• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med gasventil

fågelfri

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17466
Medlemskap
2024
Vårt gasolkylskåp uppträder oberäkneligt. Det är ibland svårt att starta, tänds elektriskt, och att det slocknar. Vi bytte gasventilen som sitter bak på kylskåpet i tron att det skulle hjälpa. Vi brukade banka på det och då hjälpte det. Men till slut gick inte detta längre och vi fick bytt gasventilen bak på kylskåpet. Nu visar det sig att vi på nytt har det problemet och det avhjälptes med att banka på ventilen.
Har det någon som har har eller haft samma problem som vi?
 

bosse300

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
22032
Medlemskap
2025
Hade liknande problem när vår bil var ny. Bilen levererades med en enkel gasregulator, typ som man har till grillen. Testade efter mycket felsökning med en annan gasregulator, sedan har kylskåpet funkat helt ua i 8 år. Kör nästan alltid på gasol. Är ju enkelt att testa o se om detta kan hjälpa.
 

fågelfri

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17466
Medlemskap
2024
Hade liknande problem när vår bil var ny. Bilen levererades med en enkel gasregulator, typ som man har till grillen. Testade efter mycket felsökning med en annan gasregulator, sedan har kylskåpet funkat helt ua i 8 år. Kör nästan alltid på gasol. Är ju enkelt att testa o se om detta kan hjälpa.
Tack för svar.
Vilket fabrikat var det på den gasregulatorn?
 

bosse300

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
22032
Medlemskap
2025
Tack för svar.
Vilket fabrikat var det på den gasregulatorn?
Ingen aning vilket fabrikat. Som sagt en väldigt enkel typ den som man har till grillen som satt som standard. Testade med en annan liknande regulator och då fungerade det. Satte sedan in en Truma duo regulator när jag konstaterat att det inte var kylen som var problemet. Min tanke är att din regulator kanske inte fungerar helt ok och kylskåpet är enligt min erfarenhet ganska känsligt för jämnt gastryck. Är ju en enkel och billig sak att kolla innan man börjar byta delar på kylen. PS spisen fungerade hela tiden ok.
 

fågelfri

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17466
Medlemskap
2024
Det som förbryllar är att efter att jag har bankat på ventilen så tänder kylskåpet och det fungerar. Det tyder ju inte på att det är gasregulatorn som är problemet. Jag hade samma problem i våras och fick bytt till en ny som tyvärr nu uppträder på samma sätt.
Vår verkstad har nämnt att det kan bero på smutsig gasol och rekommenderat att sätta in ett gasolfilter.
Kan det vara så att det finns smutsiga partiklar i gasen som gör att gasventilen inte fungerar korrekt?
 

bosse300

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
22032
Medlemskap
2025
Det som förbryllar är att efter att jag har bankat på ventilen så tänder kylskåpet och det fungerar. Det tyder ju inte på att det är gasregulatorn som är problemet. Jag hade samma problem i våras och fick bytt till en ny som tyvärr nu uppträder på samma sätt.
Vår verkstad har nämnt att det kan bero på smutsig gasol och rekommenderat att sätta in ett gasolfilter.
Kan det vara så att det finns smutsiga partiklar i gasen som gör att gasventilen inte fungerar korrekt?
Kan vara partiklar men även olja som följer med gasen, så filter är definitivt att rekomendera. Har filter på min Trumaregulator och det brukar samla sig lite olja på botten i dem efter en säsong. Oljan kan ju göra så att regulatorn beckar igen. På tal om att starta kylen så gick det att starta min kyl även från början, men den stoppade efter 5-10 min max.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det som förbryllar är att efter att jag har bankat på ventilen så tänder kylskåpet och det fungerar. Det tyder ju inte på att det är gasregulatorn som är problemet. Jag hade samma problem i våras och fick bytt till en ny som tyvärr nu uppträder på samma sätt.
Vår verkstad har nämnt att det kan bero på smutsig gasol och rekommenderat att sätta in ett gasolfilter.
Kan det vara så att det finns smutsiga partiklar i gasen som gör att gasventilen inte fungerar korrekt?
Jag har rengjort, bytt ut ett flertal brännare som varit väldigt igensatta, jag rekommenderar starkt filter direkt efter gasolflaskan/flaskorna.
 

fågelfri

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17466
Medlemskap
2024
Jag har planerat att göra detta som första åtgärd.
Jag har försökt hitta sprängskisser som visar hur gasventilen fungerar men inte lyckats. Det hade varit intressant att veta ty då hade det varit lättare att förstå problemet.
 

fågelfri

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17466
Medlemskap
2024
Jag har tidigare bytt gasventilen och nu också satt in Truma gasregulator och gasfilter. Kylen startade men efter några timmar började lampan blinka. Stängde av och började om. Då startade kylen igen. Sedan blev kylig omöjlig att starta och nu hjälper det inte att banka gasventilen. Kylskåpet vägrar starta. När jag sätter på kylskåpet hör jag ett tickande men kylskåpet startar inte.
Vad tror ni om det?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag har tidigare bytt gasventilen och nu också satt in Truma gasregulator och gasfilter. Kylen startade men efter några timmar började lampan blinka. Stängde av och började om. Då startade kylen igen. Sedan blev kylig omöjlig att starta och nu hjälper det inte att banka gasventilen. Kylskåpet vägrar starta. När jag sätter på kylskåpet hör jag ett tickande men kylskåpet startar inte.
Vad tror ni om det?
Jag kommer ihåg en tråd som handlar om gasventilen.
Felet kan också vara elektriskt.

 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Jag har planerat att göra detta som första åtgärd.
Jag har försökt hitta sprängskisser som visar hur gasventilen fungerar men inte lyckats. Det hade varit intressant att veta ty då hade det varit lättare att förstå problemet.
Här har du lite info den är dubbel gasventil.Kan det var dåligt kontakt på någon ledning två plus ledningar en jord.
 

Bilagor

  • Screenshot_20231104_154318_Samsung Notes.jpg
    Screenshot_20231104_154318_Samsung Notes.jpg
    365,6 KB · Visningar: 42

fågelfri

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17466
Medlemskap
2024
Tack för informationen.
När jag slår på kylskåpet, som tänds automatiskt, så hör jag ett tickande ljud men kylskåpet startar inte. Istället flimrar indikatorn efter ett tag.
Hur skall jag tolka detta?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Tack för informationen.
När jag slår på kylskåpet, som tänds automatiskt, så hör jag ett tickande ljud men kylskåpet startar inte. Istället flimrar indikatorn efter ett tag.
Hur skall jag tolka detta?
Det går att göra ett test när det är mörkt ute. Ta bort gallret på utsidan. Starta kylskåpet och se om det det hoppar gnistor på fel ställe. Det kan tex vara avbrott på tändkabeln till tändstiftet. Då kan gnistan hoppa till jord på fel ställe och inte vid tändstiftet. Antagligen är ditt kylskåp programmerat för att göra några få startförsök. Tänds då inte brännaren blir det inte några fler startförsök. Det är en säkerhetsfunktion.
Kolla även jordanslutningarna till både brännaren och kylskåpet. Det är ganska vanligt med en hel del rost och ärg som gör att det blir jordfel.
 
Senast ändrad:
Toppen