• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Problemen med alla problemen

F

F.d. 2621

Guest
Ingen direkt husbilsfråga, men ändå . . . . .

Kärnkraften fallerar, vattenmagasinen är efter den regniga hösten sååå låga, vindkraften med någon procent av den totala elproduktionen saknar nästan betydelse ännu många år, kol- och oljedrivan kraftverk är ju sååå miljöfarliga osv osv.

Vintern är desto tidigare och kallare med hemska konsekvenser för folk i form av rekorddyra elräkningar. Ägarna av kraftverken och elnäten - delvis staten - och den nordiska elbörsen tillåts tillämpa simpla marknadsprinciper som "tillgång och efterfrågan". Ju högre efterfrågan och ju lägre tillgång, desto högre pris ska folket betala!

Industriministern och andra ansvariga lägger huvudet på sned och bedyrar, att hon minsann länge undrat och krävt både det ena och det andra. Naturligtvis måste var och en förstå och inse, att kärnkraftverken då och då måste servas och repareras, inget konstigt med det. Men då måste ju också dessas totala kapacitet dimensioneras så, att sådana stopp inte alltid måste innebära en brist på el och skyhöga elpriser!

Men kärnkraften är ju också så starkt ifrågasatt av många, att en annars lätt insedd utbyggnad för att öka kapaciteten verkar långt borta. Vattenkraften i älvarna får absolut inte byggas ut, vindkraften är ju så liten och bullrar ju så mycket, kol- och oljedrivna kraftverk är ju sååå miljöfarliga mm mm , "förnybara" bränslealternativ existerar nästan bara i toerin och utkanterna av debatten.

Så - alla HBK:are, som inte redan flytt till varmare länder förstås, uppmanas härmed att göra något åt detta elände!

F

F.d. 18508

Guest
Sv: Problemen med alla problemen

Vi satte in bergvärme, med en fläkttillsats så vi har "gratis" AC sommartid,halverade elförbrukningen,men vad gör det snart,ju fler som investerar i dylika energisparåtgärder desto högre blir de fasta kostnaderna på elnätet,pengarna ska in på något sätt.

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Vi eldar i förugn och det fungerar toppen!

Nackdel... man måste vara hemma... :oops:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Tja, det är ju moms på toppen av alla prisökningar så säg den politiker som vill göra något åt eländet.
Det krävs nog kraftfulla och drastiska protester från befolkningen för att elbolagen skall reagera.

F

F.d. 29841

Guest

Jag tycker Vattefall är smarta, levererade 6 Terravatttimmar till Europa i höstas för att "lätta" på trycker på dammarna.
Kärnkraften och vatten kraften måste delas i två bolag.Så att båda skall bära sina verkliga kostnader.och inte som nu Vattenkraften hjälper kärnkraften att gå runt.
Vi är också smarta vi som har bergvärme.
/Vidhem

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Märklig situation men vi ska inte förvånas! Våra politiker "fixade" för ca 30 år sedan till beslut om att kärnkraft inte ska ha någon framtid samt förbjöd forskning i Sverige (jag är en som tidigt hoppade av). I nuläget, förfasar man sig över kompetensbrister vid service/renovering av åldrande kärnkraftsreaktorer – vem vill utbilda sig till arbetslös ”kärnkraftstekniker mot den beslutsbakgrunden?

Enda ”gröna” lösningen tycks vara att stänga ner våra 10 kärnkraftsreaktorer, detta då ”gröna” politiker saboterar verkligheten med tjafs om att vi har/får tillräckligt med ”förnyelsebara elproduktion = främst genom vindkraft och dyl, dessutom får inte heller älvarna byggas ut. De "gröna" måste med detta avse ett helt annat samhälle och arbetsmarknad än vad vi har i dag (= men det beskrivs inte i något sammanhang).

I veckan som gått har elintensiva verksamheter/basnäringar måst stänga ner verksamheter pga alltför höga kostnader, kan inte konkurrera …. ! Har de kanske inte förstått att skaffa sig egna vindkraftverk som då löser deras problem med höga energikostnader, eller vill de bara jävlas?

Betr import/export av el så är denna helt nödvändig eftersom vi i Sverige inte längre är självförsörjande på el! Elutbyte med andra länder behövs under bla vintertid, annars stannar Sverige – man kan fasa för elpriset i en framtid ex den dag det inte blåser och 100 000 VINDKRAFTVERK står stilla - vem om inte vi alla får betala priset då (och i vilken form)? Ännu är vi bara på väg men i god fart mot en "ad hok artad" framtid som ingen av oss känner till och än mindre vill/kan ta ansvar för. Detta pga bristande kompetens och politisk beslutsfrossa i att ta ansvar för vår elproduktion/användning.

Eftersom vårt relativt nya och välisolerade hus inte förbrukar mer än totalt ca 11 000 Kwh/år med återvinningspump totalt så sitter vi still i båten, vi tror mest på att spara på el.

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Kan inte förstå varför kärnkraften alltid står stilla på vintern?
Om det är en ledarefråga så ge dom sparken eller en ny almenacka så det går att skilja på årstiderna.
Jag har fjärrvärme men har en kamin som eldas med ved så vi klarar oss.
Pärlan står i garage vilken tur att man slipper den i den här snön det räker gott som det är att skotta resten.
2179:wub::music-icon:

Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Det är knappast någon ide att sparka någon i dag verksam "ledare"! De politiskt ansvariga var de som var politiskt verksamma, sakkunniga och styrande för 30-40 år sedan och de som röstade på dem! De flesta är nu borta såväl ur verksamheten som från sitt ansvar(!) för rådande konsekvenser. Dvs tidigare beslut med bristfälligt underbyggda tankar om framtida/nuvarande problem leder nu till att fel människor/ledare utpekas och får bära ansvar, bla för rådande kompetensbrister, mm.

F

F.d. 2577

Guest

Det är några saker som jag förvånats över när vi rest nere på kontinten, du behöver bara komma till Danmark, så kan man konstatera att: här finns många vindkraftver, mer hus med solfångare (ibland hela hustaken) och här körs mycket med lastbilar.
Hur kan det komma sig att vi i Sverige inte hängt me? Har vi under årtionden haft för låga elpriser, så ingen har insett att det finns pengar att spara?
Jag för min del är inne på vår 2dra luftvärmepump, den första höll i 20 år (fungerade när vi bytte men hade för lågt COP-värde) även den andra är en Panasonic. Pris inkl installation för den första 30000:- 1989 och den nya 17000:- vilket betyder att återbetalningstiden denna gång blir mycket kortare.
Nordiska Elpolen (Nordfol) ser jag närmast som en "bank" för elproducenter.
Leffe

F

F.d. 2621

Guest

Ja visst, vi enskilda konsumenter gör ju vad vi kan för att sänka vår elförbrukning med diverse sparanden, investeringar i olika nya uppvärmningstekniker, energisnåla hushållsmaskiner, belysning mm.

Men min huvudsakliga kritik gäller att elproducenterna tillåts ta betalt i stort sett hur mycket som helst med det enkla argumentet, att nu är det brist på el av den och den orsaken och därför är det möjligt för oss att trycka igenom högre priser. Ansvariga myndigheter borde begränsa sådan rätt till prishöjningar och även införa tillfälliga ransoneringar i lågprioriterade eluttag, t ex den många gånger överdådiga allmänna belysningen i städer och andra tätorter.

Att endast låta priserna höjas drabbar ju naturligtvis huvudsakligen folk med normalinkomster. Företag,stat och kommuner kan ju enkelt bara vidarebefordra ökade kostnader, men vad gör "vanligt folk" som inte kan spara mer?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Här hemma så har vi pellets panna i källaren och på taket så har vi vaccumsolfångare som är kopplade till akk tankar och på sommaren så gick det år 1 pall pellets från mars till mitten av november .
Vi eldar även i braskamin och ved köpte jag för 300:- kubiken huggen å klar av en utanför stan .

Jag har monterat 230 LEDlampor lite överallt i huset samt även sådana LEDstripes som jag har i husbilen som då är kopplade med späningsomvandlare och givetvis fjärrkontroll .

F

F.d. 2621

Guest

Imponerande, minst sagt! Men det låter också som du har investerat en hel del i allt detta och att du har den rätta kunskapen.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Ja visst, vi enskilda konsumenter gör ju vad vi kan för att sänka vår elförbrukning med diverse sparanden, investeringar i olika nya uppvärmningstekniker, energisnåla hushållsmaskiner, belysning mm.

Men min huvudsakliga kritik gäller att elproducenterna tillåts ta betalt i stort sett hur mycket som helst med det enkla argumentet, att nu är det brist på el av den och den orsaken och därför är det möjligt för oss att trycka igenom högre priser. Ansvariga myndigheter borde begränsa sådan rätt till prishöjningar och även införa tillfälliga ransoneringar i lågprioriterade eluttag, t ex den många gånger överdådiga allmänna belysningen i städer och andra tätorter.

Att endast låta priserna höjas drabbar ju naturligtvis huvudsakligen folk med normalinkomster. Företag,stat och kommuner kan ju enkelt bara vidarebefordra ökade kostnader, men vad gör "vanligt folk" som inte kan spara mer?
# Betr betalning; all verksamhet måste naturligtvis generera någon form vinst - annars förr eller senare kånka! Vem vill betala andras kostnad ur egen ficka? tycker att du generaliserar väl mycket!
Fö det är ingen liten del som utgörs av skatter som naturligtvis bara vidareförs till oss konsumenter, för att inte tala om de "gröna" avgifter som tillkommer pga av ex vindkraftsutbyggnaden som kraftigt måste subventioneras då den inte bär sina egna kostnader!
# Planekonomisk agenda med inkl ransoneringar ...... ?
# Betr belysning i städer nattetid; vi har ett effektbehov som som vi inte klarar dagtid, nattetid däremot finns inga problem, snarare tvärtom! Därför spelar ex kommuners nattbelysning ingen roll (ur elsynpungt) men väl att det kostar för invånarna.
/ Godnatt

F

F.d. 29925

Guest

Dagens el-marknad är nog att skolexempel på ett väl fungerande OLIGOPOL.:)

F

F.d. 2621

Guest

GP:s chefredaktör Peter Hjörne håller i alla fall med mig i sin ledare i dag, Relax!

Han anser bl a att prisbildningsmekanismen kortsiktigt behöver ses över och långsiktigt att utbyggnad och förnyelse av kärnkraften behövs för att säkra produktionen.

Att all verksamhet ska vila på sunda ekonomiska principer och "gå ihop" är ju en självklarhet. Men att så extremt utnyttja en tillfällig bristsituation som sker för närvarande, måste betecknas som otyglade rövarprinciper, som inte borde tillåtas! Den generaliseringen står jag för.

Att en stor del av de avgifter, som konsumenterna får betala, består av skatter är ju allmänt känt, likaså att ju högre själva elpriset resp kostnaden för användandet av elnäten, ju högre blir ju även dessa skatter. Jag vågar än en gång undra: varför ska el-leverantörerna (inkl staten) tillåtas ta ut i stort sett obegränsade priser och staten debitera högre skatter för att det hela inte fungerar som det ska????

Om Relax hävdar, att det är omöjligt att ransonera, prioritera eller på annat sätt begränsa eluttagen i en bristsituation, så är det också ett förhållande som jag dristar mig att kritisera. Jag för min del vill tro, att det säkerligen finns sådana möjligheter, annars är vi illa ute om det skulle bli riktigt stora problem! Både för vår industri och för hushållen.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Citat:
Ursprungligen postat av decker
Dagens el-marknad är nog att skolexempel på ett väl fungerande OLIGOPOL.

Var inte så säker på det Decker, du glömmer statsmakten! Om vi tittar på verkligheten så får vi inte glömma en mer eller mindre medveten/önskvärd påverkan med skatter, moms och andra ålägganden, som elbolagen inte kan påverka.

Till verkligheten, om man bortser från alla fasta kostnader och studerar enbart den faktiska elförbrukning så får jag följande resultat (för vår del);
# nettopris Fortum ......... = 55,90 öre / Kwh
-- + skatt ..................... = 35,00 öre / Kwh
-- + moms .................... = 22,73 öre / Kwh

Tillkommer nätöverföringspris,
# nettopris Fortum ......... = 17,80 öre / Kwh
-- + moms ...................... = 4,45 öre / Kwh
Slutsatser;
# Bla den "gröna elkostnaden" är smidigt dold i Fortums elpris på = 55,9 öre!
# Mot denna bakgrund kan konstateras att Fortum kostar mig totalt = 73,70 öre / Kwh!
# Resten är skatt resp moms till staten = 62,18 öre / Kwh
Dvs av mitt rörliga pris är fn inkl skatt och moms 135,88 öre/Kwh, av detta pris tar staten 62,18 öre/Kwh (= 45,76%) i skatter, för att göra det riktigt lönande så lägger man tom moms på sin egen skatt ... !

Statsmakten kan med enkla ”penndrag öka energiskatten (jfr drivmedel) efter behag”, tydligen också utan kritik! Kritiken får i stället den/de ta som utfärdar fakturan! Mot bla mot denna bakgrund så har jag svårt att se elföretagens prisutveckling som ett väl fungerande OLIGOPOL!

F

F.d. 2621

Guest

Visst är det en typisk oligopol-situation vi ser!

Ett fåtal företag följer varandra noggrant i sin prissättning. Att staten tar ut skatt på debiterade förbrukningspriser, direkt och indirekt, motsäger inte detta. Att staten dessutom har politiskt färgade argument för dessa skatter - t ex att genom höga priser och skatteuttag försöka påverka konsumenterna att spara resp vidtaga diverse förändringar i sitt konsumtionsbeteende - motsäger inte heller att vi har en typisk oligopol-situation.

F

F.d. 50190

Guest

I och för sig inte en HBK fråga men......

Glöm inte att det är EFFEKT vi behöver när det är kyla i luften - som nu. Inte energi i första hand.
Vindkraften kommer aldrig att ge effekt när den behövs för industin eller våra privata behov av EFFEKT.
Vindkraften står still när det är kallt, för då blåser det sällan.
Endast kärnkraften är det som kan och måste utvecklas i kombination med effektivisering. Vi har idag ca 49% kärnkraft och ca 49 vattenkraft.
Vindkraften står för ca 2% producerad energi men nästan aldrig någon effekt när den behövs. Det är ett problem med alla problem... sluta subventionera vindkraften NUUU!!
Nu mår jag bättre - trots kyligt ute minus 7,8 i Åhus.
Lugn - förvaringen kommer att lösa sig långsiktigt.

Skabo

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
11682
Medlemskap
2024

FEL, det är energi vi behöver eller rättare sagt energin är det som uträttar ett arbete, rörelse, värme och belysning. Klart att vi också måste ha effekt, för effekten gånger tiden blir energi som också är det du betalar för.

/Claes

Toppen