• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med dålig handbroms på 5 ton boggie Burstner med AL-KO chassie

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Vi har haft ett återkommande tråkigt problem med dålig bromsverkan på handbromsen på vår Burstner Argos, 5 ton boggie med AL-KO chassie. För att inte få underkänt på Bilprovningen har vi under de senaste tre åren låtit vår Fiatverkstad ta bilen till Bilprovningen. De har då spänt åt vajern så den ska klara att bli godkänd, men sedan fått släppa på den. Handbromsverkan är i stort sett obefintlig och det är naturligtvis en säkerhetsfråga, man måste ha en fungerande handbroms. Nu har vi bestämt oss för att satsa på en ombyggnation.

Jag kollade upp varianten med elektrisk handbroms (som t.ex. Bossings erbjuder), men efter närmare efterforskning så visade det sig att Bilprovningen inte godkänner den som alternativ handbroms, då måste man ändå justera den befintliga handbromsen varje gång och då är det ju inget vunnit förutom att man har bättre handbromsverkan (om inte bilen blir strömlös). Jag har varit i kontakt med både Bossings och Bilprovningen, så där är allt uttömt.

Tänkte då kolla med er här på forumet som har samma problem. Hur löser ni det? Är det någon som byggt om handbromsen, i så fall hur, till vilken kostnad och vilken verkstad som utfört det?

Mycket tacksam för relevanta svar i frågan.

/Ludde

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Sv: Problem med dålig handbroms på 5 ton boggie Burstner med AL-KO chassie

Hej

Börja med att justera handbromsen genom att skruva bort en hjulbult. Snurra hjulet till du kommer till justermuttern. Justera till bromsen tar och lossa någon millimeter.

Sedan kan du kolla hur långt upp handbromsen tar och vid behov justera vajern

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hade samma problem på våra två förra bilar. Fick under de fem åren vi hade bilarna justera bromsarna före och efter besiktning. Ett känt problem då bromsarna inte är kraftiga nog för vikten. Blir bara värre ju tyngre bilen är. Finns idag bilar på 5500 kg med samma bromsar så man kan ju undra hur de klarar sig. Jag fick byta backar och renovera för att klara besiktingen två ggr på fem år.

F

F.d. 29925

Guest

Nog ett vanligt problem med ALKO och tvåaxlat bak. Själv brukar jag tömma så mycket som möjligt ur bilen innan jag åker till besiktningen, och "peppar, peppar" det har klarat sig så här långt.

För övrigt har jag varit inne på att ändra hävarmen under bilen men då jag har klarat besiktningarna med "mindre last" i bilen har det aldrig blivit av.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Om det rör sig om bil under garanti, vilket jag antar att det gör*, så kräv permanent åtgärd.
Om detta inte åtgärdas är det orsak till att häva köpet.
(*om det är OK på en ny bil, beror problemet på slitage och kan åtgärdas.)

Så ägare av dessa bilar inom garanti, åk till bilprovningen innan garantin går ut och låt dom kolla om bromsarna håller måttet.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024

Jag är inne på samma idé som Frankia.
Jag har för mig att man ska börja justera vid hjulen och därefter vajern - det räcker inte med bara vajern.
Var har vi våra riktiga experter i denna frågan??

Topaz

HBK Medlem
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027

Finns ju tyvärr även mindre duktiga mekar, men det är ju känt att handbromsen är i klenaste laget för dom tyngsta bilarna. Konsten att justera handbromsen för Max verkan är att först släppa på justeringen till vajern. Sedan justerar man ute vid hjulen tills du låser hjulet helt, släpp sedan så att hjulet snurrar lite trögt, ska gå lite trögt. Gör detta på all fyra hjulen, sen justerar du upp vajern så att den börjar ta efter två tre snäpp. Då har du maximal handbromsverkan, men glöm inte att släppa på vajern innan du justerar vid hjulen. Det är det som är grejen i det hela, då använder du maximal hävert verkan o utväxling i konstruktionen. Lycka till.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Är nu inne på andra tunga bilen på två axlar. Båda har haft svag handbroms vi leverans. Så svag att bilen inte kunnat stå på klossar utan att rulla ner om inte växeln legat i.
Att justera handbromsen på AlKo axel görs precis som på ett släp.
Slacka först på wiren. Hissa upp bilen och ta bort en hjulbult. Vrid hjulet i läge ca klockan tre och då syns justermuttern i hålet. Justera så att det skrapar i lätt. Spänn wiren så att det bromsar hårt. Under hela denna process slå lite med en hammare på baksidan på skölden så backarna sätter sig i exakt läge mot trumman. När wiren nu har spänts så slacka på den tills ett lätt skrapande kvarstår. Nu är bromsarna rätt justerade. Ev lite efterjustering för jämn broms på repektive sida genom att vrida lite på justerskruvarna i respektive trumma. Nu kan även handbromsspaken behöva justeras för att erhålla mer kraft men det har jag aldrig behövt göra.

Topaz hann före ser jag:)

surtecruisers

FD HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022

hej ! förstår ditt problem vilket är knöligt ! du kan ju höra med bromsexperten i älvängen om han har några förslag på åtgärd ! han jobbar ju bara med bromsar och även på lastbilssidan ! brukar anlita honom när det gäller bromsar till våra fordon ! lycka till:wink:

Sten-Åke o Maisy

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
1130
Medlemskap
2025

Även jag har haft stora problem med handbromsen på vår förra bil
En 5 tons boggi bil.
Sista gången jag skruvade med bromsarna smörjde jag alla wirarna
Så att de gick lätt
Fick lossa dem ute vid hjulen.

Lycka till

anjohn

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024

Har också 5-tons alcochassie, 2011. Kört 5000 mil. Aldrig några problem med bromsar eller handbroms på besiktningen (ta i trä). Bromsarna är aldrig åtgärdade heller. Konstigt att det fungerar på vissa??

Åke Nordström

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026

Efter samma frustrerande situation som du och många andra upplevt både vid besiktning och vid försök att få bilen att stanna uppe på de lutande kilarna fick jag följande förklaring från Champion Auto i Arlöv (Malmö): Det bildas alltid ett lager av rost på den yta som handbromsbackarna ska ge friktion mot. Då det normala körsättet för de flesta (?) av oss är att endast aktivera handbromsen då vi redan stannat slits inte detta ytskikt av rost bort utan snarare byggs upp till ett tjockare lager.

Åtgärd: kör sakta i ca 10 km/h dra upp handbromsspaken tills backarna lätt går emot (absolut inte hårt) så kommer det nämnda rostskiktet att slipas bort efter några 100 m. Mycket rost behöver längre bortslipningsprocess, lite rost en kortare tur.

Efter denna procedur har jag inte haft några problem vid besiktningen. Självklart gör jag bortslipningsprocessen strax innan själva besiktningen.

gert.bertil

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024

Helt rätt, följ denna instruktion så minskar problemen och gäller alla bilar som har separata backar för handbroms,t.ex BMW m.fl. Har man fått mycket rost är det bara att svarva ner trumman lite eller byt

F

F.d. 29925

Guest

Beror ju även på om man har trum- eller skivbroms på bakaxeln. Men trumbroms hinner det inte bildas någon rost då bromsbackarna ingår i färdbromsen.

L

LenaoLarsGöran

Guest

Gold Smith har en tillbygnadssats som jag bytade till i samband med uppvägning från 5000 till 5300 kg ett krav från Eura Mobil

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Beror ju även på om man har trum- eller skivbroms på bakaxeln. Men trumbroms hinner det inte bildas någon rost då bromsbackarna ingår i färdbromsen.

Ja så är det ibland på äldre/enklare fordon, men Fiat Ducato har väl skivbromsar bak med inbyggd bromstrumma för parkeringsbromsen (?)

F

F.d. 29925

Guest

Enklare? nej tycker faktiskt att trumbromsar är mer komplicerade än skivbromsar.:confused:

Moderna bilar har väl parkeringsbroms i bromsoket och ej som en trumbroms?

Senast redigerad av en moderator:

Åke Nordström

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026

Ja så är det ibland på äldre/enklare fordon, men Fiat Ducato har väl skivbromsar bak med inbyggd bromstrumma för parkeringsbromsen (?)

Jo så är det. Dock är problemet att fotbromsen endast aktiverar skivbromsdelens belägg vid vanlig bromsning i trafik medan den inbyggda handbromsdelen endast blir aktiverad då du drar i handbromsspaken. Allt får till följd att skivbromsdelen sällan blir angripen av rost till den grad att bromsverkan blir försämrad, däremot som jag beskrev i tidigare inlägg blir handbromsdelen det. Kvarstår att göra den åtgärd jag beskrev.

Hanza

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
564
Medlemskap
2026

Hej.
För att justera in bromsarna bak , gör så här.
Justera bromsbackarna med justerskruven (använd en mejsel) tills det inte går mer, släpp därefter justeringen 3 knäpp tillbaka, med mejseln. Känn efter att hjulet går fritt, visst skrapljud kan höras. Inget att bry sig om. Upprepa allting hos de återstående hjulen.
Till handbromsspaken dra den till max 3 ggr för att wiren skall "hitta rätt".
Nu först skall du justera wiren så att handbromsen börjar ta i knäpp 3 och då borde den bli stum i 5-6 knäppet.
Nu kan du ställa dig på klossarna med bara handbromsen i.
Lycka till
Hasse

F

F.d. 50069

Guest

Jag brukar även motionera handbromsen då och då i fart! Samt även bromsa riktigt hårt med färdbromsen så att bakbromsarna även de får jobba! Det sitter förmodligen en reduseringsventil till bakbromsen så att frambromsen får lite mer av bromsverkan vid en inbromsning!

Eller har jag fel?

Toppen