• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem vid laddning av Samsungplatta med 12v

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Har köpt en ny Samsung platta. När jag laddar den med den medföljande 220 laddaren, tar den laddning och det går fort.
När jag använder plattan i husbilen och vill driva den med 12volt, så tar den inte laddning. Den tar inte laddning av 12voltsladdaren även om den är avstängd. Jag använder en extra stark laddare, 2,1Ma.
Någon som har samma problem? Krävs det en ännu kraftigare laddare?
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Problem vid laddning av Samsungplatta med 12v

Om den inte laddar över huvudtaget beror det på att det inte är en Samsungkompatibel laddare. Upptäckte det när jag skulle kolla barnens plattor i husbilen. Min Nexusplatta laddar i alla uttag precis som våra Nokiatelefoner men med Samsungplattorna (3st) var det stopp.
Jag fixade Samsungkompatibla laddare men inte går det snabbt heller ...

Peter :)
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Problem vid laddning av Samsungplatta med 12v

Har köpt en ny Samsung platta. När jag laddar den med den medföljande 220 laddaren, tar den laddning och det går fort.
När jag använder plattan i husbilen och vill driva den med 12volt, så tar den inte laddning. Den tar inte laddning av 12voltsladdaren även om den är avstängd. Jag använder en extra stark laddare, 2,1Ma.
Någon som har samma problem? Krävs det en ännu kraftigare laddare?

Gå in på Kjell och com och ta ditt problem och be dem ge dig en 12V Cigg USB som har mera ström i sig. Brukar krävas av Ipad. Då fixar det sig nog.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Problem vid laddning av Samsungplatta med 12v

Helt rätt Bengt, och till och med inköpt veckan innan semesterresan till Tyskland o Italien hos Kjell o Co.
Peters synpunkt var väldigt intressant. Frågan är om det finns en kompatibel laddare som klarar 2,1Ma. Någon som vet?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Problem vid laddning av Samsungplatta med 12v

Det finns starkare laddare att köpa.

USB Laddare Universal Bil usams 3.1Amp
Dual 2-Port USB 3.1 ampere Billaddare.

Äntligen kan du ladda din iPad, oavsett märke och modell i bilens cigarettuttag! Dual USB billaddare med hela 3,1 Ampere gör att den klarar av att ladda bland annat Google Nexus, vilket inte adapters med 2,1 A gör. Passar även att ladda iPhone, Samsung och andra mobiltelefoner, även iPod´s och mycket mer.

https://fyndiq.se/product/323778-usb-laddare-universal-bil-usams-31amp/
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Problem vid laddning av Samsungplatta med 12v

Helt rätt Bengt, och till och med inköpt veckan innan semesterresan till Tyskland o Italien hos Kjell o Co.
Peters synpunkt var väldigt intressant. Frågan är om det finns en kompatibel laddare som klarar 2,1Ma. Någon som vet?

Original finns för ett par hundra, beställde pirat från Kina, kostade inte mycket.

Peter :)
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Problem vid laddning av Samsungplatta med 12v

Har hittat en laddare som är kompatibel med båda mina Samsung plattor.
En ännu viktigare sak. Jag skrev en fråga 19.18. 55minute senare har jag fått många svar och med svar som löser mina problem. Helt sjukt fantastiskt. TACK alla som svarat i denna tråd, TACK än en gång.
Belkin Micro Billaddare 2100 mA / Datakabel - Samsung Galaxy Tab
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Problem vid laddning av Samsungplatta med 12v

Problemet kommer fra bruken av data signal lederne, Apple har en standard for å fortelle en iPad at det er tilgjengelig 2,1A. Samsung har ikke kopiert denne direkte, men har litt andre signaler for å oppnå det samme. Hadde de kopiert iPad signalene som ikke er publisert fra Apple for generellt bruk så kunne de risikere at Apple brukte dette i rettsaker for å stoppe salget.

Samsung bruker USB charging spec hvor ladere kobler sammen de to datalinjene for å signalere at en kan trekke 1,5A. Apple har på sin interne spec forskjellige spenninger på disse to linjene for å fortelle om det er standard USB ladning 0,5A, iPhone 0,8A, iPhone-4 1,2A eller iPad 2,1A tilgjengelig. De eksakte spenningene er ikke offentlig tilgjengelig.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Problem vid laddning av Samsungplatta med 12v

Har hittat en laddare som är kompatibel med båda mina Samsung plattor.
En ännu viktigare sak. Jag skrev en fråga 19.18. 55minute senare har jag fått många svar och med svar som löser mina problem. Helt sjukt fantastiskt. TACK alla som svarat i denna tråd, TACK än en gång.
Belkin Micro Billaddare 2100 mA / Datakabel - Samsung Galaxy Tab

Hej:) Vad fick du för svar? Eller menar du att svaret var länken till kompatibel laddare?
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Problem vid laddning av Samsungplatta med 12v

Intressant.
Jag laddar allting i mina 12 V uttag, antingen i vanliga bilen eller husbilen. Det är ett gytter av trådar som jag inte är stolt över..

Iofs har jag märkt att det kan ta olika lång tid, men har alltid trott det berott på tidvis dålig kontakt.

Har aldrig ens funderat på att marknaden kunde vara så puckad att man bygger in olika egenskaper i samma sorts kontakt.

..men det funkar.

/M
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Problem vid laddning av Samsungplatta med 12v

Hej:) Vad fick du för svar? Eller menar du att svaret var länken till kompatibel laddare?

Svaret från Peter, om att laddaren måste vara kompatibel med plattan. Jag visste inte detta, trodde naturligtvis att en laddare som laddare. Det var det svaret jag menade i mitt inlägg. Jag Goglade efter detta och fick där också träffar om att det är bara kompatibla laddare som kan "öppna" strömporten.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Problem vid laddning av Samsungplatta med 12v

Innlegg #10 forklarer årsaken til problemene, felet ligger i manglende samarbeid mellom Apple og resten av USB verdenen. Apple sin løsning som ikke er kompatibel med standardiseringen - og mange produsenter av piratladdare som lager laddare for iPad.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.821
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Problem vid laddning av Samsungplatta med 12v

Nja, felet ligger väl inte hos Apple. Det är väl snarare Samsung som har valt en annan väg.
Jag kan ta vilken USBladdare som helst och ladda min iPad med, även om det går långsamt med en 1A-laddare. Men i ovanstående inlägg verkar det som om Samsung kräver sin egen speciella laddare för att funka.
Jag vill inte ha ett flame war, och jag har ingen Samsung själv att testa med. Men som jag tolkar det har Apple valt en lösning som inte finns med i USBstandarden, men som tillför finesser, men ändå är bakåtkompatibel. Samsung har valt en annan lösning, som inte verkar vara bakåtkompatibel.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Problem vid laddning av Samsungplatta med 12v

iPad kan lades men 0,5A selv om det under bruk bare strekker tiden før det er tomt. Samsung har valgt å kreve USB power på 1,5A ved bruk av ladekabelen - hva som skjer om en bruker datakabelen i stedet vet jeg ikke, har ikke en Samsung tab selv.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Problem vid laddning av Samsungplatta med 12v

Jag har bara en kabel (Ladd/data, original som följde plattan ) och har inga problem att ladda med en vanlig 2,1 A adapter.
Men när jag kör plattan som navigator så fyller den inte på batteriet, men den drar heller inte ur det.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Problem vid laddning av Samsungplatta med 12v

Har du en Samsung platta? Jag trodde också att min 2,1 laddare som din inte fyllde på men laddade inte heller ur. När vi var på Semester och körde en hel dag med GPS,n påkopplad tog batteriet slut och den ville inte ta laddning igen på 12 volt. När jag provade 220v började ladda. Du ska ju se på skärmen att den laddar, syns det inte någon indikation laddar den ej heller.
I Bernkastel träffade vi ett par från Umeå som också hade problem med laddningen från 12v till Samsung plattan. Han hade fått tipset att lägga plattan i kylen ett par timmar och sedan prova. Då funkade laddningen. Jag testade detta en gång och då fungerade laddningen men inte fler gånger. Anledningen till att lägga den i kylen var att plattan blir för varm under sommaren. Detta har jag inga synpunkter om, men kan hålla med om att det låter konstigt.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Problem vid laddning av Samsungplatta med 12v

Då måste laddaren vara kompatibel med Samsung plattan även om det är en "vanlig" laddare. Har även en fundering om kabeln kan ha någon betydelse. jag har nämligen en icke original kabel i husbilen.
 
Toppen