• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåtis 640-storlek: Malibu eller Pössl Road cruiser

plåtis-fan

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Karlskrona
Herj,
Jag har zoomat in på dessa två bilar i årsmodell 2018-2021, gärna med manuell låda.
Jag tycker Malibu verkar mer välbyggd och tycker om deras välvda skåp men Road cruisers toa med jalusi-vägg verkar mycket praktisk.
Pössl verkar man kunna skärma av sov-del från bodel oxå som jag fattar det med hjälp av kust jalusi-väggen.
Är toan / duschen ungeför liga bra i dessa bilar faller valet på Pössl.
Är det någon här som har erfarenhet eller kommentarer på dessa bilar och kan ge tips/råd eller annat att tänka på?

Jag tycker dessa verkar vara riktigt bra bilar för ensamkampare med hund.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.169
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Herj,
Jag har zoomat in på dessa två bilar i årsmodell 2018-2021, gärna med manuell låda.
Jag tycker Malibu verkar mer välbyggd och tycker om deras välvda skåp men Road cruisers toa med jalusi-vägg verkar mycket praktisk.
Pössl verkar man kunna skärma av sov-del från bodel oxå som jag fattar det med hjälp av kust jalusi-väggen.
Är toan / duschen ungeför liga bra i dessa bilar faller valet på Pössl.
Är det någon här som har erfarenhet eller kommentarer på dessa bilar och kan ge tips/råd eller annat att tänka på?

Jag tycker dessa verkar vara riktigt bra bilar för ensamkampare med hund.
Jag har alltid tänkt att om jag skulle köpa en plåtis inom någotsånär acceptabel prisnivå skulle det bli en Malibu. Jag tycker utförande, kvalitet och smarta lösningar ligger en bit högre än övriga. Något som t.ex. stör mej väldigt i ett så trångt fordon som en plåtis, är vassa hörn på möblerna. Billigare att bygga men mycket otrevligt om man stöter emot.
 
Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.571
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Herj,
Jag har zoomat in på dessa två bilar i årsmodell 2018-2021, gärna med manuell låda.
Jag tycker Malibu verkar mer välbyggd och tycker om deras välvda skåp men Road cruisers toa med jalusi-vägg verkar mycket praktisk.
Pössl verkar man kunna skärma av sov-del från bodel oxå som jag fattar det med hjälp av kust jalusi-väggen.
Är toan / duschen ungeför liga bra i dessa bilar faller valet på Pössl.
Är det någon här som har erfarenhet eller kommentarer på dessa bilar och kan ge tips/råd eller annat att tänka på?

Jag tycker dessa verkar vara riktigt bra bilar för ensamkampare med hund.
Den enda plåtis som jag har gillat är Cathago/Malibu
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.350
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
När vi bytte för 2 år sedan var vi rejält inne och sniffade på plåtis. Kom dock fram till att vi tyckte det blev för trångt. Körde ganska många år med en husbilsbyggd Chevy Camper Van kring sekelskiftet och fick lite samma känsla, så det blev en 7 meters delintegrerad istället. Men det var väldigt nära en Malibu Charming 640! Tyckte då att den stod i en klass för sig själv bland plåtisarna och bara så förbaskat snygg!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.711
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
På "billiga" bilar är det vanligt att skåpen (i ögonhöjd) saknar bakstycke. De slutar direkt mot ytterväggar - med följdproblem
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.130
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
När vi kollade plåtisar på Elmia 2018 var det 2-3 stycken som vi tilltalades av, och ingen av alla de andra. En av de vi gillade var Malibu 640 och någon månad senare köpte vi en sådan. Nu efter snart 6 säsonger är vi fortfarande nöjda med vårt val. En plåtis är en plåtis och med det följer både för- och nackdelar. För oss överväger fördelarna.

En del plåtisar har kylen placerad i golvnivå, den lösningen skulle jag definitivt undvika.
 

plåtis-fan

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Karlskrona
Malibu 640 är en stark kandidat men jag har hört mycket bra om Pössl's RoadCruiser oxå.
Pössl-modellen jag tänker har högt placerat kylskåp och jalusi-väggen mot toan ger en massa extra plats i gången.
Enkelt att få plats runt kylen även för större personer.
Man kan även "stänga" sov-del från bo-del med jalusiväggen, tänker det är bra om man är flera i bilen och ska bädda dinetten.
Toan blir stor och duchen i gången ger bra utrymme, men de blir ju lalusi-vägg till toan som kanse inte alla gillar.
Anser ni att Malibu är en bättre bil än denna Pössl?
Malibu är snyggare i detaljerna men jag får känslan att Pössl är motsvarande kvalitet, mer praktisk med Road Cruser lay-out med Jalusi
Länk till en Road Cruiser
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.130
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Smaken är olika. Dusch i gången vill vi inte ha och att skapa en avstängning mellan bakre och främre delen av bilen är inget behov för vår del.
Men Pössl är nog ett OK märke. Dock har jag för mig att på en del modeller, minns inte vilka, med kompressorkyl har de installerat den fel så att det är för dålig ventilation på kylens baksida. Det finns trådar om det på tyska forum.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.571
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Smaken är olika. Dusch i gången vill vi inte ha och att skapa en avstängning mellan bakre och främre delen av bilen är inget behov för vår del.
Men Pössl är nog ett OK märke. Dock har jag för mig att på en del modeller, minns inte vilka, med kompressorkyl har de installerat den fel så att det är för dålig ventilation på kylens baksida. Det finns trådar om det på tyska forum.
Jag håller med dig fullständigt om att det är smaken och behovet som ska bestämma. Själv har jag det lite svårt med jalusiväggar, jag tycker att de känns väldigt ömtåliga, om de sedan är det vet jag inte eftersom jag inte har någon praktisk erfarenhet av dem, bara det jag har provat på mässor osv. Jag har heller inga barn med Carthago/Malibu men jag gillar deras bilar och tycker att kvalitetskänslan ligger i en mycket hög klass.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.018
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag håller med dig fullständigt om att det är smaken och behovet som ska bestämma. Själv har jag det lite svårt med jalusiväggar, jag tycker att de känns väldigt ömtåliga, om de sedan är det vet jag inte eftersom jag inte har någon praktisk erfarenhet av dem, bara det jag har provat på mässor osv. Jag har heller inga barn med Carthago/Malibu men jag gillar deras bilar och tycker att kvalitetskänslan ligger i en mycket hög klass.
Vi har 2 jalusi luckor ( ej dörrar) känsliga är rätta ordet. Spårar ur lätt. Svåra att få reservdelar till när det gått 7 år. Undvik dessa. Ser att det verkar bli modernt igen. Säkert billigare för tillverkaren
 

plåtis-fan

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Karlskrona
Har hört (från säljare) att Pössl jalusi-dörrar håller mycket bra men min känsla när jag tog i dom är just att dom upplevs veka och det är ju inget man vill känna.
Pössl har haft dom sedan 2011 men visst, det är jalusi.
Hur är malibu 640's toa?
Är den trång eller funkar den bra för 100kg personer? Är den OK att duscha i om man skulle behöva det?
Jag får erkönna att jag tittade på en Pössl 2win (som inte är alternativ) och sedan kom in i beg Malibu och visst var det skillnad... Malibun kändes bara bättre - man kanske ska följa sin känsla..
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.711
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Bästa dörren till toa är den som öppnas inåt - mer plats i "korridoren"
 

plåtis-fan

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Karlskrona
Mycket trevlig bil men kylen är lågt monterad i denna som många (inklusive jag) inte gillar.
Jag har inte så stort behov av "luftigt utrymme" så kylen får gärna vara hög.

Jag var inne i en Malibu och tyckte att takluckan i boutrymmet tog plats och just där hade jag inte ståhöjd (189cm)- finns Malibu utan denna taklucka så vore det toppen.
Någon som vet?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.571
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Har hört (från säljare) att Pössl jalusi-dörrar håller mycket bra men min känsla när jag tog i dom är just att dom upplevs veka och det är ju inget man vill känna.
Pössl har haft dom sedan 2011 men visst, det är jalusi.
Hur är malibu 640's toa?
Är den trång eller funkar den bra för 100kg personer? Är den OK att duscha i om man skulle behöva det?
Jag får erkönna att jag tittade på en Pössl 2win (som inte är alternativ) och sedan kom in i beg Malibu och visst var det skillnad... Malibun kändes bara bättre - man kanske ska följa sin känsla..
Jag är 185 cm lång men borde vara ca 250 cm i förhållande till min vikt, alltså lider framförallt andra av min underlängd. Toan får du nog själv prova ut men duschen är rymlig tycker jag.
 
Toppen