• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Problem med dålig handbroms på 5 ton boggie Burstner med AL-KO chassie

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.171
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Problem med dålig handbroms på 5 ton boggie Burstner med AL-KO chassie

Det sitter förmodligen en reduseringsventil till bakbromsen så att frambromsen får lite mer av bromsverkan vid en inbromsning!
Eller har jag fel?
----------------------------------------------
Nja det gör det ofta men på lite olika sätt, eftersom en husbil alltid går med nästan maxlast så skall ju i princip bromsreduceringen till bakaxeln alltid ge maxtrycket som en reglerventil är inställd för. Där börjar problemen på en del bilar (i alla fall på många äldre som jag mest plockat med).
I lasbilsutförandet så trycks ju fjädringen samman mer och mer ju mer man lastar ner bilen, och ju mer bromsverkan får man bak med en avkänningsarm.
När en husbil börjar hänga med rumpan så köper vi extrafjädrar eller hjälpluftkuddar för att hålla upp bilen i normalnivå och då tror ju bromsreduceringen att bilen inte har någon last och drar ner trycket till svagt på bakbromsarna.
Då kan man ofta flytta på avkänningsarmen så att trycket ändå ger uppåt max.
Det finns även en del instruktioner till hjälpluftfjädring där det står att det är olagligt att behålla en självjusterande bromreduceringsventil, man måste montera en som justeras in för hand och sedan alltid ger det trycket.
Men det verkar inte BP veta om som tur är, men det kan märkas på lite svaga bakbromsar om bilen är tom och uppumpad till mer än normalnivå vid bes. Det bromsvärdet är ju lite svävande om bromsarna tar jämnt och fint för övrigt.

På nyare bilar vet jag tyvärr inte så mycket, men jag har sett att det brukar sitta en ventil som är manuellt justerad troligen för att det behövs nära maxbroms bak hela tiden på en husbil.

Hur bromsstyrkan bak på Alko är justerad vet jag tyvärr inte (än :p:) men det sitter nog ofta en manuell ventil som man slutbalanserar bakbromsoken med även om de är tillverkade för mycket mindre bromsverkan än frambromsarna.

Dessutom så hjälper ju det låsningsfria bromssystemet till att balansera bromsverkan rätt nu för tiden om något bakhjul börjar låsa, men är bromsverkan för svag så hjälper det ju inte till något.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Problem med dålig handbroms på 5 ton boggie Burstner med AL-KO chassie

Jankro!
Detta är kloka tankar som jag tror inte många tänker på! :)
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.684
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Sv: Problem med dålig handbroms på 5 ton boggie Burstner med AL-KO chassie

Hej

Hur går det Ludde! Har du provat något av tipsen?
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
817
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2026
Sv: Problem med dålig handbroms på 5 ton boggie Burstner med AL-KO chassie

Jag har ingen aning om hur bilen ser ut undertill,men generellt ,har bilen en lång bromswire med böjar måste wiren vara fäst ordentligt och sitta fast.Så inte höljet har en chans att röra sig.
En lång wire med böjar "töjer" sig .Man kan dra i spaken flera hack utan det händer något i andra änden.
Sen börjar man vid hjulen och arbetar sig fram till spaken.
Sen måste man se till då gemotrin på leder tex mellan wire och stag blir rätt .
Som det skrivits innan ,använd handbromsen flitigt och även under färd inte flitigt men ibland,men förstånd och försiktighet.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2025
Sv: Problem med dålig handbroms på 5 ton boggie Burstner med AL-KO chassie

Jag har haft samma problem med min Burstner 821 G, lämnade in den och pratade med killarna på Lindes Bilverkstad Kullagatan 106 Höganäs
042-330850. De plockade bort hjulen och var inne i hjulhuset.
Nu fungerar det bra ring dem och kolla!
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Problem med dålig handbroms på 5 ton boggie Burstner med AL-KO chassie

Handbromsen är ombyggd av Varla Bil i Kungsbacka, de fick klura ett tag innan de löste det. De har gjort andra fästpunkter och ändrat hävarmen på wiren. De har fotograferat både före och efter under bilen, jag ska få bilderna nästa vecka, och lägger upp dom här. Bilen blev klart godkänd på Bilprovningen, och givetvis är ombyggnationen godkänd. Stort tack alla som kommit med tips och råd, jag skrev ut alla relevanta svar och lät verkstaden ta del av det.

/Ludde
 

Anette o Steve

HBK Medlem
Inlägg
123
Kommun
MJÖLBY
HBK-Nr
9117
Medlemskap
2025
Sv: Problem med dålig handbroms på 5 ton boggie Burstner med AL-KO chassie

Varför släppte de på vajern efter besiktning?
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Problem med dålig handbroms på 5 ton boggie Burstner med AL-KO chassie

Om du menar hur det var förut så var den så hårt spänd för att klara bromsprovet på bilprovningen, och då låg den på, de var tvungna att göra så. Men nu behövs det inte längre efter ombyggnationen.

Bilder kommer så småningom, väntar på att verkstaden ska maila dom till mig
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Problem med dålig handbroms på 5 ton boggie Burstner med AL-KO chassie

Här kommer då bilderna! Beklagar kvalitén...verkstaden har tagit dom åt mig. Men hoppas det syns vad som är gjort!

Före:

009.JPG

Efter:

006.JPG
007.JPG
 
Toppen