F
F.d. 1470
Guest
Sv: Polarhusbil!
Jaha, då kör vi igen. Ja, efter att ha haft körkort sedan 1979, kört vintertid 1500 mil per år såsom tävlande och tränare i alpint, både i svensk, finsk och norsk fjällvärld samt alperna, både med personbil, fyrhjulsdrivna bilar och med husbil, med bästa däck, så kan jag lugnt säga att jag känner igen både gungmetoden och ägget under gaspedalen. Har du klättrat 800m vertikalt oplogat upp till Gaustablick, eller i snöfall 1300 höjdmeter med 13% lutning på enkelriktad serpentinväg vintertid till Samnaun i Schweitz?
Skulle du ha läst vad vi skrivit tidigare så förstår du kanske också att det är stor skillnad på att köra Polars med flera liknande baktunga långtradare och din bil. Nu har jag sagt det en gång till.
En liten anekdot. Senaste vinter hade vi ett ymnigt snöfall när Swedoor skulle leverera en husdörr till vårt hus i Ulricehamn. Villaområde med knappt märkbart lutning på den asfalterade oplogade vägen. Efter att de själva under 15 minuter försökt komma loss när de skulle hem lyckades jag övertyga dom om att jag har stor erfarenhet av detta, speciellt från husbilsvärlden. Jag lyckades med ytterst förfinad hantering av bilen få ut den på stora vägen men det var verkligen på håret att det gick. Backade (!!) därefter uppför ut vår husbil (med bakhjulsdrift) utan det minsta hjulspinn. Hantverkarnas bil - en Fiat Ducato....
Anders
Jag blir så glad när jag läser sådana här trådar, inte skadeglad utan glad för att jag aldrig har några problem med min lilla Peugeot Boxer. Jag kör året runt med framhjulsdrift och rejäla däck och tar mig fram överallt, både i Salobrenas fågelsjö och "hemska backen i Stala". Svårare än så kan det väl inte bli om man inte ger sig ut i väglöst land i vildmarken förståss men det är väl inte meningen att en husbil ska vara teränggående! Ibland undrar jag, när jag läser sådana här trådar, om de som fastnar överallt känner till "gungmetoden" eller om de bara har undermåliga däck.
Jappe
Jaha, då kör vi igen. Ja, efter att ha haft körkort sedan 1979, kört vintertid 1500 mil per år såsom tävlande och tränare i alpint, både i svensk, finsk och norsk fjällvärld samt alperna, både med personbil, fyrhjulsdrivna bilar och med husbil, med bästa däck, så kan jag lugnt säga att jag känner igen både gungmetoden och ägget under gaspedalen. Har du klättrat 800m vertikalt oplogat upp till Gaustablick, eller i snöfall 1300 höjdmeter med 13% lutning på enkelriktad serpentinväg vintertid till Samnaun i Schweitz?
Skulle du ha läst vad vi skrivit tidigare så förstår du kanske också att det är stor skillnad på att köra Polars med flera liknande baktunga långtradare och din bil. Nu har jag sagt det en gång till.
En liten anekdot. Senaste vinter hade vi ett ymnigt snöfall när Swedoor skulle leverera en husdörr till vårt hus i Ulricehamn. Villaområde med knappt märkbart lutning på den asfalterade oplogade vägen. Efter att de själva under 15 minuter försökt komma loss när de skulle hem lyckades jag övertyga dom om att jag har stor erfarenhet av detta, speciellt från husbilsvärlden. Jag lyckades med ytterst förfinad hantering av bilen få ut den på stora vägen men det var verkligen på håret att det gick. Backade (!!) därefter uppför ut vår husbil (med bakhjulsdrift) utan det minsta hjulspinn. Hantverkarnas bil - en Fiat Ducato....
Anders
Senast redigerad av en moderator: