• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåtisar

F

F.d. 30146

Guest
Hej på er!

Efter att ha åkt en hel del i min gamla skorv från 88 nu i sommar, har jag absolut bestämt mig, jag vill något nyare helt enkelt.
Jag har väl tittat på säkert 30 stycken nyare husbilar den här säsongen, allt ifrån husbilar som kostat över millionen, och till de i prisspannet mellan hundrafemtio till tvåhundrafemtiotusen.

Det är väl de senare som jag rent ekonomiskt mäktar med om sanningen ska fram.
Jag har även kollat på tyska mobile.de, och andra liknande sajter, och det som jag tyckt mig kunna se är att priserna skiljer sig inte så mycket på begagnade fordon, visst skiljer sig priserna åt, men räknar man med kostnader för resor och registreringskostnader, ja då är det knappt värt att åka ner till tyskland.

Nu har jag kollat på två stycken pössl på blocket, båda är små och behändiga, visserligen kan man med små husbilar inte lasta i så mycket grejer, men räcker det med det jag nu kan få med mig, ja då räcker storleken till för de två som jag spanat in.
Det är två stycken av märket Pössl, den ena är en 00:a, och den andra en 01:a, och vad gäller priset är väl 00:an "normalt" vad jag kan förstå, men tittar man sen på 01:an så hoppar prislappen upp 21.000, dessutom har 01:an gått längre, så inte vet jag hur det kan skilja "så mycket i pris, men som säljare vill man ju ha ut så mycket som möjligt på sina fordon, och i vissa fall betyder detta att man inte blir av med sina fordon, så enkelt är det.
Men här är nu de två som jag tittat på, kom gärna med synpunkter

Pössl fin bil -00 | Blekinge

Pössl 2,8 2001 | Gotland
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.855
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Plåtisar

Dragkrok, TV, kamremsbyte, metallic, nya bromsar (vad det nu innebär?) + en årsmodell, lite knapphändiga uppgifter på den äldre bilen? Körsträckan relativt lika.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Plåtisar

00 er en 2,8 TDI (mekanisk innsprøytning) mens 01 er det nyere karosseriet med en 2,8 JDT (commonrail motor). 00 bilen selges av forhandler og den andre privat - regner med at selger ikke fikk det han ville for den i innbytte og prøver seg via blocket.

Fordelen med 01 er at den har det nye karosseriet, og at det er mulig å chippe motoren om en liker slikt. 00 var siste med den gamle motoren og det gamle karosseriet. Bytter en registerrem når det er tid for dette og skifter olje regelmessig så er det en meget holdbar motor.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Plåtisar

Det bör finnas en hel del prutmån på 01:an eftersom den säljs privat. 00:an du jämför med säljs ju av en handlare och där får du ju en del garantier. Att privatsäljaren satt ett högt pris kanske han motiverar med att bilen finns på Gotland. Ett mervärde för spekulanter från ön men även en klar nackdel om man tänker på spekulanter från fastlandet.

Det är inte helt säkert att 01:an är utrustad med commonrail motorn. Bytet gjordes mitt i årsmodellen så båda finns. Enklast är att kolla i bilregistret vilken effekt den har.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Plåtisar

Var det inte 2002 som Fiat moderniserade/uppgraderade en hel del saker?
Har för mig att Fiat förnyade en hel del 1995 å 2002 å sen 2007 - eller?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Plåtisar

Var det inte 2002 som Fiat moderniserade/uppgraderade en hel del saker?
Har för mig att Fiat förnyade en hel del 1995 å 2002 å sen 2007 - eller?

Jo det stämmer efter vad jag har sett. Vet dock att 2.8 JTD motorn kom redan 2001 på en del bilar. Däribland min.
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Plåtisar

Tack alla för era synpunkter.

Att bilen skulle vara mer intressant för gotlänningar, och därav det högre priset har jag lite svårt att förstå logiken i?
Om inte annat är det ju så att det finns nog färre spekulanter på Gotland än på fastlandet beroende på befolkningsmängden, men visst, det räcker ju med en spekulant/köpare, så är saken klar.
Vad gäller "överskeppningen" från ön till fastlandet, så är den kostnaden en engångskostnad, och dessutom kanske förhandlingsbart med säljaren (säljaren betalar hela eller delar av den kostnaden).
Och sedan är det så praktiskt att jag har en bekant som har rabatt på färjeöverfarten, detta gäller (i vart fall tidigare) personbiljett och fordonet.

Commonrail-motor lät ju plötsligt intressant, bäst att kolla det, frågan är bara-räcker det med att veta effekten för att veta om det är en commonrail-motor?



Dragkrok, TV,metallic, klarar jag mig utan, dessutom har båda dragkrok. Vad gäller eventuella "nya bromsar" menas det nog nya belägg.
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Plåtisar

Jo det stämmer efter vad jag har sett. Vet dock att 2.8 JTD motorn kom redan 2001 på en del bilar. Däribland min.

Jag får väl som sagt kontakta ägaren till 01:an och fråga, men vad står det på ditt regbevis (Roger67) ang motortyp?

Allmän fråga om s.k plåtisar, har dessa modeller helt underrede av plåt, alltså inget trägolv som i en vanlig husbil?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Plåtisar

Jag får väl som sagt kontakta ägaren till 01:an och fråga, men vad står det på ditt regbevis (Roger67) ang motortyp?

Allmän fråga om s.k plåtisar, har dessa modeller helt underrede av plåt, alltså inget trägolv som i en vanlig husbil?

Trägolv inuti, plåt mot gatan, då dom är inredda transportbilar!
Lycka till med ditt ev. Köp!

/Malbeck
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.855
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Plåtisar

Tack alla för era synpunkter.

Att bilen skulle vara mer intressant för gotlänningar, och därav det högre priset har jag lite svårt att förstå logiken i?
Om inte annat är det ju så att det finns nog färre spekulanter på Gotland än på fastlandet beroende på befolkningsmängden, men visst, det räcker ju med en spekulant/köpare, så är saken klar.
Vad gäller "överskeppningen" från ön till fastlandet, så är den kostnaden en engångskostnad, och dessutom kanske förhandlingsbart med säljaren (säljaren betalar hela eller delar av den kostnaden).
Och sedan är det så praktiskt att jag har en bekant som har rabatt på färjeöverfarten, detta gäller (i vart fall tidigare) personbiljett och fordonet.

Commonrail-motor lät ju plötsligt intressant, bäst att kolla det, frågan är bara-räcker det med att veta effekten för att veta om det är en commonrail-motor?



Dragkrok, TV,metallic, klarar jag mig utan, dessutom har båda dragkrok. Vad gäller eventuella "nya bromsar" menas det nog nya belägg.

Ändå saker som påverkar värdet, bromsar kan ju också vara med nya skivor, då är det ju definitivt ett mervärde. Bytt kamrem är ju också bra, värde ca 5000 på verkstad.
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Plåtisar

Hej på er!

Nu har ägaren hört av sig, han säger att det är en 2.8 JTD-motor.

Och värdet på eventuella "fixade saker" och utbytta delar (som förmodligen skulle ha gjorts i alla fall oavsett en försäljning) kan man alltid diskutera värdet av, men visst, det är ju "alltid" bättre med ny kamrem än avsnärtad gammal:yes:

Nu ska jag höra av mig igen till försäljaren, hoppas han går med på mitt förslag ang min värdering av husbilen.

Tack alla ni som har svarat
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Plåtisar

Hej på er!

Nu är det "snart" dags (i morgon) att lägga ett bud på "gotlandsbilen", men jag tror inte att budet kommer att godtas, inte för att budet är något skambud direkt, men man kan ju läsa mellan raderna i annonsen att ägaren inte har bråttom att sälja.
Men innan jag lägger mitt bud, ponera att ni skulle lägga ett bud på fordonet ifråga, vad hamnar prislappen då?

Jag förstår att frågeställningen är svår, men försök i alla fall
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Plåtisar

Tycker priset verkar rimligt. :)
Om han är i behov av att sälja så kanske du kan få ner priset med några kkr-lappar.
Lycka till!
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Plåtisar

Vill minnas att det är den vekare lådan (5:ans växel) Så du kan fråga om det är bytt drev på den. Tror att det var 2002 som den förbättrade lådan kom. Men de finns säkert någon på forumet som vet det bättre än jag
Lycka till
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.809
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Plåtisar

Hej på er!

Nu är det "snart" dags (i morgon) att lägga ett bud på "gotlandsbilen", men jag tror inte att budet kommer att godtas, inte för att budet är något skambud direkt, men man kan ju läsa mellan raderna i annonsen att ägaren inte har bråttom att sälja.
Men innan jag lägger mitt bud, ponera att ni skulle lägga ett bud på fordonet ifråga, vad hamnar prislappen då?

Jag förstår att frågeställningen är svår, men försök i alla fall

Svårt att lägga bud utan att ha sett och undersökt bilen. Ser bra ut på bilderna men i verkligheten kan det vara annorlunda, röklukt, hundlukt, ingrodd smuts, dåligt skött med mycket trasigt etc. Men detta har du nog sett om du tittat på ett 30-tal bilar.
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Plåtisar

Inget gjort med växellådan, det har jag redan kollat. Och man kan ju alltid diskutera rimlighetsnivån vad gäller priset.
Jag återkommer när jag har fått svar på budet, men återigen, jag tror inte att säljaren accepterar mitt bud.
Och mitt bud är inte ett "rörligt" bud, och förmodligen så är säljarens bud heller inte rörligt.
Säljaren har enligt uppgift fått flera förslag på prisnivån, men "alla" har inneburit någon typ av bytesaffär, men mitt bud är kontanter, och vi får se vad säljaren säger om det.
"Vi" håller alla tummar som går.

Problemet är bara det, jag har alltså inte sett husbilen IRL om man säger så, men accepterar säljaren mina villkor med budet, ja då innebär det så klart att jag vill undersöka husbilen innan betalning kommer att ske, om inte säljaren accepterar detta, då blir det ingen affär så klart.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Plåtisar

Det blev precis som jag befarade, säljaren accepterade inte mitt bud, han blev näst intill förgrymmad över budet, och han sa att det är det pris som står i annonsen, ingen diskussion alltså.
Jag försökte verkligen att förhandla på alla vis, jag gav honom länken till den 00:an som står hos pukavik, men nej- han hade ingen förståelse för resonemanget privat försäljning kontra handlare, alltså prissättning och rimlighet mellan dessa två typer av försäljning.
Mitt bud (som jag inte tänker berätta om på ett forum) var inte ett s.k skambud, det låg snarare "nära" utropspriset.

Jag får söka vidare
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Plåtisar

Pukavik:s-Pössel:n är nu såld, och nej, det var inte jag som köpte den. Däremot finns Gotlands-Pösseln kvar, men den "försäljaren" överdriver varans värde kraftigt. Nu är det inte något som är ovanligt hos en del som provar att sälja sin prylar på blocket, ja alltså att försäljare överdriver varors värde, men som jag tidigare skrev, man vill ju få ut så mycket som möjligt för sina varor, men samtidigt är det sju så här- om man "överdriver" varans värde får man inte sälja, och försäljning var väl ändå själva grunden för att man la ut varan på blocket "in first Place" om man säger så.
Men- alla gör väl som de vill, och det gäller mig också:yes:
 
Toppen