• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

rätt eller fel!

F

F.d. 297

Guest
Sv: rätt eller fel!

Man gör ju alltid dåliga bilaffärer, så det är inget nytt. Men absolut, ta med dig bladet och kräv avdrag på priset. Om inte annat, så blir det väl nya vinterdäck. Stå på dig!
Håller mig dig. Ta med bladet och visa vad han menar med detta. Eller så begär nya vinterdäck med fäljar och det får han bjuda på så jämnar det ju ut sig. Det gäller att stå på sig med följsäljare.

Anita o Risto i Täby

F

F.d. 12156

Guest

Idag har jag varit inne hos säljaren och :(rett ut dom frågetecken som fanns kring detta köp av husbil och kan bara konstatera att det blir jag som drar det korta strået i denna affär :(

Så efter noggrant funderande kan jag bara konstatera att ibland får man pålägg till smörgåsen och ibland får man det inte.........hans tolkning av affären var glasklar antingen affär som vi hade bestämt eller inte alls........ tyvärr verkar bilen passa oss som handsken så det får bli som det blir..........:p hälsningar greven själv

F

F.d. 12300

Guest

om du hade chansen och hoppa av utan kostnad för dig så har du nog inte gjort en dålig affär som jag sagt tidigare så hade ju din inbytes bil värderas anorlunda det kanske inte blivit någon skilnad om du bytt nu i helgen

F

F.d. 4272

Guest

Kan du hoppa av? Isåfall skulle iallafall jag gjort det.
Det finns ju fler som säljer de märken som Östgöta Camping gör.
Om du inte fått ett otroligt bra pris för ditt inbyte.
På mantorp har aldrig en säljare kommit fram till oss.
En gång bad vi om info ang. en ny Adriatik.
Fick vänta på den säljaren som just var på lunch.
När vi på mässan gick fram till Kabe säljarna på Söndagen så sa de vem orkar ta det.
Förstår att de sent på eftermiddagen var trötta efter flera mässdagar, men åndå..
Vi var precis på väg att vända på klacken när en sa. Har ni husbil idag?
Ja en Burstner -04 på Merca chassi, med drag
Då vaknade de till liv.... Ja, den går att sälja sa de.
Sen blev det disskussioner.
Nu halkade jag lite utanför ämnet. Men alltid samma sak.
Alla är inte 60+ med nysålt hus.
Vi har hus och även husbil. Men de som är lite äldre än oss, har vi sett blivit omhändertagna direkt i butiker.
Varför är det så här????
Man ska inte döma hunden efter håren!!!!

F

F.d. 12300

Guest

Jag upplever detsama kommer man med barn på husbilsmässan så är det ingen som bryr sig i och för sig skönt men dom vet ju vad dom går miste om

Carina och Jan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1324
Medlemskap
2025

Det intressanta med ett sånt här forum är att det ofta kommer upp inlägg som antingen har råkat ut för ungefär samma eller precis tvärtom. När man då märker att det är flera som är missnöjda tänker jag, Dit skall jag inte gå och handla. Eftersom en husbil är en produkt som är dyr och en handlare inte säljer så stort antal enheter innebär det att om t ex 10 personer som är på gång att byta husbil väljer bort ett företag p g a att man fått missnöjda kunder som förmedlat det här i forumet, innebär det en ordentlig förlust. Om en husbil säljs för 300 000 kr i snitt ger det en minskad omsättning på 3 milj kr!!!

Jag kommer personligen inte att gå till varken Östgöta camping eller Hymer center efter att ha läst hur de behandlat kunder och ev blivande kunder.

Själv har jag varit i kontakt med CBI i svedala angående en husbil jag var intresserad av. Eftersom han hade en exakt likadan husbil som jag har var det intressant att se vad han bjöd för min i inbyte. Min bil hade gått 3500 mil längre än den han hade i lager. men min hade en något högre utrustningsnivå. Att begära 267500 för den han hade i lager och erbjuda mig 160000 för min i inbyte ser jag som en ren förolämpning. När man samtidigt vet att en handlare vid en försäljning inte enbart tjänar pengar på skillnaden mellan inbyte och försäljning minus omkostnader, utan ofta tjänar lika mycket på ersättning från det finansbolag som han förmedlar en kredit för. Jag meddelade självklart handlaren att jag inte längre var intresserad.

Om handlarna tar ut oskäliga skillnader i pris mellan inbyte och försäljning innebär detatt man förlorar mycket pengar på varje byte. Med en mera rimlig nivå har man råd med tätare byten vilket skulle leda till ökad försäljning, vilket troligen skulle öka vinsten för handlarna. Man kan dock konstatera att den snålheten bedrar visheten, även om man kortsiktigt tjänar på det.

Vi kanske skulle lägga upp plats där vi kunde betygsätta handlare på några punkter hur vi blivit behandlade både före och efter köp. Det skulle nog göra en märkbar skillnad för en del handlare.

Hälsningar Jan

Förhoppningsvis är många handlare inne och läser vad som skrivs och tar åt sig och försöker skärpa sig

Senast ändrad:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Jan
Varför lista????????????????
Det är väl mellan säljare-Köpare kontraktet gäller??????????????
Prata skit om säljare när man godkänt kontraktet tycker jag låter konstigt.
:mcride::mcride::mcride::mcride:

P

.PGS Hymer

Guest

Det intressanta med ett sånt här forum är att det ofta kommer upp inlägg som antingen har råkat ut för ungefär samma eller precis tvärtom. När man då märker att det är flera som är missnöjda tänker jag, Dit skall jag inte gå och handla. Eftersom en husbil är en produkt som är dyr och en handlare inte säljer så stort antal enheter innebär det att om t ex 10 personer som är på gång att byta husbil väljer bort ett företag p g a att man fått missnöjda kunder som förmedlat det här i forumet, innebär det en ordentlig förlust. Om en husbil säljs för 300 000 kr i snitt ger det en minskad omsättning på 3 milj kr!!!

Jag kommer personligen inte att gå till varken Östgöta camping eller Hymer center efter att ha läst hur de behandlat kunder och ev blivande kunder.

Själv har jag varit i kontakt med CBI i svedala angående en husbil jag var intresserad av. Eftersom han hade en exakt likadan husbil som jag har var det intressant att se vad han bjöd för min i inbyte. Min bil hade gått 3500 mil längre än den han hade i lager. men min hade en något högre utrustningsnivå. Att begära 267500 för den han hade i lager och erbjuda mig 160000 för min i inbyte ser jag som en ren förolämpning. När man samtidigt vet att en handlare vid en försäljning inte enbart tjänar pengar på skillnaden mellan inbyte och försäljning minus omkostnader, utan ofta tjänar lika mycket på ersättning från det finansbolag som han förmedlar en kredit för. Jag meddelade självklart handlaren att jag inte längre var intresserad.

Om handlarna tar ut oskäliga skillnader i pris mellan inbyte och försäljning innebär detatt man förlorar mycket pengar på varje byte. Med en mera rimlig nivå har man råd med tätare byten vilket skulle leda till ökad försäljning, vilket troligen skulle öka vinsten för handlarna. Man kan dock konstatera att den snålheten bedrar visheten, även om man kortsiktigt tjänar på det.

Vi kanske skulle lägga upp plats där vi kunde betygsätta handlare på några punkter hur vi blivit behandlade både före och efter köp. Det skulle nog göra en märkbar skillnad för en del handlare.

Hälsningar Jan

Förhoppningsvis är många handlare inne och läser vad som skrivs och tar åt sig och försöker skärpa sig

Tyvärr var det inget skambud..Din bil listar CA:160000:- Sen att handlarna begär hutlösa priser är en annan sak.Det var bara att du såg den andra bilen som du kom på dom.. Andra kommer aldrig på det.Jag har inköpslistan som hanlarna har så jag vet prisbilden. PS. Jag handlar privat kontant klart bästa affären du kan göra. Vi kan fortsätta funderingarna med om dom känar 80- 100000:- på på dom pengarna, vad känar dom då på en bil på 700000:-

F

F.d. 12300

Guest

vilket konsigt förslag skall vi börja smutskasta enskilda företag för att dom inte vill göra vissa affärer det är väll inte det den här klubben är till för skilnad är om dom gjort något fel blir fälda i allmäna reklamations nämden och då inte tar sitt ansvar då ska dom kanske hängas ut

Carina och Jan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1324
Medlemskap
2025

Jan
Varför lista????????????????
Det är väl mellan säljare-Köpare kontraktet gäller??????????????
Prata skit om säljare när man godkänt kontraktet tycker jag låter konstigt.
:mcride::mcride::mcride::mcride:
Jag är medveten om att när man skriver under ett kontrakt så har men godkänt en affär. Det var inte det min tanke var, utan hur blir man bemött före köpet kontra efter köpet. Det finns väldigt mycket i ett köp som inte styrs av vad som skrivs i kontraktet, t ex Leveransgenomgången? garantiåtagande? m m. En handlare som bara visar intresse tills kontraktet är underskrivet är åtminstone jag glad över att ha blivit varnad för innan.
Hälsningar Jan

Carina och Jan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1324
Medlemskap
2025

vilket konsigt förslag skall vi börja smutskasta enskilda företag för att dom inte vill göra vissa affärer det är väll inte det den här klubben är till för skilnad är om dom gjort något fel blir fälda i allmäna reklamations nämden och då inte tar sitt ansvar då ska dom kanske hängas ut
Att betygsätta innebär för mig inte att kasta skit på någon utan är en bedömning där ett högt betyg visar att jag är nöjd med en produkt och på vilket sätt den blivit levererad. Ett lägre betyg betyder att jag inte är nöjd med någon del. Om jag skall handla en bil och jag ser att den handlaren och det bilmärket får högt eller lågt betyg vid betygsättning av användare tycker jag att det är en bra info. Skall jag t ex köpa en tv så kollar jag alltid kundomdömen på företagets hemsida, vilket ofta kan ge bra info till beslut.
Hälsningar Jan

Senast ändrad:
F

F.d. 58621

Guest

Detta var en mycket intressant och tänkvärd situation som ni har hamnat i.
Speciellt för oss som just nu håller på att samla all tänkbar kunskap om husbilsköp och annat som är kopplat till husbilsägande och husbilsåkande.
Den frågan - om det är aktuellt med en prissänkning inom den närmaste tiden - ska vi verkligen inte glömma bort att ställa när det blir dags att göra affär.
Tack för det tipset!
V-backen

Carina och Jan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1324
Medlemskap
2025

Tyvärr var det inget skambud..Din bil listar CA:160000:- Sen att handlarna begär hutlösa priser är en annan sak.Det var bara att du såg den andra bilen som du kom på dom.. Andra kommer aldrig på det.Jag har inköpslistan som hanlarna har så jag vet prisbilden. PS. Jag handlar privat kontant klart bästa affären du kan göra. Vi kan fortsätta funderingarna med om dom känar 80- 100000:- på på dom pengarna, vad känar dom då på en bil på 700000:-
Personligen är jag mest förvånad över deras utpris som jag tycker var högt, men skall vi få en marknad som fungerar bra måste in och utpriser ligga på en nivå som känns vettig. Jag är fortfarande övertygad om skillnaden mellan in och ut blev mer rimlig skulle det öka bilbytandet. En ökad handel skulle även troligtvis kunna locka in nya människor att testa husbil.

F

F.d. 12300

Guest

Lagen om tillgång och efterfrågan gäller och kommer alltid gälla för all framtid

F

F.d. 12300

Guest

Personligen är jag mest förvånad över deras utpris som jag tycker var högt, men skall vi få en marknad som fungerar bra måste in och utpriser ligga på en nivå som känns vettig. Jag är fortfarande övertygad om skillnaden mellan in och ut blev mer rimlig skulle det öka bilbytandet. En ökad handel skulle även troligtvis kunna locka in nya människor att testa husbil.

tror du han kommer sälja sin husbil troligen inte måste då sänka priset till rätt nivå anaars kommer den stå på gården Och rosta upp

Carina och Jan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1324
Medlemskap
2025

tror du han kommer sälja sin husbil troligen inte måste då sänka priset till rätt nivå anaars kommer den stå på gården Och rosta upp
Vi började titta på husbil sommaren 07. Vi köpte sen i december. Går man in på handlarnas hemsidor ser man att många av de bilar vi tittade på för 15 månader sedan fortfarande står kvar. Som jag ser det borde det vara bäst att omloppstiden i hallarna borde vara så kort som möjligt. Det skulle vara intressant att skriva upp alla reg nr på bilarna hos några handlare och sedan via vägverkets hemsida kolla hur länge dom varit där. Den som säljer snabbt borde rimligen vara den som erbjuder bästa affären.
Jan

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Vi håller också på att kika på husbil och i ett par fall så har jag kikat på vägverketshemsida och en 06:a som vi var intresserad av var importerad av en firma i september och har 0 ägare i Sverige och då får jag lite tanken att " Då kan jag ju lika gärna köpa en direkt i Tyskland" för att handlaren komemr ju säkert tjäna ett antal tusen på affären .... ( så missunsam är jag ;) )

En annan som vi kikade på var en en Hymer -05:a med 5 bäddar betonade säljaren men vad hjälpte det när bilen bara var reggad för 1 passagerare efter koll med vägverket .

Bengt o Inga-Lill

FD HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2483
Medlemskap
2024

Hej!
Tala om för dom på Campingen, att ändrar dom sej inte, så lägger jag ut detta på husbilsklubben.
MVH
HBK 2483

Bengt o Inga-Lill

FD HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2483
Medlemskap
2024

Lycka till Greven. Nu kan det ju kvitta att mitt förra inlägg försvann.
Hoppas vi ses nån gång.
HBK 2483

F

F.d. 25098

Guest

Hej.

Nu gäller ju detta en så stor affär men, när vi köpt mobil, TV, DVD etc. etc och tror sej gjort en bra affär är det bäst att inte titta i reklamen på ett tag. Jag har grannar som köpt hus för 3 mille förra sommaren, nu kan man få samma hus för 2,7. Klart man blir sur, men så är livets gång.

P,M,F

Toppen