F
F.d. 1470
Guest
Sv: Polarhusbil!
Som jag skrev i förra inlägget, jag är med i diskussionen för de som frågar efter vinteregenskaper, inte om man kan stå på sportlovet vid en elstolpe på Tandådalens camping på en förbokad plats 6 månader innan. Dessa är mycket flera än vad du verkar tro och inte alls något extremanvändande av några få. Däremot, marknadsför man sig som bra för vinteranvändande och sedan inte är det, något som är extremt vanligt bland tillverkare och importörer i Sverige, är risken stor att användandet av husbilen på vintern blir extremt obekvämt och att tillverkaren får extremt missnöjda kunder, något som ingen borde vilja eftersträva.
Jag eftersträvar inte att alla i Sverige skall köpa en vinterkompetent husbil - däremot att inte så många tillverkare och säljare skall rekommendera och försöka övertyga kunder utifrån extremt begränsad egen erfarenhet. Under de år jag handlat husbil har vinterkompetensen hos handlarna varit skrämmande låg och de utgår helt klart från andvändartypen som jag beskrev ovan. Normalt har jag fått utbilda dom i köpprocessen - inte tvärtom.
Jag upprepar också att dessa bilar inte alls behöver kosta vad du anger. Jag har redan gett exempel på detta så jag kanske inte behöver ta det igen.
Jag håller inte med om din analys av vad Polar behöver göra. Vad tillför Polars husbil just nu som inte redan finns i flera utförande från stora serietillverkare från centraleuropa? Vad kan Polar konkurrera med - knappast stora serier och lågt pris. Något annat? Är man ny och inte har ett varumärke så måste man hitta nischer. Nu riktar man sig inte mot en nisch och försöker sälja på att man har vinterkompetens (sitt varumärke från husvagnssidan)och gör en framhjulsdriven långtradare med garage bak. Skorrar lite illa i mina öron.
Som jag skrev i förra inlägget, jag är med i diskussionen för de som frågar efter vinteregenskaper, inte om man kan stå på sportlovet vid en elstolpe på Tandådalens camping på en förbokad plats 6 månader innan. Dessa är mycket flera än vad du verkar tro och inte alls något extremanvändande av några få. Däremot, marknadsför man sig som bra för vinteranvändande och sedan inte är det, något som är extremt vanligt bland tillverkare och importörer i Sverige, är risken stor att användandet av husbilen på vintern blir extremt obekvämt och att tillverkaren får extremt missnöjda kunder, något som ingen borde vilja eftersträva.
Jag eftersträvar inte att alla i Sverige skall köpa en vinterkompetent husbil - däremot att inte så många tillverkare och säljare skall rekommendera och försöka övertyga kunder utifrån extremt begränsad egen erfarenhet. Under de år jag handlat husbil har vinterkompetensen hos handlarna varit skrämmande låg och de utgår helt klart från andvändartypen som jag beskrev ovan. Normalt har jag fått utbilda dom i köpprocessen - inte tvärtom.
Jag upprepar också att dessa bilar inte alls behöver kosta vad du anger. Jag har redan gett exempel på detta så jag kanske inte behöver ta det igen.
Jag håller inte med om din analys av vad Polar behöver göra. Vad tillför Polars husbil just nu som inte redan finns i flera utförande från stora serietillverkare från centraleuropa? Vad kan Polar konkurrera med - knappast stora serier och lågt pris. Något annat? Är man ny och inte har ett varumärke så måste man hitta nischer. Nu riktar man sig inte mot en nisch och försöker sälja på att man har vinterkompetens (sitt varumärke från husvagnssidan)och gör en framhjulsdriven långtradare med garage bak. Skorrar lite illa i mina öron.