• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med Europasim

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Europasim

Har nu använt mitt Europasim i en vecka i Tyskland,Luxembourg och Frankrike
och det har fungerat klockrent, 500mb och 25 min samtal per dag. Enda problemet var att datorn bestämde sig för att uppdatera något och försökte sno alla mb. dvs stäng av alla automatiska uppdateringar mm.

Alla dagar har jag vägt in tillgängliga alternativ från stpl och campings, men Europasim vinner(jag har inte räknat in Mcdonalds free wifi)

Det kanske inte går att köpa utanför Italien längre, men ni som har ett håll det aktivt, minst en påladdning per år tror jag det var.
enklast via vodafone.it ricarica online och betala med paypal. Försökt med kreditkort men blir felmedd.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Problem med Europasim

Mitt europasim var dött, trots att det skulle finnas 7€ kvar, vid test inför omladdning efter 11 mån.
 

kjellemona

FD HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5065
Medlemskap
2022
Sv: Problem med Europasim

Jag har ett europasim som funkat problemfritt några år. Nu har det legat oanvänt i 10 mån. Någon som vet om man måste tanka/använda regelbundet för att det ska fortsätta att funka även efter 12+mån?
(Får fortfarande deras utskick på italienska men har svårt att läsa dem - ser mera ut som vanliga reklamutskick).

Vi har haft Europasim ett par säsonger och det har fungerat perfekt.
Det måste dock tankas på inom 12 mån.

//Kjelle
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Problem med Europasim

Jag tänkte jag skulle ge Europasim en chans till och stoppade in 25€ igår på kontot. Idag har 16,17€ kvar trots att jag inte har använt mig av deras tjänster! APN är mobile.vodafone.it.

Vodafone skickar obegripliga meddelanden hela tiden. I det sista stod det: Stai usando una connessione a pagamentonon inclusa in Smart Passport. Chiama 42070 e attiva Internet Passport per navigare illimitatamente con 6 @ al giorno.

Giv mig styrka!

Jappe

PS. Måtte Diefwulen ta Vodafone och hela deras anhang!

Jag kollade APN och telefonen ställer om till web.omnitel.it av sig själv! Jag ställer in rätt APN och några sekunder senare ändrar telefonen till web.omnitel.it.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Problem med Europasim

Sista melding oversatt til svenska med google:

Är du med hjälp av en anslutningsavgift som inte ingår i Smart Pass. Ring 42070 och aktiv Internet Pass för obegränsad surfning med @ 6 per dag.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Problem med Europasim

Nu har jag bara 7,17€ kvar på kontot! Jävla banditbolag!

Igår satte jag in 25€.
Kl. 9.59 idag fanns 16.17€ på kontot.
Kl. 10.36 fanns 7.17€ på kontot!

Jappe

PS. Skickade ett mail till supporten och bad om en förklaring + pengarna tillbaka! Få se vad det kan ge!

:mad::mad::mad::mad::mad:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Problem med Europasim

Är du säker på att du inte har automatiska uppdateringarna på i din dator eller padda?

jyrki
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Problem med Europasim

Jag har kortet i en android nalle som jag kan använda som hotspot.

Det har fungerat utmärkt tidigare med en mängd olika lokala simkort i Europa. Det är bara det här xxxxx Europasimkortet som inte vill uppföra sig properly!

Jappe
 
Senast ändrad:

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Europasim

Då bör du nog kolla det. Har den Androidnallen (eller någon enhet som använder dennes hotspot) Automatiska uppdateringar påslaget, så är det nog dit pengarna försvinner.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Problem med Europasim

Jag har inte slagit på någonting. Var ställer man in detta?

Jappe
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Problem med Europasim

Använder du web.omnitel.it så är det svindyrt och tömmer kontot på nolltid. Samma problem som jag hade.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Problem med Europasim

Tethering with smartphones and MiFi is possible if the APN is set up manually to mobile.vodafone.it
A wrong APN setup can cause higher than expected costs!

Warning: from Android 4.1 on, a correct tethering APN setup is possible only with root access!
Standard IOS does not allow to manage the tethering APN.
In case your device does not allow to edit the tethering APN, please use a MiFi or a UMTS Stick


Vodafone Smart Passport - Rechargemysim
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Problem med Europasim

Jo, jag känner till detta och jag har försökt med en gammal nalle, android 2.2.1 men det funkar inte heller.

Att sätta i kortet i en sticka lyckas jag inte heller med fast jag har provat i ett flertal olika sådana t.o.m. en Vodafonesticka.

Jag undrar om någon här kan avslöja vilken nalle dom använder för att få det att fungera. Att stoppa i simkortet i en sticka är ju lite osmart eftersom samtalsfunktionen blir besvärlig.

Hur i harrans namn och Getsemane gör ni för att få det här kortet att fungera?

Jappe
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Problem med Europasim

Jo, jag känner till detta och jag har försökt med en gammal nalle, android 2.2.1 men det funkar inte heller.

Att sätta i kortet i en sticka lyckas jag inte heller med fast jag har provat i ett flertal olika sådana t.o.m. en Vodafonesticka.

Jag undrar om någon här kan avslöja vilken nalle dom använder för att få det att fungera. Att stoppa i simkortet i en sticka är ju lite osmart eftersom samtalsfunktionen blir besvärlig.

Hur i harrans namn och Getsemane gör ni för att få det här kortet att fungera?

Jappe

När vi träffas i maj så kan vi prova det i min gamla mifi som inte drar något extra.
 

Elisabeth & Lennart

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Finspång
HBK-Nr
2425
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Europasim

Vi använder en Samsung Galaxy S2 när vi pratar och skickar SMS men har datatrafiken avstängd i telefonen.
Då vi ska surfa och använda data så flyttar vi Sim-kortet till en sticka som har rätt inställd APN. Det är en lite krånglig lösning men det fungerar.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Problem med Europasim

Nu har jag skickat 4 mail till supporten. Inget svar än.

Hur ställer man in APN i en sticka?

Jappe
 

Elisabeth & Lennart

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Finspång
HBK-Nr
2425
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Europasim

För det första så måste du ha en sticka som inte är låst till någon operatör.
Anslut stickan till en dator där den dyker upp som ett minneskort och på det minneskortet finns ofta ett program som man kan använda för att ändra APN inställningen.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Problem med Europasim

Det kom ett svar:

voddan.JPG

Jag tror jag lägger ner nu. Jag ger mig. Vodafone vinner. Det är inte första gången jag har problem med Vodafone. Det har varit krångel med det bolaget i flera år i hela Europa ända ner till Portugals sydspets.

Jappe

PS. Ska prova med sticka, kanske. I och för sig har jag redan provat utan resultat. Det värsta med Vodafone är inte pengarna dom robbar hela tiden utan det är all tid och frustration som blir följden av ett "avtal" med detta märkliga företag.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Problem med Europasim

Har du provat att knö in simkortet i iPaden?
Även ett microkort kan klippas ned till nano om du inte redan har ett sådant.
 
Toppen