• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåtis 640-storlek: Malibu eller Pössl Road cruiser

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.130
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Mycket trevlig bil men kylen är lågt monterad i denna som många (inklusive jag) inte gillar.
Jag har inte så stort behov av "luftigt utrymme" så kylen får gärna vara hög.

Jag var inne i en Malibu och tyckte att takluckan i boutrymmet tog plats och just där hade jag inte ståhöjd (189cm)- finns Malibu utan denna taklucka så vore det toppen.
Någon som vet?
Golvplacerad kyl på kökets gavel har dykt upp i flera fabrikat under senare år. En obegriplig placering enligt mig men några gillar den väl eftersom bilarna säljs. Malibu har ju olika planlösningar och kylplaceringar. Ståhöjden vid takluckan har jag faktiskt inte tänkt på (eller vant mig/glömt bort), men det stämmer som du skriver att den bygger ner lite. Jag är 1,93 och kan inte stå helt rak där.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.169
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Mycket trevlig bil men kylen är lågt monterad i denna som många (inklusive jag) inte gillar.
Jag har inte så stort behov av "luftigt utrymme" så kylen får gärna vara hög.

Jag var inne i en Malibu och tyckte att takluckan i boutrymmet tog plats och just där hade jag inte ståhöjd (189cm)- finns Malibu utan denna taklucka så vore det toppen.
Någon som vet?
Tror inte de finns utan, en husbil utan takluckor blir en ganska mörk "grotta" ;)
 

Anders M

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2024
Den bil som kom 2:a på listan när vi till slut valde Malibu var en modell från Westfalia, med dieselvärmare och golvvärme som standard. Vi tyckte det var bra kvalitetskänsla i den också, men det var några detaljer som inte passade oss.
Jag var också väldigt intresserad av en Westfalia Columbus 640 när jag skulle köpa husbil 2010-11. Modellen hade mycket nytänkande då och jag hade väldigt goda erfarenheter av en VW Westfalia California Exclusive som jag hade haft ett antal år.

Tyvärr gick Westfalia i konkurs 2010 strax efter att modellen Columbus presenterats och det tog lång tid innan de kom igång med produktion av den modellen och fick en svensk generalagent.

Jag var också lite tveksam till den dieseldrivna vattenvärmaren för golvvärmen som i teorin verkar vara en toppenlösning. Mina erfarenheter av Eberspächer och Webasto vattenvärmare från båt är att de inte har samma livslängd och minimala servicebehov som dessa tillverkares luftvärmare. De verkar helt enkelt inte vara konstruerade för kontinuerlig drift åtminstone inte om de inte får gå för fullt hela tiden...
 

Conny o Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
14215
Medlemskap
2024
För oss blev det en Globecar campscout revolution, när vi blev tvungna att byta ut vår tidigare plåtis mot en med bättre lastutrymme. Behovet uppstod när vi gjorde misstaget att började spela golf. Förutom dom vanliga husbilstillbehören som stolar och bord skulle golfbagar och vagnar in i bilen. Då har plåtisar sina begränsningar.
Globecar och Pössl revolution är mycket lika varandra tillverkas på samma lina. Globecar är kanske lite mer påkostad. Ramfönster och lite skillnad i textilier och fanér.

Jag var först lite tveksam till bilen. Var skeptisk till toalett/duschlösningen i gången med jalusidörrar. Såg inget större behov av den medföljande extra våningssängen eftersom vi är två personer i mogen ålder som använder bilen.

När det gäller toa/dusch föredrar jag nog fortfarande ett separat utrymme.
Dock inget problem med skrammel från dörren.
Den extra våningssängen har däremot visat sig lyckad när vi tagit med barnbarn på utflykt.
Den är lätt att montera för sådana tillfällen.

Den höjbara dubbelbädden ger ett enormt lastutrymme vid behov.

Den extra takhöjden ger en trevlig rymdkänsla.
 

Anders M

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2024
För oss blev det en Globecar campscout revolution, när vi blev tvungna att byta ut vår tidigare plåtis mot en med bättre lastutrymme. Behovet uppstod när vi gjorde misstaget att började spela golf. Förutom dom vanliga husbilstillbehören som stolar och bord skulle golfbagar och vagnar in i bilen. Då har plåtisar sina begränsningar.
Globecar och Pössl revolution är mycket lika varandra tillverkas på samma lina. Globecar är kanske lite mer påkostad. Ramfönster och lite skillnad i textilier och fanér.

Jag var först lite tveksam till bilen. Var skeptisk till toalett/duschlösningen i gången med jalusidörrar. Såg inget större behov av den medföljande extra våningssängen eftersom vi är två personer i mogen ålder som använder bilen.

När det gäller toa/dusch föredrar jag nog fortfarande ett separat utrymme.
Dock inget problem med skrammel från dörren.
Den extra våningssängen har däremot visat sig lyckad när vi tagit med barnbarn på utflykt.
Den är lätt att montera för sådana tillfällen.

Den höjbara dubbelbädden ger ett enormt lastutrymme vid behov.

Den extra takhöjden ger en trevlig rymdkänsla.
Pössl och Globecar är samma bil men med lite olika inredningsalternativ vad det gäller träslag och klädsel vilket ger Globecar en lite exklusivare känsla enligt de flestas smak. Men de har helt olika distributionskanaler avseende återförsäljare mm.

Även Pössl går att få med ramfönster för de som önskar det...
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.350
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det finns en fantastisk bok som heter "Valfrihetens tyranni". Den beskriver med vilken vånda vi kan jämföra i oändlighet. Likaså hur vi även efter beslut mäter vårt val mot andra. Det blir så förbannat destruktivt. Man kan mäta och jämföra i oändlighet, men glöm inte att gå på känsla. Känslan är viktig och ofta underskattad. Sen ska man alltid vara lojal mot sina val! Den husbil du tycker bäst om är oftast den rätta. Sen är en husbil alltid kompromisser som man måste lära sig att hantera. Tycker man om bilen blir det aldrig ett problem! Du väljer mellan två bra fabrikat med olika, men bra lösningar. Gå på den du tycker mest om! Gör det inte så jäkla svårt! :)
 
Senast ändrad:

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.047
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Jag har en Pössl Roadcruiser som jag köpte ny 2011 (2012-års modell). Har funderat på att köpa nyare bil men inte kunnat hitta någon som passar oss bättre och då tror jag att jag sett alla modeller av plåtisar som finns (många besök på Elmia och flera gånger i Düsseldorf). Iveco 3.0 180 hk och kamkedja tycker jag optimal och med låga servicekostnader under 13 säsonger.

Saker jag vill ha i en ny bil enligt mina personliga prioriteringar :
- Längsbäddar
- Högt placerat kylskåp
- Kompressorkyl
- Dieselvärmare
- Rymlig toa/dusch
- Stängbart till sovdelen
- Gärna upphissbara bäddar för högre last under
- "Mjukstängning" av skjutdörren
- 160-180 hk
- Kamkedja
- Manuell
- 4000+ kg totalvikt

Saker jag inte vill ha:
- Tvärbädd eller smal "fransk säng"
- Kylskåp på golvet
- "Skyview"
- Automat (robotlåda)
- Kamrem med korta bytesintervall

Jag har bytt till kompressorkyl samt monterat "mjukstängning" och kommer att byta ut värmaren mot en på diesel och el. Så jag kommer att köra vidare med den bil jag har...
Hur klarar du kylskåpet efter 3-5 dagar utan sol? Själv letar jag bil med gasolkyl stort, gasolvärme, gasolspis, automat 8-9-växlad, långbäddar och utan fjollucka i taket.
 

Anders M

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2024
Så länge har jag aldrig stått på samma plats...
Behoven är olika. Jag har litiumbatteri och solceller på 270W.
 
Toppen