• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rån

Status
Stängd för vidare inlägg.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Rån

Att kalla stöld för rån (eller ett slag på käften för mord) gör tillvaron onödigt svårtolkad och om inte annat blir det svårt att söka fakta i klubbens växande databas. Varför hitta på egna definitioner när det redan finns allmänt accepterade sådana?

Obehaglig ton i de näst sista inläggen; pratet om "vanliga dödliga", " vanliga knegare" , "fint folk" etc. Är inte lite vanlig hederlig akademisk stringens välkommet i klubben? Och skall den som kommer ur enklast tänkbara omständigheter och arbetat hederligt till efter pensionsåldern behöva ta antydningar om att inte räknas som likvärdig medlem eller ens få känna sig som dödlig?

Detta känns inte som en seriös diskussion utan mera som mobbing. Om det är fler som tycker att jag inte hör hemma på detta forum så får jag tacka för den tid som varit. Tråkigt i så fall; jag har lärt mig en hel del nyttigt i klubben!

aake

Senast ändrad:
F

F.d. 3088

Guest

Jo du AAke

Finner du att jag har obehaglig ton i mitt inlägg så är det inte meninge.
Alla människor är lika inför lagen
Men jag kan förklara, om man arbetar inom juridiken blir man liksom lite van
att använda det språket.
Jag som är vaktmästare har ju ingen juridisk utbildning visserligen vet jag vad som är stöld, rån mm.
Här i klubben finns nog folk av alla sorter och från samtliga sammhälsskikt alla med olika sätt att skriva och formulera sig.
Ordet knegare är vad jag vet vedertaget (betyder arbetare)

Det som du läser om jurister poliser mm Som du ser i mitt inlägg

jurister,poliser mm Använder termerna rån, stöld mm på rätt plats när man tyder lagtexten.

Med det menar jag att dom har en utbildning och jobbar med det språkbruket varja dag.
Jag byter ut ordet knegare mot andra samhällsmedborgare eller mannen på gatan.

Du hör väll hemma i klubben som alla oss andra

Tråden började med att jag varnade för rån. sedan om det är rån snatteri eller annat så blir man som utsatt frustrerad, arg kanske rädd.
Då kanske man säger att man har blivit rånad:rolleyes:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag tycker mig känna igen innehållet i denna tråd från föregående år. Då var det någon i Västsverige som hade inbrott i husbilen och något stals. Diskussionen gick hög hur illa det var ställt med rättsväsendet och att förövaren antagligen bara skulle få en klapp på axeln eller i bästa fall någon månad på anstalt.

Polisen grep tjuven och han dömdes så småningom till fängelse långt över ett år. Men det blev väldigt tyst på forumet angående strafftidens längd. Något som förundrade mig men inte så mycket att jag iddes kommentera det då.

Sedan finns en annan aspekt på denna typ av kriminalitet. Ofta stjäls saker såsom kameror, mobiltelefoner, radioapparater och GPS ur bilarna tillsammans med kontanter och värdehandlingar. Var tar dessa förstnämnda varor vägen? Jag tror knappast att den vanlige småtjuven gör inbrott i husbilar bara för att han behöver just dessa saker för eget bruk. Alltså säljs de för att, i de allra flesta fallen, finansiera ett drogberoende. Men vem köper dessa saker? Är det vi fina, vanliga och dödliga knegare som gör det? Om så är fallet kan man lite kvasifilosofiskt fundera på vem som är den verkliga tjuven, gärningsmannen eller köparen?

F

F.d. 3088

Guest

Hej Michael
kan tänka mig att han hade flera brott som avdömdes samtidigt därav strafflängden
Tjyven stjäl Köparn hälar.
Nu kom jag på har ni stöldmärkt era apparater mm. Ettsa in nummer mm synligt
så ratar förhopningsvis tjyven grejorna.

Gurra

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Beträffande sidoämnet Språkbruk som uppkommit här så är jag övertygad om att det handlar om det skrivna ordets hårdhet och avsaknad av de nyanser som det talade språket har. Det är stor skillnad på att skriva i ett forum jämfört med att tala med en åhörare som står mitt emot en.

Ibland kan det skrivna vara det nedtecknade ordflödet som skulle ha kommit vid ett vanligt samtal. Det kan i vissa fall verka burdust på ett helt annat sätt än det talade ordflödet där tonfall och mimik/kroppsspråk kompletterar. Detta är något vi alla får ha i åtanke och ha lite överinseende med.

F

F.d. 3581

Guest

Michael,
jag tillhörde nog även då de som kommenterade husbilsrånen eller vad man nu får kalla dessa.

Att det blev tyst kan ha orsakats av att någon brottsling för en gångs skull lagfördes för denna typ av brottslighet.

Menar du att det blev tyst i just den diskussionen för att strafftiden kunde anses vara för lång?

Att drogberoende stjäl värdesaker o kapitalvaror är inte särskilt unikt för just husbilsfallen, knappast.
Det är väl inte obekant för de flesta att missbruken ligger till grund för en betydande kriminalitet i vårt samhälle, tyvärr.....

DS

S

SevenEleven

Guest

Precis Michael!

Saker som skrivs med glimten i ögat kan uppfattas helt annorlunda i skriven form än den gör i en vanlig konversation mellan två personer.

Det är ett av skälen till att det finns smilies i den här typen av forum och chattar. Se därför gärna till att använda dem gärna för att lätta upp stämningen i ett inlägg eller för att få med den där "glimten i ögat" :wink:

/Lasse

F

F.d. 24284

Guest

Det är svårt att acceptera detta språkbruk. Bestulen har jag blivit flera gånger men aldrig rånad, inte ens under flera månader långa resor (i ungdomen) i Afganistan och i de laglösa "tribal areas" vid gränsen mellan Afganistan och Pakistan. Där fanns vägrånare!!

Däremot har jag i mitt arbete fått ta hand om rånoffer; och jag kan försäkra att de flesta nog blir betydligt mer skakade av att bli rånade än av att bli bestulna!

aake

Jag får nog hålla med aake.
Jag tror att det är viktigt att använda rätt termonologi när vi beskriver dessa händelser.
Alltför ofta så skräms folk i onödan när man använder fel språkbruk.
När jag reste till Marocco så fick jag ständigt höra hur vågar du med tanke på rån och sånt.
Rån förekommer mycket sällan i Marocco men däremot kan man bli bestulen om man har otur. Fickstöld t.ex. är inte rån utan just (fick)stöld, även om du är närvarande när det sker. I rån är det nästan alltid ett visst form av hot inblandat.
Man hör ofta från folk som besökt södra europa att de utsatts för rån när det i verkligheten handlar om stöld.
Stöld kan man bli utsatt för överallt, till o med i ditt eget hem.
Ordet rån är ett mycket starkare laddat ord och när det används fel kan det skrämma folk att avstå från att t.ex resa ut i europa i tron att det är mycket oftare man utsätts för det där än i sverige. Så är inte fallet. Däremot är kanske risken att bli utsatt för stöld större i södra europa än här i sverige.
Kanske beroende på att det bland tjuvar är känt att man har värdefulla saker i husbilarna, eller har en lite fetare plånbok i fickan än annars.
Vad jag menar med detta är att risken för rån på semester i södra europa förstoras upp med fel termonologi.

F

F.d. 4879

Guest

Tråden har tappat sin början känns det som och den här typen av tråd kommer upp varje vår när det är dags för att använda det man har längtat efter. Måste kännas skönt att åka ut första helgen för året som förstagångsägare av en husbil och vara livrädd för att bli rånad när man sover sin goda sömn efter en trevlig middag och kväll och ska känna glädjen över att ha fått det man önskat. Stäng tråden Michael, den gör ingen människa lycklig!

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026

Man är nog inte speciellt stridslysten klockan "mitt i natten" Jag tror inte att du hinner att få dit en polis tillräckligt fort om du ringer från din mobiltelefon.Hellre en Kalasnikov under madrassen och en vakthund som skällar när någon närmar sig eller petar på bilen.

F

F.d. 14038

Guest

Jag tycker det är märkligt att ingen har komenterat Bosse B es inlägg i tråden, för mig ser det ut som ännu ett försök till försäkringsbedrägeri.

Är det någon mer som tycker det verkar konstigt med tanke på Bosses inlägg?

Inge Johnsson

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024

Ett idiotsäkert sätt för att man skall vakna vid ett inbrott i bilen är att ha ett personlarm för ca: 20:- som man fäster med en lina mellan framdörrarna, när någon dörr öppnas så tjuter det så både tjuv och man själv hoppar i taket, personlarmet utlöses när sprinten lossnar från larmet. Går även att sätta ett på bodelsdörren.

_AAA1627.jpg

S

Stella

Guest

Märker man inget, och inte är "drogad", är man på sin höjd bestulen eller utsatt för inbrott, vilket bara är en fösvårande grad av stöld. Vore mycket trevligt, och skulle påtagligt höja trovärdigheten i rapporteringen, om vi använder korrekt terminologi. Att snacka om rån, kan möjligen liknas vid, att vi av vårdslöshet råkar köra ihjäl en människa, men kallas för mördare.
Lennart

F

F.d. 3088

Guest

Godmorgon kamrater

Hoppas min tråd inte har skapat osämja bland oss.
Lite bra tips hur man skyddar sig har ju framkommit
men nu kommer vi inte längre.:)
nu är vi tillbaka i "språkbruk" så jag tycker vi stänger tråden:)
och njuter av den fina morgonen.:D

Mvh/Gurra på jobbet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen