• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med grannens katter och hundar

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Problem med grannen

Ludde
Även jag har bott i mer tätbefolkade byar än vad vi gör numera och sannolikt haft fler tama fåglar än vad man brukar se utanför djurparker (vi födde upp papegojor under något decennium, hade 20 inomhusvoljärer och mer än hundra fåglar).
Inte vid något enda tillfälle har någon främmande katt tagit sig in i våra hus så jag har lite svårt att känna igen mig i din verklighetsbeskrivning. Men vi har naturligtvis inte heller lockat på eller öppnat dörren för främmande katter.

Argumenterar du kanske för att endast innekatter bör få finnas?

Aake
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Problem med grannen

Tja..bor man i ett tättbegyggt område borde man kanske överväga att ha innekatt om man nu inte kan garantera att katten håller sig innanför tomtgränsen. Som skribenten ovan skrev, har man en katt har man också ansvar för vad den gör, precis som man har för en hund, orm, mingris, eller vad det nu kan vara.

Att tamkatter går in i andras trädgårdar och gör sina behov samt går in i andras hus är inget konstigt eller något jag hittar på. Så är det. Men jag har inte sagt att alla gör det. En del katter är mer skygga och håller sig utanför villatomterna.

När min frihet begränsas hemma i mitt eget hus på grund av att andra människor inte visar hänsyn då blir jag irriterad. Vi hade en löst flygande undulat inne och hon flög aldrig fram till en öppen dörr eller fönster, hon var livrädd för det. Så vi kunde lita på att hon aldrig smet ut. Men vi fick alltid vara på vår vakt, för så fort altandörren stod öppen, så försökte grannarnas katter smita in. Trots att vi sprutade vatten, skrämde, sprayade nåt katt-väck medel utanför huset och allt möjligt, så var intresset för våra fåglar så stort att dom inte kunde låta bli.

Och på det så hände det allt som oftast att nån hankatt strätte på blomkrukorna vid ytterdörren så det luktade kattpiss i flera veckor efter. :mad:

Ute på landet där vi nu bor är det glesare mellan gårdarna. Här finns också katter, men de (kastrerade) håller sig oftast i närheten av sin gård/villa. Tycker inte att de är något problem att ha utekatt om man bor så. Vi har aldrig blivit störda. Däremot tycker jag det är oansvarigt att inte kastrera sin/sina katter. Tyvärr är det fortfarande många som har dom som ladugårdskatter, och låter dom få en mängd kullar varje år. Många av dom okastrerade hankatterna förvildas när de måste lämna reviret och far illa av slagsmål m.m.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Problem med grannen

I Australia er årsavgift på katter som ikke er kastrerte, og der vi har farmen er det forbud mot å ha utekatt - det er for mye sårbar fauna. De eneste ville rovdyr i regionen er noen få rever og ville hunder + forvillede tamhunder. Disse siste er det skuddpremie på. Villhundene Dingo blir forsøkt fanget inn og forflyttet til områder hvor de hører til, i vårt område er det opprinnelig bare streifdyr.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Problem med grannen

Då det gäller s.k. utekatter, vilket jag som djurvän tycker är schyst mot katten, tror jag inte att "ägaren" äger katten utan snarare att katten äger "ägaren". Katten verkar väldigt självständig och tycks kunna flytta till vilket hus som helst där den får mat och husrum.

Själv skulle jag aldrig ta mig an en katt just därför att jag vet att den ställer till förtret för grannar. Då jag ställs inför faktum att våra bästa grannar har två katter och jag vet att det inte går att dressera dem som man gör med hundar så har jag valt att göra vår trädgård "kattovänlig" då det gäller användning som toalett. Det går.

:)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Problem med grannen

Ludde

Vi har naturligtvis alltid haft katt och katter vaktar sina revir och tillåter vanligen inte främmande katter att komma in. Och här i byn är alla katter kastrerade.

Här i glesbygden håller de flesta katt och tamkatt bör väl vid detta lag betraktas som en naturaliserad del av vår fauna.
Att tänka bort katten eller att tro att vi plötsligt skulle få appell på dessa djur
är att slåss med väderkvarnar.

Naturligtvis vore det ett problem av helt annan dignitet om katten vore en ny art i vår natur och om vi liksom Knut omgavs av pungdjur.

Ake
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Problem med grannen

aake - jeg heter KNUT ikke Kurt! Merkelig men der er mange svensker som ikke klarer å se forskjell på de to namn, selv om Knut er et gammelt namn også i Sverige. Danskene er litt mer bløte i språket og bytter ut min t med en d.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Problem med grannen

aake - jeg heter KNUT ikke Kurt! Merkelig men der er mange svensker som ikke klarer å se forskjell på de to namn, selv om Knut er et gammelt namn også i Sverige. Danskene er litt mer bløte i språket og bytter ut min t med en d.

Unskyld! Det vet jag sedan länge. Jag får lov att fördela en del av ansvaret på min nya padda; pekfingret slinker lite väl snabbt på glasskivan.
Aake
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Problem med grannen

Ludde

Vi har naturligtvis alltid haft katt och katter vaktar sina revir och tillåter vanligen inte främmande katter att komma in. Och här i byn är alla katter kastrerade.

Här i glesbygden håller de flesta katt och tamkatt bör väl vid detta lag betraktas som en naturaliserad del av vår fauna.
Att tänka bort katten eller att tro att vi plötsligt skulle få appell på dessa djur
är att slåss med väderkvarnar.

Naturligtvis vore det ett problem av helt annan dignitet om katten vore en ny art i vår natur och om vi liksom Kurt omgavs av pungdjur.

Ake

Jag är inte emot utekatter, det fungerar bra i glesbygd, katten är ett tamdjur som hör till kulturbygden, bör inte saknas på en bondgård.
Men när människor inte förstår att det inte går att stänga inne en katt på en liten villatomt och inte förstår att katt i tättbebyggt villaområde innebär att de som inte vill ha en katt i trädgården eller inomhus ofta får just katter inne på sin tomt och ibland även in i huset, då är det fel.
Om jag bor i ett villaområde ska jag inte behöva bygga om inne på min tomt eller alltid tvingas ha fönster och dörrar stängda bara för att någon annan tycker det är kul med ett husdjur.

Bor man i ett tättbebyggt område ställs det naturligtvis mer krav på respekt och hänsyn till grannar.

Hade jag nu valt att bo kvar där vi bodde i ett villaområde, hade jag aldrig i livet skaffat katt även om jag själv hade viljat ha en katt. Frihet för mig är att kunna göra vad jag vill, men bara till en viss gräns, och aldrig så någon annans frihet bli inskränkt. :)
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Problem med grannen

Vi bor i ett villaområde där det finns rätt många katter vilket vi gillar. Vi har genom detta fått egen katt två gånger genom åren då halvvilda katter helt enkelt flyttat in hos oss.
Båda dessa fina katter har sedan vägrat flytta hem igen vilket jag tycker varit helt rätt mot de ägarna som inte fått katterna att trivas. Den första blev 16 år och den andra 17 innan de gick hädan. Katter är mycket fina och fria djur som man bör vörda. Har genom dessa husgäster aldrig haft problem med möss eller råttor, ett faktum som jag tackar Snuttan och Murre för.:)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Problem med grannens katter och hundar

För den som vill ha mer fakta:
Senaste avsnittet av Vetenskapens värld på SVT redovisar en intressant studie av tamkatter från ett villasamhälle i södra England. Ett femtiotal katter följda med GPS-sändare och med kameraövervakning och en hel del intressanta data framkommer. Går se på SVT Play t.o.m. 9 juni Vetenskapens värld sommar - Avsnitt 1 | SVT Play

Uppenbarligen stor tolerans mot katter i dessa trakter, alla katterna tycks ha kattlucka och röra sig helt fritt. Notera även hur vissa katter håller sig med skiftgång för att minimera konflikter inom arten.

aake
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Problem med grannens katter och hundar

Vi bor i ett område med 14 villor och 17 katter, det jag har konstaterat är att katterna skiter inte på sin egen tomt utan den som är närmast.Hur roligt är det att köra fingrarna i kattskit när man rensar i en rabatt. Nu har jag fått ordning på detta med vattenslangen, kalla mej gärna djurplågare det kan jag leva med.
Olle.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Problem med grannens katter och hundar

Det egentliga problemet är nog att folk bor för tätt, i de flesta täta villaområden är det alltid någon som störs av än det ena och än det andra.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Problem med grannens katter och hundar

Katter har parasiter som kan smitta människor. Gör de ifrån sig i ex grönsakslandet så kan man vara illa ute.
Toxoplasmos – Wikipedia

Wikipedia är inte den mest tillförlitliga medicinska källan. Men det är sant att gravida bör undvika kontakt med kattavföring och undvika att äta rått kött, eftersom parasiten (Toxoplasma gondii) kan ge skador hos fostret.
Annars räknas inte toxoplasmos som något allvarligt medicinskt problem eftersom den vid en eventuell smitta vanligen (85-90 %) inte ger symtom och hos den lilla andel som får symtom dessa är lindriga och kortvariga. Toxoplasmos är därför inte en anmälningspliktig sjukdom och så stor andel som 15-25 % av den vuxna befolkningen visar vid undersökning tecken på genomgången infektion (är seropositiva).
Mer fakta på internetmedicin: Toxoplasmos

Hos smågnagare påverkar parasiten centrala nervsystemet och tycks ha den intressanta effekten att de drabbade gnagarna inte endast förlorar rädslan för katter utan aktivt dras till katter, på så sätt skapas förutsättningar för att parasiten ska kunna föröka sig sexuellt (da Silva & Langoni, 2009).

Jag har sett hypoteser om att vi kattälskare egentligen primärt inte tycker om katter utan endast uppvisar symtom på toxoplasmainfektion!:D

aake
 
Senast ändrad:

Jatta

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
13579
Medlemskap
2024
Sv: Problem med grannens katter och hundar

Bor i ett villaområde med katter runt knutarna. Själv har jag Viggo, kastrerad hankatt på sitt tionde. Håller rent från andra katter och gnagare. Inga problem med möss i husbilen under vintern. En och annan strökatt får lite däng om Viggos revir kränks.
Kan rekommendera två böcker, en feelgood av Nils Uddenberg och en lite mer humoristisk men ändå väl beskrivande kattens mentalitet. Den är på engelska.
 

Bilagor

  • IMAG0165.jpg
    IMAG0165.jpg
    688,3 KB · Visningar: 3
F

F.d. 50506

Guest
Sv: Problem med grannens katter och hundar

Din granne efterlever inte nedan och jag tycker att du ska påtala detta.

Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter

Inledande bestämmelse

1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.
 

Tuula & Bertil

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Säter
HBK-Nr
14546
Medlemskap
2024
Sv: Problem med grannens katter och hundar

Vår närmaste granne hade 13 katter och hela byn var som man säger, "inte glada". Vi har alltid haft både en katt och hund tillsammans, så vi har aldrig haft problem med dessa katter. (Innekatt) Ej lösspringande hund.
Men resten av byn var galen, de la ungar både här och där och inte tog grannen rätt på dem utan sköll på en annan granne lite längre bort som också hade några katter.
Så för att inte få invation av vilda katter så blev grannarna tvugna att göra prosessen kort med dessa ungar.
Inget hjälpte, hur mycket de än försökte prata med dem. Nu är paret borta och med dem katterna. Måste säga att det är skönt trots att vi inte hade problemen. Men osämjan kände man av ändå.
Det kan vara ett helvete med dessa katter, men ännu värre med grannar som struntar i gransämjan, för problem blir det. Hoppas det löser sig. :swoon:
 
F

F.d. 30349

Guest
Sv: Problem med grannens katter och hundar

Hej på er
Försök med att spruta ut rödsprit eller ättiksprit där katterna rör sig och gillar att ligga, rödsprit och ättika är något som katter avskyr.
För många år sen hade vi en honkatt som var flitigt uppvaktad av pojkarna, som gick och skvätte överallt-
Jag bevakade hankatterna ett tag och gick efter med en duschflaska och sprayade där katterna markerat och det minskade antalet besök.

Bengt
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Problem med grannens katter och hundar

Vi har en Jack Russel som går lös på tomten och han formligen hatar katter så här är det HELT kattrent :):):)
 

Tuula & Bertil

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Säter
HBK-Nr
14546
Medlemskap
2024
Sv: Problem med grannens katter och hundar

Hej på er
Försök med att spruta ut rödsprit eller ättiksprit där katterna rör sig och gillar att ligga, rödsprit och ättika är något som katter avskyr.
För många år sen hade vi en honkatt som var flitigt uppvaktad av pojkarna, som gick och skvätte överallt-
Jag bevakade hankatterna ett tag och gick efter med en duschflaska och sprayade där katterna markerat och det minskade antalet besök.

Bengt
Ja Ättika är bra, det använder vi även på ställen där vi inte vill att hanhundar ska lyfta på benet. Rösprit har vi inte använt, det har räckt med ättikan. Det blandar jag i en vanlig sprayflaska, har inga mått, men hälften vatten ungefär kan nog vara bra.
 
Toppen