• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Problemen med alla problemen

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Problemen med alla problemen

FEL, det är energi vi behöver eller rättare sagt energin är det som uträttar ett arbete, rörelse, värme och belysning. Klart att vi också måste ha effekt, för effekten gånger tiden blir energi som också är det du betalar för.

/Claes
Inte alls fel det guinness skrivit ovan, det är just tillgänglig effekt (= färskvara) som är ett måste, annars finns ingen energi att ta ut! Ex ett vindkraftverk som står stilla (det blåser inte, trasigt, för kallt ute, mmm) levererar varken effekt eller energi när det behövs och i det läget blir man självklart utan energi (till lampor, mm).

Räcker inte effekten till, måste förbrukare typ elintensiv industri stängas av, annars sjunker nätpänningen och .... det blir ingen särskilt bra fortsättning!

Jämför med en bilmotor med 0 hk effekt, det blir knappast någon körning med den bilen? Ser inga som helst fel i det guinness skrivit = helt rätt!

F

F.d. 50190

Guest

Tack RELAX!
En som förstår vad det handlar om.
Naturligtvis har vi dessutom ett OLIGOPOL inom energisektorn.
Avregleringen är ett stort FIASKO.
Förnybar energi i all ära - men nu gäller det realiteter inför framtiden och välfärden.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Alla som byggde nytt eller renoverade på 70 och början på 80-talet blev utsatta för en stor BLUFF av polikerna. Då skulle man installera ELVÄRME, antingen direktverkande eller vattenburen för det var billiga anläggningar och billigt elpris, dessutom var det "ren energi".
Nu skall man borra 50 -till 100 meter i berget för 100-tusentals kronor för att vara med på tåget.
En "investering" som knappast lönar sig för en pensionär.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Imponerande, minst sagt! Men det låter också som du har investerat en hel del i allt detta och att du har den rätta kunskapen.

Om du menade mej så var ju alternativet att ha kvar vårna gamla panna och lägga pengar på en dubbelt så hög förbrukning vilket innebär ca 10000:- extra i bara pellets och istället tog vi ett litet lån av våran kära bank så blev det en ny pelletspanna med solpaneler .

Med resten att montera LEDlampor i huset på en hel del ställen krävs ingen större kunskap dom är ju billiga om dom köps på rätt ställe .

Skabo

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
11682
Medlemskap
2024

Inte alls fel det guinness skrivit ovan, det är just tillgänglig effekt (= färskvara) som är ett måste, annars finns ingen energi att ta ut! Ex ett vindkraftverk som står stilla (det blåser inte, trasigt, för kallt ute, mmm) levererar varken effekt eller energi när det behövs och i det läget blir man självklart utan energi (till lampor, mm).

Räcker inte effekten till, måste förbrukare typ elintensiv industri stängas av, annars sjunker nätpänningen och .... det blir ingen särskilt bra fortsättning!

Jämför med en bilmotor med 0 hk effekt, det blir knappast någon körning med den bilen? Ser inga som helst fel i det guinness skrivit = helt rätt!

Du skrev först "Glöm inte att det är EFFEKT vi behöver när det är kyla i luften - som nu. Inte energi i första hand."
Vad skall du ha effekten till om du inte behöver energi? En bilmotor med 0 hk är inget att ha och skulle man ha en motor med 200 hk så gör den ingen nytta så länge man inte använder den dvs. tiden och först då har man nytta bilen, tiden x effekten = ENERGI. Jag förstår mycket väl vad du menar och visst är effekten betydelsefull men att säga att energin inte är det första vi behöver är helt galet. Ditt uttalande visar dock på kunskap så ditt uttalande eller ordval om energi tolkar jag som ett misstag.
Ursäktar om jag har för stort "pekfinger"

Claes

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Tack RELAX!
En som förstår vad det handlar om.
Naturligtvis har vi dessutom ett OLIGOPOL inom energisektorn.
Avregleringen är ett stort FIASKO.
Förnybar energi i all ära - men nu gäller det realiteter inför framtiden och välfärden.

När elmarknaden avreglerades för drygt tio år sedan var det meningen att producenterna skulle konkurrera med hjälp av effektivare elproduktion. Effekterna åts dock omedelbart upp av drastiska/irrationella skattehöjningar på el. Kapacitsbrister har sedan uppstått under kalla vinterdagar. Vidare bör man beakta att;

# Genom att priset på el i utlandet sätts av kostnaden för att producera el med kolkraft så garanteras ett elpris som ligger över produktionskostnaden i Sverige som sker med billig vatten- och kärnkraft (vindkraft mindre än en spott i havet, <2% tack och lov).
# För att säkra beroendet av dyr kolkraft på marginalen, så lades två kärnkraftsaggregat i Sverige ner (Barsebäck).
# Dessutom trissades kolkraftpriserna upp genom införandet av utsläppsrätter för koldioxid (CO2) som motiveras med att det skulle motverka växthuseffekten.

Den svenska elmarknaden liknar en klassisk kartellbildning med 3 riktigt stora - men i praktiken är staten ägare till den största av de 3 (Vattenfall). Staten reglerar och fördelar dessutom ganska självständigt elpriset genom diverse ”saltomortaler” mellan industrin/oss övriga och vindkraft till en ”helhet(?)” via skatter och subventioner som förändras ”efter behov(? vems)” och över tid.
Om man nu enbart ser till det energipris vi betalar i villan (netto 55,90 + skatt 35,00 + moms 22,73 = 113,63 öre/Kwh) så består energipriset till över 50,8% av skatt/moms till staten och utöver detta tillk dolda subv till vindkraft och företag! Dvs mer än hälften av det elpris vi betalar utgörs av skatt, snacka sedan om en konkurrerande marknad som inbördes själv kan styr och reglera sina priser, styrsystemet är varken förutsägbart eller begripligt!

I fallet med elproduktion så har staten tills helt nyligen(?) förbjudit utbyggnad av både vattenkraft, kärnkraft och utbildning samt på olika sätt försvårat en effektivisering av existerande kärnkraft och orsakat tvångsnedläggning av viss elproduktion.

Mot denna bakgrund och med staten inblandad som största och styrande ägare i produktionsmedlen, dessutom med styrande dekret enligt ovan, då har i varje fall jag svårt att se detta elområde som ett klassiskt OLIGOPOL, detta är ingen ren marknadsekonomi (det är något märkligt odefinierat, kanske nära besläktat med planekonomi ... men?)!

Kjell 896

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2025

Hej!

Roligt att så många reagerar på denna verksamhet, jag har själv vid flera tillfälle skrivit till konkurrensverket, deras svar är att de uppmärksammat det och kontaktat regeringen. Jag har då skrivit flera skrivelser till regeringens ansvariga ministrar men tyvärr så svarar de inte.
Jag tycker fler skall skriva så att våra folkvalda ser att vi reagerar, det är hemskt att en verksamhet som skulle utsättas för konkurrens kan gå samman via Nord Pool och sätta alla priser utan att någon agerar.
Jag vädjar till alla att agera...
Kjell Thornbratt

F

F.d. 50190

Guest

Nu blir det för dig att stoppa in "ditt" pekfinger i en tumvante.
Utan effekt ingen utveckling! Sluta subventionera vindkraften - prioritera rätt.
Välfärd bygger på säkrad effekt, till rätt pris, för en konkurrenskraftig industri på våra breddgrader.
Det blir aldrig någon "roterande" bortkoppling i södra sverige pga energibrist men pga att vi går i "taket" på effektutnyttjandet. Den som lever få se, när det händer.

Senast redigerad av en moderator:

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Du skrev först "Glöm inte att det är EFFEKT vi behöver när det är kyla i luften - som nu. Inte energi i första hand."
Vad skall du ha effekten till om du inte behöver energi? En bilmotor med 0 hk är inget att ha och skulle man ha en motor med 200 hk så gör den ingen nytta så länge man inte använder den dvs. tiden och först då har man nytta bilen, tiden x effekten = ENERGI. Jag förstår mycket väl vad du menar och visst är effekten betydelsefull men att säga att energin inte är det första vi behöver är helt galet. Ditt uttalande visar dock på kunskap så ditt uttalande eller ordval om energi tolkar jag som ett misstag.
Ursäktar om jag har för stort "pekfinger"

Claes
Det är inte fel om du läser igenom gamle Bolins ellära och elektronik eller dyl ... , jag ger upp och slutar med detta!

F

F.d. 50190

Guest

Det gör inte jag - ger upp!
Jag talar hela tiden om är att producera energi med VINDKRAFT, det är förkastligt när industin och "välfärden" har behov av EFFEKT.
I morse, låga temperaturer, ingen vind, ingen energi till industrin från vindkraften, som behöver ta ut effekt i sin produktion.
Det som sker just denna morgon, med utebliven stöttning från vindkraften är dieseldrivna elverk runt om i landet/skandinavien - hur bra är det för vår mijö !?.
Nej! Se till att få ett produktionssäkert och robust energisystem som levererar, när effektbehovet stiger från svensk industri. Jag ger mig aldrig på denna punkten.
Nu går jag ut med hunden en andra gång på morgonen och slänger min blick mot min HB, den ser effektfullt kall ut idag.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Guinness, ser att du är ute med hunden och dessutom 2 ggr på en måndagsmorron, tränar du till nåt särskilt – det verkar energikrävande att ha hund?

Va ge upp(?), nej inte i sakfrågan effekt/energi, men väl i att påverka troende – det leder ingen vart! Elförsörjningen är mer komplicerad än vad som inryms i alltför förenklade uttalanden.

Betr ”vindvärken”, du vet väl deras kostnader inte enbart består av att producera dessa! De placeras på platser där det statistiskt blåser som mest (till havs, vid kuster, på fjäll … ), detta leder till okända merinvesteringar som inte direkt belastar ”vindvärken” och som aldrig nämns, ex;

# befintliga eldistributionsnät utgår som grenar från ett träd (kraftverk) med allt svagare grenar ut till användare/kunder. Pga ”vindvärkens” oländiga placeringar måste yttre grenar förstärkas och ev även nybyggas. Detta för att förmedla oftast mkt små energimängder in i ”elriksnätet”.
# för att "riksnätet" ska kunna ta hand om ”vindvärkens” ev energitillskott när vädret så tillåter, måste annan tillgänglig(!) balanserande kapacitet tillföras (ex import av kolkraftsel från Danmark, mm).

F

F.d. 50190

Guest

Ja du RELAX - vi är nog på samma våglängd vad avser "Vindvärken". Att vi här främst talat om energi kontra effektbehov samt de subventioner och det du tar upp för extra kostnader m.m. Får mig att reservationslöst framhålla dessa absurda skamfläckar runt om i naturen och i havet. Allt med en marginell nytta, men med en sanslös förfulning av vår natur och skamligt lidande för många boende i dess närhet.
Skulle inte bli förvånad om vissa lokala eldistributörer med eget lokalt nät, gick över sina effektabonnumang i morse. Eller kanske kunde dieselverken motverka.
Hur som helst hoppas jag på ett sammanträffande vid tillfälle - RELAX.
Och hunden, en Cairn Terrier, trivs i kylan. Tack och lov att värmepumpen går som en klocka i dessa tider. Själv belastar jag nätet med en hel del effekt i kylan.
Själv varnar jag för bankernas framtida "lånesmällar" till så kallade "investerare".

F

F.d. 2621

Guest

Ja, men alla ni experter, som tycks ha förlorat er i hårklyverier om vilket är det rätta uttrycket är för det där vi behöver och som vi inte kan / vill betala orimliga priser för, dvs ström, kraft, energi, kräm, el hur man nu får benämna det. Om man lyfter blicken över åsikterna om den i Sverige ännu flera år nästan obetydliga vindkraften, vad är då en realistisk slutsats? Vad måste / bör / kan vi göra då??? Förslag emottages tacksamt - i begripliga, realistiska och korta ordalag! Vi får ju inte stanna på trådrubrikens nivå.

Är det t ex någon som har koll på läget med Barsebäck? Gäller beslutet i evärderliga tider? Är anläggningarna nermonterade för gott eller skulle man på relativt kort tid kunna köra igång dem igen? Någon kanske känner till intressanta skildringar om läget där nere?

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Barsebäck är och förblir nerlagt som kärnkraftverk, har en släkting som sköter saneringen/nerläggningen.

F

F.d. 50190

Guest

Hej Flate Mates!
Tro inte att det som borde vara enkelt är det!
Vattenkraften skulle kunna effektiviseras med minst 5-10 procent. Turbiner och utrustning är mycket ålderstiget. Det finns även potential för viss utbyggnad.
Kärnkraften likaså. Samantaget skulle det trygga framtiden under många år framöver.
Kan det sedan regna/snöa vid rätt tillfällen och på rätta ställen i Norge och Sverige kan vi känna oss riktigt trygga.
Glöm inte att Sverige har varit exportör av energi tidigare, men har numera hamnat som importör till och från för att klara situationen. Problemet är naturligtvis att "ägarna" inte vill skapa överkapacitet och därmed periodvis minska sina vinster genom lägre priser.
Ett stängt kraftverk kan vara riktigt lönsamt - det har vi ju sett exempel på. Och när vi importerar är det "smutsig el".
Rösta på rätta partier, som kan få typ Vattenfall att ta ansvar för sin energiroll i det svenska samhället. Här krävs ägardirektiv där man pekar med hela handen.
Nu går jag ut med hunden och tänker inte skriva mer i denna fråga - Tack för mig!

L

Lotta och Jan

Guest

Som jag ser det så är allt ihop ett skenproblem och därtill styrd verksamhet. Styrd sån tillsvidare att vi igentligen producerar ett litet överskott på el. Problemet är att när ett energiföretag stänger av produktionen i kallaste vintern så får man den effekten man vill ha. Kraftigt höjda priser. Det är ingen politiker som stänger av produktionen, det är ett kraftbolag som utnyttjar sin ställning. Att det behövs konkurrens är utom all tvivel. Och numera så är det tillåtet för ett privat kraftbolag att utan statliga subventioner bygga ett nytt kärnkraftverk. Men i ex.vis Finland så är det bygget som är igång 3 ggr så dyrt som planerat. Där är kruxet. Där behövs många små kraftproducenter i landet. Inte bara stora företag som bara ser till vinstmaximering. Och det är ju alla riksdagspartier överens om, utom fp. Kan Danmark producera 20 % av sin kraft via vind så kan naturligtvis Sverige. Vi producerar bara 2 % via vind. Sedan kan man radikalt minska sin förbrukning om man vill. När vi flyttade till Blekinge för 10 år sedan, så hade vår företrädare 20000 kv förbrukning. Vi har mellan 6000 till 7500 kv/ år i förbrukning numera. Detta genom all slänga ut elelementen och installera luftluftvärmepump och en braskamin. I och för sig ett varmare klimat i kustbandet i Blekinge. Men man kan göra en hel del själv.

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Ja, men alla ni experter, som tycks ha förlorat er i hårklyverier om vilket är det rätta uttrycket är för det där vi behöver och som vi inte kan / vill betala orimliga priser för, dvs ström, kraft, energi, kräm, el hur man nu får benämna det. Om man lyfter blicken över åsikterna om den i Sverige ännu flera år nästan obetydliga vindkraften, vad är då en realistisk slutsats? Vad måste / bör / kan vi göra då??? Förslag emottages tacksamt - i begripliga, realistiska och korta ordalag! Vi får ju inte stanna på trådrubrikens nivå.

Är det t ex någon som har koll på läget med Barsebäck? Gäller beslutet i evärderliga tider? Är anläggningarna nermonterade för gott eller skulle man på relativt kort tid kunna köra igång dem igen? Någon kanske känner till intressanta skildringar om läget där nere?

Hej.
Angående om Barsebäck återuppstår det får du fråga "Danskarna" för det är ju dom som bestämmer i Öresund bl.a.!!!!!
Om det gäller Broavgifter eller annat spelar ingen roll.
Mvh

Toppen