Ludde Kuddsson
HBK Medlem
Vi har haft ett återkommande tråkigt problem med dålig bromsverkan på handbromsen på vår Burstner Argos, 5 ton boggie med AL-KO chassie. För att inte få underkänt på Bilprovningen har vi under de senaste tre åren låtit vår Fiatverkstad ta bilen till Bilprovningen. De har då spänt åt vajern så den ska klara att bli godkänd, men sedan fått släppa på den. Handbromsverkan är i stort sett obefintlig och det är naturligtvis en säkerhetsfråga, man måste ha en fungerande handbroms. Nu har vi bestämt oss för att satsa på en ombyggnation.
Jag kollade upp varianten med elektrisk handbroms (som t.ex. Bossings erbjuder), men efter närmare efterforskning så visade det sig att Bilprovningen inte godkänner den som alternativ handbroms, då måste man ändå justera den befintliga handbromsen varje gång och då är det ju inget vunnit förutom att man har bättre handbromsverkan (om inte bilen blir strömlös). Jag har varit i kontakt med både Bossings och Bilprovningen, så där är allt uttömt.
Tänkte då kolla med er här på forumet som har samma problem. Hur löser ni det? Är det någon som byggt om handbromsen, i så fall hur, till vilken kostnad och vilken verkstad som utfört det?
Mycket tacksam för relevanta svar i frågan.
/Ludde
Jag kollade upp varianten med elektrisk handbroms (som t.ex. Bossings erbjuder), men efter närmare efterforskning så visade det sig att Bilprovningen inte godkänner den som alternativ handbroms, då måste man ändå justera den befintliga handbromsen varje gång och då är det ju inget vunnit förutom att man har bättre handbromsverkan (om inte bilen blir strömlös). Jag har varit i kontakt med både Bossings och Bilprovningen, så där är allt uttömt.
Tänkte då kolla med er här på forumet som har samma problem. Hur löser ni det? Är det någon som byggt om handbromsen, i så fall hur, till vilken kostnad och vilken verkstad som utfört det?
Mycket tacksam för relevanta svar i frågan.
/Ludde