• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Planlösning i första husbilen

Mats62

FD HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Norberg
HBK-Nr
31080
Medlemskap
2022
Hur vanligt är det med fuktskador...och var bör man titta ?
Bara utsida eller runt tvättställ,dusch och kök ?
Hur är det med vattentankarna ?
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Det beror på vilken modell/bil vi pratar om
Italienska typ instegs modeller övergång mellan bil och bodel ofta en rentvå tum fyra regel (oskyddad)
tyska modeller från låg till premium betydligt bättre (japp du får vad du betalar för ju nyare ju mer bättre är dom
Har fuktmätt ett flertal så jag vet vad jag pratar om.
Mvh Bengt
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.674
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det beror på vilken modell/bil vi pratar om
Italienska typ instegs modeller övergång mellan bil och bodel ofta en rentvå tum fyra regel (oskyddad)
tyska modeller från låg till premium betydligt bättre (japp du får vad du betalar för ju nyare ju mer bättre är dom
Har fuktmätt ett flertal så jag vet vad jag pratar om.
Mvh Bengt

Var har du sett en tvåtum-fyra i en husbil =50x100mm träregel..?
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ligger det ikke en likedan på toppen av de to stående også, bæreramme for fronten på påbygget. Typisk for biler med treramme i husdelen.
 

GunSil

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Bålsta
HBK-Nr
30674
Medlemskap
2024
Tips önskas...
Funderar o drömmer om den första husbilen. Googlar och läser anonnser på köp o sälj överallt. Beg blir det som första bil..
Planlösningen ser vi som en viktig del i det hela. Vi är 2st som ska brumma runt..
Hittar ingen sida där man kan skriva in sina viktigaste punkter för att hitta en modell/märke som skulle passa... Finns det ?

Önskar:
Halvintegrerad. (Taksäng behövs ej)
Max 8000mil
Airbag på båda sidorna fram.
Tvärställd säng bak.
Separat dusch.
Stor kyl och frys.
Köksfläkt.
Dragkrok ett plus,men inget måste.

Goolgla på " husbilar till salu " så får du en massa förslag, Många har filtrering på sidan, så du kan välja precis det du vill att er kommande hb ska vara utrustad med. Det Är... en djungel av märken, modeller och utrustning,
man får nästan gråa hår på kuppen :) ha inte bråttom, Välj ut några märken ni tycker verkar ok, åk och titta, kläm å känn,, Rätt som det är faller ni för någon som känns rätt..
Så gjorde jag... :) Har nu funnit vad vi sökte. Lycka till och hoppas ni finner er HB!
 

Mats62

FD HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Norberg
HBK-Nr
31080
Medlemskap
2022
Det vore bra om man kunde hyra det fordon man är intresserad av i några dagar innan man bestämmer sig för att köpa.
Det är ju iaf ganska stora pengar det är frågan om...
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Det vore bra om man kunde hyra det fordon man är intresserad av i några dagar innan man bestämmer sig för att köpa.
Det är ju iaf ganska stora pengar det är frågan om...
Jättebra idé (tror jag)! Man kan ju alltid fråga, det värsta som kan hända är ju att de svarar nej :)
 

Mats62

FD HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Norberg
HBK-Nr
31080
Medlemskap
2022
Skicka frågan till några återförsäljare nyss...väntar med spänning.
Vid en högkonjuktur är det väl inte intressant...avställda fordon.
Men men man vet aldrig...finns det nån återförsäljare som nappar så tror jag att dom kan tjäna nån kund på att göra så här.
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
Skicka frågan till några återförsäljare nyss...väntar med spänning.
Vid en högkonjuktur är det väl inte intressant...avställda fordon.
Men men man vet aldrig...finns det nån återförsäljare som nappar så tror jag att dom kan tjäna nån kund på att göra så här.

- Om man köper en husbil av oss inom 12månader efter hyrnings tillfälle dras hela beloppet av försäljningspriset.

Men det är väl inte på den bilen man hyr då...
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.567
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Att väga in innan man bestämmer sig för om man skall hålla sig över eller under 3500 kg är i första hand körkortet, men också besiktningen som blir ungefär dubbelt så dyr med den extra vikten för att man måste in i den porten som tar lastbilar med lite starkare golv. Vikten under 3500 kg har besiktningsintervall 14 månader som personbilar medan den tyngre måste in inom 12 månader.

Kanske inga stora pengar men ändå värt att räkna in.
 

Mats62

FD HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Norberg
HBK-Nr
31080
Medlemskap
2022
Att väga in innan man bestämmer sig för om man skall hålla sig över eller under 3500 kg är i första hand körkortet, men också besiktningen som blir ungefär dubbelt så dyr med den extra vikten för att man måste in i den porten som tar lastbilar med lite starkare golv. Vikten under 3500 kg har besiktningsintervall 14 månader som personbilar medan den tyngre måste in inom 12 månader.

Kanske inga stora pengar men ändå värt att räkna in.
Tack för info!
Körkort är det inga problem med och dubbla kostnaden en gång om året hos bilprovningen är väl också rimligt....
Tittat på en Elnagh och en Kabe..båda ca 7,5m långa...har mailat återförsäljare med frågan om att öka totalvikten,och vad som krävs ifall det är möjligt.
Så..väntar på svar.
 

GunSil

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Bålsta
HBK-Nr
30674
Medlemskap
2024
Tack för info!
Körkort är det inga problem med och dubbla kostnaden en gång om året hos bilprovningen är väl också rimligt....
Tittat på en Elnagh och en Kabe..båda ca 7,5m långa...har mailat återförsäljare med frågan om att öka totalvikten,och vad som krävs ifall det är möjligt.
Så..väntar på svar.
Vi har beställt en Elagh Baron och det var inga problem med att öka till 3850 kg kostar en slant men värt det. Ska man upp till 4 ton och över måste det till ett "tungchassi" för att bli godkänt. Samt skatten skulle bli dyrare då också..
 
Toppen