JANKRO
HBK Hedersmedlem
Sv: Problem med dålig handbroms på 5 ton boggie Burstner med AL-KO chassie
Nja det gör det ofta men på lite olika sätt, eftersom en husbil alltid går med nästan maxlast så skall ju i princip bromsreduceringen till bakaxeln alltid ge maxtrycket som en reglerventil är inställd för. Där börjar problemen på en del bilar (i alla fall på många äldre som jag mest plockat med).
I lasbilsutförandet så trycks ju fjädringen samman mer och mer ju mer man lastar ner bilen, och ju mer bromsverkan får man bak med en avkänningsarm.
När en husbil börjar hänga med rumpan så köper vi extrafjädrar eller hjälpluftkuddar för att hålla upp bilen i normalnivå och då tror ju bromsreduceringen att bilen inte har någon last och drar ner trycket till svagt på bakbromsarna.
Då kan man ofta flytta på avkänningsarmen så att trycket ändå ger uppåt max.
Det finns även en del instruktioner till hjälpluftfjädring där det står att det är olagligt att behålla en självjusterande bromreduceringsventil, man måste montera en som justeras in för hand och sedan alltid ger det trycket.
Men det verkar inte BP veta om som tur är, men det kan märkas på lite svaga bakbromsar om bilen är tom och uppumpad till mer än normalnivå vid bes. Det bromsvärdet är ju lite svävande om bromsarna tar jämnt och fint för övrigt.
På nyare bilar vet jag tyvärr inte så mycket, men jag har sett att det brukar sitta en ventil som är manuellt justerad troligen för att det behövs nära maxbroms bak hela tiden på en husbil.
Hur bromsstyrkan bak på Alko är justerad vet jag tyvärr inte (än
men det sitter nog ofta en manuell ventil som man slutbalanserar bakbromsoken med även om de är tillverkade för mycket mindre bromsverkan än frambromsarna.
Dessutom så hjälper ju det låsningsfria bromssystemet till att balansera bromsverkan rätt nu för tiden om något bakhjul börjar låsa, men är bromsverkan för svag så hjälper det ju inte till något.
M.v.h. JANKRO.
----------------------------------------------Det sitter förmodligen en reduseringsventil till bakbromsen så att frambromsen får lite mer av bromsverkan vid en inbromsning!
Eller har jag fel?
Nja det gör det ofta men på lite olika sätt, eftersom en husbil alltid går med nästan maxlast så skall ju i princip bromsreduceringen till bakaxeln alltid ge maxtrycket som en reglerventil är inställd för. Där börjar problemen på en del bilar (i alla fall på många äldre som jag mest plockat med).
I lasbilsutförandet så trycks ju fjädringen samman mer och mer ju mer man lastar ner bilen, och ju mer bromsverkan får man bak med en avkänningsarm.
När en husbil börjar hänga med rumpan så köper vi extrafjädrar eller hjälpluftkuddar för att hålla upp bilen i normalnivå och då tror ju bromsreduceringen att bilen inte har någon last och drar ner trycket till svagt på bakbromsarna.
Då kan man ofta flytta på avkänningsarmen så att trycket ändå ger uppåt max.
Det finns även en del instruktioner till hjälpluftfjädring där det står att det är olagligt att behålla en självjusterande bromreduceringsventil, man måste montera en som justeras in för hand och sedan alltid ger det trycket.
Men det verkar inte BP veta om som tur är, men det kan märkas på lite svaga bakbromsar om bilen är tom och uppumpad till mer än normalnivå vid bes. Det bromsvärdet är ju lite svävande om bromsarna tar jämnt och fint för övrigt.
På nyare bilar vet jag tyvärr inte så mycket, men jag har sett att det brukar sitta en ventil som är manuellt justerad troligen för att det behövs nära maxbroms bak hela tiden på en husbil.
Hur bromsstyrkan bak på Alko är justerad vet jag tyvärr inte (än
Dessutom så hjälper ju det låsningsfria bromssystemet till att balansera bromsverkan rätt nu för tiden om något bakhjul börjar låsa, men är bromsverkan för svag så hjälper det ju inte till något.
M.v.h. JANKRO.
Senast ändrad: