Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Skarven och runt fönster och taklucka också alkovenHur vanligt är det med fuktskador...och var bör man titta ?
Bara utsida eller runt tvättställ,dusch och kök ?
Hur är det med vattentankarna ?
Det beror på vilken modell/bil vi pratar om
Italienska typ instegs modeller övergång mellan bil och bodel ofta en rentvå tum fyra regel (oskyddad)
tyska modeller från låg till premium betydligt bättre (japp du får vad du betalar för ju nyare ju mer bättre är dom
Har fuktmätt ett flertal så jag vet vad jag pratar om.
Mvh Bengt
HejVar har du sett en tvåtum-fyra i en husbil =50x100mm träregel..?
Tips önskas...
Funderar o drömmer om den första husbilen. Googlar och läser anonnser på köp o sälj överallt. Beg blir det som första bil..
Planlösningen ser vi som en viktig del i det hela. Vi är 2st som ska brumma runt..
Hittar ingen sida där man kan skriva in sina viktigaste punkter för att hitta en modell/märke som skulle passa... Finns det ?
Önskar:
Halvintegrerad. (Taksäng behövs ej)
Max 8000mil
Airbag på båda sidorna fram.
Tvärställd säng bak.
Separat dusch.
Stor kyl och frys.
Köksfläkt.
Dragkrok ett plus,men inget måste.
Helt rätt det ligger en på toppen ocksåLigger det ikke en likedan på toppen av de to stående også, bæreramme for fronten på påbygget. Typisk for biler med treramme i husdelen.
Jättebra idé (tror jag)! Man kan ju alltid fråga, det värsta som kan hända är ju att de svarar nejDet vore bra om man kunde hyra det fordon man är intresserad av i några dagar innan man bestämmer sig för att köpa.
Det är ju iaf ganska stora pengar det är frågan om...
Skicka frågan till några återförsäljare nyss...väntar med spänning.
Vid en högkonjuktur är det väl inte intressant...avställda fordon.
Men men man vet aldrig...finns det nån återförsäljare som nappar så tror jag att dom kan tjäna nån kund på att göra så här.
Tittat på några... den ena är 3500kg,nästa av samma modell är 4200kg...då är det en viss skillnad på lastvikt.Sen när ni hittat några tänkbara bilar så väg dem och kolla hur mycket last ni får med. Det blir snabbt många kilon. Finns mycket info att söka här om det.
Tack för info!Att väga in innan man bestämmer sig för om man skall hålla sig över eller under 3500 kg är i första hand körkortet, men också besiktningen som blir ungefär dubbelt så dyr med den extra vikten för att man måste in i den porten som tar lastbilar med lite starkare golv. Vikten under 3500 kg har besiktningsintervall 14 månader som personbilar medan den tyngre måste in inom 12 månader.
Kanske inga stora pengar men ändå värt att räkna in.
Vi har beställt en Elagh Baron och det var inga problem med att öka till 3850 kg kostar en slant men värt det. Ska man upp till 4 ton och över måste det till ett "tungchassi" för att bli godkänt. Samt skatten skulle bli dyrare då också..Tack för info!
Körkort är det inga problem med och dubbla kostnaden en gång om året hos bilprovningen är väl också rimligt....
Tittat på en Elnagh och en Kabe..båda ca 7,5m långa...har mailat återförsäljare med frågan om att öka totalvikten,och vad som krävs ifall det är möjligt.
Så..väntar på svar.