• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåtis 640-storlek: Malibu eller Pössl Road cruiser

plåtis-fan

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Karlskrona
Jag är 185 cm lång men borde vara ca 250 cm i förhållande till min vikt, alltså lider framförallt andra av min underlängd. Toan får du nog själv prova ut men duschen är rymlig tycker jag.
Är man en grov 185-cm person så tänker jag 189 borde funka oxå.
Jag tycker det är svårt att få uppfattning när man bara "provar" i butiken :)
Jag tror jag och min hund trivs bättre i Malibun så det lutar nog åt detta fabrikat.
Malibu är snygga, mysig och jag tror lättsålda om det blir fel.
Finns Malibu både på Fiat och Citroen?
 

Anders M

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2024
Jag har en Pössl Roadcruiser som jag köpte ny 2011 (2012-års modell). Har funderat på att köpa nyare bil men inte kunnat hitta någon som passar oss bättre och då tror jag att jag sett alla modeller av plåtisar som finns (många besök på Elmia och flera gånger i Düsseldorf). Iveco 3.0 180 hk och kamkedja tycker jag optimal och med låga servicekostnader under 13 säsonger.

Saker jag vill ha i en ny bil enligt mina personliga prioriteringar :
- Längsbäddar
- Högt placerat kylskåp
- Kompressorkyl
- Dieselvärmare
- Rymlig toa/dusch
- Stängbart till sovdelen
- Gärna upphissbara bäddar för högre last under
- "Mjukstängning" av skjutdörren
- 160-180 hk
- Kamkedja
- Manuell
- 4000+ kg totalvikt

Saker jag inte vill ha:
- Tvärbädd eller smal "fransk säng"
- Kylskåp på golvet
- "Skyview"
- Automat (robotlåda)
- Kamrem med korta bytesintervall

Jag har bytt till kompressorkyl samt monterat "mjukstängning" och kommer att byta ut värmaren mot en på diesel och el. Så jag kommer att köra vidare med den bil jag har...
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.590
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det har skrivits en del om hur svårt/omöjligt det är att få tag på fönster som inte är standard i branchen.
Jag vill minnas att det gäller Hobby det som skrivits här.

Något att ha i åtanke:
1723798904563.png
 

plåtis-fan

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Karlskrona
Jag har en Pössl Roadcruiser som jag köpte ny 2011 (2012-års modell). Har funderat på att köpa nyare bil men inte kunnat hitta någon som passar oss bättre och då tror jag att jag sett alla modeller av plåtisar som finns (många besök på Elmia och flera gånger i Düsseldorf). Iveco 3.0 180 hk och kamkedja tycker jag optimal och med låga servicekostnader under 13 säsonger.

Saker jag vill ha i en ny bil enligt mina personliga prioriteringar :
- Längsbäddar
- Högt placerat kylskåp
- Kompressorkyl
- Dieselvärmare
- Rymlig toa/dusch
- Stängbart till sovdelen
- Gärna upphissbara bäddar för högre last under
- "Mjukstängning" av skjutdörren
- 160-180 hk
- Kamkedja
- Manuell
- 4000+ kg totalvikt

Saker jag inte vill ha:
- Tvärbädd eller smal "fransk säng"
- Kylskåp på golvet
- "Skyview"
- Automat (robotlåda)
- Kamrem med korta bytesintervall

Jag har bytt till kompressorkyl samt monterat "mjukstängning" och kommer att byta ut värmaren mot en på diesel och el. Så jag kommer att köra vidare med den bil jag har...
Bra återkoppling och jag håller med i mycet du skriver.
Robotlåda, manuell eller 8-9-vx har jag beslutat att det får bli vad det blir - allt verkar OK om man sköter det.
Kamrem får jag leva med eftersom jag letar 2018-2022 (typ).
Dieselvärme är svårt att hitta både i Pössl och Malibu men finns på önskelistan liksom dragkrok (ska byta min vanliga bil till liten elbil så drag behövs till tippen när man klippt häcken)
Högt kylskåp.

Det är så sjukt svårt att välja bil och efter mycket forskning är jag nere på just dessa två.
Har du upplevt jalusi-dörren som besvärande eller skallrig?
Jag tycker lösningen verkar toppen men just jalusi är avsräckande, trots jag tror det är problemfritt.
Många verkar vilja "stänga en riktig dörr" när man går på toa läste jag nånstans..
 

plåtis-fan

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Karlskrona
Har inte plåtis, men funderar.

Vi tycker olika - kolla Dreamer - dom är kreativa.
Jag har kollat dreamer och dom såg superfina ut på "papper", men när jag kom in i en sådan hos Bengt i Örkeljunga tyckte jag inte dom var lika "premium" som Malibu eller Pössl, säkert bara en känsla men jag hade förväntat mig mer "upplevelse".
Men som du säger många smarta lösningar.
Jag valde bort dom för jag kände inte för dom, av anledning jag inte riktigt vet.
 

Anders M

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2024
Bra återkoppling och jag håller med i mycet du skriver.
Robotlåda, manuell eller 8-9-vx har jag beslutat att det får bli vad det blir - allt verkar OK om man sköter det.
Kamrem får jag leva med eftersom jag letar 2018-2022 (typ).
Dieselvärme är svårt att hitta både i Pössl och Malibu men finns på önskelistan liksom dragkrok (ska byta min vanliga bil till liten elbil så drag behövs till tippen när man klippt häcken)
Högt kylskåp.

Det är så sjukt svårt att välja bil och efter mycket forskning är jag nere på just dessa två.
Har du upplevt jalusi-dörren som besvärande eller skallrig?
Jag tycker lösningen verkar toppen men just jalusi är avsräckande, trots jag tror det är problemfritt.
Många verkar vilja "stänga en riktig dörr" när man går på toa läste jag nånstans..
Dragkrok - självklart. Får dra 3000 kg med 6500 kg tågvikt med min. Har varit bra då vi flyttat runt på båten som väger gott och väl 3000 kg...

Inga som helst problem med jalusidörren (-dörrarna) - bara fördelar. Inget skrammel heller. Har inte hört något om att de ska krångla på Pössl (som uppfann konceptet). Plåtisar med "riktig dörr" går inte alltid att stänga när man är "fullvuxen" och sitter ner - kolla det på bilen du är intresserad av och kolla även att duschen inte är för trång för att röra på sig när man tex ska tvätta håret...
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Jag har kollat dreamer och dom såg superfina ut på "papper", men när jag kom in i en sådan hos Bengt i Örkeljunga tyckte jag inte dom var lika "premium" som Malibu eller Pössl, säkert bara en känsla men jag hade förväntat mig mer "upplevelse".
Men som du säger många smarta lösningar.
Jag valde bort dom för jag kände inte för dom, av anledning jag inte riktigt vet.
Så långt har jag inte kommit - tack för input.
 

plåtis-fan

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Karlskrona
Dragkrok - självklart. Får dra 3000 kg med 6500 kg tågvikt med min. Har varit bra då vi flyttat runt på båten som väger gott och väl 3000 kg...

Inga som helst problem med jalusidörren (-dörrarna) - bara fördelar. Inget skrammel heller. Har inte hört något om att de ska krångla på Pössl (som uppfann konceptet). Plåtisar med "riktig dörr" går inte alltid att stänga när man är "fullvuxen" och sitter ner - kolla det på bilen du är intresserad av och kolla även att duschen inte är för trång för att röra på sig när man tex ska tvätta håret...
Jag får nog dra mindre då jag har ett nyare körkort.
Men med en 3500kg bil så fattar jag att jag kan dra mitt 750kg släp om jag inte lastar för mycket.
Det räcker för häck-klipp eller MC-transport.
Kollade en Pössl summit och den toan var liten för mig , slog huvudet i skåpet men sen såg jag Road Crusier och den var perfekt i storlek.
Stor och rymlig men med jalusi.. sen är ju Malibu snyggare inne och snäppet mer välbyggd.
Varför ska livet vara så svårt för oss vanliga dödliga enkla människor som bara vill välja rätt plåtis..
 

Anders M

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2024
Jag får nog dra mindre då jag har ett nyare körkort.
Men med en 3500kg bil så fattar jag att jag kan dra mitt 750kg släp om jag inte lastar för mycket.
Det räcker för häck-klipp eller MC-transport.
Kollade en Pössl summit och den toan var liten för mig , slog huvudet i skåpet men sen såg jag Road Crusier och den var perfekt i storlek.
Stor och rymlig men med jalusi.. sen är ju Malibu snyggare inne och snäppet mer välbyggd.
Varför ska livet vara så svårt för oss vanliga dödliga enkla människor som bara vill välja rätt plåtis..
Det krävs komplettering med E-behörighet även om man har ett "äldre" körkort. Men 750 kg släp får du dra.

Om jag skulle byta husbil idag är det nästan bara Pössl Roadcruiser Revolution som är intressant för mig förutom den vanliga Roadcruiser av de som är Fiat/Citroen/Peugeot-baserade. Det finns några baserade på Mercedes eller VW/MAN som är intressanta också (680 cm långa) men de känns så trånga "upptill" pga av deras "lutande" sidoväggar i karossformen.
 

plåtis-fan

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Karlskrona
Vad är det just med "revolution" du gillar?
Vad skiljer det en vanlig Road Cruiser?
-edit: såg att revolution har höj/sänkbara sängar.. inget jag behöver men säkert praktiskt
 

Anders M

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2024
Vad är det just med "revolution" du gillar?
Vad skiljer det en vanlig Road Cruiser?
Den har högre tak och upphissbara sängar. Går även att skapa en våningssäng av "dubbelsängsmodell".

Det är lastförmågan som är intressant men den kräver högre totalvikt än 3500kg för att vara intressant.

I Tyskland går det att komplettera med luftfjädring och väga upp till någonstans mellan 4000 och 4800 kg beroende på vilka tillåtna axelvikter bilen har på typskylten. Min hade gått att väga upp till 4800 kg i Tyskland men inte i Sverige tyvärr. Så därför tittar jag på en begagnad från Tyskland som vägs upp där och sedan importeras till Sverige...
 

plåtis-fan

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Karlskrona
Jag har en Pössl Roadcruiser som jag köpte ny 2011 (2012-års modell). Har funderat på att köpa nyare bil men inte kunnat hitta någon som passar oss bättre och då tror jag att jag sett alla modeller av plåtisar som finns (många besök på Elmia och flera gånger i Düsseldorf). Iveco 3.0 180 hk och kamkedja tycker jag optimal och med låga servicekostnader under 13 säsonger.

Saker jag vill ha i en ny bil enligt mina personliga prioriteringar :
- Längsbäddar
- Högt placerat kylskåp
- Kompressorkyl
- Dieselvärmare
- Rymlig toa/dusch
- Stängbart till sovdelen
- Gärna upphissbara bäddar för högre last under
- "Mjukstängning" av skjutdörren
- 160-180 hk
- Kamkedja
- Manuell
- 4000+ kg totalvikt

Saker jag inte vill ha:
- Tvärbädd eller smal "fransk säng"
- Kylskåp på golvet
- "Skyview"
- Automat (robotlåda)
- Kamrem med korta bytesintervall

Jag har bytt till kompressorkyl samt monterat "mjukstängning" och kommer att byta ut värmaren mot en på diesel och el. Så jag kommer att köra vidare med den bil jag har...
Vad kostar det att byta värmare mot diesel om man nu skulle vilja det i framtiden?
Jag är vän av dieselvärme
 

Anders M

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2024
Vad kostar det att byta värmare mot diesel om man nu skulle vilja det i framtiden?
Jag är vän av dieselvärme
Själva värmaren kostar ca 30-35' om man håller sig till Truma och sedan tillkommer monteringen om man inte gör det själv.

Det finns billigare alternativ om man väljer Autotherm mfl men då får man lösa varmvatten och elvärme med separata produkter... Blir troligen väl så tillförlitligt som Truma men mer meck med lösning och montering. Man kan också komplettera gasolvärmaren med en dieselvärmare.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.130
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Vad kostar det att byta värmare mot diesel om man nu skulle vilja det i framtiden?
Jag är vän av dieselvärme
Den bil som kom 2:a på listan när vi till slut valde Malibu var en modell från Westfalia, med dieselvärmare och golvvärme som standard. Vi tyckte det var bra kvalitetskänsla i den också, men det var några detaljer som inte passade oss.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.130
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Det har skrivits en del om hur svårt/omöjligt det är att få tag på fönster som inte är standard i branchen.
Jag vill minnas att det gäller Hobby det som skrivits här.

Något att ha i åtanke:
Visa bilaga 235443
Även om rektangulära formatet är vanligast så finns det ovanliga storlekar på dem också, så kan det bli knepigt ändå.
Malibu fanns (finns?) med både runda och rektangulära.
 
Toppen