• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Plåtisar

F

F.d. 30146

Guest
Sv: Plåtisar

Tålamod är en dygd, och du har alldeles rätt, han kan kanske få ut mer till våren, frågan kvarstår dock, varför väljer han då att lägga ut den till försäljning nu?

Sen har jag "lite svårt" med att varors värde ökar på grund av olika årstider? Alltså, skulle tex min motorcykel bli mindre värd på vintern då:spinny:, eller blir den mer värd i april, eller mer i Maj? Det är ju trots allt samma pryl vi snackar om

Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Troligen för att han vill sälja, men har du otur behöver han inte sälja omedelbart. Min erfarenhet är att det är lättare att pruta på plats, själv blir jag mest irriterad på folk som prutar på något de aldrig har sett. När saker är några år är det en enorm spännvidd på skicket, det är ofta värt att betala för att saker som ändå kommer att behöva göras, redan är gjort. Kamrem, vattenpump, bromsbelägg, bromsskivor, bromsok, stötdämpare, hjullager, däck (tänk på ålder) kan behöva bytas, det blir snabbt mycket pengar. Rätt utrustning ur egen synvinkel är också värt en hel del! Även metalliclack är värt en del, det gör bilen exklusivare, och gjorde att den kostade betydligt mer från början. F.ö. han får definitivt ut mera till våren, det gäller alla fritidsfordon, husbilar, båtar, mc, m.m. :wink:

Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Pruta inte innan du sett objektet. Jag skulle bara lagt på luren.
Säljaren får klart bättre pris till våren, så är du fortsatt intresserad - åk dit och kolla, först då kan du pruta eller åka hem igen.

F

F.d. 30146

Guest

Troligen för att han vill sälja, men har du otur behöver han inte sälja omedelbart. Min erfarenhet är att det är lättare att pruta på plats, själv blir jag mest irriterad på folk som prutar på något de aldrig har sett. När saker är några år är det en enorm spännvidd på skicket, det är ofta värt att betala för att saker som ändå kommer att behöva göras, redan är gjort. Kamrem, vattenpump, bromsbelägg, bromsskivor, bromsok, stötdämpare, hjullager, däck (tänk på ålder) kan behöva bytas, det blir snabbt mycket pengar. Rätt utrustning ur egen synvinkel är också värt en hel del! Även metalliclack är värt en del, det gör bilen exklusivare, och gjorde att den kostade betydligt mer från början. F.ö. han får definitivt ut mera till våren, det gäller alla fritidsfordon, husbilar, båtar, mc, m.m. :wink:[/quote

Absolut, ingen behöver sälja vid någon tidpunkt som helst, men om man annonserar på "försäljningssajter" kan man tro att man är intresserad av att sälja den varan, annars har man ju valet att avstå, eller hur??

Utrustning som nämns i annonser (metalliclack tex) kan ju i rimlighetens namn inte betyda något.
Lika lite som svårkollade "ändringar", för hur kan jag "veta att allt" som är bytt faktiskt är bytt???
Och du gör en alldeles riktig notering, det är en "j...la" spännvidd på skicket, och kanske det är därför man försöker pruta (om det är det man gör) när man kontaktar försäljare.

F

F.d. 29910

Guest

Jag skulle nog säga att Gottlands bilen är värd 160kkr när jag tittar på annonsen, men jag skulle inte köpa den utan att åka å titta (provköra) den samt att se kvitton på att bromsar m.m. är bytt.
Att han inte har så brottom beror nog på att han vill byta upp sig!

Lycka till med ditt plåtis köp!
/Malbeck

F

F.d. 30146

Guest

Jag skulle nog säga att Gottlands bilen är värd 160kkr när jag tittar på annonsen, men jag skulle inte köpa den utan att åka å titta (provköra) den samt att se kvitton på att bromsar m.m. är bytt.
Att han inte har så brottom beror nog på att han vill byta upp sig!

Lycka till med ditt plåtis köp!
/Malbeck

Ja det är mycket möjligt att han inte har så bråttom, och nu såg jag att han "gjort en klassiker" vad gäller annonsering, han började annonsera den 6/10 för att avbryta annonsen den 12/10 för att återigen lägga ut husbilen igen den 13/10.
Annonsen är inte förändrad vad gäller text och innehåll, anledningen till att man gör på det viset brukar betyda två saker.
1-han har en (eller fler) intressenter som tittat på husbilen, men som av (för mig) okänd anledning inte varit nöjd med varan eller priset.
2- han vill ha en så "färsk" annons som möjligt, han vill inte att husbilen ligger kvar på blocket under längre tid, för i annonsen syns det ju när man lagt ut annonsen.
Det här "tricket" brukar en del handlare också köra med, en del brukar dessutom höja priset den andra gången varan kommer ut, dock har "gotlandsgubben" inte trixat med priset.

Men det är frivilligt (tack och lov) att sälja sina varor till det pris man anser vara rimligt, och ingen vill förlora på det man säljer.
Men sätter man ett för högt pris, riskerar man att få behålla det man försöker sälja, och sälja är väl det man vill om man annonserar på blocket, med det inte sagt att man ska sälja till underpriser, men alla gör som de finner vara mest lämpligt, så också jag.

F

F.d. 30146

Guest

Å nu är den såld, hoppas försäljaren fick bra betalt.
Och jag söker vidare

T

tompaline

Guest

Hej Michael/vägkung. passa på å gå upp lite i årsmodell nu när 2014 kommer. Det bör ju då finnas en hel del nyare begagnat i Pössl väg då. Som Pössl 2 Winn style ägare kan jag bara säga att det är en härlig bil å resa o bo i för 2 pers. Och så liten är den inte 6meter räcker långt, varje husbil har sitt + och-.:)

F

F.d. 30146

Guest

:eek:
Hej Michael/vägkung. passa på å gå upp lite i årsmodell nu när 2014 kommer. Det bör ju då finnas en hel del nyare begagnat i Pössl väg då. Som Pössl 2 Winn style ägare kan jag bara säga att det är en härlig bil å resa o bo i för 2 pers. Och så liten är den inte 6meter räcker långt, varje husbil har sitt + och-.:)

Tyvärr är väl prisnivån lite väl saftig på plåtisar, detta gäller även på begagnatsidan, jag har kollat på lite nyare varianter, och tyvärr konstaterar jag att ny årsmodell inte inneburit någon nämnvärd sänkning på de som är ett par år äldre:(
Och vad gäller eventuell import från tyskland ,så märker jag att det i dagsläget inte skiljer sig så mycket att importalternativet är ett realistiskt alternativ, om inte annat för importregeln som innebär 7053:- i skatt för fordon intagna efter 1/1 2011:eek:

Men kul att höra att ni trivs i er plåtis, och kanske någon gång i framtiden äger jag en jag med:yes:

Ja just det, är det någon som kan ställa i ordning en lista på plåtisar, alltså tillverkare.

F

F.d. 17667

Guest

:eek:

Tyvärr är väl prisnivån lite väl saftig på plåtisar, detta gäller även på begagnatsidan, jag har kollat på lite nyare varianter, och tyvärr konstaterar jag att ny årsmodell inte inneburit någon nämnvärd sänkning på de som är ett par år äldre:(
Och vad gäller eventuell import från tyskland ,så märker jag att det i dagsläget inte skiljer sig så mycket att importalternativet är ett realistiskt alternativ, om inte annat för importregeln som innebär 7053:- i skatt för fordon intagna efter 1/1 2011:eek:

Men kul att höra att ni trivs i er plåtis, och kanske någon gång i framtiden äger jag en jag med:yes:

Min erfarenhet skiljer sig på flera punkter jämfört med dina vad avser import av ny plåtis från Tyskland.
Vi köpte en ny plåtis i tyskland för ett år sedan till avsevärt lägre pris jmf med samma modell som samtidigt var till salu hos svenska husbilsförsäljare. Kostnaden att ta hem den och få den ursprungskontrollerad och registrerad handlade om några tusenlappar. Vägskatten är 4723kr.

M

MatsFo

Guest

:...om inte annat för importregeln som innebär 7053:- i skatt för fordon intagna efter 1/1 2011:eek:
Om jag förstår saken rätt är det inte en importregel utan en registreringsregel. D.v.s. alla personbilar klass II som registreras i Sverige fr.o.m. 1/1 2011 går efter dessa regler.

F

F.d. 17667

Guest

Om jag förstår saken rätt är det inte en importregel utan en registreringsregel. D.v.s. alla personbilar klass II som registreras i Sverige fr.o.m. 1/1 2011 går efter dessa regler.

Jag har inte stött på denna kostnad överhuvudtaget.... kanske jag missförstår dig o vägkungen. Svenska myndigheters krav på mig i samband med min införsel av ny husbil/plåtis från Tyskland okt. 2012 var, förutom moms, kostnad för 30 dagars importförsäkring 1440kr, kostnad för ursprungskontroll, 700kr, kostnad för registreringsbesiktning 1340 kr..., vägskatt 4723 kr/år.

M

MatsFo

Guest

Nja, jag var nog bara lite otydlig.

Jag pratar om vägskatten som för dig är 4723kr/år och som skulle vara exakt samma kostnad/år om du köpt din bil i Sverige, vilket var min hela och enda poäng. Sättet att räkna ut vägskatten från 1/1 2011 gäller alla bilar, inte bara importbilar som jag tror att vägkung menar.

F

F.d. 17667

Guest

Jag pratar om vägskatten som för dig är 4723kr/år och som skulle vara exakt samma kostnad/år om du köpt din bil i Sverige, vilket var min hela och enda poäng. Sättet att räkna ut vägskatten från 1/1 2011 gäller alla bilar, inte bara importbilar som jag tror att vägkung menar.

Okidoki :)

F

F.d. 30146

Guest

Jag pratar också om vägskatten.
Men det var ju bra att vägskatten "bara" är 4723:-/år för personbilar klass II även på importerade bilar.
Men det är ju lite förvirrande uppgifter man kan få om man läser om importerade husbilar här på forumet, en del gör gällande att HB.ar importerade efter 1/1 2011 beläggs per automatik med den högre skattesatsen (7053:).
Så nu vill jag ha ett klargörande, vad är det som gäller?

Tills dess kan ni titta på dessa två plåtisar
Adria win TV AC bodel backkamera -04 | Blekinge

Pössl Roadcruiser 3,0 Navi solcell luftfjädri | Blekinge

Den första har sängen bak. och det är ett "krav" för min del vid ett ev köp av plåtis. Och ni som äger plåtisar, kan man bädda i sittdelen bakom förar/passagerarsätena?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Enkelt sagt: er CO2 utslippet oppgitt fra fabrikk så benyttes det til beregning av skatten, er det ikke oppgitt så regnes det i forhold til totalvekt - begrenset oppad til 3500 kg. Dette siste gir den høyeste avgiften.

Toppen