• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Provkörning? Nä, inte än.

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Provkörning? Nä, inte än.

Köp första bilen utan byte privat så kan du provköra och få goda råd och bättre pris med prutning!
 

ThePirate

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2023
Sv: Provkörning? Nä, inte än.

Tycker du gott och väl kan släppa ut firmanamnet så andra får en chans till att vara förberedda, kanske ringa i förväg och höra om det går för sig att provköra, tråkigt att åka många mil utan o få provköra..

Var innan mitt köp och tittade på husbil söder om Stockholm(kommer bara inte ihåg det namnet), och svaret där blev att jag kunde återkomma om någon dag så de hade ställt i ordning den för provkörning....

Tycker det är märkligt varför man inte får provköra på en gång, det är ju knappast "småyngel" som far o provkör för skojs skull!

LIKA MÄRKLIGT ÄR OCKSÅ ATT I VARTENDA FIRMA JAG VARIT O KOLLAT HUSBILAR PÅ HAR DE VARIT OSTÄDADE OCH INTE KLARA FÖR LEVERANS?!?!

Hade jag varit HB-försäljare hade jag nog sett till att bilarna varit rena, det är ju så det är i övriga fordonsbranschen! Eller är det för stark efterfrågan som styr, det spelar ingen roll, folk köper iaf?
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Provkörning? Nä, inte än.

När vi köpte vår första husbil, visserligen begagnad, mer eller mindre tvingade säljaren att jag först skulle provköra bilen. Han sa att det är otroligt att man köper en HB för en ansenlig summa pengar, utan att överhuvudtaget provkört den. Detta gällde framför allt om du skulle köpa en ny bil för 800.000:-, eller mer. Han tyckte att det var vansinne att "köpa grisen i säcken", och lägga ner massa pengar på något som du inte har den minsta aning om hur den känns för dig.

Vår nya HB kände jag väl till, och hade provkört samma chassie som en bekant har. Då visste jag i alla fall att detta var något som skulle fungera även för mig.

Något demo-fordon med samma eller liknande chassie bör en seriös firma ha på lager.

Jag skulle aldrig köpa en bil utan att ha någonsin helst hum hur den känns att köra.

Lycka till hos en mer seriös firma.
 
F

F.d. 955

Guest
Sv: Provkörning? Nä, inte än.

Tycker du gott och väl kan släppa ut firmanamnet så andra får en chans till att vara förberedda, kanske ringa i förväg och höra om det går för sig att provköra, tråkigt att åka många mil utan o få provköra..

Var innan mitt köp och tittade på husbil söder om Stockholm(kommer bara inte ihåg det namnet), och svaret där blev att jag kunde återkomma om någon dag så de hade ställt i ordning den för provkörning....

Tycker det är märkligt varför man inte får provköra på en gång, det är ju knappast "småyngel" som far o provkör för skojs skull!

LIKA MÄRKLIGT ÄR OCKSÅ ATT I VARTENDA FIRMA JAG VARIT O KOLLAT HUSBILAR PÅ HAR DE VARIT OSTÄDADE OCH INTE KLARA FÖR LEVERANS?!?!

Hade jag varit HB-försäljare hade jag nog sett till att bilarna varit rena, det är ju så det är i övriga fordonsbranschen! Eller är det för stark efterfrågan som styr, det spelar ingen roll, folk köper iaf?

Ja du, The Pirate... Jag tror att du slår huvudet på spiken med din sista mening. Jag kommer som ny in i denna värld och är fullkomligt "tagen" av hur lättvindligt man tydligen ska köpa, byta, uppdatera och lägga till extra val... Detta köp är ju kanhända ett av de allra största man gör, näst efter bostad. Åtminstone jag.:wideeyed:
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Provkörning? Nä, inte än.

Jag hade hållit masken och sagt att gillar jag bilen efter provkörning slår jag till direkt. Undrar om man hade blivit nekad då...? ;)

Den ende (faktiskt!) som tog mig på allvar som spekulant på Elmiamässan för ett par år sedan köpte jag husbil av. Ensam singelkvinna som jag var blev jag väldigt nonchalant o t.o.m. nedlåtande bemött av en del försäljare.
 
F

F.d. 955

Guest
Sv: Provkörning? Nä, inte än.

Jag hade hållit masken och sagt att gillar jag bilen efter provkörning slår jag till direkt. Undrar om man hade blivit nekad då...? ;)

Den ende (faktiskt!) som tog mig på allvar som spekulant på Elmiamässan för ett par år sedan köpte jag husbil av. Ensam singelkvinna som jag var blev jag väldigt nonchalant o t.o.m. nedlåtande bemött av en del försäljare.


Ja, Majzzan! Så borde jag gjort!
Jag har haft mina funderingar om det här med att vara ensam kvinna och DESSUTOM spekulant på husbil... Jag vill inte tro att det är så, men om jag ska vara ärlig...så har jag blivit förbisedd under alla år som exmaken och jag handlade bil. TROTS att det varit jag som varit bil-intresserad och ställt frågor. Det som exmaken aldrig frågade fick han svar på... :mad:

Jag ska testa hur proffsiga försäljarna är på Elmia. Ja, inte alla, men de som säljer "plåtisar" . :spinny:
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Provkörning? Nä, inte än.

Berit, Tyvärr är det nog så som du skriver. Vi upplevde samma sak när vi som småbarnsfamilj besökte husbilshandlare (några år sen). Blev totalt nonchalerade av säljarna på stora firmor. På ren fråga så fick man bekräftat att vi inte tillhörde målgruppen "barnfamiljer har ändå inte råd att köpa husbil" = de tar bara upp tid. Bättre att rikta in sig på par 55+ med utflugna barn och nysålda villor som har pengarna.

Vi åkte till tyskland istället. Där dög våra pengar :twitcy:
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Provkörning? Nä, inte än.

Nu börjar jag förstå varför de svenska priserna ligger så pass mycket högre i Sverige än i t.ex Tyskland...
De svenska handlarna ratar alltså vissa kundgrupper och avstår därmed från ökande intäkter. Tappet måste de sedan "ta igen" på något vis...

Stor humor när de gräver sin egen grav :twitcy:

Är detta ett typiskt svenskt fenomen eller är handlarna i andra europeiska länder lika kräsna med vem de tänker sälja till?
 
Toppen