• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Provkörning? Nä, inte än.

F

F.d. 955

Guest
Jag har varit hos en, härifrån HBK välrenommerad, husbilsförsäljare. Åkte m å n g a mil för att kika på det intressanta märke han säljer.
Efter nära en och en halv timmes studerande av de olika bilarna som skulle vara aktuella frågade jag om jag kunde få provköra en av dem.

-Du verkar inte vara färdig för köp idag, eller hur? Du kan få provköra när du är närmare att slå till!

Häpp.

Jag blev paff, lindrigt sagt. Har köpt (person)bil många gånger i mitt liv och aldrig fått det svaret någonsin.

Jag åkte och lunchade på ett fantastiskt ställe. Funderade...och kom fram till att han INTE ska få mina pengar. Jag vill köpa husbil (="plåtis") av någon med mer känsla för kunden...

Goda hälsningar till er alla ute på vägarna eller hemma!
 
F

F.d. 955

Guest
Sv: Provkörning? Nä, inte än.

Firmanamnet vill du ha, och jag är lite velig. Ska jag verkligen "hänga" ut den försäljaren? Han kanske hade en trött i mössan-dag? Jobbigt på travet? Missade tentor?
Jag tänker besöka hans område på Elmia nu snart, och har han ingen bättre stil då så ger jag självklart ut namnet.
(Fast det är väl inte så svårt att gissa? :confused: Väldigt ensam om ett plåtis-märke, riktigt söderut i Sverige, välutbildad och riktigt social och trevlig för övrigt.)
 

hobsen

HBK Intresserad
Inlägg
42
Kommun
Norge
Sv: Provkörning? Nä, inte än.

Det er ikke enkelt å ha demonstrasjonsbiler heller.
Tror ikke jeg ville kjøpt en "ny" demonstrasjonskjørt bobil...
Hva om 20 personer demokjører en bobil 50 km hver??? Hvor mye avslag skal det da være på prisen?
 
F

F.d. 955

Guest
Sv: Provkörning? Nä, inte än.

Hobsen:
Jag har aldrig haft en tanke på att provköra någon som helst bil längre än max en halvmil. Men jag förstår dilemmat med att vara egenföretagare. Mer än väl! ;)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Provkörning? Nä, inte än.

Dessa fantastiska företagare som vill att folk ska köpa "grisen i säcken"! Nästa steg blir väl att köpa husbilar på nätet och få dem levererade hem!

Jappe

Toppenidé!
Jag har nyligen fått kyl, frys och svävande gräsklippare hemlevererade efter köp på nätet men jag kan erkänna att jag först hade besiktigat prylarna på plats i butiken. Trots hemleverans blev det billigare att handla på nätet än i butiken.
 
F

F.d. 955

Guest
Sv: Provkörning? Nä, inte än.

Men hjälp...ska vi verkligen acceptera att köpa så dyra investeringar utan att ha fått prova dem? Vilket horribelt köpmekka...:wideeyed:

En ganska nyetablerad kille, också med ett unikt "plåtismärke" skickade ett mail till mig med direkthänvisning till en privat säljare. " Det här kanske är intressant för din del?" skrev han. Och ville inte ha något för förmedlingen.
Gissa vem som står högst i kurs hos mig, än så länge!:spinny:
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Provkörning? Nä, inte än.

Dessa fantastiska företagare som vill att folk ska köpa "grisen i säcken"! Nästa steg blir väl att köpa husbilar på nätet och få dem levererade hem!

Jappe
Finns för vissa bilar, kolla den nya Tesla S t ex (fantastisk fin hemsida):
tesla.com
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.649
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Provkörning? Nä, inte än.

Förstår inte.Enligt den fantastiskt fina hemsidan, finns ett dussintal showroom/försäljningställe i Europa, och ett kommer inom kort att öppna i Stockholm.
 
F

F.d. 955

Guest
Sv: Provkörning? Nä, inte än.

Affezell: Självklart förstår jag också restriktiv hållning vid nya bilar...men det här var bilar med ett par år på nacken.

:)
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Provkörning? Nä, inte än.

Självklart ska uselhet och ren dumhet synas för den breda massan, skriv namnet på den s.k firman, lite normal konsumentupplysning har aldrig skadat.

Sen har jag lite svårt för resonemang som försvarar s.k handlare, som inte kan tänka sig att låta folk provköra husbilar/bilar, eller andra fordon med hänvisning till att miltalet kan bli högt på nya bilar, helt obegripligt.

Om man inte kan tänka sig tillåta potentiella kunder att provköra, då kan man ju inte veta hur den känns i normal trafik t.e.x.
Häng ut kassa handlare, vi är på tok för snälla, vi tillåter oss att som kunder att bli hunsade, och allt detta bara för att vi så gärna är beredd att lägga ut i en del fall ofantliga summor.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Provkörning? Nä, inte än.

Vi röstar för konsumentupplysning!

Att en försäljare får ha nån "ny" bil som är demokörd o släppas med rabatterad pris (=mindre vinst) är väl en del av försäljningen, gäller väl alla bilhandlare. Att testa olika varianter är att ta i, men nån av varje "maskinmodell" är väl inte för mycket begärt.
 

elliot easy

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Abbekås
HBK-Nr
9392
Medlemskap
2024
Sv: Provkörning? Nä, inte än.

Självklart ska uselhet och ren dumhet synas för den breda massan, skriv namnet på den s.k firman, lite normal konsumentupplysning har aldrig skadat.

Sen har jag lite svårt för resonemang som försvarar s.k handlare, som inte kan tänka sig att låta folk provköra husbilar/bilar, eller andra fordon med hänvisning till att miltalet kan bli högt på nya bilar, helt obegripligt.

Om man inte kan tänka sig tillåta potentiella kunder att provköra, då kan man ju inte veta hur den känns i normal trafik t.e.x.
Häng ut kassa handlare, vi är på tok för snälla, vi tillåter oss att som kunder att bli hunsade, och allt detta bara för att vi så gärna är beredd att lägga ut i en del fall ofantliga summor.

Nja!!!,,,, tycker nog inte det låter som en jättebra idé.. Att en handlare nekar till en provkörning av ett begagnat fordon är oförståeligt, det tycker jag låter som en självklarhet att man skall få göra om man är potentiell kund.
Men om man som handlare kan erbjuda kunden en lätt begagnad bil som har varit i trafik som har exakt samma chassi och drivlina som den nya bilen man är intresserad av så är det väldigt ok!! Man provkör ju inte bodelen väl:twitcy:
Då får man ju pröva duschen och toan åsså för att veta att det är som man har tänkt sig,,eller?? Handlare har ju oftast väldigt många begagnade bilar hemma och lite mindre av nya,,, man kan inte ha alla modeller för provkörning i nytappning.
Detta var ju bara en liten tanke!!! Ha det
 
Toppen