• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rån

Status
Stängd för vidare inlägg.

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Sv: Rån

Ja ni allihopa. För en månad sen skulle jag hållt med ovanstående om att det är nå't lurt med de där inbrotten i husbilar när folk finns i bilen och påstår sig inte ha hört ett dugg.
MEN jag har ändrat åsikt ! Efter att följt med en kompis en resa ner i Europa i vår nya husbil, en Pössel 2win. Vi var som längst nere i Ungern där vi tog in på en Camping några dagar. På vägen ner och upp övernattade vi på diverse "Icke-Campingar" i Gedser utanför Prag, i Dresden och Rostock. Nema problema ! Så kom vi då hem till Sverige och körde nästan ända hem till Linköping. Det blev sent och eftersom vi inte fick hämta hunden på kenneln i Hogstad förrän dan därpå så tyckte vi det var bättre att övernatta fast det bara var några mil kvar. Hellre det än att stiga upp nästa morgon och köra samma sträcka fram och åter. Därför stannade vi vid Östgötaporten. På rastplatsen där som ligger lite avskiljt från OkQ8-macken där. Vi hade ju övernattat i färjeläget i Rostock natten innan, så vi visste hur en långtrdare låter. Nåväl vi sov gott, allt lungt. Men när vi steg upp för att klä oss och äta frukost, så såg jag att handskfacket stod öppet och när jag tittade låg inte GPS:en där. Konstigt! Jag hade för mig att det var där jag lagt den. Så är det med minnet nuförtiden tänkte jag och letade på alternativa gömställen. "Det är nån jäkel som varit och snott den" sa jag men trodde inte på det själv för dörrarna var ju låsta ! Inte förrän jag kom på att kolla med nyckeln i låset på passagerarsidan och den gick inte att få i. Då förstod jag att någon varit och butit upp låset, snott GPS:en och låst igen, utan att vi reagerat. Fästet till gps:en hade dom inte haft tid att ta med eller något annat över huvud taget. Mina Turkiet-köpta solglasögon dög väl inte, kan jag tro!
Så får ni erbjudande om att köpa en silverfärgad Garmin Nuvi 350 , med karta City navigator Europa NT 2008. Kolla serienummret 20316941. Har den det numret meddela polisen.
// Göte J

I

Iveco 35

Guest

Hej. Detta med snacket om sövning med narkosgas, någon som funderat på hur mycket gas det skulle gå åt, för att söva två vuxna i en 15m2 husbil? Mvh Olle.

StJeP

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2025

Hej. Detta med snacket om sövning med narkosgas, någon som funderat på hur mycket gas det skulle gå åt, för att söva två vuxna i en 15m2 husbil? Mvh Olle.

Förmodligen ganska mycket eftersom husbilen är välventilerad (till skillnad från en lastbilshytt). /Jeanette

F

F.d. 28145

Guest

Även på dagarna kan man bli rånad!

Var inne på IKEA Malaga/Spanien och kommer ut och upptäcker att skjutdörren är upplåst. Kollar vad tjyvarna fått med sej. Bara 2 mobiler och en kamera. Värde ca 500€, men missade prylar och pengar för ca 5000€

Det var ordentliga tjyvar för de hade stängt skåpen igen och inte hade de slitit ut något ur dem heller, men låset på förarsidan förstörde de.

OBS att jag har en tyskregistrerad bil.

F

F.d. 3581

Guest

Otäckt Göte..
Där som jag övernattat ett antal gånger för att slippa långtradarsången om natten ute på stora parkeringen...

Håller på att träna upp varghundskäftarna innan sommarens övernattningar.
Möter ni nån modig gosse med avbiten högerhand, så har han varit i vår bil...

Jomenvisst, glömde säga att jag kompletterat ögonsprayen med den varianten som även färgar den modige gossen röd.
Lysdiodsficklampan som förblindar besökaren verkar inte heller så pjåkig.

Och naturligtvis finns fogsvansarna på plats, enligt farbror Claes förslag.

DS

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 11293

Guest

jag skall vässa tänderna hos tandläkaren i morgon :D

F

F.d. 2549

Guest

Göte! Tack för berättelsen. Även om det var enbart sorgligt så får det oss alla att tänka till och förstå att alla inbrott är inte försäkringsbedrägerier. Kanske bra att du inte vakna. Det är sådant man inte vet. Men vi är två som vaknar vid minsta onormala ljud vad de nu kan ha som följd.
Det kan bli som så att Hundvakten har fel. Den avbitna handen är inte avbiten. Den lossnade med hjälp av farbror Claes´nyskränkta fogsvans.

Förlåt min råhet, men sån är jag, på gott och ont.
V/h farbror Claes.

F

F.d. 4879

Guest

Är det vår nu igen och alla ska ut och använda sina husbilar? Samma visa som tidigare men ingen i klubben som har blivit rånad och skrivit om det. Jag tror nog att man ska vara mer rädd för att tanka och känna sig rånad idag. Är man orolig för att använda sin husbil så sälj den.

F

F.d. 13050

Guest

ett enkelt larm som låter när dörr öppnas kan säkert hjälpa till att sova lite lugnare.

F

F.d. 3581

Guest

Nej, Kölis här finns ingen oro för piraterna.
Vi tar saken i egna händer... som någon sa.

Och speciellt de närmaste dagarna för nu är väl alla konstaplar i Upplands Väsby, eller Upplands Visby, eller vad det nu heter.

DS
ps
stället lär ligga några fjärdingsvägar norr om Eken..
ds

Senast redigerad av en moderator:

benndix

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027

Vilken typ av husbilar är det som utsätts mest det, är det alkov, halv eller integrerade som utsätts?
Har någon som drabbats haft invändiga gardiner som sluter tätt efter fönstren eller mellanvägg eller typ av draperi som gör att man kan se in om det inte finns något extra skydd?

Hobby-Van

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
1640
Medlemskap
2025

Kolla låsen - vi har en ny husbil - Hobby Van - och den femte kvällen blev vi varse att vårt lås inte fungerar. Det var en bekant som skulle lämna en sak till oss sent på kvällen och efter att ha knackat på öppnade hon dörren utifrån. Vi hade låst/reglat genom att dra spaken uppåt på bodelsdörren och har så sovit i trygg förvissning i fyra nätter tidigare utan att veta att den varit i praktiken olåst.
Det gick alltså att låsa dörren med nyckel utifrån - då var den låst - men när vi reglade den inifrån så gick det fortfarande att öppna utifrån. Någon som har tips på hur man ska göra? Min sambo har "mekat" med dörren och nu fungerar det - men det är väldigt små marginaler för att det ska gå i lås.

Farmor Anita

FD HBK Medlem
Kommun
Klippan
HBK-Nr
369
Medlemskap
2021

Jag har skrivit tidigare att vi blivit rånade vid Himle mellan Falkenberg och Varberg. VI var 4 vuxna och ett barn som sov i bilen. Både jag och sonensov väldigt dåligt, ändå märkte vi inget förrän på morgonen. Då var vår GPS som vi hade förvarat i handsfacket borta. På dörren syntes inget. Men när vi försökte låa med nyckel gick det ej. Tjuven blev dock fast det var en estländare. Aldrig mer en bil utan larm .

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021

Hej, jag har en plast behandlad vajer spänt mellan dörrhandtagen på fram dörrarna så de går inte att öppna o en enkel hake på sid o bak dörren.
Mvh Leif

F

F.d. 839

Guest

Leif,

Hade tidigare ett liknande system som du har men tyckte när man ska göra något där framme att wire mellan dörrhandag satt i vägen.

Jag löste det genom att sätta fast ett skruvstycke (se bild 1) i själva dörren och haka in det på själva ögla på sidan av stolen (se bild 2), till räckligt längt ner ifall fönstret krossas dom fortfarande inte klara sig in.

Bilagor

• DoorSafetyLatch_1.jpg
    DoorSafetyLatch_1.jpg
    8,7 KB · Visningar: 338
  • DoorSafetyLatch_2.jpg
    DoorSafetyLatch_2.jpg
    12,9 KB · Visningar: 336

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Det är svårt att acceptera detta språkbruk. Bestulen har jag blivit flera gånger men aldrig rånad, inte ens under flera månader långa resor (i ungdomen) i Afganistan och i de laglösa "tribal areas" vid gränsen mellan Afganistan och Pakistan. Där fanns vägrånare!!

Däremot har jag i mitt arbete fått ta hand om rånoffer; och jag kan försäkra att de flesta nog blir betydligt mer skakade av att bli rånade än av att bli bestulna!

aake

F

F.d. 3088

Guest

hej AAke

Det kanske är så här om vi nu skall snacka språkbruk, jurister,poliser mm
Använder termerna rån, stöld mm på rätt plats när man tyder lagtexten.
men en vanlig knegare som blir av med något skiter nog i vad lagtexten säger.
han tyder händelsen som den har känts

F

F.d. 3581

Guest

Gurra, instämmer till fullo.

Vi vanliga dödliga skiter nog i vad det fina folket kallar eländet.
Rättvisan verkar också skita i att lagföra dessa gossar. Lite dalt och sen är dom ute igen för nya upptåg.
O ve den laglydige medborgare som försöker försvara sig - nej, rör inte buset för då råkar du illa ut.

DS

S

SevenEleven

Guest

Jag vill bara nämna att jag reagerade som aake när jag först såg tråden.
Eftersom rån innebär våld eller hot om våld trodde jag först att det hela gått brutalt till och det är väl som tur är inte så vanligt för oss husbilsövernattare.

Skillnaden mellan stöld och rån råkar jag känna till trots att jag är dödlig knegare och inte rör mig bland jurister eller poliser eller sysslar med något av det själv :wink:.

/Lasse

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen