• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Plåtisarnas för- och nackdelar

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.498
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Utifrån kan man ju ganska lätt hålla efter rosten, men inifrån! :mad: Man får lust att bygga något om standarden på köpebilarna är så låg, jag antar att du har granskat din ganska ordentligt? :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Sedan kan man ju diskutera om det borde finnas en fuktspärr direkt innanför innerklädseln också, men då måste mellanrummet vara väl ventilerat. Jag tycker detta ser ut som ett skrämmande exempel på slarv vid tillverkningen? Snålt med isolering också! :confused:

Jag tror att du har rätt beträffande fuktspärr och ventilation. Den fuktiga luften borde transporteras bort innan den kondenserar på plåten. Kanske lättare sagt än gjort?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Montreal

Nja, inte granskat så noga som jag skulle gjort om jag vore ung och frisk. Men vore jag det så skulle jag köpt ett terrängdugligt chassie och inrett själv. Nu har jag inte högre målsättning än att bilen skall hålla min tid ut.
Jag misstänker att La Strada och CS håller högre kvalitet på detaljarbetet. Tiden utvisar!

aake
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

min har 8,5 cm isolering i taket. och 6,5 cm i väggar. plåtisar har ofta bara 2-3 cm. Vanliga husbilar har ofta dubbelgolv idag men inte plåtisar.
Jag trodde N+B Clou hade 50mm isolering i tak och väggar som standard. I "serietillverkade" plåtisar vill jag påstå att den vanligaste isoleringstjockleken är 10-20mm.

Det finns ett antal modeller på plåtisar som har dubbelgolv, vissa under hela bodelen och vissa under halva bodelen.
Jag ser också att innertaket kunde höjas med någon centimeter så att även jag kunde gå rak.
Om jag minns rätt så har Fiat, Iveco och kanske även Renault superhögtak, då kommer du upp till en takhöjd på ungefär 215 cm oinredd. Vissa plåtisar har glasfibertak då kan det bli högt till tak även om ett MB eller VW chassi används.
Klart det blir kondens, du har fuktig luft på insidan, och plåten kyls av från utsidan, det är de perfekta förhållandena för kondens. Isolering med slutna celler borde vara limmad utan bubblor direkt på väl rostskyddad plåt!
:applaus:
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.297
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Min önskan (dröm) är att Björn Simson och Claes Ericsson kunde redovisa lite av sina erfarenheter efter att ha byggt PLÅTISAR i 25-30 år sisådär.
Jag har besökt båda - å sett vad de använder som isolering å tror på det de gör - nåt måste de väl ha lärt sig efter så lång tid - eller?
Det jag talar om är såklart SMC och ScandiMobil - från Göteborg respektive Falköping.
Sen tror jag på vattenburen värme som uppvärmning - och allt vad det medför för klimatet - i en Plåtis.
Men tyvärr - har en ombytlig hustru - så nu lämnar jag/vi Plåtislivet ett tag och kommer ev igen senare i livet - till en praktisk Plåtis - med vattenburen värme. :)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Kubus åter i produktion!

Denna plåtis på MB-chassie kom i produktion i en mindre lyckad ekonomisk tid, 2008, och det gick inte så bra. Men nu har produktionen återupptagits i samarbete med annan tillverkare: kubus Impuls - in Kooperation mit JOKO Wohnmobil gefertigt

Jag spekulerade på modellen Kubus Impuls, vilken för drygt ett år sedan fanns att köpa med den drivlina jag önskar, alltså med 4WD och tillsatslåda. Välisolerad (och testad i köldkammare) och vinterduglig även i övrigt. Dubbelgolv i hela bilen, vattenburen värme som ett av många tillval.

Blir inte billig, även med måttliga anspråk på tillval och med tvåhjulsdrift så hamnar man en bra bit över 100.000 €.

aake
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Jag spekulerade på modellen Kubus Impuls. . .
Jag misstänke att du skulle gilla den.
Som jag ser det så har plåtisarna bara fördelar och en (1) möjlig nackdel, rymden i bodelen
För er som tittade på länken i aakes inlägg ovan ser att den har en taksäng. Detta är som alla förstår ett bra sätt att få mer volym/yta till annat. Denna typ av taksäng har tyvärr ett väldigt högt in/ursteg, kanske runt 180cm. Dessutom är flertalet taksängar gjorda på ett sådant sätt att man vill ha huvudet bakåt i bilen och fötterna framåt. Problematiken kring detta har Jappe på ett komiskt sätt beskrivit i en annan tråd. För er som inte kan tänka er en sådan lösning, och för alla andra också för den delen, kommer här ett tips om en annan typ av taksäng som används av ett fåtal plåtistillverkare.

In/urstegshöjd ca: 120cm, huvudet framåt och fötterna bakåt. reisevan - Details Det finns även en trevlig lösning på hur man kan eliminera stegen för att ta sig i/ur sängen.

Även detta specialbygge från Bresler har liknande sänglösning: Andere Bresler Einzelstück als Kastenwagen in Dürrröhrsdorf
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Mycket interessanta diskussioner i denna länken. Har kollat hemsidorna till ett antal små tyska producenter. Också två svenska (och skrivit mail utan svar!).
Men har någon av er erfarenheter med dissa producenter? Kvalitet, garanti etc? Bavariacamp, HRZ, Knobloch, Dipa och Woelcke ser alla tillförlatliga ut och själv betalar jag gärna extra för kvalite. Men hur är det i verkligheten undras jag.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.297
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Som jag ser det så har plåtisarna bara fördelar och en (1) möjlig nackdel, rymden i bodelen.

Jappe
-----------------------------
Håller med dig Jappe :)
Hustru likaså - så till den grad att hon krävt att få större utrymme - å vad gör man inte för husfridens skull. :)
- har nu köpt en halvintegrerad på 7 m åt hustru.

Mejla inte till SMC och ScandiMobil - RING istället.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
964
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

På mässan i Dusseldorf så premiärvisar Karmann en ny modell som heter Dexter 550, en lite annorlunda planlösning för att vara plåtis.

Karmann Mobil
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Flera andra av de nämnda plåtisarna har samma lösning med nedsänkbar takbädd, bl.a. den nyss nämnda Kubus Impuls och modellen Corona från CS-Reisemobile CS-Reisemobile - Wohnmobile auf Basis von Sprinter, T5, Boxer. Den sistnämnda kikade jag närmare på i samband med mina affärer i Tyskland i våras och den ser ut att vara ett gediget bygge.
Man skall dock vara klar över att man missar en del invändigt lastutrymme med denna typ av konstruktion. Corona har en separat och rejäl duschkabin.

aake
 
Senast ändrad:

Master

HBK Medlem
Inlägg
964
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Ja det är nog så att man missar en del lastutrymme med den planlösningen som Dexter har. Den har ju däremot en fast stege till ett lastutrymme på taket, kanske att man kan sätta en box där?

/Kenneth/
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Man skall dock vara klar över att man missar en del invändigt lastutrymme med denna typ av konstruktion.
Ja det är nog så att man missar en del lastutrymme med den planlösningen som Dexter har.
Nja, det behöver inte vara så. En kompromiss kan vara att ha en enkelsäng på tvären bak med lastutrymme under + taksäng på längden fram, eller att använda hela volymen där bak istället för enkelsäng, för att få ännu större lastutrymme. Se sid 9 & 10 i http://www.reisevan.de/media/download_gallery/DOMO-590-Life-komprimiert.pdf På sidan 10 längst nere till höger syns för övrigt lösningen som förenklar insteget till taksängen så att det kan ske utan stege.

Domo har för övrigt mängder med planlösningar att frossa i, dock bygger de "bara" på Sprinterchassiet och dess syskon.
 
F

F.d. 15493

Guest
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Finns det någon marknad med plåtisar som drivs på naturgas/biogas? Skulle vilja ha en hybrid som använder bensin och gas, ser gärna att värmen samt spisosv sedan drivs av gasdelen i bilen för att slippa extra last av gasol osv. Är detta någon lösning som skulle fungera i praktiken?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

I en annan tråd diskuteras problem med att köra en stor husbil i städer och byar i södra Europa och i det avseendet är plåtisen överlägsen! Många gator i städerna runt Medelhavet verkar vara gjorda för varubilar inte större än 6 x 2 meter! Bilisterna parkerar också så att sådana bilar precis kan komma förbi. Många gånger har jag varit nära att fastna med min lilla bil på de smala gatorna men hittills har jag faktiskt lyckats (nästan) varje gång även om marginalerna har varit väldigt små några gånger!

Jag minns en mycket brant och smal nerförsbacke i Blanes, en 180-gradersböj med en mängd trottoarparkerade bilar i själva svängen! Där trodde jag nästan att resan skulle ta slut och att jag skulle fastna för gott. Så kändes det då i alla fall och jag är inte den som blir hysterisk i första taget. Tur att inte GB var med den gången! Det luriga är att sådana här "nålsögon" kommer väldigt oväntat ibland. Det är svårt att inte hamna i sådana situationer emellanåt i de gamla stadskärnorna i Medelhavsområdet. Hur kul är det att backa tillbaka från en för trång passage med 100 hetlevrade tutglada sydländska bilister bakom sig!!?? :D

Jappe
 
Senast ändrad:

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Själva gick vi från liten resevagn till liten husbil (plåtis) för den passade våra behov, speciellt eftersom vi reser ganska mycket. En medelstor till stor HB hade aldrig klarat våra resor.Man hittar platser som personbilar åker till t.ex. nu i våras på Öland med fantastiska lägen.För att inte tala om platser vi hittade nu i Augusti i Norge.
För övrigt kan jag nämna att när vi besökte en HB handlare i Tyskland i Juni så sade de att fler och fler byter bort sina stora bilar till plåtisar, speciellt detta året.De hade tröttnat att köra omkring med dessa otympliga bilar.

Jojje
 
F

F.d. 7502

Guest
Sv: Plåtisarnas för- och nackdelar

Kan bara instämma i positiva kören, min mätare i BoxStaren passerade just 2000 mil på 13 månader, säger väl allt tycker jag, man åker och använder en plåtis mera helt enkelt ......... go plåt !!!
När blir första rena plåtisträffen i klubben ??

CYA RW
 
Toppen