• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Polarhusbil!

F

F.d. 1470

Guest
Sv: Polarhusbil!

Som jag skrev i förra inlägget, jag är med i diskussionen för de som frågar efter vinteregenskaper, inte om man kan stå på sportlovet vid en elstolpe på Tandådalens camping på en förbokad plats 6 månader innan. Dessa är mycket flera än vad du verkar tro och inte alls något extremanvändande av några få. Däremot, marknadsför man sig som bra för vinteranvändande och sedan inte är det, något som är extremt vanligt bland tillverkare och importörer i Sverige, är risken stor att användandet av husbilen på vintern blir extremt obekvämt och att tillverkaren får extremt missnöjda kunder, något som ingen borde vilja eftersträva.

Jag eftersträvar inte att alla i Sverige skall köpa en vinterkompetent husbil - däremot att inte så många tillverkare och säljare skall rekommendera och försöka övertyga kunder utifrån extremt begränsad egen erfarenhet. Under de år jag handlat husbil har vinterkompetensen hos handlarna varit skrämmande låg och de utgår helt klart från andvändartypen som jag beskrev ovan. Normalt har jag fått utbilda dom i köpprocessen - inte tvärtom.

Jag upprepar också att dessa bilar inte alls behöver kosta vad du anger. Jag har redan gett exempel på detta så jag kanske inte behöver ta det igen.

Jag håller inte med om din analys av vad Polar behöver göra. Vad tillför Polars husbil just nu som inte redan finns i flera utförande från stora serietillverkare från centraleuropa? Vad kan Polar konkurrera med - knappast stora serier och lågt pris. Något annat? Är man ny och inte har ett varumärke så måste man hitta nischer. Nu riktar man sig inte mot en nisch och försöker sälja på att man har vinterkompetens (sitt varumärke från husvagnssidan)och gör en framhjulsdriven långtradare med garage bak. Skorrar lite illa i mina öron.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.502
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Polarhusbil!

Hur många av sveriges husbilar rullar överhuvud taget på vintern? 5% eller mindre? Hur många har vinterdäck och ev. vintertäcke. Vad vi kanske tycker är många husbilar på parkeringarna på olika skidorter rör väl sig om 10-50 st på varje ställe när det är många,
ibland är man nästan ensam. Var i Tandådalen på Påsk, det var kanske 20-25 husbilar på parkeringen där, mitt i högsta högsäsong. Några till på campingarna. Det är väldigt lätt att bli hemmablind om man inte ställer de verkliga talen i relation. Det sägs att vi har 50.000 husbilar i Sverige, inte är något större antal av dessa ute och kör i extremväder på vintern?! Och önskar heller inte göra det, för många är husbilen ungeför som en båt med lite längre säsong, sedan är det skönt att ställa undan den ett tag och drömma om nästa års turer, som kanske börja 1:a April eller så! :)
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Polarhusbil!

För det första håller jag inte med om att det är ett litet antal som använder husbilen på vintern med krav på komfort och frihet. 20-30 husbilar på parkeringen bara i Tandådalen tycker jag är ett högt tal. Och läser du Promobil eller Reisemobil-International så kan du konstatera att de anser att en av de stora trenderna just nu är att allt fler använder husbilarna alltmer på vintern.

Oavsett antal, de som är intresserade av använda husbilen på vintern har väl rätt att få kompetenta råd och inte behöva gå på okunnigat säljsnack eller troende från sådana som inte använder husbilen på vintern eller kör en enstaka resa till en camping.

Jag själv tycker husbil är mycket sämre än båt på sommaren och ställer av husbilen 1:a april och drömmer om vinterturer.

Om Polar (och Kabe) påstår sig sälja vinteroptimerade husbilar och vi som kör mycket på vintern påpekar att så kanske inte är fallet och eller att det finns andra som löser detta bättre, så är jag övertygad om att det finns många som kan vara intresserade av detta förutsatt att de vet utfrån vilka förutsättningar vi ger våra råd.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.502
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Polarhusbil!

Jag håller i viss mån med dej, men man skall ju heller inte påstå att det behövs några extrema husbilar för att åka till våra vanligaste skidorter några gånger per år , för det stämmer inte! Att du sedan har valt att bara köra husbil på vintern gör ju att det är du som är ganska ovanlig, och då gör ju du dina bedömningar därifrån. :)
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Polarhusbil!

Jag har ju inte heller sagt att man behöver extrema husbilar för att åka till fjällen på sportlovet, jag har överhuvudtaget inte pratat om extrema bilar. Bilen på bilden tidigare i tråden är extrem.

Jag har informerat om vad man bör tänka på om man vill kunna använda sin husbil på vintern ungefär som på sommaren, så att de som vill kunna göra detta kan köpa rätt produkt. Och jag gör detta med viss frenesi eftersom väldigt mycket sägs av både tillverkare och säljare utan att de i sin tur anger vilken typ av användning de utgår ifrån.
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Polarhusbil!

Vad tillför Polars husbil just nu som inte redan finns i flera utförande från stora serietillverkare från centraleuropa? Vad kan Polar konkurrera med - knappast stora serier och lågt pris. Något annat? Är man ny och inte har ett varumärke så måste man hitta nischer.
De kunde t.ex. byggt en vinterhusbil med hög aktiv (körsäkerhet) och hög passiv säkerhet (krocksäkerhet). För att löpa linan ut en planlösning som ger en högre säkerhet där passagerarna i bodelen sitter en bit ifrån väggen i en robust konstruerad bodelskaross. Eller varför inte en vinterhusbil byggd på ett chassi med dubbelhytt?
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Polarhusbil!

Hej!
Tjatigt ämne det här med vad som är vinterbil eller ej, jag står på mej att det först och främst är en gasolfråga...om jag gör av med 3 kg el. 4 kg gasol/dygn under en viss temperatur, sedan är ju smaken som baken "delad" om jag vill ha extra faciliteter som golvvärme kanske vattenburet värmesystem m.m och då kostar ju bilen genast lite mer.
Jag själv har en Burstner som jag anser äger tillräckliga egenskaper för åretruntbruk, bl.a el-golvvärme (kräver förstås elstolpe) dieselvärmare (kylvattenbaserad), isolerade tankar samt ett elverk som jag har med mig från oktober till mars,apri dessutom har jag rostskyddat bilen, inga problem vi bodde i bilen i 7 månader och hade det varmt och skönt när det blåste kallt och var ner till - 24 grader utan vintertäcke endast fönsterskydd från insidan!

Jag behöver inte någon "uttalad" vinterbil även om jag inte har något emot något av dessa märken....för jag har en redan!:D

Pilot:)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Polarhusbil!

Vem är det egentligen som är tjatig?

Vi som varit med ett tag vet att en baktung framhjulsdriven husbil slirar t.o.m. på vått gräs och inte ens tar sig fram lika bra som en personbil i vinterföre. Det gjorde min Kabe på MB-chassie, men värmekomforten var inte bra; det räcker inte med ett tjockt draperi för att slippa kallras (och kondens på frontrutan).

Den enda anledningen att fortsätta denna diskussion är av omtanke om nytillkomna som står i valet att välja bil. Många kommer troligen från husvagnscamping och blir sannolikt besvikna sin första vinter med husbil.

JAndersB har på ett föredömligt sätt sammanfattat de krav förstagångsköparen bör ställa på en vinterduglig bil. Att sedan en del av oss har speciella behov är en annan historia.

aake
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Polarhusbil!

Hej jag kommit från husvagnscamping i 40 år och är ännu inte besviken på min vinter bil
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Polarhusbil!

Interessant att följa diskussionen; lycka till, Polar! Måste vara bra att ha flera fötter i grunden?
Sen var det framhjulsdrift och vinter. Har en Adria på Fiat med ca 2.5 meter garage bak. Har varit på tur ned till -31 grader. 17+ inomhus, men brukte 11 kg gas på 2 dager! Kanske Polar varit bättre? Oavsett - om man kommer fram, slirar etc beror i stor grad på vilka DÂCK man har. Och jag har inte hatt behov av kjedorna i garaget. Jag köper däck beroende på olika tester och så långt har jag betalat lite mera,, men alltid hunnit till mål, sommar, höst och vinter!
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Polarhusbil!

Nu börjar jag förstå att det beror på bakdjulsdriften att långtradarna hänger i backarna på vintern, man lär sig alltid något nytt.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Polarhusbil!

Fram eller bakhjulsdrift går att diskutera i evigheter.
Själv föredrar jag framhjulsdrift i snö, fast ligger tyngden på bakaxeln så går det attdiskutera.
Kör man fast i snö med en bakjulsdriven bil så är det svårare att komma loss.
Med en framhjulsdriven bil kan man svänga med drivhjulen och komma loss.

Här är en rapport från Trafiksäkerhetsverket.
http://www.trafikverket.se/PageFiles/30772/fram_och_bakhjulsdrift_osten_johansson.pdf
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Polarhusbil!

BeRoka
Några gånger har jag föreslagit att man enbart bör skriva om nackdelarna med det egna husbilsmärket, på detta blir man snart expert. Fördelarna (om några) brukar försäljare vara bra på att framhålla.
Själv har jag under de gångna åren sedan -79 haft ett par hembyggen på MB-chassier, en Niesmann, en Pillos (4WD), en Dethleff, en camper på 4WD pick-up och en Kabe före min nu aktuella plåtis och har efter bästa förstånd försökt förmedla vad som felar och vad som borde förbättras på de fabrikstillverkade fordonen.
Försök du också!
aake
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Polarhusbil!

Nu börjar jag förstå att det beror på bakdjulsdriften att långtradarna hänger i backarna på vintern, man lär sig alltid något nytt.

Men Beroka, detta har vi ju diskuterat tidigare, känns ju ganska meningslöst att behöva dra samma diskussion igen. Fråga om du inte förstår tidigare förklaringar, annars kanske du skall låta bli att komma med dessa påståenden igen.

Samma diskussioner återkommer igen och igen så det känns ganska meningslöst att vi forsätter att kasta åsikter i huvudet på varandra. Skall vi göra det så bör vi då börja med att dra våra CV så att andra läsare kan utvärdera vad vi har för erfarenheter. Jag och många andra har gjort det och hittills har jag inte stött på någon som redovisat mer erfarenhet av vintercamping och som med samma kravspec som jag kunnat övertyga mig om att det kan uppnås med sommarbilar. Återigen, man kan tälta på Mount Everest utan värme över huvudtaget så kan vi vänligen prata utifrån samma förutsättningar om vi skall prata överhuvudtaget.

Skall den här tråden fortsätta (helst inte) enligt sitt ämne så väntar jag fortfarande på svar på vad Polar tillför till marknaden som inte redan finns förutom ett oslagbart högt pris.

Anders
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Polarhusbil!

Fram eller bakhjulsdrift går att diskutera i evigheter.
Själv föredrar jag framhjulsdrift i snö, fast ligger tyngden på bakaxeln så går det attdiskutera.
Kör man fast i snö med en bakjulsdriven bil så är det svårare att komma loss.
Med en framhjulsdriven bil kan man svänga med drivhjulen och komma loss.

Här är en rapport från Trafiksäkerhetsverket.
http://www.trafikverket.se/PageFiles/30772/fram_och_bakhjulsdrift_osten_johansson.pdf

Se inlägget ovan. Fundera igenom var tyngdpunkten ligger på en personbil, husbil och en långtradare. Fundera sedan på om det är viktigare för svensson i en volvo att undvika sladd eller komma loss i en snödriva. Läs dessutom mitt inlägg rörande detta tidigare i annan tråd så slipper jag dra det igen.

Anders
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Polarhusbil!

Sedan finns det ju mer objektivt utförda tester. Promobil 2008-12 publicerade bifogat test. För er som inte kan tyska så lyder slutklämmen såhär:

"Svagheter har båda systemen (fram- bakhjulsdrift min anm) vintertid. Ser vi dock bara till fäste är med dessa tungt belastade bakaxlar, bakhjulsdrift klar segrare. Bättre blir det bara med fyrhjulsdrift."
 

Bilagor

  • PRO_12_08_traction.pdf
    603,2 KB · Visningar: 15

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Polarhusbil!

Anders

Lite problem att öppna din bifogade fil (antivirusprogrammet?), men det gick till slut. Mycket redig och välgjord test. Tack för detta.

aake
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Polarhusbil!

Jag blir så glad när jag läser sådana här trådar, inte skadeglad utan glad för att jag aldrig har några problem med min lilla Peugeot Boxer. Jag kör året runt med framhjulsdrift och rejäla däck och tar mig fram överallt, både i Salobrenas fågelsjö och "hemska backen i Stala". Svårare än så kan det väl inte bli om man inte ger sig ut i väglöst land i vildmarken förståss men det är väl inte meningen att en husbil ska vara teränggående! Ibland undrar jag, när jag läser sådana här trådar, om de som fastnar överallt känner till "gungmetoden" eller om de bara har undermåliga däck.

Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Polarhusbil!

Har kjørt meg fast to ganger med husbil på Fiat Ducato 1999 modell:
Inne på en camping kom jeg på skrå over en senkning i bakken, usynlig på grunn av gresset. Det ble full stopp! Ene forhjulet hadde 5 cm luft under seg. Litt håndkraft og hjulet fikk bakkekontakt og vi kunne fortsette.
Andre gangen også på campingplass sviktet gressmatten og bilen sank ned i leire, denne gangen trengte vi en tung 4x4 for å komme løs. Har med dagens bil på Iveco Daily med diffsperre hatt bruk for sperren ved et par annledninger, på vått gress, og her snakker vi om en aksellast på nesten 4 tonn.
 
Toppen