Nu har jag tagit bort den gamla termostaten, har hållit på med el i många år och sett massor med bimetall termostater i kaminer strykjärn osv.
Men jag har inte sett någon som ens påminner om den här säkert dyr som reservdel, kontakterna bär knappast något spår av användning man använder en magnet för att skynda på tillslag och avslag för att minimera risken på gnistbildning. Den har en helt överlägsen kvalite mekaniskt men samtidigt en stor nackdel inbyggt i konstruktionen finns en stor hysteres dvs. skillnad mellan till och frånslag ca 5 grader och det är på tok för mycket.
Visa bilaga 206787
Det finns en brytare till på termostaten för att bryta funktionen så den inte går på när den inte ska, den ligger i serie med termostatbrytaren.
Det är så kopplat i bilen helt enligt monteringsanvisningarna att elvärmen ska aldrig gå på om inte fläkten samtidigt snurrar.
Det är en säkerhetsåtgärd eftersom fläkten måste kyla elslingan annars blir det som en fläktkamin som fläkten inte går på överhettning och brandrisk, finns en termostat som ska sköta detta om det händer som sitter direkt på kaminen i serie med 230v matningen.
Nu är jag på väg att byta den gamla termostaten mot en ny elektronisk som har ärvärde och börvärde på en display har skaffat en kopplingsdosa som jag tagit hål i och sprayade på vinröd färg eftersom jag inte vill ha den vita. Den hade plats för en efterlängtad voltmätare som mäter bobatteriernas spänning hittade den på biltema.
Ska se om jag har en brytare att montera som säkerhet för att inte värmen ska gå på innan den är påslagen , Jag kan bryta 12v matningen via regulatorn till solpanelerna men jag vill gärna ha alla funktioner direkt på regulatorn.
Visa bilaga 206787Visa bilaga 206788