkt och finns det något enkelt att låsa den eller är det en stång i glidskenan som gäller så det inte går att öppna ?

Har själv ett "självbyggt fjärrstyrd skalskydd" med olika funktioner som funkar olika beroende på om bilen är tom eller ej, och med larm på alla luckor även om man befinner sig i bilen. Även lite annat skydd finns att tillgå.
Men jag skulle alldrig komma på tanken att på ett öppet forum som detta i detalj berätta om själva uppbyggnaden. För även tjyvar har möjlighet att läsa och dra slutsatser av det som redovisas här.
Men skjutfönster är nog lättast att låsa med en passande list i "glidskenan" en fördel är nog om det syns från utsidan. Men det är nog en fördel om eventuella tjyvar förstår att bilen är utrustad med larm.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Rånade!!

Tyvärr har Biltema dragit tillbaka den aktuella parkeringssensorn på grund av för många reklamationer. De skall göra en kvalitetstest,som kan ta upp till två månader.

Jojje
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Rånade!!

Läs mitt inlägg nr 48. Finns på Netonnet. En bra produkt som vi moterat ett antal av på jobbet. Skall dessutom ha det på min egen bil.
Hälsningar Bror
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Rånade!!

Parkeringssensorer arbetar ju med ultraljud. Någon som vet om frekvensen ligger så hundar hör ljudet? Man vill ju inte att vofsen ska få sömnrubbningar medan man själv sussar som ett lamm.
 

Bjösse

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Gävle
HBK-Nr
3330
Medlemskap
2024
Sv: Rånade!!

Tråkigt att en sådan här sak skall förstöra ens semester.

Ni som vistas i Spanien skriv upp mitt telefon nummer och ring mig om ni behöver hjälp. Kanske inte kan erbjuda mycket mer än översättning per telefon, men det är en bra bit på väg i en sådan här situation.


I Spanien 609 308 307 Juan


Hej Juan, fint att du ställer upp o hjälper till om vi får problem, en liten fråga bara
är det något riktnummer före numret ?

mvh. Björn
 
Toppen