• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Polarhusbil!

F

F.d. 1470

Guest
Sv: Polarhusbil!

Jag blir så glad när jag läser sådana här trådar, inte skadeglad utan glad för att jag aldrig har några problem med min lilla Peugeot Boxer. Jag kör året runt med framhjulsdrift och rejäla däck och tar mig fram överallt, både i Salobrenas fågelsjö och "hemska backen i Stala". Svårare än så kan det väl inte bli om man inte ger sig ut i väglöst land i vildmarken förståss men det är väl inte meningen att en husbil ska vara teränggående! Ibland undrar jag, när jag läser sådana här trådar, om de som fastnar överallt känner till "gungmetoden" eller om de bara har undermåliga däck.

Jappe

Jaha, då kör vi igen. Ja, efter att ha haft körkort sedan 1979, kört vintertid 1500 mil per år såsom tävlande och tränare i alpint, både i svensk, finsk och norsk fjällvärld samt alperna, både med personbil, fyrhjulsdrivna bilar och med husbil, med bästa däck, så kan jag lugnt säga att jag känner igen både gungmetoden och ägget under gaspedalen. Har du klättrat 800m vertikalt oplogat upp till Gaustablick, eller i snöfall 1300 höjdmeter med 13% lutning på enkelriktad serpentinväg vintertid till Samnaun i Schweitz?

Skulle du ha läst vad vi skrivit tidigare så förstår du kanske också att det är stor skillnad på att köra Polars med flera liknande baktunga långtradare och din bil. Nu har jag sagt det en gång till.

En liten anekdot. Senaste vinter hade vi ett ymnigt snöfall när Swedoor skulle leverera en husdörr till vårt hus i Ulricehamn. Villaområde med knappt märkbart lutning på den asfalterade oplogade vägen. Efter att de själva under 15 minuter försökt komma loss när de skulle hem lyckades jag övertyga dom om att jag har stor erfarenhet av detta, speciellt från husbilsvärlden. Jag lyckades med ytterst förfinad hantering av bilen få ut den på stora vägen men det var verkligen på håret att det gick. Backade (!!) därefter uppför ut vår husbil (med bakhjulsdrift) utan det minsta hjulspinn. Hantverkarnas bil - en Fiat Ducato....

Anders

Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Jappe

Att du inte fastnar beror på att du har en liten bil med en stor del av tyngden över de drivande hjulen. Bygg ut bilen några meter bakåt så får du se hur det går!
Den lilla framhjulsdrivna plåtis (MB 206D) jag körde för 30 år sedan tog sig också fram, även om det ibland behövdes kedjor i vinterfjällen. Men att dra släp i vinterföre gick inte.

aake

Ser att Anders kom före medan jag skrev.

Kjell

HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2025

Har fått bilder från Polar på den nya husbilen, de som besöker Elmia kan titta och 'klämma' på plats.
Fotograf Gösta Wendelius har ställt de här fyra bilderna till förfogande.

Bilagor

• Polarhusbil1.jpg
    Polarhusbil1.jpg
    76,7 KB · Visningar: 262
  • Polarhusbil2.jpg
    Polarhusbil2.jpg
    86,7 KB · Visningar: 262
  • Polarhusbil3.jpg
    Polarhusbil3.jpg
    159,3 KB · Visningar: 9
  • Polarhusbil4.jpg
    Polarhusbil4.jpg
    158,7 KB · Visningar: 10
  • GWsmall.jpg
    GWsmall.jpg
    25,7 KB · Visningar: 262
R

Resenären

Guest

Är det denna "fågelsjö" du menar Jappe? :D

Bilagor

• Salobr..jpg
    Salobr..jpg
    482,3 KB · Visningar: 2

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Ja resenären, det är nog samma fågelsjö! Senast jag var där i vintras var där ett rikt fågelliv med många intressanta arter, inte bara häger!

Salo.jpg

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Nä JandersB, jag har inte varit i Samnaun men jag har varit på Stilfserjoch i snöstorm och lite varstans men jag har alltid sett till att jag har varit i rätt sorts bil vid rätt tillfälle. Jag menar alltså att vill man absolut uppsöka besvärliga ställen så bör man väl välja bil därefter! Enkelt va?

Jappe

F

F.d. 1470

Guest

Nä JandersB, jag har inte varit i Samnaun men jag har varit på Stilfserjoch i snöstorm och lite varstans men jag har alltid sett till att jag har varit i rätt sorts bil vid rätt tillfälle. Jag menar alltså att vill man absolut uppsöka besvärliga ställen så bör man väl välja bil därefter! Enkelt va?

Jappe

Jo, det är precis vad jag säger. Och besvärliga ställen är överallt där det kan bli halt.

Anders

F

F.d. 3077

Guest

Även undertecknad måste ge sej med i leken.
Att Polar bygger fina vinterfordon är ju allom känt,men,men, en 3 axlig bil med framhjulsdrift,där bet dom sej i tummen tycker jag,2 axlar räcker gott och väl,fler axlar fler problem,inte bara vinter,(dom är väl tänkta att flyttas vintertid ???),Samma sak gäller Kabes 3 axling.
Vi har haft husbilar i åkeriet som följebilar,kontor och bostad,både fram och bakhjulsdrivna,2 axliga, en 3 axlig skulle ALDRIG komma på fråga.
Alla sorts väder, mest norröver och ca,50 000 mil,med h-b så en viss erfarenhet har det blivit.
Håller fullständigt med Anders och Aake
Bernt

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022

Har fått bilder från Polar på den nya husbilen, de som besöker Elmia kan titta och 'klämma' på plats.
Fotograf Gösta Wendelius har ställt de här fyra bilderna till förfogande.

Val av träslaget får mig att tänka på gamla öst och dess inredning dom borde kunnat valt något bättre till Mässan annars fin bild vid vattnet:D

F

F.d. 13449

Guest

Tack Kjell!! Äntligen det vi vill veta om Polarbilen, inredning o planlösning, men var är toautrymmet????
Duschen ser ju ut att vara på höger sida, så troligtvis på vänster, men ser inte så bra med de bilderna.
Tycker själv att träslaget var riktigt schysst och inredningen såg bra ut, men måste hålla med om att de får nog svårt att ta över kunder från andra märken.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag tror att dom med lite tur får ett skapligt antal f.d. Polar husvagnsägare som kunder, ungefär på samma sätt som Kabe har?! Jag tycker dessutom att inredningen är snygg! :cool:

Toppen