• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rån

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 3088

Guest
Husbil rånad söndag natt vid Gyllene Uttern utanför Gränna (Tysk):mad::mad::mad:
Skenet kanske bedrar, den lummiga välskötta parkeringen som även har belysning ändrar karaktär på natten idealisk för tjyven med alla buskar träd och skuggor som han kan smyga runt i.
Den parkeringen är väll en av dom mest drabbade vad jag vet ?
Surt när det blir så här, säsongen har ju knappt börjat för oss som precis har tagit fram bilen..
Jag för min del kommer fortsättningsvis inte att parkera vid större vägar, utan söka mig in i städer eller avskilda platser där flera av oss står. Gärna jämte någon med HBK dekal:D

Gurra

Ragge 358

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Rån

Detta kanske jag skulle skriva i en annan tråd.
Jag åkte förbi där i Söndags var bara tvungen att åka in o titta.
Där stod ca 5 husbilar de hade ställt fram sina grillar o satt o njöt utanför,det var en jättefin parkering med en jättevacker utsikt ut över vättern med båtar som var på väg till Öa
Det är ju skit när ngt sådant här händer./susanne

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Gurra,
Jag har sökt efter artikel om detta men inte hittat någon.
I vilken tidning läste du om detta?

Håller med om att tjyvarna har en underlig förkärlek för tyska ekipage.....

F

F.d. 3581

Guest

Vad är det som är mer attraktivt att råna en Tysk, jämfört med en Svensk bil, kan man undra.

Dessutom vimlar det väl av svenska bilar i jämförelse med Tyska.
Det måste väl således vara de Tyska passen som gör att rånaren väljer en Tysk bil.
Eller vad mer skiljer objekten åt.
Är det Euron som man är ute efter så går det väl alltid att växla till sig den valutan......

DS

Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Handlade det verkligen om rån denna gång eller var det som vanligt stöld ur ett kanske olåst fordon?
aake

F

F.d. 3088

Guest

Om det är rån eller stöld tycker jag är kvittar någon har trampat på integriteten.
Skannade in artikeln här
men jag läste fel först paret var SVENSKAR!!!!!

Bilagor

• Sovande märkte inte inbrottstjuv.doc
    24 KB · Visningar: 358

Per & Camilla

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024

Vi övernattar ju alla på lite olika ställen. Rastplatser kommer i alla fall inte vi övernatta på. Vi föredrar lite undanskymda ställen, gärna en bit in i skogen och skulle någon mot förmodan byta sig in och jag vaknar så väntar en liten överraskning för tjuven.......:yes:

/Per

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Lagen ser mycket olika på rån och vanlig simpel stöld. Och som tur är går det många gråtjuvar på varje rånare.
Visst är det tråkigt att bli bestulen, men rån innebär ju att något slag av hot har använts, vare sig det rör sig om väpnat rån eller inte, och det kan vara svårare att komma över.

För egen del känner jag mig trygg med bilens skal larmat, med ett bra lås eller säkerhetskedja för dörren och med mobiltelefonen till hands. Minering eller egen beväpning tror jag man gör klokast i att undvika.

aake

F

F.d. 3088

Guest

Hej AAke07
Kan vi inte kalla det inbrott ?? paret fanns ju i bilen (huset):rolleyes:

gurra

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Visst Gurra, och inbrott räknas, vad jag tror mig veta, som ett allvarligare brott än vanlig stöld.
Hur det nu än går till så blir man på dåligt humör av att bestjälas!
aake

F

F.d. 5898

Guest

För min del tror jag många av dessa så kallade inbrott i själva verket endast gör att vi andra får en dyrare försäkring och att de såkallade offren drygar ut sin kassa på våran bekostnad.
Varför är det så sällan man ser brytmärken och varför har alla tjuvar narkos gaser med sig.

Kan det kanske vara PR klipp från firmorna som säljer narkoslarm ......

Men detta är enbart mina egna privata funderingar.

Ang att många Tyskar drabbas (Om det nu är så)
Är man i ett annat land så har man som det står tidigare mer saker med sig i bilen.
Men man är mer sårbar då man inte vet vart man skall vända sig vid eventuellt inbrott.
Detta fick jag själv erfara på 90 talet när vi bilade till Italien , vi hade varit i landet i max 1 timmer när vi lämnade bilen första gången.
När vi återvände stod larmet på för fullt.
Vi kan nog i detta läge tacka larmet för att de bara tog första bästa väska i bilen och drog från platsen.
Vi hade ej någon koll på Polisens nummer och vi kunde absolut ingen Italienska.
Nu i efterhand kan man skratta åt att vi åkte runt hela staden för att få låna en damsugare (vad nu det heter på engelska) . Vi fick då reda på att italienarna även hade något som kallades Siesta.....
Det var just den tiden vi letade damsugare , nästa problem var att få tag i en ny ruta...
Men som sagt nu efteråt är det saker som gör att man verkligen minns den resan.

Mats

F

F.d. 15874

Guest

Då har den tyske fått sin semester betald då av försäkringsbolaget igen,tänk att detta skall hålla på hela tiden med dessa tyskar..........typiskt.

891/per

F

F.d. 7569

Guest

Håller helt och fullt med dig Hundvakten! Skulle aldrig tänka mig att lämna nåt i hytten. Den plockas ur direkt när vi stannar. Ett litet säkerhetsskåp är ju alla tiders!
/Kristina

F

F.d. 3088

Guest

Hmm pojkar och flickor det står inte var kassen fanns :rolleyes:

Senast redigerad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen