• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem vid laddning av Samsungplatta med 12v

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Har köpt en ny Samsung platta. När jag laddar den med den medföljande 220 laddaren, tar den laddning och det går fort.
När jag använder plattan i husbilen och vill driva den med 12volt, så tar den inte laddning. Den tar inte laddning av 12voltsladdaren även om den är avstängd. Jag använder en extra stark laddare, 2,1Ma.
Någon som har samma problem? Krävs det en ännu kraftigare laddare?
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Problem vid laddning av Samsungplatta med 12v

Har testat alla laddare vi har på jobbet, en salig blandning av olika märken. Mina Samsung plattor är, en tab10 och en tab3. De ända laddare som fungerade var med Nokia och Samsung laddare. Har någon annan också denna erfarenheten?? för detta var något nytt för mig.
 
Senast ändrad:

larsc

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9398
Medlemskap
2024
Sv: Problem vid laddning av Samsungplatta med 12v

Hej
Vi har en tab 2 och kabeln gör stor skillnad.
Laddningen tar väldigt lång tid även på 220 med pirat kabeln.
Så prova att testa med orginal kabeln sen är jag inte säker på att alla 12v USB laddade ger den ström som det står på dom då vi har 2 olika som skall ge samma ström men laddar olika snabbt.

/Lars
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.925
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Problem vid laddning av Samsungplatta med 12v

Jag har en tab 3. Hade också problem med 12V laddning. Jag har fått för mig att den kräver att laddaren ger exakt 2,0 À i laddning. Vare sig mer eller mindre. Tror faktiskt det gäller 230 V laddaren också. Har dock inte haft problem med olika kablar.
 
F

F.d. 19780

Guest
Sv: Problem vid laddning av Samsungplatta med 12v

Jeg har kjøpt en 350w waeco ren sinus inverter og bruker bare ladere som er 230v . Det blir mye biligere en å kjøpe en masse ladere for 12v . Betalte ca 750nok for den på stamsaas i sarbsborg
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
454
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Sv: Problem vid laddning av Samsungplatta med 12v

Har Biltemas usb plug för cigarett uttaget.
Min nexus platta laddar bara bra med original kabel som följde med.
Ipaden måste jag ändra från automatisk ljusreglering till fast samt
Dra ner ljus styrkan , då står den på samma batterie procent under körning
Med nav programmet igång.
:)
 
M

MatsFo

Guest
Sv: Problem vid laddning av Samsungplatta med 12v

Jag har 4-5 Android-enheter som behöver laddas i husbilen så jag har också försökt få ordning i detta.

Det första viktiga är själva 12V USB-kontakten. Det finns i princip enkla, som antingen är på 1A eller 2,1A.
Sedan finns det dubbla som kan vara på 2x1A, 1A samt 2,1A (skrivs ofta som 3,1A) samt 2x2,1A vilket ibland skrivs som 4,2A.
Den sistnämnda tycker jag är den bästa av den enkla anledningen att jag vill ha så mycket ström det går, även till telefonerna. Men den var ganska ovanlig, egentligen var det bara Kjell & Co som hade det i vintras, men nu har det kommit flera.
Utan att ha gjort någon vetenskaplig test så verkar de fungera olika bra.

Själva uttaget är ju också ett problem. En av kontakterna på Fiat Ducato klarar bara 0,5A t.ex (om jag kommer ihåg rätt). Vad andra installeringar i olika husbilar för husbilsdelen klarar av vet jag inte.

Nästa problem är kabeln och där har jag ännu ingen lösning mer än att prova sig fram för det fungerar definitivt olika.

Jag har en Samsung Note Pro som har ett batteri på 9,5Ah och dessutom microUSB 3 (men man kan ladda med vanlig micro USB också). Jag har fått många olika resultat men det har alltid gått att ladda även om jag ibland fått i mindre laddning än vad den gör av med.

För att testa allt detta använder jag Battery Monitor Widget . Det finns säkert fler men det är denna jag råkat börja använda. Den visar (bland väldigt mycket annat) "Battery Flow" som är nettot av in- och utgående ström. Jag gör så att jag startar om plattan, ser hur mycket ström den drar på "tomgång", just nu ca -550mA. Stoppar i kontakten och får vid detta test +920mA. Då vet jag att laddningen jag får från just denna kombination av uttag, USB-kontakt och kabel är ca 1,47A (1470mA), d.v.s. skillnaden mellan de 2 mätningarna.
 
M

MatsFo

Guest
Sv: Problem vid laddning av Samsungplatta med 12v

Ja då är ju det inget problem utan måste varit ett fel på en av mina.
Då jag höll på att testmäta fick jag bara ut 0,5A på den ena (själva cigg-uttaget).
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Problem vid laddning av Samsungplatta med 12v

Det ena är 15A (180W), kommer inte ihåg vad det står i handboken på det andra men normalt är det 10A (120W) på cigguttag.

Peter :)

Det stämmer Peter. Detta uttag fungerar bra och jag har gjort att det är strömfört även när inte motorn är igång (såg hur man gör i en annan tråd här på forumet).
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.821
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Problem vid laddning av Samsungplatta med 12v

Jag har en tab 3. Hade också problem med 12V laddning. Jag har fått för mig att den kräver att laddaren ger exakt 2,0 À i laddning. Vare sig mer eller mindre. Tror faktiskt det gäller 230 V laddaren också. Har dock inte haft problem med olika kablar.

Det är inte så att laddaren "ger" en viss ström när den laddar, utan det är enheten som drar en viss mängd ström. Laddaren måste ha möjlighet att ge minst det enheten vill ha, eller mer. Det spelar ingen roll om laddaren kan ge 40 A, enheten tar bara så mycket den behöver.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Problem vid laddning av Samsungplatta med 12v

Det är inte så att laddaren "ger" en viss ström när den laddar, utan det är enheten som drar en viss mängd ström. Laddaren måste ha möjlighet att ge minst det enheten vill ha, eller mer. Det spelar ingen roll om laddaren kan ge 40 A, enheten tar bara så mycket den behöver.

Som jag har uppfattat det hela, så skickar laddaren en signal till enheten att öppna "porten" för laddning. Om inte laddaren är kompatibel med enheten (i detta fall Samsung) så öppnas "porten" inte och den laddas inte. En enkel beskrivning men det är nog mer invecklat än så.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Problem vid laddning av Samsungplatta med 12v

Dere har helt rett for all ladning over 0,5A brukes det signaler fra laderen til enheten om hvor mye de kan trekke. Det finnes 2 forskjellige "standarder! for dette: Apple og PowerUSB - det siste et tillegg til industristandarden USB, denne gir maks 1,5A mens Apple har flere trinn i sin med 2,1A som høyeste strøm. Noen kinesiske Android plater trikser med en ikke lisensisert kopi av Apple sin løsning, samtidig som de og støtter PowerUSB. Samsung har valgt å overse Apple løsningen for å slippe bråk. Signalreringen i PowerUSB er sammenkobling av de to datalinjene inne i laderen, Apple løsningene er noen motstandsbroer som gir forskjellige spenninger på de samme linjene.
 
F

F.d. 55616

Guest
Sv: Problem vid laddning av Samsungplatta med 12v

Antar att problemet har att göra med det faktum att för att ladda batteriet måste spänningen vara högre än 12 volt i laddaren för att det skall bli något kvar. Laddare med 12 volt skulle därmed ha för lite spänning för att kunna ladda. Skillnaden på laddare är ju hur många ampere de ger men även vilken spänning de ger.

Jämför för att bilbatteriet skall kunna laddas måste inkommande spänning vara högre än 12 volt, 13-14 volt och inte 12 volt och kanske liknande problem för Samsungplatta med 12v.?
Motsatta problemet med tv apparater till husbilen där tvn lägger av där spänningen är högre än 12 volt och kan behöva stabiliseras reduceras till 12volt.. Uttagen i bilen/husbilen anger 12 volt men är ju högre (samma som bilbatteriet)
Hoppas att jag har förklarat tydligt nog och att det jag har rätt i detta.
Curola
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Problem vid laddning av Samsungplatta med 12v

Antar att problemet har att göra med det faktum att för att ladda batteriet måste spänningen vara högre än 12 volt i laddaren för att det skall bli något kvar. Laddare med 12 volt skulle därmed ha för lite spänning för att kunna ladda. Skillnaden på laddare är ju hur många ampere de ger men även vilken spänning de ger.

Jämför för att bilbatteriet skall kunna laddas måste inkommande spänning vara högre än 12 volt, 13-14 volt och inte 12 volt och kanske liknande problem för Samsungplatta med 12v.?
Motsatta problemet med tv apparater till husbilen där tvn lägger av där spänningen är högre än 12 volt och kan behöva stabiliseras reduceras till 12volt.. Uttagen i bilen/husbilen anger 12 volt men är ju högre (samma som bilbatteriet)
Hoppas att jag har förklarat tydligt nog och att det jag har rätt i detta.
Curola

Nej, den rätta förklaringen finns tidigare i texten.
Adaptrar och laddare brukar ha ett ganska så stort arbetsområde (har för mig att ekolodet fixar 10-17V utan att klaga).

Peter :)
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Problem vid laddning av Samsungplatta med 12v

Antar att problemet har att göra med det faktum att för att ladda batteriet måste spänningen vara högre än 12 volt i laddaren för att det skall bli något kvar. Laddare med 12 volt skulle därmed ha för lite spänning för att kunna ladda. Skillnaden på laddare är ju hur många ampere de ger men även vilken spänning de ger.

Jämför för att bilbatteriet skall kunna laddas måste inkommande spänning vara högre än 12 volt, 13-14 volt och inte 12 volt och kanske liknande problem för Samsungplatta med 12v.?
Motsatta problemet med tv apparater till husbilen där tvn lägger av där spänningen är högre än 12 volt och kan behöva stabiliseras reduceras till 12volt.. Uttagen i bilen/husbilen anger 12 volt men är ju högre (samma som bilbatteriet)
Hoppas att jag har förklarat tydligt nog och att det jag har rätt i detta.
Curola

Peter har rätt, lösningen finns längre ner i tråden (skriven av mig själv). Har fått tag på en laddare som laddar plattorna från 12 volt. Har också pratat med Samsungs support, (mycket vänliga och tillmötesgående). Svaret jag fick var att laddaren måste vara kompatibel med Samsungplattan och detta för att "porten" till plattan ska öppnas och laddningen startas. Denna signal är konstruerad på så sätt att den ska skydda plattan från att ta skada vid laddning av en mindre bra laddare. Vid frågan om detta är ett försäljningstrick svarade han nej. Alla märken har sina sätt att skydda sina produkter på vid laddning och du kan ju köpa en icke Samsung laddare som fungerar. Jag har ju gjort detta. Han till och med tyckte den laddaren jag köpte var bättre än original laddaren.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Problem vid laddning av Samsungplatta med 12v

Min Ipad tar inte emot 12 volts laddning från varken bodel eller bildel med
originalladdare. Iphonen är inget problem.

Så ladder bara Ipad via 230 volt direkt eller via 12/230 volt omformer.

Får lägga till detta fänomen i den oändliga rad av IT/elektronisk mysterier i vår nya värld:swoon:
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Problem vid laddning av Samsungplatta med 12v

Min Ipad tar inte emot 12 volts laddning från varken bodel eller bildel med
originalladdare. Iphonen är inget problem.

Så ladder bara Ipad via 230 volt direkt eller via 12/230 volt omformer.

Får lägga till detta fänomen i den oändliga rad av IT/elektronisk mysterier i vår nya värld:swoon:

Om du använder en original 12 volts laddare (kompatibel med Ipad) tror jag det ska funka.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Problem vid laddning av Samsungplatta med 12v

Det er stor forskjell på en laddare for iPhone og en for iPad selv om begge leverer 5V - forskjellen ligger i spenningene som er satt på datalinjene i USB kontakten. iPhone kan ta ladning fra en som ikke setter spenning, men da lader den bare med 0,5A - dette er for lite til brukbar ladning om telefonen ikke er i hvile, så orginal laderen forteller om den har maks 1 - 1,5 eller 2,1 A.
iPad kan bare lades med en 2,1A laddare.

Samsung og resten av Android verdenen benytter Power USB standarden på 1,5A som signaliseres med en sammenkobling av datalinjene.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Problem vid laddning av Samsungplatta med 12v

Tilleggsinfo for den teknisk vitebegjærlige:



The USB Battery Charging Specification Revision 1.1 (released in 2007) defines a new type of USB port, called the charging port. Contrary to the standard downstream port, for which current draw by a connected portable device can exceed 100 mA only after digital negotiation with the host or hub, a charging port can supply currents between 500 mA and 1.5 A without the digital negotiation. A charging port supplies up to 500 mA at 5 V, up to the rated current at 3.6 V or more, and drops its output voltage if the portable device attempts to draw more than the rated current. The charger port may shut down if the load is too high.

Before the battery charging specification was defined, there was no standardized way for the portable device to inquire how much current was available. For example, Apple's iPod and iPhone chargers indicate the available current by voltages on the D− and D+ lines.
When D+ = D− = 2.0 V, the device may pull up to 500 mA.
When D+ = 2.0 V and D− = 2.8 V, the device may pull up to 1 A of current.
When D+ = 2.8 V and D− = 2.0 V, the device may pull up to 2 A of current.

Kilde USB - Wikipedia, the free encyclopedia
 
Toppen