• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Plåtisarnas för- och nackdelar

F

F.d. 14234

Guest
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Har åkt 1200 mil på 5 månader med vår Pössl Roadcruiser med långbäddar bak. En helt fantastisk bil.
Ångrar inte ett ögonblick bytet från en stor äggskalshusbil uppbyggd på 45 mm träreglar av smålandsfuru (balsaträ) billig cellplast, tunn plywood och tunn aluplåt.
Känslan av att sitta i ett homogent plåtskåp går inte att beskriva. Efter att eventuellt ha rullat runt med en äggskalsbil och efter att sålt plåten till en skrothandlare, kan man använda resten till tändved i braskaminen, om man överlever.
Alltså finns det bara fördelar med en plåtis.:)

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Har åkt 1200 mil på 5 månader med vår Pössl Roadcruiser med långbäddar bak. En helt fantastisk bil.
Ångrar inte ett ögonblick bytet från en stor äggskalshusbil uppbyggd på 45 mm träreglar av smålandsfuru (balsaträ) billig cellplast, tunn plywood och tunn aluplåt.
Känslan av att sitta i ett homogent plåtskåp går inte att beskriva. Efter att eventuellt ha rullat runt med en äggskalsbil och efter att sålt plåten till en skrothandlare, kan man använda resten till tändved i braskaminen, om man överlever.
Alltså finns det bara fördelar med en plåtis.:)

Helt rätt val, särskilt om du tänker snurra med din husbil..., grattis! Kan inte hjälpa att jag tycker att en väldigt intressant tråd plötsligt tappade i värde.

Krister N

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Kan bara hålla med, väldigt knepigt inlägg! :confused: Vore dessutom intressant att veta fabrikatet på den föregående husbilen?! :rolleyes:

F

F.d. 1997

Guest

Dags att återvända till ämnet: Plåtisarnas för- och nackdelar.

Bara för att man färdas i plåtis så innebär det inte att man "sitter säkert" om olyckan är framme. Förutom själva krocksituationen så spelar t.ex. chassi, planlösning, fastsättning av luckor och låsmekanismen på luckor/lådor en stor roll. Självklart gäller det att alla saker är undanstoppade så gott det går under färd. Vanligtvis gäller att skillnaderna inom grupperna är större än skillnaderna mellan grupperna, stämmer bra på grupperna plåtisar och påbyggd husbil.

Vill man åka säkert så blir det en mindre investering med "säker" plåtis kontra "säker" påbyggd husbil. Det är kanske ett självklart påstående?

F

F.d. 410

Guest

Jag går också och funderar på at byta till en plåtis.

Jag har fastnat för en La Strada Avanti H som jag tycker verkar fin. Gillar den nedsänkbara sängen som vore perfekt för att bädda ner medföljande barnbarn i.

Har tyvärr inte hittat någon som säljer La Strada i Sverige.

Kolla denna länk.

La Strada - Reisemobile

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Både La Strada Regent och CS Corona kikade jag på i våras (hos Syro Reisemobile i Unna utanför Dortmund). Ett flertal återförsäljare i Tyskland men Herr Becker på Syro gav ett mycket seriöst intryck Båda bilarna gick få med MB-chassie och den drivlina jag önskade (inkopplingsbar 4WD och tillsatsväxellåda) och båda har separat duschkabin och nedfällbar taksäng. Men jag är skeptiskt till den öppna planlösningen där förarhusets stolar utgör en del av bomiljön. Fungerar knappast i sträng vinterkyla, oundvikligt med kondens på frontrutan och med plågsamt kallras.

Därför blev det en Knobloch Heyerdahl, med längsbäddar bak och inga funktioner som störs av att jag nu låter bygga en isolerad mellanvägg med stalldörrar mellan förarhus och bodel.

Men skall man inte ut i vildmarken under vintern här uppe i Norrland så fungerar säkert de nämnda bilarna mycket bra och har en del uppenbara fördelar!

aake

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025

aake!

Vi ser fram emot bilddokumentation av din kommande mellanvägg i plåtisen. Gör säkert mycket för vinterbruk även i andra plåtisar.

Hälsningar

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Maja skrev:

"Vi ser fram emot bilddokumentation av din kommande mellanvägg i plåtisen. Gör säkert mycket för vinterbruk även i andra plåtisar."

Skall byggas av samma snickare som 1984 byggde denna mellanvägg till ett hembygge på en MB 508. Här fotat inifrån bodelen med övre stalldörrsluckan fälld och låst framåt. Förhoppningsvis blir det lika prydligt denna gång, med limträ och 20 mm isolering.
Återkommer när jobbet är klart.

img632.jpg

aake

F

F.d. 7502

Guest

Måste lyfta upp tråden lite på listan, har just 2200 mil på dryga året, har 26 nätter i campingbilen i år, då har vi inte varit ut på resa i eu än, funderar på Normadie i okt, HB-landet vill ha in den för att fixa lite i sep. Satan i gatan att det är gött med plåt

CYA RW

F

F.d. 4833

Guest

Vi använder vår nya Pössl dagligen i vårt företag och kan egentligen inte hitta någon nackdel.
Möjligen då att jag kanske skulle föredra en dieselvärmare före gasolvärmaren men det är mest bara för att man inte behöver byta gasolflaskan så ofta (inte bytt alls ännu) och när man tankat bilen har man ju även "tankat värmen".
Vi har köpt stora motorn och automat och kommer aldrig att åka med liten motor och manuell låda. Finns liksom ingen anledning förutom priset då möjligen...

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025

Kuben5
Varför inte komplettera med en dieselvärmare monterad under bilen och "dockad" in i bilens luftvärmesystem. Så gjorde vi på vår förra bil. Funkade helbra! På den nuvarande har vi dieselvärmare Webasto DualTop så nu behöver vi inte fundra på gasolbyte nattetid!:D

F

F.d. 5333

Guest

Vår Adria Twin har sedan 9/7 gått 10000 km utan problem, vi är Helnöjda med denna ”lilla” bil, hade tidigare Kabe 700 som tog bort all husbilsglädje en Glädje som nu återkommit med rätt Bil & Fabrikat. Det enda negativa är kanske att bränsleförbrukningen inte skiljer sig så mycket från Kaben, mest för att det är ”bara” 120 hk i Twinen. Har funderat på Chip...? men har fått höra så mycket negativt om dessa chip, många följdfel kommer efter några hundra mil, fel på insprutning mm enligt flera som ska veta. :confused:

Det vi märkt är att människor kommer spontant fram när vi parkerat och vill titta och prata om bilen, I dag stod jag på ett köpcenter utanför Bollnäs då kom ett par i 60-70 årsåldern och ville titta och prova sittgruppen, tror att det kommer att sälja mest Plåtisar i Sverige inom 5 år.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det vi märkt är att människor kommer spontant fram när vi parkerat och vill titta och prata om bilen, I dag stod jag på ett köpcenter utanför Bollnäs då kom ett par i 60-70 årsåldern och ville titta och prova sittgruppen, tror att det kommer att sälja mest Plåtisar i Sverige inom 5 år.

Det tror jag också!

F

F.d. 53078

Guest

Vad finnsdet för fördel med en inte plåtis?
Kanske vikten?

Ja menar allvar ingen fråga för att presumera.

F

F.d. 7502

Guest

Hej har en KCRbox i min Boxstar 120 hkr och den har setat ca 1000 mil mil nu - har inga negativa effekter, men någon minskad bränsleförbrukning uppstår inte, däremot en tyngre högerfot ;-)

F

F.d. 53061

Guest

Vår Adria Twin har sedan 9/7 gått 10000 km utan problem, vi är Helnöjda med denna ”lilla” bil, hade tidigare Kabe 700 som tog bort all husbilsglädje en Glädje som nu återkommit med rätt Bil & Fabrikat. Det enda negativa är kanske att bränsleförbrukningen inte skiljer sig så mycket från Kaben, mest för att det är ”bara” 120 hk i Twinen. Har funderat på Chip...? men har fått höra så mycket negativt om dessa chip, många följdfel kommer efter några hundra mil, fel på insprutning mm enligt flera som ska veta. :confused:

Det beror nog på vad man har för trimbox i jag har kcr box i min passat som har gått 26 tusen mil utan någåt krångel .
Markko.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Vad finnsdet för fördel med en inte plåtis?
Kanske vikten?

Många fabrikat har lyckats trolla så att en plåtis på 6 meter känns lika stor invändigt som en 7-meters vanlig.
La Stradas Avanti E har sittgrupp som många efterfrågar idag:

avanti_e_wohnen_de.jpg

Avanti H har förutom sittgrupp också taksäng:

avanti_h_hubbett_de.jpg

Dessutom är kostnader för färjor och broar mindre än hälften.

Senast ändrad:
H

Husbilgolf

Guest

Åker till Tyskland (via Sverige självsagt!) neste vecka för att kolla denna plåtis!
Westfalia Columbus - Bilder, Video, Details von dem Kastenwagen
Notera praktisk tänkande och specielt den innovativa extra sängen fram. Uppvärmningen är jag spent på hur fungerar i praktiken - är det som Alde? Det enda jag tycker är tråkigt är kylboxen. I Tyskland och Frankrike har man alltid en mataffär i närleken, men knappast så i norra Skandinavien!
Apropos ordet "plåtis", i Norges motsvarande forum är nu namnet "skjutdörs-ligan"!

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det enda jag tycker är tråkigt är kylboxen. I Tyskland och Frankrike har man alltid en mataffär i närleken, men knappast så i norra Skandinavien!

Kylboxen verkar vara i minsta laget men den är energisnål eftersom kylan "inte rinner ut". Jag antar att kylen endast går på 12 volt?

Toppen