• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med POI-husbilsplatserna

curriepm

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
30759
Medlemskap
2025
Önskar man vore lika flink med det tekniska som bl a curriepm och JariT så hade nog även jag varit helnöjd med 1095án ;=) Vi har förstått att det antagligen beror på handhavandefel för oss, trots all hjälp vi fick så hittades inte detta fel :=( Varken den auktoriserade Garmin Åf (eller Garmin supporten) eller min vanligtvis ”data”-kunnige hjälpreda lyckades reda ut problemet. (Alltså att Husbilsplatser POI inte syns på kartan efter nedladdning i GPI-format.)
Men påpekandet ”det är lite noga i Garmins "nya" maskiner dvs dom slutar på 5” tyder ju på att det är något speciellt på dessa gps’r som krånglar till det? Hade uppskattat om det fanns en enkel bruksanvisning för detta? Eller står det redan någonstans i den ”berömda boken” exakt hur man ska göra steg för steg? Tacksam för hänvisning i så fall. /J-S
Jag hoppas du inte tog det som ett påhopp, det var inte alls min mening.

Bara för att förtydliga vad jag menar med "lite noga", det beror på att maskinerna som slutar på 5 har fått ett annat operativ system i sig än dom tidigare maskinerna som slutade på 0. Dom som slutade på 0 var faktiskt lite lättare att hantera men hade andra tekniska begränsningar.

Ang bruksanvisning, så finns det här på forumet men dom är för äldre maskiner, denna bilden kan man man använda ändå:

1731348987523.png

På Camper 795, 895 eller 1095 så är det viktigt att man kopierar in GPI filen som man laddat ner till POI mappen, jag har endast använt den med bilder och den har funkat utmärkt på alla maskiner jag gjort det på, och det är ett flertal.

Jag jobbar med Garmin och bland annat dessa maskinerna, vi har löpande en diskussion ang utbildning, inte bara när det gäller husbilsfolk utan även andra användare. Tyvärr sprids det ibland rena felaktigheter, dock inte så mycket bland husbilsfolk vill jag påstå. Det är tyvärr en omöjlighet för oss att nå ut till alla. Garmin har en monter på Elmia mässan och hjälper dom som kommer till oss där med frågor och som har problem, ibland kan vi inte hjälpa pga maskinerna helt enkelt är för gamla, men för dom allra flesta som kommer får vi igång maskinerna på det sättet som dom vill igen.

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Jag hoppas du inte tog det som ett påhopp, det var inte alls min mening.

Bara för att förtydliga vad jag menar med "lite noga", det beror på att maskinerna som slutar på 5 har fått ett annat operativ system i sig än dom tidigare maskinerna som slutade på 0. Dom som slutade på 0 var faktiskt lite lättare att hantera men hade andra tekniska begränsningar.

Ang bruksanvisning, så finns det här på forumet men dom är för äldre maskiner, denna bilden kan man man använda ändå:

Visa bilaga 236907

På Camper 795, 895 eller 1095 så är det viktigt att man kopierar in GPI filen som man laddat ner till POI mappen, jag har endast använt den med bilder och den har funkat utmärkt på alla maskiner jag gjort det på, och det är ett flertal.

Jag jobbar med Garmin och bland annat dessa maskinerna, vi har löpande en diskussion ang utbildning, inte bara när det gäller husbilsfolk utan även andra användare. Tyvärr sprids det ibland rena felaktigheter, dock inte så mycket bland husbilsfolk vill jag påstå. Det är tyvärr en omöjlighet för oss att nå ut till alla. Garmin har en monter på Elmia mässan och hjälper dom som kommer till oss där med frågor och som har problem, ibland kan vi inte hjälpa pga maskinerna helt enkelt är för gamla, men för dom allra flesta som kommer får vi igång maskinerna på det sättet som dom vill igen.
Jeg har gjort på samme måde med min 895. Se indlæg #16

Det virker fint når jeg skal søge en plads, men HBK ikonerne vises ikke når jeg kører uanset om jeg har valgt en rute eller ej. Og uanset hvilket zoom jeg vælger på kortet.

På mig virker det som om Garmin vælger på xxx5-erne kun at vise Campercontact, ACSI og TGrailers Park. Og så har de fravalgt at vise alle andre POI. Måske de på den måde har fået samarbejdet til en billigere pris. Alt er jo business nu om dage.

Johan Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Finström
HBK-Nr
40970
Medlemskap
2024
Jeg har gjort på samme måde med min 895. Se indlæg #16

Det virker fint når jeg skal søge en plads, men HBK ikonerne vises ikke når jeg kører uanset om jeg har valgt en rute eller ej. Og uanset hvilket zoom jeg vælger på kortet.

På mig virker det som om Garmin vælger på xxx5-erne kun at vise Campercontact, ACSI og TGrailers Park. Og så har de fravalgt at vise alle andre POI. Måske de på den måde har fået samarbejdet til en billigere pris. Alt er jo business nu om dage.
Precis detta som håller mig ifrån ett köp.

J-Sixten

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
41018
Medlemskap
2025
Jo, det finns tydligen ett par duktiga användare som får det att fungera men för många verkar det inte göra det.
Husbilsplatser POI syns inte alls och förinstallerade ACSI syntes bara på 120m höjd, i a f för mig = oanvändbart.
Tror ingen har kommenterat det sistnämnda!? Är fortfarande intresserad av en Garmin Camper om problemen kan lösas på ett enkelt sätt även för vanliga användare. /Mvh J-S

Jari.T

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Ni som inte får Husbilsklubbens POI att synas i Camper 1095 hur har ni gjort? Har ni använt funktionen Vart? eller kollar direkt i kartan?
för direkt i kartan syns dom inte förens man är påväg till ett mål man måste även ha aktiverat egna kartor. Jag hade lite strul i början med POI men efter att fipplat runt lite och läst manualen så fungerar det.
Ni som inte får det att fungera hur laddar ni filerna till enheten med POILoader eller direkt i minneskort i fall ni har ett och hittar ni rätt mapp?

Jolie

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2025
Ni som inte får Husbilsklubbens POI att synas i Camper 1095 hur har ni gjort? Har ni använt funktionen Vart? eller kollar direkt i kartan?
för direkt i kartan syns dom inte förens man är påväg till ett mål man måste även ha aktiverat egna kartor. Jag hade lite strul i början med POI men efter att fipplat runt lite och läst manualen så fungerar det.
Ni som inte får det att fungera hur laddar ni filerna till enheten med POILoader eller direkt i minneskort i fall ni har ett och hittar ni rätt mapp?
Laddar man hem Husbilsklubbens gpx-fil och använder POILoader för att uppdarera GPS-en så tror jag inte att man får med ikonerna.
Laddar man hem Husbilsklubbens gpi-fil och kopierar den till POI-mappen i GPS-en kommer ikonerna med. Helst bör man ha ett extra minneskort i GPS-en med en POI-mapp till vilken man koperar gpi-filen.
Nedan en bild från min GPS där jag på minneskortet skapat en mapp med namnet Garmin och i denna en mapp med namnet POI.
Till POI-mappen har jag koperat mina gpi-filer.
1731503702362.png

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Laddar man hem Husbilsklubbens gpx-fil och använder POILoader för att uppdarera GPS-en så tror jag inte att man får med ikonerna.
Laddar man hem Husbilsklubbens gpi-fil och kopierar den till POI-mappen i GPS-en kommer ikonerna med. Helst bör man ha ett extra minneskort i GPS-en med en POI-mapp till vilken man koperar gpi-filen.
Nedan en bild från min GPS där jag på minneskortet skapat en mapp med namnet Garmin och i denna en mapp med namnet POI.
Visa bilaga 236930
Jolie.

Du har fuldstændig ret. Dette virker også fint i min gamle Garmin 3590.

Men på min Garmin Camper 895 virker det ikke (og øjensynligt ikke på nogen camper modeller, der ender på 5). Det vil sige. Under søgefunktionen kommer pladserne fint frem. Også med ikoner

Men under kørsel vises ikonerne ikke på kortet. Og det uanset zoomniveau.

Det virker til at det bliver et vinterprojekt at lure ud hvordan jeg kan omgå Garmins favorisering af Campercontact, ACSI og Trailers Park, der alle vises fint under kørsel.

Senast ändrad:

Jari.T

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Visa bilaga 236930
Exakt så har jag gjort förutom att jag döpt om filen till Husbilsplatser och även lagt till i egna genvägar till tömningsplatser och friplatser i menyn för "Vart?" Tror som du att ikonerna inte finns i gpx filen men inget jag testat.

Johan Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Finström
HBK-Nr
40970
Medlemskap
2024
Exakt så har jag gjort förutom att jag döpt om filen till Husbilsplatser och även lagt till i egna genvägar till tömningsplatser och friplatser i menyn för "Vart?" Tror som du att ikonerna inte finns i gpx filen men inget jag testat.
Ser du alltså HBK:s ikoner under körning utan att ange dem som mål? Det är ju kärnfrågan.

Jolie

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2025
Om man öppnar gpx-filen med Basrcamp eller MapSource är det ikoner på platserna men de kommer inte med när man använder POILoader.
I inlägg #3 har jag bifogat en beskrivning om att skapa egna POI och och att använda POILoader. Enligt beskrivningen kan man bara ha en ikontyp per gpx-fil. Ikonfilen skall ha samma namn som gpx-filen men med ändelsen .bmp.
Tänkte att jag skall sätta samman en beskrivning av hur jag använder min Camper 780. Sedan hoppas jag att de som fått det att fungera med andra modeller också kan sammanställa något liknande så att de som inte fått det att fungera kan bli hjälpta.

Johan Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Finström
HBK-Nr
40970
Medlemskap
2024
”en ikontyp per gpx-fil.” Innebär det att man måste göra skilda filer för tömningsplatser, ställplatser, parkeringar etc.? Ursäkta en ovetande..

Jolie

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2025
”en ikontyp per gpx-fil.” Innebär det att man måste göra skilda filer för tömningsplatser, ställplatser, parkeringar etc.? Ursäkta en ovetande..
Det verkar så. gpi-filen från husbilsklubben delas upp på flera filer i GPS-en. På min Camper 780 får jag dessa filer:
Ställplats
Parkering
Tömningsplats
Rastplats
Campingplats
Friplats
Korttidsparkering
Naturkamping

På min dator har jag en mapp med namnet Till GPS. I den mappen har jag en gpx-fil och en bmp-fil. När jag kör POILoader får jag en gpi-fil där alla POI har ikonen från bmp-filen.
1731511131470.png

curriepm

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
30759
Medlemskap
2025
Visa bilaga 236930
Ett klargörande, då detta som visas ovan är en 780, det är ett annat operativsystem i den jämfört med dom som slutar på 5.

På en 795, 895 eller 1095 så måste man lägga GPI filen i mappen POI i internminnet och ingen annan stans för att vara helt säker på att ikonerna syns, lägger man dom på ett minneskort så kan man mycket riktigt råka ut för att ikonerna inte syns. Man kan döpa om filen om man vill, bara man behåller ändelsen .GPI
För dom som har dessa maskinerna av senaste modell så finns det inget annat sätt att göra, GPX filen och POI-loader kan man använda men då får man inte med ikoner.
Och för att svara Johan, gör man som jag har beskrivit så syns ikonerna när man kör, dom kommer upp efter vägen.

Jolie

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2025
Ett klargörande, då detta som visas ovan är en 780, det är ett annat operativsystem i den jämfört med dom som slutar på 5.

På en 795, 895 eller 1095 så måste man lägga GPI filen i mappen POI i internminnet och ingen annan stans för att vara helt säker på att ikonerna syns, lägger man dom på ett minneskort så kan man mycket riktigt råka ut för att ikonerna inte syns. Man kan döpa om filen om man vill, bara man behåller ändelsen .GPI
För dom som har dessa maskinerna av senaste modell så finns det inget annat sätt att göra, GPX filen och POI-loader kan man använda men då får man inte med ikoner.
Och för att svara Johan, gör man som jag har beskrivit så syns ikonerna när man kör, dom kommer upp efter vägen.
Det är bra att det kommit en beskrivning av hur det fungerar med gpi-filen i internminnet.
När jag köpt min Camper 780 hade jag samma problem. Det funggerade inte att lägga gpi-filen på minneskortet men fungerade bra när jag lade den i internminnet. Efter några månader börjad det plötsligt att fungera även med gpi-filen på minneskortet också. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilka inställningsändringar jag gjorde under tiden.
Om någon med de senaste modellerna 795, 895 och 1095 fått det att fungera med gpi-filen på minneskortet är det bra om ni informerar om detta och också vilka inställningar ni har på GPS-en.
Det här med modeller som slutar på 5 är väl inte helt sant då det även finns en modell Camper 785. Den är troligen en Camper 780 med inbyggd färdkamera.

curriepm

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
30759
Medlemskap
2025
Det är bra att det kommit en beskrivning av hur det fungerar med gpi-filen i internminnet.
När jag köpt min Camper 780 hade jag samma problem. Det funggerade inte att lägga gpi-filen på minneskortet men fungerade bra när jag lade den i internminnet. Efter några månader börjad det plötsligt att fungera även med gpi-filen på minneskortet också. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilka inställningsändringar jag gjorde under tiden.
Om någon med de senaste modellerna 795, 895 och 1095 fått det att fungera med gpi-filen på minneskortet är det bra om ni informerar om detta och också vilka inställningar ni har på GPS-en.
Det här med modeller som slutar på 5 är väl inte helt sant då det även finns en modell Camper 785. Den är troligen en Camper 780 med inbyggd färdkamera.
Du har rätt, jag tänkte inte på 785 då det var 5 år sedan den såldes och sedan gick ur produktion.
Ang testa med kortminnet på 1095, jag skall köra lite prover, återkommer.

Toppen