• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Privat Import!

F

F.d. 6657

Guest
Hejsan alla ni i husbilsklubben!
Snart är jag också fullvärdig medlem, men nu ska jag berätta lite historik.
Jag/Vi har varit sugna på en Husbil efter nästan tjugo års ägande av husvagn. Så jag var på mässor och framförallt hos trevliga återförsäljare runt om i Sverige. Men kom ner i Tyskland i ett annat ärende, och fick se att det var ju helt andra priser där.
Efter några turer på mobile.de så blev det affär.
Köpte en ny Hobby i slutet av September fick transport hem på den i Oktober, allt lungt ända fram till Reg. besiktning.
Sen har det varit mycket med avgasreningskrav enligt EEG (från 1/10) och detta tosiga (tycker jag) personbilsklass två från den 1/5 -06.
Har ni frågor om import så har jag kanske svaren efter åtskilliga timmars samtal med våra myndigheter.
Jag tackar för detta mitt första inlägg. H. Olof
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Privat Import!

Hej
Nyfiken på vilka problem du råkade på vid reg.bes. Trodde att allt var OK eftersom bilen var ny dvs helbilsgodkänd. En annan undran är hur du gjorde med momsen eftersom du skriver att bilen var ny i Tyskland. Ser fram emot svaren eftersom jag själv har tänkt mig en import i vår.

Hejs
Claes
 
F

F.d. 6657

Guest
Sv: Privat Import!

Hejsan!

Jag har haft jätte problem sen jag fick hem bilen, kollade allt innan import, vägverket, skatteverket och bilprovningen.
Ingen viste något om att Husbilar skulle gå under Lastbilarnas avgasrening efter den 1/10-06. Som har varit fastslagit sen kanske sen 90-95 eller nåt sånt, vet ej.
Ringde iallafall Bilprovningen i mitten av September de sa inget, för att dom vista det inte.
Det blev antagligen ett paragraffel när tunga husbilar inte skulle vara lastbilar längre.
Sen hade jag givet vis otur med min Truma C6002 värmare att den skull uppgraderas
innan, Gas och Ventilationskontroll, men den besiktningen blev klar den 1/12-06.
Köper vi ett nytt fordon i Tyskland så får vi betala in momsen i Sverige!

P.S Jag ska registreringsbesiktigaga husbilen på onsdag. (men där har varit mycket mer äventyr ska du veta)
 
Senast redigerad av en moderator:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Privat Import!

Hej
Träffade en kille på en camping i Skåne förra sommaren som löst "nybilsproblemet/momsen" så att han hyrde husbilen de första 6 månaderna och sedan köpte den. Allt organiserat med handlaren i Tyskland. Ganska fiffigt.

Kör lungt

KalleiViken
 
F

F.d. 11846

Guest
Sv: Privat Import!

Hej Olof !
Har ju läst spaltmeter av hur bra det skall vara att inportera husbil
från Tyskland, det karnse inte är så lätt som det låter ?

:mad:
 
F

F.d. 6657

Guest
Sv: Privat Import!

Hej fralle! Det är inga problem om du tar en bil som är regad innan den 1/10 -06, någonstans i Europa, om där står A i ditt CoC papper eller ditt Fahrzeugbrief under avgaskontroll. Efter den 1/10 måste det sluta på B1,
Så här såg det ut i mitt "88/77*1999/96,A*2001/27A"
Men köper du en oregad kan det jäklas, men har du frågor så kanske jag kan hjälpa till.
 
Senast redigerad av en moderator:

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Privat Import!

Hej
Träffade en kille på en camping i Skåne förra sommaren som löst "nybilsproblemet/momsen" så att han hyrde husbilen de första 6 månaderna och sedan köpte den. Allt organiserat med handlaren i Tyskland. Ganska fiffigt.

Kör lungt

KalleiViken

Har hört flera som har följt ovanstående model. Att importera begagnat förefaller enklare. Såg några svenskar i Heiligehafen vid nyår som åkte en ny tyskregistrerad husbil. Något plus kan ju vara den sparade merkostnaden för momsen. Inte nu så stor skillnad eftersom momsen i Tyskland fom nyår är 19%. Men ändå en skillnad på 6%.

/Kurt
 
F

F.d. 6657

Guest
Sv: Privat Import!

Slutet Lyckligt, Allting Lyckligt!
Jo jag reg.besiktigade ju min Husbil i Onsdags.
(Allt gick ju bra efter alla intyg som jag fick införskaffa).
Bara för det där om avgasintyg från den 1/10-06 som ingen myndighet visste att det gällde Husbilar också.
Problemet uppkom den 1/5-06 då husbilarna klassades som personbil klass två!!???
Men nu har jag fått mitt efterlängtade Regnr. (XZD---) så den har äntligen blivigt försäkrad.

H. Olof
icon7.gif
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Privat Import!

Hej!
Skall hämta upp en ny Hobby Sphinx på Iveco-chassi i Tyskland i sommar (5,2 ton totalvikt). Blev lite förvånad då jag läste om Olofs problem. Har tidigare importerat en ny husbil under 3,5 ton men trodde allt skulle vara så mycket enklare nu med personbil II och CoC-dokument. När jag läser Olofs inlägg kan jag inte helt få klarhet i vad problemet egentligen bestod i, kan du utveckla.

Någon som hittat någon lösning på problemet med att man bara kan få en halvförsäkring i Tyskland. Svenska bolag vägrar ju försäkra innan registrering.

Anders Bengs
 
F

F.d. 2025

Guest
Sv: Privat Import!

Sant att det inte går att få en helförsäkring förrän den är registrerad. Trafik går ju bra.
Är ju en väldig risk att åka genom Tyskland utan stöld/vagnskada kan man tycka men man får ju väga förtjänsten mot risken.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Privat Import!

Märkligt bara att man inte skall kunna få en sådan försäkring. Inga problem att köpa en ny båt för flera miljoner var som helst i världen och direkt få den försäkrad.

Pratade med bilprovningen och Iveco. Är husbilen över 3,5 ton räcker det inte med CoC-dokumentet. Man måste ha ett intyg från tillverkaren av chassit (Iveco i mitt fall) om att motorn uppfyller 2005-års avgaskrav. Kan beställas med adress och chassinummer hos ulf.svensson@iveco.com tel 004544570521
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Privat Import!

Sant att det inte går att få en helförsäkring förrän den är registrerad. Trafik går ju bra.
Är ju en väldig risk att åka genom Tyskland utan stöld/vagnskada kan man tycka men man får ju väga förtjänsten mot risken.
Varför skulle det vara väldigt risk att åka genom Tyskland utan det?
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Privat Import!

Hej

Jag läste/hörde någonstans att man skulle ändra reglerna för de svenska försäkringsbolagen. Regeländringer innebar att man skulle kunna helförsäkra ett importfordon vid hemtransport. Jag vet inte säkert men tror att det grundade i ett EU beslut.

Jag har själv hämtat en nästan ny bil i Tyskland och man fick vara på helspänn för att inte hamna i någon olycka. Det kan ju räcka med att köra på ett djur.

Kenneth
 
Senast ändrad:

Petes Gotland

FD HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Gotland
HBK-Nr
21560
Medlemskap
2021
Sv: Privat Import!

Det går visst att helförsäkra både nya och begagnade bilar i Tyskland det är till och med så fiffigt att händer det något behöver man inte ens betala självrisk. Bla. Albinga tyskt försäkringsbolag med säte i Stuttgart.
 
F

F.d. 2025

Guest
Sv: Privat Import!

Vad jag vet så erbjuder inte husbilshandlarna i Tyskland annat än trafikförsäkring i dagsläget som också gäller i Sverige.
Själv har jag ingen större lust att åka med en husbil med enbart trafikförsäkring vare sig i Tyskland eller någon annan stans men trafiktätheten är väl större i Tyskland i stort sett.
Givetvis är det ju värdet på bilen som är avgörande kontra ens egen plånbok och vinsten vid köpet av husbilen som får avgöra vad gränsen går i risktagande.
 
F

F.d. 16671

Guest
Sv: Privat Import!

Hej

Någon som vet vad det kostar med reg. bes. ?
På Bilprovningens hemsida står det 2090 kr.....stämmer detta?
Jag har ju hört att det kostar 8000 kr å mer på vissa hemsidor...

Har hittat en kanonfin Burstner 2005 i norra Tyskland som jag vill köpa:D

OCH är det värt att välja en bil med klima / ac än en utan?

Tacksam för svar från en som snart äger en husbil.....

//Per
 
F

F.d. 2025

Guest
Sv: Privat Import!

Jag tror nog att en ac är en nödvändighet i åteminstonen halv och helintegrerade bilar.
Vad gäller besiktningskostnaden så kanske bilprovningen tar betalt för den ventilation/gasbesiktning som de också utför ibland då man i stället slipper åka till AVL i Stockholm.
Detta p.g.a. att biltypen ifråga redan är besiktad i landet.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Privat Import!

Håller med om AC.

I vår första husbil valde vi bort AC, och vi ångrade oss.

DS
 

andersson

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Skövde
HBK-Nr
36354
Medlemskap
2024
Sv: Privat Import!

Hej!
Ursprungskontroll, oreg ca:800
Första reg.besiktning ca:1100
Gaskontroll första ca:4500
Gaskontroll jämförande ca:1900
+ moms
/andersson
 
F

F.d. 6657

Guest
Sv: Privat Import!

Hejsan Anders Bengs!

Ursäkta dröjsmålet har inte internet i husbilen, (har tillbringat 250 mil, i fem härliga veckor, i mellan sverige och bohuslän i tjänstens vägnar, med husbilen.)
Du trodde det skulle bli lättare nu med pb2 och CoC-doc.
För det första är jag mycket tveksam att Tyskarna utfärdar CoC-doc till bilar över 3,5 ton, sen pb2 har igentligen inte med avgaskontrollen från den 1/10-06 att göra. För den gällde i hela europa. Så har fordonet bara varit reg. i europa innan den 1/10-06 så är det inga problem.
Min Fiat/Hobby var ny så jag fick snällt lyfta på kepsen och bocka för Svenska Fiat och betala 3500:- plus moms, och sen till ALKO.
Men står det B1 i slutet på avgaskontrollen är det lungt på mitt stod det A.

H.Olof
 
Toppen