• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med laddning eller?

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Hej
Ni som är mer batterikunniga än jag. När jag nu har en BMS med bluetooth connection så ser man ju alltid hur mycket man laddar *nice*. Men upptäckte något skumt:

När jag stod still så laddade solcellerna med ca 5A (via BMS/Solcellapp), när jag rörde mig så laddade solcellerna med ungefär 5A. (via solcellens app ) men BMS visade bara 2A. Detta trots att bilen+solcell även borde ladda!??! Noterade samma sak när jag körde kylen på 12v när jag körde då visade bms -10A (dvs. i princip ingen laddning utan bara urladdning)

Jag har en Rimor med deras (i mitt tycke) kassa ellösningar, men kanske finns det någon som kan komma på varför jag bara får in 2A i batteriet när bilen är igång men 5A när bilen har motorn av.

När jag kom hem och satte i laddaren så blev det 10A + 5A från solen = 15A laddning. Så batteriet klarar att ta emot laddningen!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej
Ni som är mer batterikunniga än jag. När jag nu har en BMS med bluetooth connection så ser man ju alltid hur mycket man laddar *nice*. Men upptäckte något skumt:

När jag stod still så laddade solcellerna med ca 5A (via BMS/Solcellapp), när jag rörde mig så laddade solcellerna med ungefär 5A. (via solcellens app ) men BMS visade bara 2A. Detta trots att bilen+solcell även borde ladda!??! Noterade samma sak när jag körde kylen på 12v när jag körde då visade bms -10A (dvs. i princip ingen laddning utan bara urladdning)

Jag har en Rimor med deras (i mitt tycke) kassa ellösningar, men kanske finns det någon som kan komma på varför jag bara får in 2A i batteriet när bilen är igång men 5A när bilen har motorn av.

När jag kom hem och satte i laddaren så blev det 10A + 5A från solen = 15A laddning. Så batteriet klarar att ta emot laddningen!
Kylen drar 15A då blir det -10A när solcellen laddar +5A.
När du rörde skriver du antar att du körde bilen då, batterierna är då sammankopplade så en del laddning gick till startbatteriet.
 

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Kylen drar 15A då blir det -10A när solcellen laddar +5A.
När du rörde skriver du antar att du körde bilen då, batterierna är då sammankopplade så en del laddning gick till startbatteriet.
men bilens generator borde väl ladda mer än någon enstaka A den är ju ändå kapabel att leverera runt 90A? (nu förstår jag ju att en del behövs till bilen och laddning av bilens batteri)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Om jag har en smartgenerator, kan man stänga av "smart" funktionen? programmera bort ? kabel?
Du har inte smart på en 2014, annars är svaret nej,går inte att bli av med.
Börja med att kontrollera kablage från bil till bodel, klena kablar,dåliga anslutningarr mm.,mät spänningstapp mellan bil och bodel med motorn igång.
 
Senast ändrad:

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Gjorde lite snabba tester: direkt start batteri motor av: 12.78V
direkt på startbatteri vid tomgång: 14.4V i ca. 2-3 minuter, sen sjunker det till 13.5 ca.
vid gas 2000varv: mellan 0-13.5

Vid bodelsbatteriet uppmättes samma värden som vid startbatteri så jag tolkar det som att det är någon form av smart generator i och med att spänningen dog vid gaspådrag.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Gjorde lite snabba tester: direkt start batteri motor av: 12.78V
direkt på startbatteri vid tomgång: 14.4V i ca. 2-3 minuter, sen sjunker det till 13.5 ca.
vid gas 2000varv: mellan 0-13.5

Vid bodelsbatteriet uppmättes samma värden som vid startbatteri så jag tolkar det som att det är någon form av smart generator i och med att spänningen dog vid gaspådrag.
Tror inte på smartgenerator, slirar generatorremmen?, spänning på 0V tyder på något fel.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Gjorde lite snabba tester: direkt start batteri motor av: 12.78V
direkt på startbatteri vid tomgång: 14.4V i ca. 2-3 minuter, sen sjunker det till 13.5 ca.
vid gas 2000varv: mellan 0-13.5

Vid bodelsbatteriet uppmättes samma värden som vid startbatteri så jag tolkar det som att det är någon form av smart generator i och med att spänningen dog vid gaspådrag.
Då har du garanterat en smartgenerator, samt att den luras av den högre vilospänningen i ditt LFP-batteri, då kan en dc/dc-laddare vara lösningen för dej.
Noll volt är en felmätning, däremot ner strax under 13V rimmar med en smartgenerator.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
345
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Gjorde lite snabba tester: direkt start batteri motor av: 12.78V
direkt på startbatteri vid tomgång: 14.4V i ca. 2-3 minuter, sen sjunker det till 13.5 ca.
vid gas 2000varv: mellan 0-13.5

Vid bodelsbatteriet uppmättes samma värden som vid startbatteri så jag tolkar det som att det är någon form av smart generator i och med att spänningen dog vid gaspådrag.
0 volt är inte möjligt, batterierna måste ju ha sin uppnådda spänning även om generatorn inte laddar. Eller mäter du utspänning från generator utan anslutet batteri?
Hälsningar
Peter
 

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Då har du garanterat en smartgenerator, samt att den luras av den högre vilospänningen i ditt LFP-batteri, då kan en dc/dc-laddare vara lösningen för dej.
Noll volt är en felmätning, däremot ner strax under 13V timmar med en smartgenerator.
jag har fått nys på en begagnad Victron 18A DC/DC laddare. Fick ett bra pris så testar med den.
 

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
0 volt är inte möjligt, batterierna måste ju ha sin uppnådda spänning även om generatorn inte laddar. Eller mäter du utspänning från generator utan anslutet batteri?
Hälsningar
Peter
möjligt att det blev en felläsning där. Jag mätte på batteriet samtidigt som handen gasade *väldigt vetenskapligt* men runt 13-13.5 låg det på efter det initiala 14.4v
 
Toppen