• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåtis 640

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Tjänstevikten jag angav kommer från transportstyrelesen inget eget påfynd !
Å andra sidan kan man säga att klarar han sig med en 6m bil så har han c:a 250 kg mer lastvikt !

Jojje
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Tjänstevikt :
Massa av fordon med karosseri i körklart skick, (inklusive kylvätska, oljor, bränsle, verktyg,reservhjul och förare).
För campingfordon skall också massan som motsvaras av färskvatten-och gastankar fyllda till 90 % medräknas.
Konstigt att den vägde så mycket ?

Jojje

Hur tjänstevikten beräknas har egentligen ingen större betydelse, det är bara en siffra på reg.beviset som länsman använder när han skall räkna ut böterna för överlast. Om min bil hade haft totalvikt på 3500 kg hade jag förmodligen åkt med överlast jämt.
 
Senast redigerad av en moderator:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Vad som räknas som extra utrustning som går utanför vikten är också olika, en del kan ha enhel del monterat från fabrik som ändå är extra utrustning och således tar av lastvikten.

Så var det förr.

Sedan några år tillbaka ingår all fabriksmonterad extrautrustning i den angivna tjänstevikten. Den angivna lastförmågan blir då motsvarande lägre.

(Man tar helt enkelt vikten för "grundfordonet" och lägger till de vikter som är angivna i prislistan för tillvalsutrustning.)

Tillbehör eftermonteras (t.ex. av återförsäljaren inför leverans) ingår inte i tjänstevikten, utan "stjäl" från den angivna lastförmågan.

Pålle
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Så var det förr.

Sedan några år tillbaka ingår all fabriksmonterad extrautrustning i den angivna tjänstevikten. Den angivna lastförmågan blir då motsvarande lägre.

Pålle
Innebär det att det är olika tjänstevikter på alla bilar beroende på hur mycket fabriksmonterad lull-lull man lägger till?
 
Senast ändrad:

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Så var det förr.

Sedan några år tillbaka ingår all fabriksmonterad extrautrustning i den angivna tjänstevikten. Den angivna lastförmågan blir då motsvarande lägre.

(Man tar helt enkelt vikten för "grundfordonet" och lägger till de vikter som är angivna i prislistan för tillvalsutrustning.)

Tillbehör eftermonteras (t.ex. av återförsäljaren inför leverans) ingår inte i tjänstevikten, utan "stjäl" från den angivna lastförmågan.

Pålle
Den jag beskrev som stämde så dåligt med tjänstevikten gissade jag att var på det sättet du beskrev som det gamla, det var en årsmodell 2018.
 

elkalle52

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Katrineholm
HBK-Nr
23083
Medlemskap
2024
Vi har en Burstner city car 640 som har en lastvikt på ca.500 kg. Vi åkte över er våg i höstas med 2 cycklar och normal packning och hade ca.
100 kg. över så har man lättviktsgrejor och inte mer än nödvändigt så går det.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Vi har en Burstner city car 640 som har en lastvikt på ca.500 kg. Vi åkte över er våg i höstas med 2 cycklar och normal packning och hade ca.
100 kg. över så har man lättviktsgrejor och inte mer än nödvändigt så går det.
Håller fullständigt med att det går om man är medveten om problemet och använder husbilen därefter. Vi som brukar åka söderut på vintern och kan vara borta upp till 6 månader har säkert andra krav än de som mest är borta kortare perioder. Viktigt bara att informera om ett problem som kan uppstå om man inte är medveten om det.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Plåtis: smidighet
Frigolit: bekvämlighet

=< 6m: ekonomiskt men trångt
> 6m: mer utrymme men extra kostnader, lägre fart, m.m...

3.5 ton: ekonomiskt med risk för övervikt
> 3.5 : mer bagage, men lägre fart, m.m.

sommar: plåtis
vinter: frigolit

Sen får man titta lite på detaljer när det gäller olika tillverkare. Gäller att läsa & läsa ännu mer om man vill slippa ett byte året därpå. HBK och husbiltest tidningen var vår inspirationskälla för 6 år sen vilket fungerar än idag (med färre modifikationer)... Lycka till!
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Vi har en Burstner city car 640 som har en lastvikt på ca.500 kg. Vi åkte över er våg i höstas med 2 cycklar och normal packning och hade ca.
100 kg. över så har man lättviktsgrejor och inte mer än nödvändigt så går det.
Burstner City Car 600 på väg söderut i Europa. 3440 kg med tom vattentank.
166EF44C-5A11-410C-9439-0ECE534CA5CC.jpeg
 
F

F.d. 59131

Guest
Är det verkligen många husbilar som blir kontrollvägda av polisen?
Jag vet att vägegenskaperna försämras men undrar bara hur vanligt det är.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Så hamnade denna fråga på lastvikt etc, som så ofta förr...
Om jag stod i begrepp att skaffa en plåtis med frågeställarens intressen för friluftsaktiviteter, så skulle jag ta mig en ordentlig funderare över hur jag har tänkt lasta prylar för mina hobbies?
Cykel, vill jag kunna ha denna i lastutrymmet? eller nöja mig med att hänga den på cykelställ? Finns ju cykelställ att montera på bakdörren på en plåtis, men är inte helt optimalt. Sen finns ju stöldrisken om man ligger inne med en dyrare cykel t.ex. Vill man kunna ha cykeln inne i lastutrymmet så behöver man nog en 640 lång plåtis. Sen är ju då frågan var man gör av den när man skall sova? Tror det finns något fabrikat som har möjlighet till hög säng så cykeln får plats under sängen, men minns inte vilken tillverkare. Annars blir det till att flytta den till innanför sidodörren innan man går till sängs.
Finns någon märke som har färskvattentanken under bilen vilket ger bättre lastutrymme. Dom flesta har den i lastutrymmet utmed ena sidan, som stjäl utrymme, men å andra sidan inne i värmen vilket är ett plus.
Andra sidan brukar gasolen stå på. Så lastbredden är inte så stor trots bred bil. Dock kan man ju ha dieselvärmare i stället för gasol, så sliper man gasolflaskor.
Har själv en 640 plåtis med gasol och vattentank på sidan. Är nog på gränsen om mina skidor går in på diagonalen i lastutrymmet? Det går dock att öppna en lucka mellan sängarna och sticka igenom skidorna där vilket det nog får bli för längdskidorna i alla fall.
Finns alltså en del att tänka på om man utgår ifrån vad man vill ha med sig om det ska va ett fordon för aktiv fritid. Utgå ifrån vad du vill ha med dig och hur du vill lasta detta? Tror detta är väl så viktigt som mycket annat. I tråden ovan nämns en del finesser och udda plåtisar, dvs 4wd och Kabes plåtis byggd på Mercedes Sprinter etc. Men då hamnar man ju i en väsentligt mycket högre prisklass och begagnat utbudet på sånna bilar är mycket begränsat.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Så hamnade denna fråga på lastvikt etc, som så ofta förr...
Om jag stod i begrepp att skaffa en plåtis med frågeställarens intressen för friluftsaktiviteter, så skulle jag ta mig en ordentlig funderare över hur jag har tänkt lasta prylar för mina hobbies?
Cykel, vill jag kunna ha denna i lastutrymmet? eller nöja mig med att hänga den på cykelställ? Finns ju cykelställ att montera på bakdörren på en plåtis, men är inte helt optimalt. Sen finns ju stöldrisken om man ligger inne med en dyrare cykel t.ex. Vill man kunna ha cykeln inne i lastutrymmet så behöver man nog en 640 lång plåtis. Sen är ju då frågan var man gör av den när man skall sova? Tror det finns något fabrikat som har möjlighet till hög säng så cykeln får plats under sängen, men minns inte vilken tillverkare. Annars blir det till att flytta den till innanför sidodörren innan man går till sängs.
Finns någon märke som har färskvattentanken under bilen vilket ger bättre lastutrymme. Dom flesta har den i lastutrymmet utmed ena sidan, som stjäl utrymme, men å andra sidan inne i värmen vilket är ett plus.
Andra sidan brukar gasolen stå på. Så lastbredden är inte så stor trots bred bil. Dock kan man ju ha dieselvärmare i stället för gasol, så sliper man gasolflaskor.
Har själv en 640 plåtis med gasol och vattentank på sidan. Är nog på gränsen om mina skidor går in på diagonalen i lastutrymmet? Det går dock att öppna en lucka mellan sängarna och sticka igenom skidorna där vilket det nog får bli för längdskidorna i alla fall.
Finns alltså en del att tänka på om man utgår ifrån vad man vill ha med sig om det ska va ett fordon för aktiv fritid. Utgå ifrån vad du vill ha med dig och hur du vill lasta detta? Tror detta är väl så viktigt som mycket annat. I tråden ovan nämns en del finesser och udda plåtisar, dvs 4wd och Kabes plåtis byggd på Mercedes Sprinter etc. Men då hamnar man ju i en väsentligt mycket högre prisklass och begagnat utbudet på sånna bilar är mycket begränsat.

Van Tourer 600D



EF1A5CFE-AA21-4C77-9CC8-6789B330E6A2.jpeg
 

Jontes

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
30002
Medlemskap
2024
Hej Lundholm. Min tanke är att ge mig ut i skog,fjäll,natur. Deels för att vandra, Cykla MTB.
Kommer även att köra vintertid för att åka skidor, mm mm
Johbe
Hej Johbe, jag har en liknande livsstil och har funderat mycket över vad jag skulle köpa om jag skulle välja om. (Har en weinsberg 600 dq pga vi är 4 i familjen). Jag skulle vilja ha rejält lastutrymme och dieselvärmare. Tyvärr är avloppsrör och tank undertill inte isolerade. Så för de strängaste minusgraderna skulle jag nog ha vatten på dunk istället, och tömma vattensystemet. Allt utvändigt fryser ju och även invändigt om värmen fallerar. Om du inte köper en bil som är byggd för vinterbruk, men då blir det dyrare/större/sämre lastutrymme. Så det beror lite på hur mycket sträng vinter du kommer att använda bilen i. Kanske detta kan vara något? Weinsberg CaraBus 630 MEG OUTLAW säljes i Norrköping - Blocket
 

Jontes

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
30002
Medlemskap
2024
En La Strada med dubbelgolv är också ett alternativ. Men det kritiska med fricamping på vintern är el tillgången (värmare drar en del) och gasol mängden man har tillgång till. Här kommer du att få glada tillrop om att har du diesel panna så är allt löst. Dieselvärmare drar också ström. Ska man vara ute i kallare än -10°C en längre tid är det "landström" som gäller.
En La Strada
Det Kalle skriver är relevant, det räcker att inte bara med bra värmepanna utan det behövs ström med. Jag har 2st 95ah batterier och det skulle jag inte klara mig med speciellt länge i -10 utan det skulle behövas Landström eller elverk. (Solceller funkar ju inte så bra på vintern) Jag tycker el är en mer begränsande faktor än värme. Jag funderar på att låta installera en dc-dc laddare för att få mer laddning vid förflyttning. Kanske kan det lösa lite av strömproblemet vintertid? Jag har plats för ett tredje batteri med. Solceller har jag inte installerat ännu, men det är ju mest relevant utanför vintern. Orion-Tr Smart DC till DC isolerad laddare - Victron Energy
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Solceller lämnar el på vintern också, men med få soltimmar och lågt stående sol blir det sämre utdelning än på sommarn. Någon stans har jag sett något hjälpmedel där man kan räkna ut hur mycket sämre det blir när förhållandena är sämre . Men kylan ökar effekten på solceller.
Göran i bjö
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Visst blir det sämre på vintern!

0,61% av årets solel genererades december, det är ändå mer än det dubbelt mot den beräknade produktionen i min villaanläggning. Nej, så ni kan glömma solceller under några vintermånader.
 

PrunesDK

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Kalundborg
HBK-Nr
29810
Medlemskap
2026
Solceller, tilstrækkelig batteribank og køremønster, det har betydning om man holder stille flere dage i træk eller kører, så batterierne lades op hver eller hveranden dag.

Vores plåtis har Truma D6 dieselpanne, et valg vi er meget tilfredse med, den har også kompressorkøleskab, så gas bruger vi ikke meget af, 5 kg rækker langt til kaffe og madlavning.
 
Toppen