Jag har en Pössl Roadcruiser som jag köpte ny 2011 (2012-års modell). Har funderat på att köpa nyare bil men inte kunnat hitta någon som passar oss bättre och då tror jag att jag sett alla modeller av plåtisar som finns (många besök på Elmia och flera gånger i Düsseldorf). Iveco 3.0 180 hk och kamkedja tycker jag optimal och med låga servicekostnader under 13 säsonger.
Saker jag vill ha i en ny bil enligt mina personliga prioriteringar :
- Längsbäddar
- Högt placerat kylskåp
- Kompressorkyl
- Dieselvärmare
- Rymlig toa/dusch
- Stängbart till sovdelen
- Gärna upphissbara bäddar för högre last under
- "Mjukstängning" av skjutdörren
- 160-180 hk
- Kamkedja
- Manuell
- 4000+ kg totalvikt
Saker jag inte vill ha:
- Tvärbädd eller smal "fransk säng"
- Kylskåp på golvet
- "Skyview"
- Automat (robotlåda)
- Kamrem med korta bytesintervall
Jag har bytt till kompressorkyl samt monterat "mjukstängning" och kommer att byta ut värmaren mot en på diesel och el. Så jag kommer att köra vidare med den bil jag har...
Bra återkoppling och jag håller med i mycet du skriver.
Robotlåda, manuell eller 8-9-vx har jag beslutat att det får bli vad det blir - allt verkar OK om man sköter det.
Kamrem får jag leva med eftersom jag letar 2018-2022 (typ).
Dieselvärme är svårt att hitta både i Pössl och Malibu men finns på önskelistan liksom dragkrok (ska byta min vanliga bil till liten elbil så drag behövs till tippen när man klippt häcken)
Högt kylskåp.
Det är så sjukt svårt att välja bil och efter mycket forskning är jag nere på just dessa två.
Har du upplevt jalusi-dörren som besvärande eller skallrig?
Jag tycker lösningen verkar toppen men just jalusi är avsräckande, trots jag tror det är problemfritt.
Många verkar vilja "stänga en riktig dörr" när man går på toa läste jag nånstans..