• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Polarhusbil!

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2025
Fredagen den 2 september 2011 blev en märkesdag för Polar, husvagnstillverkaren i Dorotea.
Då rullade den första husbilen från Polar ut ur fabriken.

Det är en boggiebil byggd på ett Fiatchassie, vinterbonad, och med "hög grundutrustning".

Priset för den påkostade husbilen beräknas till 1,3 mkr och tjejerna och killarna på Polar har jobbat hårt för att hinna få husbilen klar så att den ska kunna presenteras på ELMIA.

Marknadschef Iva Jakobsson på Polar säger vidare att kapacitet finns för att tillverka mellan 50 och 100 husbilar under 2012 men att det finns en del arbete kvar innan det går att starta en serieproduktion i Dorotea.

Förväntningarna från branchfolk är "mycket uppskruvade" och det kan man förstå med den långa erfarenhet av husvagnstillverkning som Polar i Dorotea har.

Ska man spekulera lite så kan beslutet från Polar att bygga husbilar till viss del bero på nedgång i husvagnsförsäljningen.
Polarfabriken har tidigare tyvärr också varslat personal om uppsägning och man får nu hålla tummarna för att den nya husbilen ska få ett gott mottagande av kunderna.

HBK:are och andra på ELMIA har chansen att personligen få se Polarfabrikens nya produkt och får kanske även se ett litet paradigmskifte för Polar när de nu börjar bygga husbilar...
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Polarhusbil!

Ja vi får verkligen hoppas att dom lyckas, vi behöver fler svensk tillverkade husbilar.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Polarhusbil!

Behöver vi det? Ytterligare en som tillverkar en jättelång baktung husbil med framhjulsdrift och kallar den vinterbil....Vad tillför denna bil som inte finns redan?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.502
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Polarhusbil!

Det kan nog fungera för de flesta, här verkar vinterbil betyda att bilen är välisolerad med golvvärme, alla kör inte som du eller aake. Jag kör ju framhjulsdrivet även på lite udda ställen på vintern, och har inte behövt kedjorna ännu. Dock har vi inte så långt överhäng och inget garage heller, så trycket på drivhjulen är rätt o.k. 1750 Kg enligt tyska polisen.:) Sedan är det väl bra om det blir arbetstillfällen i Dorotea i stället för någonstans i Tyskland? :wideeyed:
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Polarhusbil!

Men min poäng är just att framhjulsdriften inte (bara) skapar problem på någon liten skogsväg i norrland utan vid vilket rödljus som helst vid lite snöfall i t.ex. Hässleholms centrala delar. Som tidigare skrivits kör jag ca 1500 mil per år, och 95% vintertid och har nu prövat följande:

TEC halvintegrerad Fiat med överhäng bak med garage 6m - betyg: värdelös på vinterväg.

Dethleffs Esprit helintegrerad Fiat med överhäng bak med garage 6,5 m - betyg: snökedjor på på horisontella parkeringen till Alebacken i Göteborg. Om alla satte sig i framsätet klättrade den ibland OK.

Frankia helitegrerad 7,3 m utan garage bak och med lång hjulbas med skidorna lastade i dubbelgolvet mellan hjulen. Nästan OK men helintegrerade inget skoj på vintern. Torkarna frös vid varje snöfall (rengörning var 5 km) och lamphusen murades igen. Och så vintertäcket m.m....

Nu Concorde 8,3 m Iveco med dubbelhjul. Och som jag skrivit innan - lika bra fäste som en 4x4.

Tycker det är synd att ett varumärke som är förknippat med vinteregenskaper skall kanske förespegla mindre erfarna att de kan göra ett bra köp om de vill ha sådana egenskaper. Då tror jag dessa husbilsägare inte bryr sig så mycket om vart lönen till byggarna hamnar. Sveriges ekonomi extremt exportberoende så hoppas inte utländska kunder av svenska produkter tänker likadant.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.502
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Polarhusbil!

Som jag skrev förut, din körning är nog ganska extrem, att bygga bilar i Sverige med de vinteregenskaper som du önskar skapar nog en rätt smal målgrupp med tanke på priset.
1,3 miljoner är ju redan högt? :confused:
 
R

Resenären

Guest
Sv: Polarhusbil!

Ett bra grepp vid start, är inte bara ett behov vid vinterkörning! Även söderut har det stor betydelse. Stod vid ett tillfälle på gräsfäldt i Salobreña i Spanien. Under natten kom det rätt många milimeter regn med resultatet att underlaget blev såphalt. Bara vi med bakhjulsdrivning kunde ta oss därifrån. Stora bilar med framhjulsdrift var hjälplösa.
Även vid start i samband med bakåtlutning och utfart från sidogata(söderut kan vara rätt så kuperat även i byerna), så stod ofta framhjulsdrivna husbilar och snurrade med hjulen. Min bakhjulsdrivna bil, hade aldrig problem.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Polarhusbil!

Nej, det behöver inte bli dyrt. Tänk om Polar gjort såhär, då skulle jag också ställt mig upp och jublat.

Tagit nya Renault Masterchassit som finns med bakhjulsdrift, eller Mercedes med Alko. Byggt en bil som Frankia FF4, med sittgruppen bak och med en enkel avstängning mot förarhytten. Eller som Adria gör med Matrix Supreme, med höjsäng fram över en så stor sittgrupp så man kan avvara hytten, men med en isolerad avstängning av förarhytten och med tvärställd dubbelsäng bak med instigning oberoende av den andra som sover där. Vissa vill ju ha fasta sängar tillgängliga (medan t.ex. USA och England kan undvara det). Dubbelgolv med golvvärme, vattenburen värme, eller teknisk dubbelgolv eller enkelgolv med värmeslingor inbyggt men låtit bli att som Adria ha gråvattentanken så att kranen fryser (se Promobils test).

Eller som Dethleffs Alpa eller Frankia A50 plus om man vill ha Alkov, men annat chassi.

För någonstans runt 750000-900 000 (Frankia FF4 på Mercedes Alko kostar ca 890000) skulle men få en kompetent vintervil som motsvarar sveriges "lagomhusbil", delintegrerad med dubbelsäng, runt 7,3 m.

Vinterbil har diskuterats i evighet innan och vi har ofta berört problematiken med att vi pratar utifrån olika förutsättningar. Mina inlägg baseras hela tiden på att jag vill hjälpa folk som frågar om vinteregenskaper och utifrån att husbilen skall erbjuda samma komfort på vintern som på sommaren. Kunna frikampa, kunna ta sig fram och inte behöva krångla allt för mycket för att inte behöva frysa.

Återigen, man kan tälta på Mount Everest utan vattenburen värme och man kan ta sin dåligt isolerade halvintegrerade med luftvärme till fjällen på ett sportlov och ha tur med väglaget, koppla upp sig på en elstolpe, dra in några värmefläktar och ha en spann under gråvattentankens utlopp. Men det är inte utifrån dessa lite karrikerade scenarior jag skriver.
 
Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Polarhusbil!

JAndersB

Bra! Kloka synpunkter, men allting blir av någon anledning mycket dyrare i Sverige.

aake

PS. Regn idag och det gick inte backa loss från gräsmattan med bakhjulsdrift, men inget problem när man har dolda resurser!

Redigerat stavfel
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.502
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Polarhusbil!

Ja om bilen kostar Ca 1,3 miljoner på framhjulsdrivet Fiatchassie, så brukar ju man höra att det kostar 100-150' extra med Mercedes, skall man sedan ha Mercedes med Alko och tandemaxlar? Det chassiet har väl Rapido monopol på? Det driver dessutom bara på en axel, så dom måste ta till diverse knep för att få den att driva bra, trots "bakhjulsdrift" :confused:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Polarhusbil!

Ett bedre alternativ kan være Iveco Daily chassi, flere størrelser å velge mellom fra 3500 kg til 7500 kg totalvekt. Disse kan leveres med luftfjæring på bakakselen. Mulig oppsjon er både ESP og diffsperre sammen med automatisert veksellåda.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.502
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Polarhusbil!

Jag kan tänka mej att även Ivecochassiet blir betydligt dyrare än Fiat, sedan blir det ju en helt annan typ av bil med dubbelhjul och lastbilschassie? Kanske inte den målgrupp som Polar satsar på? :)
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Polarhusbil!

Som sagt, Renault finns nu med bakhjulsdrift till samma pris som Fiat. Mercedes "bara" ca 50000kr dyrare än Fiat hos Frankia men kanske också har vissa fördelar förutom bakhjulsdrift. Och jag trodde vi redan lämnat priset 1,3 miljoner, det måste inte vara en Concorde/Chartago/N&B om bara de andra tillverkarna tänker till.

Som flera påpekat finns även Iveco med bakhjulsdrift och riktig diffspärr, knappast dyrare än dubbelbogie Fiat med Alko och innebär inte så mycket mer lastbil än Fiat med dubbelaxel eftersom man redan passerat 3,5 ton. Samma motor som Fiat och körbarheten likvärdig.

Så återigen, jag tycker Polar saknar visioner och skyller på att Pilotegruppen har ensamrätt på Mercedes med Alko och dubbla axlar, som redan i sig inte är det optimala för vinterbruk.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.768
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Sv: Polarhusbil!

Det har skrivits tidigare och måste påpekas igen. Vi har olika krav på "vinterbil"! I södra Sverige har vi ingen snö på vägarna, men ofta halt som fn och bara några få minusgrader
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.502
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Polarhusbil!

Många av de så kallade "vinterbilarna" köps nog inte för att i huvudsak köra omkring i besvärliga förhållanden (-30 grader och snöstorm) utan i förhoppningen att man får en tålig bil med bra värme och bra komfort även när inte solen skiner. Hur många av sveriges husbilar körs överhuvudtaget i vinterväglag? Att i det läget konstruera en husbil för några få extrema användare, och som på grund av väldigt korta serier får ett pris uppåt 1,5 till 2 miljoner tror jag vore ekonomiskt självmord. Polar behöver i stället få upp antalen så att de kan köpa in chassier m.m. till ett acceptabelt pris. Export kan nog för närvarande glömmas p.g.a. prislappen. Inte ens Kabe hade sina husbilar med i Düsseldorf! Bara husvagnar!
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Polarhusbil!

Montreal

Vid -30 brukar det vara högtryck och problemfria körförhållanden, men svårt vinterväder kan komma när man inte är förberedd.
I början av 90-talet överraskades jag av snöstorm i Liernefjällen på väg hem från fisketur i Norge och tvingades övernatta på fjällvägen eftersom det blev absolut noll sikt och båtsläpet började ploga snö framför sig. Detta en bit in i april och uppåt +10 när jag började hemresan vä om fjällen.
När plogbilen hade gjort sitt framåt morgonen gick hemfärden problemfritt (om jag förtränger att bromsen på ett av båtsläpets hjul frös fast under natten med följd att ett hjul på släpet lossnade på hemvägen). På den tiden körde jag en fyrhjulsdriven Pillos. Vilket alltså kan ha sina nackdelar; utan fyrhjulsdrift hade jag sannolikt stannat hemma och sluppit problem (men tvingats äta korv i stället för torsk).

aake
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.502
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Polarhusbil!

Ja, och inte brukar det vara snöstorm vid -30 heller. Med jag menade -30 eller snöstorm. :)
 
Toppen