• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368
F

F.d. 22252

Guest
Hela inlägget komplett med bilder finns på förra sidan -77. Blev dubbelt av någon anledning försökte ta bort dubletten men fick bara bort bilderna kanske admin kan ta bort dubletten på sidan 78?
 
F

F.d. 22252

Guest
Var en sväng till Norrköping med husbilen den behövde luftas lite efter 3månaders stillestånd startade direkt och gick bra, hade ju kvar av den tyska dieseln.
Nu när all packning och allt vatten är borta går den väldigt stadigt och fint. Ska ta bort stället bak också tror att det blev sämre väghållning när jag fick ut vikten så långt bakom bakhjulen. 30kg cykel på stället blir ganska mycket om man ser till momentarmen. Ska försöka packa så mycket tungt framåt som går, sista resan trodde jag att avloppstanken bak var tom men det var den inte det var en kinesisk kran i någon konstig metall som beckat ihop, så de kilona ihop med cykeln och stället gjorde det extra jobbigt att köra till spanien.
Egentligen är motorljudet det som stör mest växellådan låter en del men femman är tystaste växeln förmodligen för att det är den man kör på mest och den har ju fått mest av RVS behandligen.
Som det känns nu när man kör så är den mycket tryggare att köra än min -08 subaru justy kör nästan lika fort i bägge. Den gamla bilen är förmodligen mycket säkrare än de nya husbilarna när man tittar på krocktester sen är ju bodelen gjord i ett stycke och ramlar inte i bitar så lätt vilket en vw personbil fick känna på.
 
F

F.d. 22252

Guest
Kanhända blir det en tur till Arkösund i helgen, i morgon gäller det att fylla på det som behövs och bära ut det som behövs, tanka vatten både för att dricka och för toaletten.
Idag fick jag besök av asfaltsläggarna inte polska utan svenska med fin utrustning en liten snygg tjej körde en stor lastbil och hela asfalltsbeläggningen med en fjärrstyrd apparat som hon styrde allt med otroligt skicklig enligt mej och kollegor.
Fick sämsta sidan på parkeringen fixad utan kostnad när man la igen uppgrävningen för internet.
SAM_0965.JPG
 
F

F.d. 22252

Guest
Inga bilder idag men har handlat en hopvikbar madrass 190x70x9.
Den ligger på golvet för att återta sin form, så nu är mitt lilla projekt med en extrabädd klart, 10cm skumgummi i sittdynorna över detta 9cm skumgummi madrassen måste bli ganska bekvämt och fungera för längre turer.
Att bädda tar det bara några minuter om man kan acceptera ett sovsäckstäcke i bra kvalitet från naturkompaniet.
Bara småsaker att göra innan det är klart att lasta för eventuell sommar resa. Struntar i att använda kylskåpet annat än som skafferi kylvarorna får ligga i kompressorboxen som går på 12v. Kylen fungerar bra på 230v men inte annars.
I nuvarande värme åker man inte gärna någonstans även om husbilen fungerar bra trots värmen.
Min kusin ska segla lite neråt kusten kanske jag möter upp med husbilen fint att sitta med lite mat i båten jag trivs bäst som bryggseglare.
 
F

F.d. 22252

Guest
Tog bort cykellstället för gott tror jag det verkar originalmonterat. Vill inte ha mer bakvikt än nödvändigt eftersom det påverkar stabiliteten väsentligt. Ska jag ha något att åka på får det följa med i bodelen. Kanske jag lagar min sparkcykel vet ju var felet ligger. När vädret blir vettigt så blir det nog en tur motorn går ju fint, funderar nu på att fixa till min subaru såg en youtube video den hade fått högsta kvalitets betyg i tyskland före bmw och mercedes i tyskland. Just min bil! ska nog kosta på att byta växellådsolja och ha i lite rvs. Lyssnade på motorn i videon i testerna och min går tystare i 100km så hör jag knappt motorn det är vägljudet som låter trots 67db däck. det jag hör är ett vinande från lådan.
De som läst mina inlägg har förstått att jag är ganska frälst på RVS har kostat en del genom åren minst 5000kr har jag lagt ut men det är ju småpengar jämfört med en reparation. Det som är mest svårt att fatta när man inte är metallurg är hur det kan fungera. Slick och liknande har jag testat utan resultat. Men att RVS fungerar kan jag skriva under på. Oavsett att jag inte är annat än nöjd kund och inga rabatter.
 
F

F.d. 57343

Guest
Det var skickligt gjort, det finns en likadan bil i Malmö som ägs av en yngre kvinna bara 13000mil men just nu avställd och obesiktad. Jag hittade personen men ingen telefon.
Och jag som letat överallt. Bytte lampkontakterna idag och det var tur för de gamla höll på att gå sönder totalt och halvljuset satt på en en för stor flatstiftkontakt, kunde blivit problem på vägen. Tog ett foto idag. Visa bilaga 156171
Hej! Vi har köpt den husbilen från kvinnan i Malmö. Nu ville jag bara fråga en sak, för ni vi fick tillbaka bilen efter att ha bytt kamremen hos peugeot så tyckte vi att det saknades ett galler längst ner över nedre delen av kylaren, i det långsmala utrymmet under grillen. Kan det vara att där aldrig varit något? Så kul att läsa alla dina inlägg 2015 fram till i dag. Häls Eva och Thommy
 
F

F.d. 22252

Guest
Ska vad jag vet inte vara något, var rädd för att få stenskott i kylaren så jag satte dit ett galler från biltema med plåtskruv.
Fick en del problem med kylningen i spanien grenröret och startmotorn sitter nära varandra, så efter råd på forumet tog jag bort det.
Ja ni har väl fått läsa en del då, finns ju lite mer som har med bilen att göra från mina reseberättelser.
När jag köpte bilen var det ganska många olika dynor med eftersom man bytt tyg och ett stort bord som man skulle fälla ner och lägga dynor över som i en gammal husvagn. Bordet står nere i källaren använde ju aldrig det. Vi har nog de två enda bilarna i sverige. Får ni problem är det bara att fråga, roligt att den kommer i trafik, det är en bra bobil betydligt bättre och luftigare än en plåtis.
 
F

F.d. 22252

Guest
Gå gärna med i klubben har sparat tusentals kronor på det i rabatter men det mesta är nog de råd jag fått. Då kan ni lägga upp lite foton också tror att det är många med mej som är intresserade av att se hur den ser ut. Bra att ni bytte kamremmarna titta över de andra remmarna också mina var sprickor nästan helt igenom hade tur som tog mej hem. Inte helt lätt men byt alla om en är dålig, inget man gör vid vägkanten.
Kolla över takluckorna är dom inte bytta så kanske de läcker lite plasten går sönder av solen.
Byt batterier i trumavärmaren det är ju ganska lätt om man hittar knepet att få ut kasetten med batterihållaren, om det inte fungerar får man inte igång värmaren.
Kommer ni åt de här trakterna skulle det vara roligt att kolla över bilen och jämföra.
Går att parkera på återvändsgatan utanför el och vatten finns.
 
F

F.d. 57343

Guest
Tack! Frågor: FUNGERAR VARMVATTEN PÅ EL? Eller är det endast gas som gäller?
Laddaren som sitter i facket till vänster under soffan fungerar den även när man kör?
Eller ska ska den stängas av under färd? Batteriindikatorn på manualen ska den stå på 1 eller 2? Eller den kopplar om själv? Alltså ska den stå på mittläget..? Från! mvh thommy och eva.
 
F

F.d. 22252

Guest
Trumavärmaren med 10l vatten går endast på gas är gaskranarna öppna så är det bar att slå om omkopplaren till på ligger den på grönt har värmaren startat. Laddaren kan stå på hela tiden själv har jag sängen över så lite knöligt att komma åt strömbrytaren det lyser ju när den är på finns bara två lägen på min den sköter laddningen automatiskt och skiftar mellan bo batteriet och startbatteriet automatiskt via ett relä som är monterat bland elkopplingarna. även när man kör är jag nästan säker på att reläet växlar automatiskt. Går att tvångstyra med en liten knapp på panelen har man kopplat in el kan man ibland höra ett ljud från reläet när det slår till.
laddaren har knappast någon funktion om inte 230v är ansluten.
Fråga gärna!
 
F

F.d. 22252

Guest
Har haft problem med mitt batteri på min subaru justy köpte nytt sedan den vägrat starta ute på stan.
Mätte upp det både med värmelement gammal mätare och en ny från biltema. Det nya var något bättre än det gamla men inte mycket exakt samma batteri som satt i. Problemet är korta sträckor trots spänning på 14,2v så verkar det inte ladda bra.
Tittade idag på databladet och såg att max ampere vid laddning var 4A ??
Detta är alltså ett originalbatteri som sitter i alla aygo och äldre yaris som inte kan laddas mer än med 4 a vilket gör att det behöver 10timmars körning för att laddas fullt!
Kommer aldrig överleva vintern med kortkörningar och eftersom det aldrig blir fulladdat så blir det ju sämre hela tiden.
Beställde ett nytt Lifepeo4 20ah från danmark fraktfritt 1995kr som hade data som med råge slog batteriet jag har max startström 80A max laddning 30A. Väger 3,2kg mot det gamla 11,5kg. Inbyggd BMS osv.
Äntligen ska startproblemen vara slut hoppas jag har misstänkt generatorn men spänningen vid batteripolerna gick upp direkt när man ökade varvet slog jag på ac igår när det var varmt och batteriet vid start visade 11v så började bilen gå dåligt när ac började ta ström så spänningen gick ner så pass att tändningen inte fick tillräcklig spänning misstänker jag.
Generatorn borde ju ladda tillräckligt men när man kör på låga varv blir det för lite spänning.
Kör nästan bara kortkörningar på ett par kilometer i 30-40km med låga varv eftersom det är så jag bor.
Eftersom det var extrapris på det nya batteriet och fraktfritt så ville jag testa ny teknik, går ju även att ha i husbilen som ju har gott om ström överallt och ganska nya batterier men paralellt med startbatteriet bör det ju bli fulladdat väldigt snabbt.
Normalt kostar detta batteri med frakt från tyskland nästan 34 eu så jag tror det var en bra affär. Finns ju flera typer i den storleken en del är uppbyggda av småceller för annat bruk men det här har jag kollat upp noga. Victron 1220.
Nu lär jag ha ström överallt så det räcker eftersom jag ju har ett Honda elverk för 12v laddning och tyst gång. Annars ligger alla batterierna alltid på 13,5v eftersom solcellerna laddar fullt hela tiden.
 
F

F.d. 22252

Guest
Var ute och startade upp Husbilen som stått still 1,5 månader var lite orolig för att växlarna skulle fastnat eftersom det regnat kraftigt ibland.
Men inga problem den startade direkt alla växlar fungerade. Så har det varit alla gånger tidigare, var lite orolig i Spanien när jag skulle hem men det var som om jag startat upp den dagen efter att jag kom.
Spänningen på batterierna var fullt ingen dålig lukt av fukt eller liknande.
Börjar känna av det där suget man känner på hösten att köra iväg, men den här hösten är ju olik alla andra det är ju en pandemi pågående och man vill inte gärna åka någonstans eftersom man blir orolig att det kanske inte finns plats för en turist när sjukhusen är överfulla och det är skarpt läge.
Har just betalat försäkringen hade tänkt ställa av den är inne i sista besiktningsmånaden men ska beställa tid nu.
Min plan var ju att sälja den men det känns svårt har ju ändå bott i den utan större problem ganska långa tider, utan påtryckningar från vänner på HBK hade jag nog sålt den och nu är jag glad att jag inte gjorde det. De små summor den inbringat skulle jag inte kunna göra något roligare för och aldrig kunnat köpa någon ny om jag ångrade mej.
De fuktskadade vrak som finns för rimliga pengar passar inte mej på samma sätt som den här bilen.
Skulle egentligen vilja renovera den men lever efter måttot en dag i taget och den är ju till för att brukas inte att åka omkring med för att vara snygg, knappast någon möbel att polera eller skryta med.
Man får helt enkelt bara vänta och se om det går att åka någonstans senare, känner mej inte sådär sugen på att sitta i ett fullsatt plan och andas samma luft som flera hundra i ett trångt utrymme, har jag gjort och efter ankomst fått en förkylning på halsen flera gånger.
Att ha husbilen som reserv om personbilen går sönder känns också ganska tryggt lite otymplig men försvånanvärt smidig med sina 5,5m men bredden är som fullstor husbil och backning är inte rolig kameran från Jula har gett upp. Skatten är ju noll numera så totala kostnaderna ligger ju på småbilsnivå. Att jag köpte en mindre bil beror mest på att jag tycker att jag sliter på den om jag ska köra den i saltat vinterväglag så det har jag inte gjort.
Några gånger har jag haft god nytta av att ha en toalett med mej istället för att leta upp någon snabbt, kunna stanna en stund och vila har jag utnyttjat ibland. Att köpa lite mat som man äter i husbilen har varit bra man sitter bekvämt och kan ta det lugnt speciellt nu när man vill undvika kontakt.
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, har kommit hem från en kort tur , var o plocka in blommor o annat som mår bra att vistas inomhus , klippte lite ris av allehanda slag,som prydnad i ljungkrukorna, mat o dricka är ju med så det är bara att njuta av hösten.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag har just blivit klar med rostskyddsbehandling av trösklarna på min subaru med Hammerite lack så nu ska jag skifta bilarna och ta fram husbilen och börja köra med den inför besiktning.
Har ju begränsad plats för parkering, tidigare kunde man stå på gatan men sen plötsligt fick grannen böter och då fanns det en okänd förordning nere på kommun att man inte fick stå på samma ställe i mer än ett dygn vilket inte framgår av skylten. Bara en av de saker som är dåligt eller fel skyltat här.
Har ni en gammal husbil med en växelspaksknopp som är i dåligt skick kan man använda Hammerite bara göra som jag doppa den i färgen ett tag och sen låta den rinna av blev bra på min knopp och den är i fint skick efter flera år.
Bäst att köra med husbilen inför besiktning så att man får se om det finns några fel, får tanka skräpdiesel så det inte ryker så mycket vilket det gärna gör om den extrastarka dieseln från tyskland och luxemburg. På min besiktning hade de senast slutat varva motorn och mätt utan de tittar bara på avgasröret och normalt har jag knappt någon rök bara när den kall.
Om jag orkar ska jag försöka skifta framstolarna eftersom förarstolen är väldigt sliten i tyget. Köpte ju bilklädsel men den går knappast på eftersom stolarna är stora, men jag sitter mycket bättre än i de flesta bilar.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har just blivit klar med rostskyddsbehandling av trösklarna på min subaru med Hammerite lack så nu ska jag skifta bilarna och ta fram husbilen och börja köra med den inför besiktning.
Har ju begränsad plats för parkering, tidigare kunde man stå på gatan men sen plötsligt fick grannen böter och då fanns det en okänd förordning nere på kommun att man inte fick stå på samma ställe i mer än ett dygn vilket inte framgår av skylten. Bara en av de saker som är dåligt eller fel skyltat här.
Har ni en gammal husbil med en växelspaksknopp som är i dåligt skick kan man använda Hammerite bara göra som jag doppa den i färgen ett tag och sen låta den rinna av blev bra på min knopp och den är i fint skick efter flera år.
Bäst att köra med husbilen inför besiktning så att man får se om det finns några fel, får tanka skräpdiesel så det inte ryker så mycket vilket det gärna gör om den extrastarka dieseln från tyskland och luxemburg. På min besiktning hade de senast slutat varva motorn och mätt utan de tittar bara på avgasröret och normalt har jag knappt någon rök bara när den kall.
Om jag orkar ska jag försöka skifta framstolarna eftersom förarstolen är väldigt sliten i tyget. Köpte ju bilklädsel men den går knappast på eftersom stolarna är stora, men jag sitter mycket bättre än i de flesta bilar.
Har du kollat så det verkligen är dags för besiktning?
De har ju gjort en Corona-förlängning av årets inställelsetider med 6 månader.
 
Toppen