• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Privat Import!

F

F.d. 1470

Guest
Sv: Privat Import!

Det går visst att helförsäkra både nya och begagnade bilar i Tyskland det är till och med så fiffigt att händer det något behöver man inte ens betala självrisk. Bla. Albinga tyskt försäkringsbolag med säte i Stuttgart.

Hej Petes!
Lyckas inte, trots en hel del googlande hitta detta bolag. Hamnade hos AXA vilka tackade nej.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Privat Import!

Hej Gunnar!
Tack för svar men den typen av gula-sidorlänkar med bristfällig information finns det gott om. Dock vore det ju lite märkligt om inte ett försäkringsbolag har en hemsida eller att man kan hitat en e-mailadress, tyckte jag.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Privat Import!

Man upphör alldrig att förvånas. Ringde bilprovningen för att beställa tid för registreringsbesiktning av importbil. Eftersom denna modell ej tidigare är importerad så krävs full gaskontroll. Enligt bilprovningen kan detta, till min förvåning, numera ske på vissa besiktningsstationer, dock ingen nära Göteborg och alla tider för hela hösten redan bokade. Så man sade till mig att jag måste åka till MTC i Haninge. Ringer dit och de säger att jag kan göra gaskontrollen hos Motormännens besiktningsstationer, vilket de sedan bekrätade vid telefonsamtal. Någon annan som stött på dessa nya rutiner? Internutbildningen hos vissa myndigheter verkar falera lite igen (tog C-kort häromveckan...)
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Privat Import!

Det stod i DN för några dagar sedan att Motormännen har fått rätt att besiktiga gasolanläggningar i husbilar för att avlasta Bilprovningen.
 
F

F.d. 2025

Guest
Sv: Privat Import!

Glöm inte att i dessa tider finns alla svar på internet som Motormannen index
Sedan är det väl en ventilationsbesiktning du syftar på i första hand och inte alla motors stationer utför kontrollerna.
Själv trodde jag också att man kunde utföra kontrollerna hos motor enbart på tidigare testade fordon.
Visst är det bra att man får en ventilationen testad i husvagn/husbil men hur tusan skulle det vara om det fanns kontroller/krav på småstugor på campingar som ofta är helt utan ventiler och lika tät som ett kylskåp men plats för 4 personer.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Privat Import!

Detta är fortfarande den lilla Sverige...varför skall man behöva ha nån ventilationensbesiktning...duger inte det som Tyskarna gör...lika med gasolprov..man tar sig för pannan och undrar..vad håller dom på i den här lilla landet...
 
F

F.d. 14740

Guest
Sv: Privat Import!

Hej alla glada !
Står i stånd till att importera från Tyskland
En helt ny husbil då får jag väl betala Svensk moms 25 % ??.
En bil som är 6 mån "gammal" och med 600 mil vad blir momsen då 17 % eller ??
Såg en beg privat hur göres det med momsen här ? inget ??
Är det någon som har svaret på detta är jag mycket tacksam, eventuella fallgropar.
MVH Per Magnusson.:wub: det bara snurrar
 
F

F.d. 14740

Guest
Sv: Privat Import!

Tack för snabbt svar Dennis. Då var de andra %-satserna rätt utgår jag ifrån.:yes:
 
F

F.d. 2025

Guest
Sv: Privat Import!

Om du köper en ny husbil får du vara observant på att du ska inte betala någon moms i Tyskland och du ska själv anmäla här hemma att du fört in en husbil till Sverige inom tror det är kring 30 dagar och då får du snällt bet den svenska 25% moms.
Att ta in en ny husbil är det tveksamt till omdet är någon ide´med tanke på kostnader för olika besiktningar och sedan blir det problem med garanti/kontroller åteminstone på bodelen.
 
F

F.d. 14740

Guest
Sv: Privat Import!

Frugan säger att det är nog säkrast med svenskköp, jag skulle kunna tänka mig att köpa en ny, köra 6 mån med den o 600 mil sen ta den till Sverige och skippa momsen men det
går väl inte ?? ( knappast in Schweden ich glaub ) .

;)
 
F

F.d. 52927

Guest
Sv: Privat Import!

Hej mape98!
Frugan och jag har under längre tid studerat import från Tyskland. Kollat vilka regler som kräfs från svenska myndigheter. Läser man sedan inläggen här i HBK blir man ytterligare "klyftigare". Vi är i alla fall på väg ner inom närmaste dagarna för att åka runt bland tyska handlarna. Vi vet vad vill ha.
MVH / jback
 
F

F.d. 14740

Guest
Sv: Privat Import!

Reisemobil-Zentrum PALMOWSKI GmbH - Deutschlands Nr.1 !!!
Detta verkar vara en länk med hyfsade priser skall ned själv nu i sommar då blir det väl en koll av faktiska priset för import. syrran köpte en beg autoroller7 -02 330 000sek utan frys o massor av annat, här får jag den troligtvis för 400 000sek på plats i SWE helt ny o med mycket mera utrustning!!!!
 
F

F.d. 2025

Guest
Sv: Privat Import!

Köper du en husbil i Tyskland ala Fiat nyare än 02 så kan du inte räkna med att använda den här hemma på vintern.
 
F

F.d. 25032

Guest
Sv: Privat Import!

Jag köpte min Roller Team av Palmovski, bra pris , bra utrustad.
Kan verkligen rekommendera dom.

Trots att jag importerat själv har jag blivit mycket väl bemött av Bengt i Örkelljunga när det gäller garantibesiktningarna. Dom har verkligen förstått att även vi privatimportörer är kunder som kommer att behöva service.

Det skiljer väl i utrustning i vissa fall men man får väl se till de behov man har.

/Bo

Ångra inte det du gjort, bara det du inte gjorde
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Privat Import!

För att använda en FIAT med Europa chassi i Sverige på vintern behöver man montera en förvärmning i vevhusventilationen. Hela satsen kostar ca 1700 kr - monteringen fixar du själv. Kablaget finns framdraget.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Privat Import!

ja det var ju en väldig skillnad från att inte kunna använda den alls till att kunna använda den efter att ha monterat en förvärmning :cool:

nu kan ju denne "man" också vara den tyska husbilstillverkaren, jag tror mig veta åtminstone ett märke som har det som standard även på bilar levererade i Tyskland
 
Toppen