• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med grannens katter och hundar

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Att ha goda relationer till grannar är viktigt. Jag har 3 grannar vi har ett gott förhållande. Vi pratar över häcken, dricker kaffe ibland, lånar grejer & hjälper varandra. En av grannarna har dock 7 katter som pissar & skiter överallt i min trädgård samt tar sig in i vårt hus vilket är väldigt irriterande. Ett av barnbarnen (1.5 år) höll häromdagen på att stoppa kattskit i munnen. Jag har pratat med denna granne utan resultat men väljer att inte göra någon stor affär av detta för grannsämjans skull. Jag har kastat sten, sprutat vatten, lagt ut citrusskal, köpt elektroniska kattskrämmor & ett medel som heter CAT REPELLENT. Har även talat med hälsovårdsmyndigheten hos kommunen. Allt utan resultat. Enda sättet tycks vara att ta kål på dom men det är ju inget alternativ även om det är lockande. Har någon ett tips.

:mad:Bennie:mad:
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Problem med grannen

Kan fungera om det är rätt hund. Vi har haft fyra hundar och två av dessa (en lapphund och en springerspaniel) skyggade för främmande katter (kanske för att våra katter stod högre i rang?).
De schäfrar vi haft, först en tik och sedan en tämligen skarp hanhund, skrämde däremot resolut och permanent bort alla främmande katter trots att båda hundarna var mycket goda vänner med våra egna katter.

Men om just urin och avföring är det stora problemet så blir det ju snarast sämre med hund på tomten; hundar gräver inte ner sin produktion.

aake
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Problem med grannen

Men en stor revirbenägen katt håller rent på andra katter, då reducerar ju vår vän antalet katter från sju till en och egen katt går helst till granntomten och gör behoven. Problemet kan ju vara, vad ska de andra två grannarna reagera, ännu fler katter.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Problem med grannen

Nja? Här kan nog boten bli värre än soten. En revirhävdande hankatt drar med nödvändighet (om den överhuvud håller sig hemma) till sig utmanare. Det blir högljudda slagsmål på gården.

aake
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Problem med grannen

Våran British Shorthair (9kg)flyttar inte på sig för nån hund ännu:rolleyes::rolleyes:
Det tar väl en ände med förskräckelse för honom en dag:(, fast det är märkligt för han är ju inte arg på hundar utan gillar dem.....det verkar faktiskt som om hundar märker det, konstigt nog!
Ett par bekanta till oss har en blandning mellan Rothvailer(stavning?) och Amstaff och den hunden gillar inte katter, men har blivit jättepolare med våran tröga katt:)

Det är härligt med djur......
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Problem med grannen

Att ha goda relationer till grannar är viktigt. Jag har 3 grannar vi har ett gott förhållande. Vi pratar över häcken, dricker kaffe ibland, lånar grejer & hjälper varandra. En av grannarna har dock 7 katter som pissar & skiter överallt i min trädgård samt tar sig in i vårt hus vilket är väldigt irriterande. Ett av barnbarnen (1.5 år) höll häromdagen på att stoppa kattskit i munnen. Jag har pratat med denna granne utan resultat men väljer att inte göra någon stor affär av detta för grannsämjans skull. Jag har kastat sten, sprutat vatten, lagt ut citrusskal, köpt elektroniska kattskrämmor & ett medel som heter CAT REPELLENT. Har även talat med hälsovårdsmyndigheten hos kommunen. Allt utan resultat. Enda sättet tycks vara att ta kål på dom men det är ju inget alternativ även om det är lockande. Har någon ett tips.

:mad:Bennie:mad:
Det är väl din grannes skyldighet och hålla reda på sina katter precis som man ska hålla reda på sina hundar och ungar .
Jag måste beundra dig att inte går i taket .Det är du som är en god granne inte den andre .
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Problem med grannen

Nja? Här kan nog boten bli värre än soten. En revirhävdande hankatt drar med nödvändighet (om den överhuvud håller sig hemma) till sig utmanare. Det blir högljudda slagsmål på gården.

aake
Det var kanske inte med 100%igt allvar. Verkligheten är den att de juridiska möjligheterna till förändring är små. Enda vägen till framgång är nog fortsatt diplomati. Kanske flera i området kan gå ihop och sätta sig med grannen för att få en förändring. Fördelen med katt är att det finns någon att prata med, till skillnad från varg och lo då ska vi landsbyggdsbor övertyga majoriteten (i praktiken Stockholmare) om problemet.
Detta framför en som hade en katt vilken åt upp grannens undulat i deras vardagsrum, men jag avlivade katten.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Problem med grannen

Det är väl din grannes skyldighet och hålla reda på sina katter precis som man ska hålla reda på sina hundar och ungar .
Jag måste beundra dig att inte går i taket .Det är du som är en god granne inte den andre .

Och hur går det till?
Jag har haft hundar av och till genom åren och barn sedan snart 50 år och har lärt mig hur man håller reda på dessa, men du måste väl mena att katter bör avlivas? Appell kan du aldrig få på en katt, vilket du säkert vet.
Här i byn är vi fem permanentboende och något fler fritidsboende och alla utom en har katt. God stämning och inga granntvister. Flytta för allt i världen inte hit för då lär den fina grannsämjan riskeras!

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Problem med grannen

Det var kanske inte med 100%igt allvar. Verkligheten är den att de juridiska möjligheterna till förändring är små. Enda vägen till framgång är nog fortsatt diplomati. Kanske flera i området kan gå ihop och sätta sig med grannen för att få en förändring. Fördelen med katt är att det finns någon att prata med, till skillnad från varg och lo då ska vi landsbyggdsbor övertyga majoriteten (i praktiken Stockholmare) om problemet.
Detta framför en som hade en katt vilken åt upp grannens undulat i deras vardagsrum, men jag avlivade katten.


Har någon sju katter så är det troligt att denne har tappat kontrollen och är i behov av hjälp. Det kan vara svårt att hålla reda på om katten är inne eller ute om man har en. Har man sju så blir de snart oräkneliga.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Problem med grannen

Och hur handskas du med alla vilda djur? Katter smyger vanligen omkring tysta och diskreta, men fåglarna för mycket väsen just nu. Sångsvanarna och strandskatorna på vår tomt har nykläckta ungar och väsnas rejält när vi kommer nära och än värre lär det bli när måsarna som ruvar på gäststugans skorsten kläcker ut årets kull. Dessa djur försöker faktiskt aktivt köra bort oss från vår tomtmark!
Inte för att jag vet i vilken mån din tillvaro förpestas av sådana djur, men du har kanske skarpa och radikala lösningar?

aake
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Problem med grannen

Då man börjar närma sig 80 har man för länge sedan insett att livet är för kort för att man skall reta upp sig på sådant man inte kan åtgärda. Att ideligen släppa fram "en blodröd dimma" kan orsaka infarkt.

Vi har anpassat odlingarna till verkligheten. Vi har inga områden på tomten som känns gosigt att gräva i för små kattfötter. Det går inte att ha samma kontroll på en katt som på en hund. Nu kan vi i stället titta på och njuta av gulliga katter som promenerar förbi.

:)

P5310453.JPG P5310452.JPG

P5030445.JPG
 
F

F.d. 25802

Guest
Sv: Problem med grannen

Det är inte mitt problem hur du tar hand om din katt .Men förpestar katten min tillvaro blir det mitt problem och då får kattägaren problem .

Du verkar ju sannerligen ha allvarliga problem, men katten är nog det minsta av dem..
 
Senast redigerad av en moderator:

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Problem med grannen

Och hur handskas du med alla vilda djur? Katter smyger vanligen omkring tysta och diskreta, men fåglarna för mycket väsen just nu. Sångsvanarna och strandskatorna på vår tomt har nykläckta ungar och väsnas rejält när vi kommer nära och än värre lär det bli när måsarna som ruvar på gäststugans skorsten kläcker ut årets kull. Dessa djur försöker faktiskt aktivt köra bort oss från vår tomtmark!
Inte för att jag vet i vilken mån din tillvaro förpestas av sådana djur, men du har kanske skarpa och radikala lösningar?

aake

Folks tamdjur har inte hos mig att göra .
Vilda djur har inte med saken att göra det va ovanligt dumt för att komma från dig :D:D
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Problem med grannen

Folks tamdjur har inte hos mig att göra .
Vilda djur har inte med saken att göra det va ovanligt dumt för att komma från dig :D:D

OK, uppenbarligen skjuter du inte skarpt på allt som hörs eller syns och det är bra så. Men tamkatter får du nog lära dig att leva med om du inte isolerar dig i en storstadslägenhet.

aake
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Problem med grannen

Och hur handskas du med alla vilda djur? Katter smyger vanligen omkring tysta och diskreta, men fåglarna för mycket väsen just nu. Sångsvanarna och strandskatorna på vår tomt har nykläckta ungar och väsnas rejält när vi kommer nära och än värre lär det bli när måsarna som ruvar på gäststugans skorsten kläcker ut årets kull. Dessa djur försöker faktiskt aktivt köra bort oss från vår tomtmark!
Inte för att jag vet i vilken mån din tillvaro förpestas av sådana djur, men du har kanske skarpa och radikala lösningar?

aake

Fast jag håller nog med lite om att det är störande med tamdjur som tränger sig på. Vi bodde ett tag i ett villaområde, hemska tanke, kommer aldrig mer att bo så. Höll på att bli galen...grannar som hade katter som de släppte ut. Katterna gick såklart in i vår trädgård och in i huset. Mina burfåglar var lockande. Klandrar inte katten men däremot ägaren...man kan inte förvänta sig att andra i ens närhet ska gilla ens husdjur. Jag älskar katter, har haft många genom åren, de har också låtit bli mina fåglar, vilket inte andras katter gör.

Samma sak med skrikande papegojor i villaträdgårdar. Vi hade papegojor när jag växte upp, men vi bodde ute på landet och inte en människa stördes av våra fåglar.

Bor man tätt måste man visa hänsyn, något som en del kattägare helt har missförstått. Argumentet att man inte kan stänga in en katt eller att man inte kan påverka kattens beteende är bara en förevändning, då får man väl låta bli att skaffa ett sånt djur om man inte kan undvika att det stör andra människor.

Vilda djur tränger sig inte på in i huset på det sättet som en tamkatt kan göra, så att jämföra kattproblem med skator, rådjur m.m. i trädgården tycker inte jag är samma sak.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Problem med grannen

Kattägare och hundägare har exakt samma ansvar för sitt husdjur. Dvs strikt ansvar!
Man kan skylla på att katten är olydig men det håller inte rättsligt, kissar katten i mina barns sandlåda får ägaren byta ut sanden eller tvätta den, sån är lagen..

Nu gillar jag iofs katter och haft en själv, han gillade tyvärr att sitta mitt i vägen på den varma asfalten och hur det slutade :(
 
Toppen