F
F.d. 8036
Guest
Sv: Personbil 2.
Jag har talat en hel del med sakkunniga på vägverket när det gäller detta och man har väl mer eller mindre medgivit att de som satt med i finansdepartementets utredning inför den nya skatteklassen PB2 har sovit på lektionen och att effekten av densamma avseende behörigheten att framföra tunga fordon helt klart ej var önskvärd från vägverkets eller någon annan myndighets sida. Dom aspekter man lägger på detta från Vägverket är enbart med avseende på trafiksäkerheten och det får man väl ha en viss förståelse för. Nu är det ju faktiskt fritt fram att framföra dessa fordon i 110 km (120 km på en del av E6) utan någon begränsning när det gäller vikten.
Vidare har vägverket reserverat sig och vill inte säga att det är fritt fram med hänvisning till övergångsbestämmelsen eftersom PB2 inte fanns när bestämmelsen infördes och man menar därför att man kan inte säga 100% hur en domstol skulle döma i ett eventuellt rättsfall. Det är ju inte bara det bokstavliga utan också intentionen med bestämmelsen som man tar hänsyn till.
Det händer nog heller ingenting förrän den dag det händer en allvarlig olycka med dödsoffer som kan hänskrivas till att ett mycket tungt fordon framförts i mycket hög hastighet med hänvisning till undantagsbestämmelsen.
Vad jag mest vänder mig emot i hela det här är att myndigheter och lagstiftare inte gjort något åt det faktum att praktiskt taget alla 3,5 tonnare idag körs runt med överlast och insett att verkligheten idag ser helt annorlunda ut. Man borde naturligtvis för länge sedan höjt gränsen för lätt lastbil till i alla fall minst 4250/4500 kg.
För övrigt är det länge sedan 'björnen' vaknade och det är väl viktigt att veta vad som gäller innan man bestämmer sig för att investera x antal tusen kronor i en omregistrering.
Jag har talat en hel del med sakkunniga på vägverket när det gäller detta och man har väl mer eller mindre medgivit att de som satt med i finansdepartementets utredning inför den nya skatteklassen PB2 har sovit på lektionen och att effekten av densamma avseende behörigheten att framföra tunga fordon helt klart ej var önskvärd från vägverkets eller någon annan myndighets sida. Dom aspekter man lägger på detta från Vägverket är enbart med avseende på trafiksäkerheten och det får man väl ha en viss förståelse för. Nu är det ju faktiskt fritt fram att framföra dessa fordon i 110 km (120 km på en del av E6) utan någon begränsning när det gäller vikten.
Vidare har vägverket reserverat sig och vill inte säga att det är fritt fram med hänvisning till övergångsbestämmelsen eftersom PB2 inte fanns när bestämmelsen infördes och man menar därför att man kan inte säga 100% hur en domstol skulle döma i ett eventuellt rättsfall. Det är ju inte bara det bokstavliga utan också intentionen med bestämmelsen som man tar hänsyn till.
Det händer nog heller ingenting förrän den dag det händer en allvarlig olycka med dödsoffer som kan hänskrivas till att ett mycket tungt fordon framförts i mycket hög hastighet med hänvisning till undantagsbestämmelsen.
Vad jag mest vänder mig emot i hela det här är att myndigheter och lagstiftare inte gjort något åt det faktum att praktiskt taget alla 3,5 tonnare idag körs runt med överlast och insett att verkligheten idag ser helt annorlunda ut. Man borde naturligtvis för länge sedan höjt gränsen för lätt lastbil till i alla fall minst 4250/4500 kg.
För övrigt är det länge sedan 'björnen' vaknade och det är väl viktigt att veta vad som gäller innan man bestämmer sig för att investera x antal tusen kronor i en omregistrering.
Senast redigerad av en moderator: