• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåtis 640

Johbe

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
31141
Medlemskap
2024
Hej har för ändamål att införskaffa en plåtis av bra kvalitet, jag har ingen kunskap om plåtisar. Vilka märken ska man titta efter?. Püssl, Malibu, Adria.???
MVH
Johbe
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Börja med att beskriva hur du tänkt använda den så kanske du kan få lite bättre svar. Tänker du dej fricamping, vinterkörning, campingplatser, inom Sverige etc etc...
 

Johbe

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
31141
Medlemskap
2024
Börja med att beskriva hur du tänkt använda den så kanske du kan få lite bättre svar. Tänker du dej fricamping, vinterkörning, campingplatser, inom Sverige etc etc...
Hej Lundholm. Min tanke är att ge mig ut i skog,fjäll,natur. Deels för att vandra, Cykla MTB.
Kommer även att köra vintertid för att åka skidor, mm mm
Johbe
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej ! eftersom du verkar komma från trästan förmodar jag att du besökt autohallen i hol och alingsås motorgrupp i kristineholm ! sen har du pr husbilar och fribo i sollebrunn ! lite närmare än pukavik till att börja med ? det verkar som du ska köra på vintern så då kanske 4 hjulsdrivet skulle passa ? lycka till !
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Hej Lundholm. Min tanke är att ge mig ut i skog,fjäll,natur. Deels för att vandra, Cykla MTB.
Kommer även att köra vintertid för att åka skidor, mm mm
Johbe
Om du ska köra vintern är det enligt min syn viktigaste att du kikar på vatten och avloppstankar, hur klarar de kyla? Plåtisar generellt är inte de bästa vinterbilarna. Vad är orsaken att du tittar på just plåtis?
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Om du ska köra vintern är det enligt min syn viktigaste att du kikar på vatten och avloppstankar, hur klarar de kyla? Plåtisar generellt är inte de bästa vinterbilarna. Vad är orsaken att du tittar på just plåtis?
Kom ihåg att kolla rören till tankarna också, inklusive avtappningskran. Finns bilar (både plåtisar och andra) med uppvärmda tankar men oisolerade rör dit.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Den här ska tydligen klara en svensk vinter, finns även med 4-hjulsdrift ifall du skall ut i skog och fjäll.

Van - Kabe
På pappret riktigt bra, men jag har för mej att lastvikten är nästan en katastrof om man ska under 3500 kg. Hittar inte specifikation på vikter på Kabes hemsida nu...

Lastvikten är inte jättebra på någon plåtis, kilona rasar iväg fort. Så som i samband med alla husbilsköp, väg bilen, det som står i registreringsbeviset är oftast en teoretisk vikt. Speciellt med tanke på att det får vara +- 5% på vikten...
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
En La Strada med dubbelgolv är också ett alternativ. Men det kritiska med fricamping på vintern är el tillgången (värmare drar en del) och gasol mängden man har tillgång till. Här kommer du att få glada tillrop om att har du diesel panna så är allt löst. Dieselvärmare drar också ström. Ska man vara ute i kallare än -10°C en längre tid är det "landström" som gäller.
En La Strada
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
På pappret riktigt bra, men jag har för mej att lastvikten är nästan en katastrof om man ska under 3500 kg. Hittar inte specifikation på vikter på Kabes hemsida nu...

Lastvikten är inte jättebra på någon plåtis, kilona rasar iväg fort. Så som i samband med alla husbilsköp, väg bilen, det som står i registreringsbeviset är oftast en teoretisk vikt. Speciellt med tanke på att det får vara +- 5% på vikten...

T.ex. Adria Twin 600 har en tjänstevikt på 2800 kg och därmed en lastvikt på hela 700 kg !
Problemet är mer att man inte får plats med så mycket ! man får väl lägga in blytyngder för att nå upp till 3500 kg !
De flesta plåtisar har en lastvikt på 5-700 kg !

Jojje
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
T.ex. Adria Twin 600 har en tjänstevikt på 2800 kg och därmed en lastvikt på hela 700 kg !
Problemet är mer att man inte får plats med så mycket ! man får väl lägga in blytyngder för att nå upp till 3500 kg !
De flesta plåtisar har en lastvikt på 5-700 kg !

Jojje
Så många blytyngder behövs inte för att komma upp i 3500 kg.
Jag har en Plåtis, Malibu 640, tjänstevikt 3057 kg enligt reg.beviset. När jag besiktade bilen i höstas fyllde jag upp vattentanken och dieseltanken fullt, gasolflaskorna kommer jag inte ihåg hur mycket det var kvar i, det låg lite grejor i bagaget, men inte full semesterutrustning, ingen mat eller dricka ingen fru ingen hund då vägde bilen 3380 kg alltså 120 kg kvar för det som inte var med. Nu är min Plåtis uppvägd till en totalvikt av 4000 kg så det var lugnt.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Tjänstevikt :
Massa av fordon med karosseri i körklart skick, (inklusive kylvätska, oljor, bränsle, verktyg,reservhjul och förare).
För campingfordon skall också massan som motsvaras av färskvatten-och gastankar fyllda till 90 % medräknas.
Konstigt att den vägde så mycket ?

Jojje
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Tjänstevikt :
Massa av fordon med karosseri i körklart skick, (inklusive kylvätska, oljor, bränsle, verktyg,reservhjul och förare).
För campingfordon skall också massan som motsvaras av färskvatten-och gastankar fyllda till 90 % medräknas.
Konstigt att den vägde så mycket ?

Jojje
Om inte som vissa fabrikat har en avtappnig på vattnet till ca 10-20% kvar och det är det som dom i instruktionerna skriver att man ska ha när man kör och då är det det dom fyller i när den vägs. Sen vägs inte varje bil separat utan en i modellen och årsmodellen, varefter de andra får den vikten. Tjänstevikten är en teoretisk vikt för varje bil, dom får skilja +- 5% mot edn vägda och ändå räknas det som den provvägda exemplaret. Vad som räknas som extra utrustning som går utanför vikten är också olika, en del kan ha enhel del monterat från fabrik som ändå är extra utrustning och således tar av lastvikten. Kontrollvägde en bil som på pappret hade 2800 kg i tjänstevikt, den vägde när jag kollade 3050 kg och då var det tomma tankar, ingen gasolflaska och två personer i bilen, det var en helt ny bil. Den hade 120 l dieseltank och 100 liters vattentank, lägg sen till gasolflaska osv... Blev uppvägning på den bilen för att överhuvudtaget kunna ha med någon semesterpackning.

Min mening är att alla borde provvägas oavsett ny eller begagnad, svårt när man beställer från fabrik, men man ska vara medveten om det.
 
Toppen