• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plats för ölen ?

Annelie & Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Örkelljunga
HBK-Nr
3407
Medlemskap
2024
Hej alla Ölvänner.

Jag är en ölälskande husbilsägare som har ett problem, ölen skall avnjutas kall.

Mitt problem är att kylen alltid är full med mat och frugan vägrar kompromissa om platsen.Därför är mina öl förpassade till en kylväska som inte blir lika kall.
När vi köpte vår senaste bil valde vi en modell med största möjliga kyl, men då fylls den bara med ännu mer mat.:wub:
Jag vill ju förstås ha mat också men om man fick ha åtminstånde 6 öl i kylen hade det varit gött.
Igårkväll när vi kom fram till vårt mål öppnar jag kylen och ser att det bara finns 2 kalla öl:wideeyed:.

Hur gör ni, någon med samma stora problem ;) Mvh Jörgen
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Plats för ölen ?

Kan du inte ställa in ölen i takt med att du tar ut en eller på kan man inte annars ställa lägga den i frysen för en snabb nerkylning , dricker du mera öl så kan du ju knappast köra dagen efter .

Ni har inte plats för en batteridriven kylväska som kan bara vara din ?

Jag dricker ju inte öl så jag har ju inte det problemet som tur är ...
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Plats för ölen ?

Måste bara berätta en händelse från förra vintern apropå (varm) öl...
Vi skulle precis lätta ankar med husbilen efter två veckors vistelse på en vintercamping i Norge förra året. Vi hade just varit inne och betalat, och jag var på väg att sätta mig i förarstolen. När jag skulle gå förbi den främre dinettsoffan, råkade jag slå i tårna i kanten på underdelen av soffan, där det är en skiva som sitter med ett knäppfäste, som man ska fälla ut om man bäddar upp dinetten. Där bakom finns ett litet utrymme som vi utnyttjat att förvara ölburkar i, eftersom det är ont om utrymme, och man s.a.s. nyttjar varenda lite vrå. Till saken hör att detta snäppfäste inte var perfekt inpassat, så vid denna kollision med mina tår mot skivan, så släppte luckan, och ölen som låg snyggt staplad där bakom, kom farandes ut med en väldig fart. Ytterligare till saken hör också att vi hade kört med en kupéfläkt på 1600w, för att få varmt o gott i bilen när vi bodde på campingen. Kupéfläkten hade minuterna innan vi lättade ankar varit placerad under bordet i dinetten.
När nu denna av kupéfläkten rejält uppvärmda öl kom farandes ut i hög hastighet, bar det sig inte bättre åt än att en av burkarna studsade fram mot förarhytten, slår i fästet till passagerarstolen och går läck...
All den varma ölen sprutar ur burken på några sekunder, rakt över sonen, då 2,5 år gammal, som sitter i sin bilstol i passagerarsätet fram...
Även vindrutan fick sig en dusch av ölen, Stackars lille Emil, han satt och höll händerna för ansiktet, och vad det luktade i bilen sen...
Varje gång jag städar i bilen sen detta hände, hittar jag alltid lite nya fläckar att torka bort efter denna olycka...
Vi hade ju också problemet att inte få in all öl i kylen, vågade ej heller förvara den i garaget med risk för frysning...
/Annette
 
F

F.d. 9803

Guest
Sv: Plats för ölen ?

Vi har löst detta med en 12v kylvästa i Garageutrymmet. Då vi bara har litet kylskåp så är det ju inte bara problem med att hålla ölen kyld (vilket ju naturligtvis är viktigast) utan även andra drickor vilket går åt en hel del när en familj är ute och åker i varmare länder. När de var 40 grader i Kroatien för två veckor sedan så hade vi samma temperatur i kylväskan som i kylen, ca 10 grader. ( Det gick inte att få kallare i kylen då den var vänd mot solen på kampingplatsen)

/Anders
 

Annelie & Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Örkelljunga
HBK-Nr
3407
Medlemskap
2024
Sv: Plats för ölen ?

Stackars Emil, hoppas att han inte provsmakade med anledning av sin ålder :D Synd på din tå men tur att ölen kom fram, den är nog inte så bra att dricka varmlagrad ;) / vid tangentbordet Annelie .
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Plats för ölen ?

Han ville anmäla sig till Bonaths ölträff eftersom han fått smak på öl (då även nappen blev duschad av öl vid denna "olyckshändelse"), men vi föräldrar tyckte han var för ung...

Vi har också införskaffat ett "kylskåp", som står i garaget, drivs med 12 V, det är otroligt effektivt, det är i princip nollgradigt om det är 20 grader plus i garaget, MEN då bör man ha tillgång till el, eftersom denna eldrivna kylväska tar enormt mycket ström.
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Plats för ölen ?

Jula har ett bärbart kylskåp/kylväska (stor) som går på 12V/gasol/220V
för 1995:- perfekt för en sån liten blå gasolkula :p

# En stor kylbox som kan drivas med 230 V, 12 V eller gasol. Perfekt för hemmet, bilen, båten eller camping. Håller temperaturen 25 grader under omgivande temperatur. Kylklampshållare. Klarar 2-litersflaskor. Rostfritt stål. 230/12 V. Volym: 45 l. B580xH530xD520 mm. (Artnr: 604001) #

kyl.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6061

Guest
Sv: Plats för ölen ?

Jag löser det genom att ha två i kylen och en i frysen och så "roterar" dem. Den varma, nya ölen, börjar i frysen för att sen plockas ner till kylen. När vi vintercampar är det lätt; då kan jag ställa hur många öl som helst nere på trappstegen vid förar- och passagerardörr. Då får man å andra sidan hålla koll, för annars fryser de sönder.
 

Annelie & Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Örkelljunga
HBK-Nr
3407
Medlemskap
2024
Sv: Plats för ölen ?

Jag löser det genom att ha två i kylen och en i frysen och så "roterar" dem. Den varma, nya ölen, börjar i frysen för att sen plockas ner till kylen. När vi vintercampar är det lätt; då kan jag ställa hur många öl som helst nere på trappstegen vid förar- och passagerardörr. Då får man å andra sidan hålla koll, för annars fryser de sönder.


Bra tips med gratis kylning i dörren och man kommer ju lätt åt det , dock givetvis inte under körning då endast ramlösa förtärs.:D
 

Annelie & Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Örkelljunga
HBK-Nr
3407
Medlemskap
2024
Sv: Plats för ölen ?

Jula har ett bärbart kylskåp/kylväska (stor) som går på 12V/gasol/220V
för 1995:- perfekt för en sån liten blå gasolkula :p

# En stor kylbox som kan drivas med 230 V, 12 V eller gasol. Perfekt för hemmet, bilen, båten eller camping. Håller temperaturen 25 grader under omgivande temperatur. Kylklampshållare. Klarar 2-litersflaskor. Rostfritt stål. 230/12 V. Volym: 45 l. B580xH530xD520 mm. (Artnr: 604001) #

kyl.jpg



Den verkar perfekt vid fricamping , är det någon som redan har en sådan som kan rekomendera den ?
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Plats för ölen ?

Ett sånt kylskåp ska vi införskaffa!
Hur länge varar en sån liten blå gasolflaska om man kör på gasolen hela tiden?
Om omgivande temp är ca 15 grader?
Kan man ansluta till befintligt gasolsystem (krävs väl en ny besiktning då förståss)?
Vi har redan en fristående kompressordriven frys, Waeco, på 50 liter som vi köpte via nätet från tyskland förra året. Den står i garaget, vi kan ha allt kött, fisk o kyckling med hemifrån, det räcker till oss fyra i tre veckor utan att vi behöver köpa ute (vi har egen produktion av kött, därför vill vi inte köpa), och det funkar fullt ut när man fricampar, kompressorn drar väldigt lite ström. Frysen håller -18 grader hela tiden, även om det är varmt ute. Den går på 12v eller 230v.
Funkar suveränt, men vi skulle också behöva ett kyl också som drar minimalt med ström!
 
F

F.d. 9673

Guest
Sv: Plats för ölen ?

Om det är någon som tänker använda kylen på gasol i garaget, så tror jag det kan vara olämpligt, med tanke på ventilationskraven för en sådan apparat. Jag hade en liknande från electrolux för länge sedan och enligt instruktionsboken så krävde den många kubikmeter luft omkring sig för att fungera säkert. Jag tror mer på en kompressordriven kyl. Av säkerhetsskäl.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Plats för ölen ?

Fick en undran av en medlem om vilken kylväska vi hade som håller låg temp, jag lägger ut det här ifall någon mer medlem undrar, det är en Igloo Coolmate
Kool Mate
Enda problemet är att den drar mycket ström, men är man uppkopplad på el varje natt så är den suverän (lägger man in några frysklampar under håller den dock kylan hyfsat bra utan ström, om man vill spara batteriet).
/Annette
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Plats för ölen ?

Stackars Jörgen...

jag har samm gnäll här från min gubbe. Himmla massa mat i kylen men min dryck då?????

Jag lider med er:)
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Plats för ölen ?

Min fru gnäller inte för att jag belamrar kylen med öl. Jag skulle aldrig komma på tanken att sätta in en öl i kylskåpet. En iskall öl går väl inte att dricka? Öl skall avnjutas i lagom temperatur, gärna lite högre.
Har en gammal vän som brukade brygga sin öl själv. Han var också hemfallen åt att kyla ölen. Då, i början av åttiotalet bodde han med sin dåvarande sambo i en liten lägenhet i Göteborg. Kylskåpet var inte särskilt stort. En helg när sambon var bortrest byggde han om. Han satte ölkaggen i ett skåp vid kylen. Borrade hål och satte in en ölkylare, och sedan en tappkran i ett annat hål i kylskåpsväggen.
Han var väldigt populär när hon kom hem på söndag kväll......
Calle
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Plats för ölen ?

Jag föredrar nog kall öl, men smaken är ju olika...
Däremot gillar jag inte iskall snaps till exv. julbordet, den tappar all smak då, helst ska den vara 15 grader!
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Plats för ölen ?

Snapsen gillar inte varken den är kall eller inte.

Men ölen skall vara kall annars kann det kvitta. Jag är ju född och uppvuxen nere i alperna och där drickar man bara kall öl.

Men förut i tiden gjorde dom ölsoppam göräckligt kann jag bara säga
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Plats för ölen ?

Hej!

Allt handlar prioriteringar och att man har en förstående kvinna.
I vårt kylskåp är alltid utrymmet längst ner i kylen uppbokat för öl. Det får plats 14 st 33 cl burkar.

Jag brukar säga, om man glömmer att koppla om från 12V till Gasol/230V så fungerar ölen som kylklampar och håller maten kall. Den argumenteringen har funkat utmärkat så här långt.

Utan att nämna några namn så har jag en klubbkompis som bara "får ha" 3 öl i kylen, stackaren. ;):p

Vi ses på ölträffen till helgen
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Plats för ölen ?

Ett sånt kylskåp ska vi införskaffa!
Hur länge varar en sån liten blå gasolflaska om man kör på gasolen hela tiden?
Om omgivande temp är ca 15 grader?
Kan man ansluta till befintligt gasolsystem (krävs väl en ny besiktning då förståss)?
Vi har redan en fristående kompressordriven frys, Waeco, på 50 liter som vi köpte via nätet från tyskland förra året. Den står i garaget, vi kan ha allt kött, fisk o kyckling med hemifrån, det räcker till oss fyra i tre veckor utan att vi behöver köpa ute (vi har egen produktion av kött, därför vill vi inte köpa), och det funkar fullt ut när man fricampar, kompressorn drar väldigt lite ström. Frysen håller -18 grader hela tiden, även om det är varmt ute. Den går på 12v eller 230v.
Funkar suveränt, men vi skulle också behöva ett kyl också som drar minimalt med ström!
Minimalt med ström,var det jag.Varför inte isotherm Välkommen till Isotherm
 

pirat

HBK Intresserad
Inlägg
288
Kommun
Kristianstad
Sv: Plats för ölen ?

Ett sånt kylskåp ska vi införskaffa!
Hur länge varar en sån liten blå gasolflaska om man kör på gasolen hela tiden?
Om omgivande temp är ca 15 grader?
Kan man ansluta till befintligt gasolsystem (krävs väl en ny besiktning då förståss)?
Vi har redan en fristående kompressordriven frys, Waeco, på 50 liter som vi köpte via nätet från tyskland förra året. Den står i garaget, vi kan ha allt kött, fisk o kyckling med hemifrån, det räcker till oss fyra i tre veckor utan att vi behöver köpa ute (vi har egen produktion av kött, därför vill vi inte köpa), och det funkar fullt ut när man fricampar, kompressorn drar väldigt lite ström. Frysen håller -18 grader hela tiden, även om det är varmt ute. Den går på 12v eller 230v.
Funkar suveränt, men vi skulle också behöva ett kyl också som drar minimalt med ström!

En sådan frys har vi också fast på 45 liter, håller alltid -18 grader oberoende av utetemp. Har haft den i 10 - 12 år nu funkar perfekt, köp en sådan så kan ni ha ölen där som "Frankia" och jag har det dvs i hela utrymmet längst ner i kylen.

Piraten
 
Toppen