• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Planlösning i första husbilen

Mats62

FD HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Norberg
HBK-Nr
31080
Medlemskap
2022
Tips önskas...
Funderar o drömmer om den första husbilen. Googlar och läser anonnser på köp o sälj överallt. Beg blir det som första bil..
Planlösningen ser vi som en viktig del i det hela. Vi är 2st som ska brumma runt..
Hittar ingen sida där man kan skriva in sina viktigaste punkter för att hitta en modell/märke som skulle passa... Finns det ?

Önskar:
Halvintegrerad. (Taksäng behövs ej)
Max 8000mil
Airbag på båda sidorna fram.
Tvärställd säng bak.
Separat dusch.
Stor kyl och frys.
Köksfläkt.
Dragkrok ett plus,men inget måste.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
En Sunlight T67 L kanske kan vara något?
Då har du visserligen längsgående sängar men med ett utdrag i mitten så det blir en stor dubbelsäng.
Ett plus med stort garage under...
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Att kunna söka på olika egenskaper hos husbilar är ju inte blockets starka sida. Man kan önska sej något i närheten av t.ex.
caraworld.de och Wohnmobil-Suche bei mobile.de . När det gäller blocket så gjorde jag så att jag bläddrade igenom det mesta av den stora mängd objekt som man får med blockets primitiva filter, sedan gäller det att kolla tillräckligt ofta så det bara är någon enstaka sida med nya objekt. Lycka till!
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Tips önskas...
Funderar o drömmer om den första husbilen. Googlar och läser anonnser på köp o sälj överallt. Beg blir det som första bil..
Planlösningen ser vi som en viktig del i det hela. Vi är 2st som ska brumma runt..
Hittar ingen sida där man kan skriva in sina viktigaste punkter för att hitta en modell/märke som skulle passa... Finns det ?

Önskar:
Halvintegrerad. (Taksäng behövs ej)
Max 8000mil
Airbag på båda sidorna fram.
Tvärställd säng bak.
Separat dusch.
Stor kyl och frys.
Köksfläkt.
Dragkrok ett plus,men inget måste.
Prova att hyra några att prova vad ni behöver. Finns jätte många att välja på
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
När vi skulle köpa husbil så funderade vi först mycket och åkte sedan till olika handlare och kollade i verkligheten. Layouten på möblerna är ju konstant så det gäller att det blir rätt....svårt att möblera om.
Till slut hade vi äntligen bestämt oss:
Halvintegrerad på 7 meter.
Fransk bädd.
Separat toa och dusch
Vinkelkök
Liten soffa på högersidan.
Köksfläkt och bodels AC.
Gasolkyl och frys.
Då började vi kolla på nätet, hittade en hb och köpte.
Vi hade äntligen den perfekta husbilen...trodde vi ;)
Vi var ute på helgerna under hösten, ställde sedan in den i vintervila och funderade igen.
Till våren köpte vi en 6-meters plåtis.
Helt tvärtom mot den husbilen vi hade, och vi älskar plåtisen :)
Bakdörrarna, skjutdörren, smidigheten, tvärbädd är mysigt:msn_heart:
Vi kör året runt, från Kiruna till Toscana och passerade nyss 3500 mil på 2 år.
Med detta vill jag säga att det är svårt att det blir 100% rätt direkt.

005892C9-8BC0-4A5C-8F3A-6DED7C231BEB.jpeg
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Tips önskas...
Funderar o drömmer om den första husbilen. Googlar och läser anonnser på köp o sälj överallt. Beg blir det som första bil..
Planlösningen ser vi som en viktig del i det hela. Vi är 2st som ska brumma runt..
Hittar ingen sida där man kan skriva in sina viktigaste punkter för att hitta en modell/märke som skulle passa... Finns det ?

Önskar:
Halvintegrerad. (Taksäng behövs ej)
Max 8000mil
Airbag på båda sidorna fram.
Tvärställd säng bak.
Separat dusch.
Stor kyl och frys.
Köksfläkt.
Dragkrok ett plus,men inget måste.


Kravet på airbag gör nog att det blir få bilar att välja på. Det är bara på de senaste årsmodellerna som det blivit vanligare.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Det är svårt att få till det perfekt från början. Det blir många kompromisser. Jag är nu inne på min fjärde HB.

Åk till många firmor och titta runt. Hyr gärna en HB över en helg / vecka och upplev hur det är i verkligheten.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag har dubbla airbags I min gamla Hymer från 2005, inge konstigt med det, det beror väl på vad första ägaren kryssade i.

Absolut inget konstigt att en del bilar har det men visst är det så att det är mindre vanligt på äldre bilar så urvalet minskar om man har det som krav. På vår Hobby 2005 var det enligt prislistan tillval med både förar och passagerarairbag men tror jag läste någonstans att det blev standard i Hobby bara något år efter det.
Om det var Hobby eller Fiat som gjorde det till standard vet jag inte.
Dom som beställde vår bil snålade så vi har inga..
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Första husbilen kan bli hyfsad men troligen inte perfekt.
Steg 1. Lägg in genvägar till de största återförsäljarna. Och kolla deras utbud.
Steg 2. Välj ut några att titta på och provköra.
Steg 3. Fundera över önskelistan igen.
Steg 4. Ny provrunda.
Steg 5. Köp inte för dyrt, troligen är ni sugna på att byta efter en eller ett par år. Vi har haft husbilar med olika planlösningar och upptäckt både för och nackdelar med alla.
 

Mats62

FD HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Norberg
HBK-Nr
31080
Medlemskap
2022
Tackar för bra tips!
Vi letar vidare.
Behöver man skaffa sig en egen fuktmätare ?
Tittade på en bil (2004) den var mjuk vänster bak och när man tittade under så var det hål i den ruttna plyfan.

Är Svenska bilar bättre när det gäller fukt och värme ? eller om man säger bilar byggda i norden ?
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
671
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Tips önskas...
Funderar o drömmer om den första husbilen. Googlar och läser anonnser på köp o sälj överallt. Beg blir det som första bil..
Planlösningen ser vi som en viktig del i det hela. Vi är 2st som ska brumma runt..
Hittar ingen sida där man kan skriva in sina viktigaste punkter för att hitta en modell/märke som skulle passa... Finns det ?

Önskar:
Halvintegrerad. (Taksäng behövs ej)
Max 8000mil
Airbag på båda sidorna fram.
Tvärställd säng bak.
Separat dusch.
Stor kyl och frys.
Köksfläkt.
Dragkrok ett plus,men inget måste.
"Husbilsboken" är väl en bra start för den som funderar på att köpa husbil. Finns att beställa på nätet. Efter att ha läst den bör en göra i ordning en önskelista med funktioner. Skriv upp det som är nödvändigt (vill betala för). Sedan är det bara att åka till flera återförsäljare/förmedlare och få en bild av utbudet. Sedan kan du komplettera listan med inte nödvändigt (helst slippa betala för).
Lycka till!
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Behöver man skaffa sig en egen fuktmätare ?
Tittade på en bil (2004) den var mjuk vänster bak och när man tittade under så var det hål i den ruttna plyfan.
Kanske bättre att villkora ett ev köp med att ett fukttest ska vara godkänt. Om det är godkänt betalar du testet och blir ägare till en nyligen testad HB, i annat fall betalar säljaren... Försöka duger ;)
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Inlägg som handlade om hemmabygge flyttade till egen tråd.
HBK webb
 
Senast ändrad:
Toppen