Hej igen, jag har nu suttit och lekt/slösat bort tid men kommit fram till en del nya fenomen med min GARMIN.
Jag har ju inte en Camper utan en Garmin DriveSmart 76 MT-S.... Vad det nu betyder. Kan ju möjligen ha någon annan programvara än Camper eller i alla fall mindre med förprogrammerade platser m.m. Kan ju kanske vara annorlunda för övrigt också, men tjurig som sina nya storebröder Camper är den i alla fall.
Men svårt/hopplöst att förklara utan bilder som jag skall försöka fixa vid senare tillfälle.... så kan jag i alla fall skriva att....
Det finns två sätt att få GPS'en att visa Våra Egna POI på skärmen. Dels att gå in på Vart/sparade platser till Egna POI som ligger under Kategorier och dessutom under Övriga kategorier längst ner i stället för redan under sparade platser som på en del äldre, och där väcka upp egna POI som ligger mer gömda än innan och sedan trycka på ex. Alla kategorier.
Då dyker det upp platslista, men det man kan trycka på är en bild uppe till höger som troligen skall föreställa en vikt karta med en platssymbol.
Då dyker kartan upp med platserna som finns just där du är..... och namnet på en av platserna som leder till infon och bilderna på platsen. Det går då att trycka på en annan plats och få info om den i stället.
Men sätt fingret på kartan och glid iväg någon mil eller mer...
Då dyker texten upp längst ner när man tar bort fingret, "Sök Här" i fältet längs ner, tryck där och POI platser dyker upp på kartan igen. Det man reagerar på är att det mest dyker upp små blåa fyrkanter som övergår till ikon om man zoomar in en bit eller trycker på fyrkanten (kan kanske bero fel storlek på ikonerna för denna version).
Är det någon som sett små blåa fyrkanter under färd, så kan avsaknad av synliga ikoner ev. kanske beror på det.
Den andra varianten är att ha kartan uppe för färd med bilen, och trycka till med fingret på den.
Då dyker det upp ett förstoringsglas uppe i högra hörnet och trycker man där så dyker Kategorier upp i bilder/symboler, och längs ner så kommer egna sparade platser upp som ett hjärta och POI listan upp som en flagga. (Där låg de inte tidigare)
Om det finns någon POI där kartan står visas de upp, åter som en liten blå fyrkant tills du trycker på den...
Du kan också åter flytta på kartan med ett finger och POI platser dyker upp vartefter.
Men båda dessa varianter av att se POI platserna försvinner när man trycker på pil bakåt för att åter se körläget på displayen, och funkar ju bara genom att stanna och leta "för hand" i GPS'en tills man hittar något och trycker på "Kör Hit".
Jag förstår om det här blir lite diffust att läsa
, och tyvärr så har husbilen hamnat i vintervila så jag kan inte koppla in GPS'en där och förflytta både bil och GPS för att se om man kan se egna platser på något sätt vartefter man kör.
Man kan ju aktivera andra inlagda saker som restauranger, bensinmackar m.m. och de syns ju under färd . Montro om Egna POI skall in i minnet på annat ställe eller helt enkelt inte längre kan ses under färd.
Just nu ligger de inne i GPS'ens eget minne under POI.
Åter, jag förstår om det här blir struligt att förstå utan bilder men får återkomma (mycket) senare. Men en sak är säker att det finns ändringar i programvaran så att det inte alls funkar som tidigare, och jag vet ju inte heller om det är samma ändringar i min som i de som benämns Camper.
Men någon kan kanske hitta in till synliga POI med hjälp av det jag skrivit och försöka att få ut något vettigare så länge.
Jag flyttade över ett Karttema/färgschema från min gamla GPS och det hade nära sex gånger större innehåll med alla sina glada färger på kartan... Men även det strular, för den färgglada varianten syns bara när man leker med POI enligt beskrivningen ovan ???? men inte på kartan under färd.
Detta var definitivt bättre förr.
M. mycket v..h. JANKRO.