Sv: Problem vid laddning av Samsungplatta med 12v
Jag har 4-5 Android-enheter som behöver laddas i husbilen så jag har också försökt få ordning i detta.
Det första viktiga är själva 12V USB-kontakten. Det finns i princip enkla, som antingen är på 1A eller 2,1A.
Sedan finns det dubbla som kan vara på 2x1A, 1A samt 2,1A (skrivs ofta som 3,1A) samt 2x2,1A vilket ibland skrivs som 4,2A.
Den sistnämnda tycker jag är den bästa av den enkla anledningen att jag vill ha så mycket ström det går, även till telefonerna. Men den var ganska ovanlig, egentligen var det bara Kjell & Co som hade det i vintras, men nu har det kommit flera.
Utan att ha gjort någon vetenskaplig test så verkar de fungera olika bra.
Själva uttaget är ju också ett problem. En av kontakterna på Fiat Ducato klarar bara 0,5A t.ex (om jag kommer ihåg rätt). Vad andra installeringar i olika husbilar för husbilsdelen klarar av vet jag inte.
Nästa problem är kabeln och där har jag ännu ingen lösning mer än att prova sig fram för det fungerar definitivt olika.
Jag har en Samsung Note Pro som har ett batteri på 9,5Ah och dessutom microUSB 3 (men man kan ladda med vanlig micro USB också). Jag har fått många olika resultat men det har alltid gått att ladda även om jag ibland fått i mindre laddning än vad den gör av med.
För att testa allt detta använder jag
Battery Monitor Widget . Det finns säkert fler men det är denna jag råkat börja använda. Den visar (bland väldigt mycket annat) "Battery Flow" som är nettot av in- och utgående ström. Jag gör så att jag startar om plattan, ser hur mycket ström den drar på "tomgång", just nu ca -550mA. Stoppar i kontakten och får vid detta test +920mA. Då vet jag att laddningen jag får från just denna kombination av uttag, USB-kontakt och kabel är ca 1,47A (1470mA), d.v.s. skillnaden mellan de 2 mätningarna.