• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med laddning eller?

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Hej
Ni som är mer batterikunniga än jag. När jag nu har en BMS med bluetooth connection så ser man ju alltid hur mycket man laddar *nice*. Men upptäckte något skumt:

När jag stod still så laddade solcellerna med ca 5A (via BMS/Solcellapp), när jag rörde mig så laddade solcellerna med ungefär 5A. (via solcellens app ) men BMS visade bara 2A. Detta trots att bilen+solcell även borde ladda!??! Noterade samma sak när jag körde kylen på 12v när jag körde då visade bms -10A (dvs. i princip ingen laddning utan bara urladdning)

Jag har en Rimor med deras (i mitt tycke) kassa ellösningar, men kanske finns det någon som kan komma på varför jag bara får in 2A i batteriet när bilen är igång men 5A när bilen har motorn av.

När jag kom hem och satte i laddaren så blev det 10A + 5A från solen = 15A laddning. Så batteriet klarar att ta emot laddningen!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om det är fel på generatorn så får det vänta till efter säsongen. ;)

Om det nu är så kan du lätt bli stående vid fel tillfälle, börja med lite seriös felsökning istället för att montera mera prylar som kan bli felkällor,
att generatorn går ner i spänning när den laddar för fullt är helt normalt. Sök på batterianslutningar, jordkablar, alla anslutningar både på startbatteri och bodelsbatteri och alla kablar och säkringar därimellan.
 

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Det har fungerat i tre år hittills. Så tänker att en säsong till ;). Men tack för tipsen iaf.

I år var dock tanken att se om det gick att göra något åt det. Så jag ska testa och se.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Du har inte smart på en 2014, annars är svaret nej,går inte att bli av med.
Börja med att kontrollera kablage från bil till bodel, klena kablar,dåliga anslutningarr mm.,mät spänningstapp mellan bil och bodel med motorn igång.
Hej !
Enligt uppgift från Iveco verkstaden är det enkelt att programmera om från "smart generator" till att uppnå full laddning på generatorn.
BBa
 

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Nu så har jag nu installerat en DCDC laddare. Det var lite testande för att hitta en lösning som fungerar med Rimors italienska "låtsas" elbox.

Jag fick koppla DCDC direkt mellan startbatteri - bodelsbatteri OCH ta bort "ladd"sladden från den svarta boxen (BM) då fungerar allt som det är tänkt! Det sitter något mellan startbatteri och eller i den svarta boxen som gör laddningen inte fungerar speciellt bra.

Det verkar även vara en (någorlunda) smart generator i min bil men inte jättesmart (inte som på nya euro6 bilar, men laddningen skiftar i spänning)
 
Toppen